Den ultimata tur-skidan?!

nilskallner

Ny medlem
Hej!

Ska ner och göra en säsong i Chamonix till vintern och tänkte att det skulle vara kul med ett par turskidor. Är sugen på en turskida som funkar bäst off-pist men går att åka pist med, samtidigt som den inte är för tung att gå uppför med. Medveten om att man antagligen får kompromissa på något men tänkte ändå att någon kanske har några mirakelskidor på lager :)
Har kollat på freebird-serien från Black Crows men tycker det är svårt att veta vad jag egentligen letar efter.
Lång historia kort: Någon som har några tips/erfarenheter?

/Nils

Har själv ett par Dps rp2 pure w112 som är riktigt roliga i pist och väldigt lätta att knalla med, flyter bra i puder också. För mig är det en mirakelskida iaf, har ett par Vipec 12 på dom som dessutom funkar bra i slagit före utan släpp.

Numera gör ju många märken ganska lätta skidor så bara att välja utöver de ovan så salomon, faction, down skis, atomic, ja det finns nog många fler oxå.
Vill du ha mer utförliga svar får du vara utförlig i vad du vill ha, finns väl någon fin mall för sånt här. Vem du är i kropp, teknik osv. Vad du vill ha, radie, styv? bredd, längd osv...

Och när det kommer till turande, hur brett siktar du på? Min personliga åsikt är att en skida som är för uteslutande turande inte bör vara bredare än ~100mm och inte längre än ~din egen kroppslängd. Allt större än så blir bängligare att ha att göra med på uppvägen. Och liksom... Ja, du frågar väldigt brett, det beror _väldigt_ mycket på hur du prioriterar. @ralle_radical kör t ex 108 mm midja med kingpin som "ren" pursetup, jag själv tycker det är galenskap och kör själv 95 mm midja med speed radical, och enda anledningen till att jag har dem i 186-längd är för att jag fick ett för bra pris för att kunna låta bli (hade föredragit 178). Med det sagt gör jag många höjdmeter på 118-midja...

Blir bara lite mer utmaning med tunga grejor! ;)

Gick 1300 höjdmeter i våras med ett par Atomic Automatic 109 skidor. Pjäxorna var av yttersta toppturskvalitet, Lange racepjäxa 130 flex utan gåläge. Alltså tunga grejor båda två.

Klart att det blir lite smidigare och lättare med bra grejor men i slutändan handlar det (enligt mig) ändå mycket om psyke. Lägga sig på ett bra tempo och knata på uppför. Dessutom så är det ju lite turen upp som är grejen.
En topptur handlar om så mycket mer än bara snabbast upp, bästa snön ner, största hoppet eller vad det nu kan vara. :)
Det är min åsikt i alla fall :)

Olle_Persson sa:
Blir bara lite mer utmaning med tunga grejor! ;)

Gick 1300 höjdmeter i våras med ett par Atomic Automatic 109 skidor. Pjäxorna var av yttersta toppturskvalitet, Lange racepjäxa 130 flex utan gåläge. Alltså tunga grejor båda två.

Klart att det blir lite smidigare och lättare med bra grejor men i slutändan handlar det (enligt mig) ändå mycket om psyke. Lägga sig på ett bra tempo och knata på uppför. Dessutom så är det ju lite turen upp som är grejen.
En topptur handlar om så mycket mer än bara snabbast upp, bästa snön ner, största hoppet eller vad det nu kan vara. :)
Det är min åsikt i alla fall :)
Jag håller med om det mesta. Gör man 2 eller 5 toppturer per år så visst funkar det med tungt men då ska man ha styrkan och psyket.
Är 100ggr roligare att gå med lätta bra grejor och man gör det också oftare. Numera har jag i princip techbindning på alla skidor och hudarna finns i ryggsäcken när de bindningarna används. Då används de också mera. Jag har inget emot att huda 1h varje skiddag även om jag åker lift.
Ja självklart handlar det om så mkt mer än att vara snabbast upp, det har aldrig varit mitt mål men går man ofta är det inte lika mkt "äventyr" varje gång heller. Kaffe/fika är trevligt oavsett så länge man inte blir för kall.
Med det sagt menar jag att sen jag provat techbindningar och pjäxor med bra gåläge vill jag helt enkelt inte gå tillbaka till tyngre/sämre grejor så ni som inte har råd, prova inte ;)

Tack för bra svar allihop!

Jag är rätt ny på turande (har gått 2 gånger) men har åkt mycket skidor och skulle väl säga att jag åker rätt bra i de flesta fören. Vad gäller mig själv så är jag 1,80 och väger 75 kg. Letar som sagt efter något all-round men skulle nog hellre vilja ha en radie på 19m än 25, och gärna något som flyter upp i puder snarare än ger superstabilt grepp på isen. Bredd tänker jag mig kring 100-110mm. Är inte ute efter en ren tur-skida utan något som funkar att åka på överallt.

nilskallner sa:
Tack för bra svar allihop!

Jag är rätt ny på turande (har gått 2 gånger) men har åkt mycket skidor och skulle väl säga att jag åker rätt bra i de flesta fören. Vad gäller mig själv så är jag 1,80 och väger 75 kg. Letar som sagt efter något all-round men skulle nog hellre vilja ha en radie på 19m än 25, och gärna något som flyter upp i puder snarare än ger superstabilt grepp på isen. Bredd tänker jag mig kring 100-110mm. Är inte ute efter en ren tur-skida utan något som funkar att åka på överallt.
Om åkningen prioriteras är det du söker en bra skida i 100-110mm-segmentet med turbindning, nästan vad som går bra. De skillnader som finns i shape etc på "normala" skidor gör rätt lite skillnad på hur behagliga de är att gå på tur med. Dvs skaffa dig en skida du vill åka på och smacka på en turbindning, jag skulle rekommedera dynafit radical 2 eller diamir vipec om du har nog med budget. Prioriterar du trevligare lössnöegenskaper, ta närmare 110, för trevligare turegenskaper ta närmare 100. Lättare skida är ju trevligt, men konstruktioner gör inte karatestor skillnad i vikt, och det är inte alla som uppskattar kolfiberkänslan i skidor.

Jag vet att extrem har haft sjukt bra deals på demo-ex av carbon opinion 108 med kingpin nyss, kanske kan vara värt att kolla upp! Kan dock vara så att alla har blivit sålda vid det här laget.

Vettigt att veta i sammanhanget är också vilken typ av pjux du avser använda dig av. Vanliga alpinpjux, hybrider eller någon for av mer turinriktad sko? Det påverkar ju bl.a. valet av bindning och i min mening är det här man gör valet först och sedan kikar på en lämplig skida till det.

Bara som några grova exempel; om du ska köra vanliga alpinpjux är du styrd mot rambindningar eller trekkers och undviker de lättaste/vekaste laggen, kör du ett par stabila hybrider med tech-sulor har du många möjliga bindning-/skidkombos från hyfsat lätt till rejält stabilt och (nästan) utan viktfokus, och slutligen; kör du ett par riktigt lätta turpjux så håller du dig förmodligen borta från de mastigaste laggen.

Så åter till frågan, vad för pjux ska du använda och har du funderat på typ av bindning?

Salomon beskriver deras nya qst 106 som den bästa allround-skidan de har tillverkat. Utan att testat skidan hade jag nog ändå valt den!

Pirmin79 sa:
"...a true one ski quiver" sägs det om BD Helio 105 i den här (sponsrade?) bloggposten. Sugen på att testa iaf - kommer finnas för provkörning under skidtestardagarna i Lindvallen.

https://www.wildsnow.com/19367/black-diamond-helio-105-quiver-ski-of-the-week/
Det kan ju vara av intresse för den oinsatte att de på wildsnow ofta turar 99% av sina skiddagar och de flesta åker lugnt och är rätt gamla. Lou Dawson är 63.
https://www.wildsnow.com/author/perl/

Om det är sponsrat eller inte skiter jag i =) ovan stämmer nog för dom.

Som någon tidigare nämnde så är Salomons nya QST 106 helt fantastiskt!
Har ännu inte hittat något dåligt med den.

LawndartGustav sa:
Pirmin79 sa:
"...a true one ski quiver" sägs det om BD Helio 105 i den här (sponsrade?) bloggposten. Sugen på att testa iaf - kommer finnas för provkörning under skidtestardagarna i Lindvallen.

https://www.wildsnow.com/19367/black-diamond-helio-105-quiver-ski-of-the-week/
Det kan ju vara av intresse för den oinsatte att de på wildsnow ofta turar 99% av sina skiddagar och de flesta åker lugnt och är rätt gamla. Lou Dawson är 63.
https://www.wildsnow.com/author/perl/

Om det är sponsrat eller inte skiter jag i =) ovan stämmer nog för dom.
Absolut. Viktig tilläggsinfo.
Känner dock en kille som kör Helions föregångare Carbon Convert som enda skida. Han kör inte som en 63-åring och menar att de är helt ok även i hårt före. Lou jämför med just Carbon Convert och kommer fram till att Helion är bra mycket mer allround, så med de två pusselbitarna tycker jag det låter som att det åtminstone skulle kunna vara en klockren turskida med kapacitet att ta sig an skräpsnö eller ett och annat piståk.

Hej

Med erfarenhet, och input från Guider med xxxxxx certifieringar.
Runt 100mm fot är en bra utgångspunkt.
Jag turar i kategorien "soft" med carbon 110 under foten (med baron 122-127) , all round med ca 100 under foten, och light med < 80mm under foten. Efter xxx dagar med enbart turande så anser jag ca 90-100 under fot (carbon) det bästa för all round turande...
Light-is-right gäller för (och det mesta) 1500-2000 höjdmeter-per-dag. 0-60min kan du gå på vilket elände som helst
Mina områden/erfarenheter för turande är Jämtland, Lappland, Narvik, Tromsö, Lyngen, Alperna, USA, Japan.

Black Crow - Navis Freebird. Funkar bra för mig. Tillräckligt lätt och bred för det du söker. Corvus körde en kamrat på, lite bredare och lite tyngre. Dra på ett par bindningar från dynafit så är du hemma.

Inte testat nya salomon QST. Sägs ju vara bra de med.

För övrigt, köp i Cham om tysken inte rear ut något fint.

Absolut. Viktig tilläggsinfo.
Känner dock en kille som kör Helions föregångare Carbon Convert som enda skida. Han kör inte som en 63-åring och menar att de är helt ok även i hårt före. Lou jämför med just Carbon Convert och kommer fram till att Helion är bra mycket mer allround, så med de två pusselbitarna tycker jag det låter som att det åtminstone skulle kunna vara en klockren turskida med kapacitet att ta sig an skräpsnö eller ett och annat piståk.[/

:D Bra argumentering. Almen1s inlägg är också spot on förutom att jag ansera att konditionen är en avgörande faktor hur länge du kan gå med "vad elände som helst". Branta isiga/hårda stigningar kan också vara väldigt svåra med " vad elände som helst" som ex. stor fullrocker eller väldigt långa skidor.

Av de alternativ som dykit upp i den här tråden så verkar DPS Wailer 112 rp2 pure3 vara närmast den mirakelskida som trådskaparen efterlyser. Priset är också därefter... :(

Turar själv med Fischer Hannibal 100 och tycker dom funkar bra på de flesta underlag. I djup pudersnö skulle en bredare tailrocker skida dock föredras.

Senast ändrad:
Kan ju iofs tillägga att jag tror stenhårt på Helio 105. Den eller QST 106 men är olika djur så är bara att bestämma sig om man är villig att offra en del för vikten men jag har inte åkt någon av de än. Får återkomma efter lucia ;)
Sen ska vi inte glömma Extrem Opinion 108 och Carbon 108, eller 98 varianterna, är riktigt bra skidor och de har jag åkt =)

Tillbaka
Topp