Den ultimata "vilken-skida-tråden"

Tjo!:)

Dynastar 6th sense huge.

Lite spann under foten, tip och tail rocker dock ingen jätte rocker...

Av egen erfarenhet kräver den dock att man har fart. Även fast det inte är någon jätte rocker på skidan så tycker jag den flyter bra i djupsnö och fungerar relativt bra på hård snö och i pisten.

115mm under foten och en radie på 33m

Tänkte passa på att bjussa lite på en uppdatering nu. För att göra tråden lite mer användbar för andra i samma situation måste jag ju dela med mig lite av hur tankarna har gått och vad det har landat i.

Mina Howitzer och S7or är sålda och har förhoppningsvis hamnat hos folk som uppskattar dem bättre. I helgen som varit har jag iaf äntligen fått starta säsongen, eftersom skidtestarhelg inte blev av på grund av dåligt väder. Det första som hände var att jag provkörde 190 Katana i en relativt hård pist i Idre fjäll och maken till suverän skida har jag iaf aldrig provat. I pisten var den helt underbar. Den är lättsvängd, stadig och fartstabil på samma gång. Helt suverän skida helt enkelt. Jag fick även några svängar i några opistade och uppkörda pister och även där gick den väldigt tryggt och stadigt. Den är förstås kanske inte direkt lekfull men inte alls så tung och svårsvängd som jag hade anat. Här hade ju allt kunnat vara frid och fröjd men dagen efter fick jag tag på Katanans stora rival utifrån snacket här i tråden, Bibby. I 20-30cm kallsnö som fyllt pisterna i Ramundberget blev jag om möjligt ännu mer överraskad av 190 Bibby än jag blev av 190 Katana i Idre dagen innan. Dagen började på 196 Bibby men den var helt enkelt lite för mycket skida för mig och jag tillbringade mest de första åken med att känna på snön och ta det ganska lugnt. När jag sen fick på mig 190 kändes det som att ha en förlängning av kroppen snarare än ett par skidor på fötterna. Jag har aldrig varit så mycket för att hoppa eller så men helt plötsligt var det roligt att åka och småhoppa på kanter och annat. Jag kom ner efter första åket med ett stort leende på läpparna och så fortsatte dagen. Även i snårig svensk fjällskog kändes det hur tryggt och smidigt som helst.

Tyvärr innebär detta att jag inte hunnit prova Bibbyn i hård pist eller Katanan i rejält lös snö. Det jag dock hann känna är att bägge bör fungera bra i båda förena.

Vad är då slutsatsen av allt detta. Jo jag kan helt enkelt inte välja och då, prylbög som jag ändå är, landade det i att jag även köpt på mig ett par Bibbys. Skidan var helt enkelt för bra för att jag inte ska vilja ha den i mitt liv. Samtidigt tänker jag behålla även Katanan, den är också helt enkelt en alldeles för bra skida för att sälja iväg. Visst är skidorna någorlunda anpassade för samma före, men jag känner ändå att de har skillnader nog för att kunna motivera att gå ifrån tanken på ett one-ski-quiver och faktiskt göra plats för två par i skidbagen. Känslan idag är lite att Bibbyn kommer att få fungera lite som träningsredskap tills jag är redo att fullt ut nyttja Katanan, även i skogen. Men det kan också vara så att Bibbyn klarar att matcha Katanan när det gäller fartstabilitet och då försvinner nog Katanan ur bagen, men än så länge får de allt hålla varandra sällskap.

Ah, var det du som åkte runt på Bibby! Visst åkte du med någon annan som också körde Bibby? Tyckte mig se ett par 196 och ett par 190... Jag hade en episk vecka på mina Wailer 112... ;-) Kul att se vad folk plockade fram för lagg när det dumpar i Ramis. Såg ju både ARG och Donner Party!

Carled sa:
Ah, var det du som åkte runt på Bibby! Visst åkte du med någon annan som också körde Bibby? Tyckte mig se ett par 196 och ett par 190... Jag hade en episk vecka på mina Wailer 112... ;-) Kul att se vad folk plockade fram för lagg när det dumpar i Ramis. Såg ju både ARG och Donner Party!
jag åkte på ett par 196 en dag oxå. Och den dagen Pillard var det både 190 och 196 som sagt... Var även ett par Ghost Chant ute och luftades av Alex Sverin....

Bibbyn skall få bekänna färg i veckan i Alperna... Frågan är bara om man skall ha 190 eller 196 med sig som komplement till Night Train...

Carled sa:
Ah! Blåa wailer? Såg dem i liftkön vid ett tillfälle. Bra slump att vi åkte just dit upp den dagen. Vi brukar inte orka så långt norrut från stugan men vi valde tydligen rätt dag ;)

Jajjemän, det var jag! Jag var där från tisdag till lördag. Fredag och lördag var ju galna... Riktigt fin kräkdag hela fredagen och då var ju osthang stängd vilket resulterade i en galen lördag! ;-) Wailern är nog den ultimata Ramisskidan, har svårt att tänka mig en bättre skida för den skogsåkning. kan utan problem köra snabbare i skogen bredvid än i t.ex. Västhang.

Skoj! Fredagen var riktigt bra. Bland det bästa jag upplevt i sverige. Det kan bli många fler resor till Ramis nu iaf. Vi har alltid hållt oss i Idre fjäll och Lofsdalen men nu när vi upptäckt att det inte är så mycket längre till Funäs/Ramis lär det bli många ggr till. Funderar redan på att åka tillbaka om två veckor. Jag kände även att tekniken gjorde lite framsteg i Ramis så nu känns det väldigt jobbigt att inte få åka på några veckor annars...

Hm, Hade ju varit kul att prova en Wailer med när jag ändå var igång men nu får det allt räcka med skidshopping för ett tag ;)

Pillard sa:
Skoj! Fredagen var riktigt bra. Bland det bästa jag upplevt i sverige. Det kan bli många fler resor till Ramis nu iaf. Vi har alltid hållt oss i Idre fjäll och Lofsdalen men nu när vi upptäckt att det inte är så mycket längre till Funäs/Ramis lär det bli många ggr till. Funderar redan på att åka tillbaka om två veckor.
Har kanske lite nya godsaker liggande för test till dig då ;)

Hasse_Lindborg sa:
Pillard sa:
Skoj! Fredagen var riktigt bra. Bland det bästa jag upplevt i sverige. Det kan bli många fler resor till Ramis nu iaf. Vi har alltid hållt oss i Idre fjäll och Lofsdalen men nu när vi upptäckt att det inte är så mycket längre till Funäs/Ramis lär det bli många ggr till. Funderar redan på att åka tillbaka om två veckor.
Har kanske lite nya godsaker liggande för test till dig då ;)
Alltid redo! Kan du ordna tokdump också?

Hehe, om du inte är där borde det också dumpa enligt samma logik? ;) Ramis var grymt och jag är sjukt sugen på att få inviga de helt nya skidorna med. Snön i Ramis gjorde även att tjejen numera förstått hela grejen med att jaga nysnö...

Pillard sa:
Hehe, om du inte är där borde det också dumpa enligt samma logik? ;) Ramis var grymt och jag är sjukt sugen på att få inviga de helt nya skidorna med. Snön i Ramis gjorde även att tjejen numera förstått hela grejen med att jaga nysnö...
Har förmodligen skidor till henne då oxå ;)

Fy fan, nu har jag lagt alldeles för många arbetstimmar idag på att läsa på om Bibby och jag blir bara mer och mer sugen. Om det inte är allt för känsligt så skulle jag vilja veta hur lång du är och hur mycket du väger, Pillard? Är extremt sugen på ett par Bibby men 190 känns väldigt långt, men då jag är runt 184 och 190 verkade vara 188 från nos till tail så kanske det inte är så farligt? Skulle vara skönt med någon sorts input iaf :)

Det är inte direkt känsligt. Jag är 189cm lång och brukar ligga på nåt kilo över 80 typ. Skidan är helt underbar är väl ungefär den input jag kan ge.

Om du läst igenom den här tråden så ser du att jag mot slutet valde mellan Katana 190 och Bibby 190. Allting avgjordes i trettonhelgen när jag kom upp till fjällen för säsongens första åkning. Första dagen fick jag mina Katana monterade på Idre fjäll och blev helt överväldigad över hur bra och lättåkt skidan var. Jag hade oroat mig för att den skulle vara för tung och svårkörd för mig.

Efter den här första dagen hade jag egentligen bestämt mig för att köra på Katanan resten av säsongen. Att den fungerade bra i hög fart på stora ytor var jag inte direkt orolig för. Dagen efter hade vi dock bestämt sen innan att vi skulle upp till Funäs/Ramis och där hade jag också ordnat test av Bibbyn. Jag fick med mig ett par 196 och ett par 190. Förhållandena den här dagen var smått episka och vi kunde köra pjäxdjupt puder i pisten och i skogen. Känslan jag fick var att Bibbyn gjorde samma saker som Katanan men skillnaden var att jag hade ett stort smile över hela ansiktet när jag gjorde det på bibbyn. Katanan var lättkörd och samtidigt stadig i hög fart men med bibbyn behövde jag inte fundera så himla mycket på vad jag gjorde utan bara sikta och åk.

Allt slutade med en viss vånda men till slut insåg jag att jag ville uppleva det där smilet igen så jag kom hem med ett par Bibbys också. Efter detta körde jag en vecka i Argentiere där föret bestod av uppkörda pucklar utblandat med bristande skare. Norwegian lyckades slarva bort mina bibbys och första dan körde jag på hyrda Rocker2or, något som inte var en direkt positiv upplevelse. Jag vet att många inte håller med mig om det men R2 var för bred i det föret. Jag tyckte det blev jobbigt på så hårt underlag och bland alla pucklar. Visst ska inte en så bred skida användas där men när jag fick ut bibbyn dagen efter var det en enorm skillnad. Här var också första gången jag fick prova att släppa lös skidan på långa skärande svängar i högre fart än vad som är hälsosamt. Jag hade tidigare varit lite orolig just för hur skidan skulle uppföra sig under de förutsättningarna men den gick över förväntan. Visst, isgreppet hos Katanan matchar den inte helt men den sitter rejält i skäret men går att trycka ut väldigt lätt när man vill. Här ahr vi väl skidans största styrka. Den håller skäret när du vill och den går lätt att sladda ut när du vill, allt sker naturligt så att säga.

Jag har nu även fått köra skidan en vecka i Val d'Isere i samband med rejäl dump och även fått köra lite fortare i rejält puder och skog. Mina intryck består, skidan är enormt lättåkt men samtidigt stabil och trygg. Om du kan hålla dig till i kväll så kan jag lägga till en kort filmsnutt som kan ta vid där de två i startinlägget tar slut. På det sättet får du se hur Bibbyn gjort mig bättre. (Jag är fullt medveten om att jag låter hysteriskt partisk men det har faktiskt varit en så omvälvande upplevelse under vintern. Jag har alltid varit den i gänget som klagat mest på föret och jobbig snö eller vad det nu må vara men i vinter har jag inte alls upplevt samma känsla. Det har liksom bara varit att köra på och njuta)

mmmmm sa:
Fy fan, nu har jag lagt alldeles för många arbetstimmar idag på att läsa på om Bibby och jag blir bara mer och mer sugen. Om det inte är allt för känsligt så skulle jag vilja veta hur lång du är och hur mycket du väger, Pillard? Är extremt sugen på ett par Bibby men 190 känns väldigt långt, men då jag är runt 184 och 190 verkade vara 188 från nos till tail så kanske det inte är så farligt? Skulle vara skönt med någon sorts input iaf :)
Sådär, nu har jag lagt till en video också som jag lovade i inlägget ovan. Videon är tillagd i startinlägget

Pillard sa:
Det är inte direkt känsligt. Jag är 189cm lång och brukar ligga på nåt kilo över 80 typ. Skidan är helt underbar är väl ungefär den input jag kan ge etc etc etc
Ja, alla verkar ju hyfsat eniga om att skidan är grym, man blir ju inte mindre taggad av det :D grymt med filmerna faktiskt! Jag skulle väl säga att vi är ungefär på samma nivå, var inför den här säsongen mindre bevandrad i pudervärlden men fyra månader i österrike senare så är det bättre, kom ju lite snö under säsongen :))) det jag framför allt är rädd för är att den skulle vara för lång? Känns den någonsin som det? Borde jag satsa på 184?

Tänkte använda skidan som nästan renodlad puderskida (men om den är så bra som den verkar så kanske det blir mer än så) då jag har ett par shoguns som funkar till det mesta atm, men skulle vilja ha något lite bredare och med mer rocker.

Ah glömde säga det. 190 är the way to go. Den känns verkligen inte bångstyrig eller jobbigt lång på något sätt. 184 känns som att den måste vara för rejält små personer. Till historien hör att jag tidigare varit väldigt skeptisk till långa skidor på grund av min kassa skogsteknik. Med denna har det dock gått galant även i skog.

Nu kommer jag att sätta lite griller i huvudet här.
Blizzard GunSmoke, samma typ av skida som Bibby Pro (som jag älskar). Lite mjukare kanske, oerhört lekfulla. Älskar dom än så länge.

Tänkte sparka liv i den här gamla tråden igen. Mina Bibbys har tjänat mig väl under några år nu och de fungerar fortfarande enromt bra i de mesta. Senaste dagarna har de dessutom luftats i rejält med snö för första gången i Japan.

Dock har tanken nu iaf väckts om att börja titta på att eventuellt byta ut dem. Vid nyår fick jag återigen prova mina gamla Katanas igen och insåg hur bra även dessa är, vid lite snabbare åkning i Funäsdalen. Dagen efter i Ramis skog och rejält snöfall återgick jag till Bibby igen dock. Det är inte det enklaste att beskriva den här typen av känslor i text men det jag upplever är att i högfartåkning i uppkörd snö har inte Bibbyn riktigt vad som krävs av stadga för att jag ska känna mig helt trygg. När jag sen halkar in i skogen så upplever jag att Katanan kräver mer av mig och åkningen blir mer fysiskt ansträngande jämfört med Bibbyn, som mest går av sig självt.

Dessa skillnader är ju inte helt märkliga utan kommer ju ganska naturligt av att det ändå är två olika typer av skidor. Det jag tror är helt enkelt att Katanan har en del mer stadga i tailen och i skogsåkningen har den en tendens att bli för närvarande vilket kräver att jag driver på den mer aktivt. Bibbyn är klart mjukare och har en väldigt snäll tail, vilken är lätt att trycka ut även om jag har råkat få någon tendens av bakvikt. Frågan nu är helt enkelt ifall årets skidskörd har några tillskott som kan kombinera dessa egenskaper på ett bra sätt?

Jag kan tillägga att jag provat Opinion och blev inte jättebra kompis med den. Samma gäller Salomon R2 115 och Q115 eller vad den heter nu. När det gäller dessa skidor är det någon form av diffus känsla som jag inte blir riktigt klar över men det känns onaturligt på något sätt och kantnärvaron känns lite märklig. När det gäller opinion också ska sägas att den blev klart bättre när jag bakmonterade den rejält och att det jag har testat den var bara i slask i gränsen i våras.

När jag läste MnOs genomgång för året tyckte jag annars att Elans Boomerang lät lite lovande men risken finns ju att den är precis lika mjuk som Bibbyn. En annan tanke har också varit CD2, eftersom denna från början sas likna Bibby men med lite mer "kött" så att säga.

Tilläggas kan också att jag inte på något sätt behöver byta skidor eller så utan om det inte finns något som verkligen träffar sweet-spoten så kommer jag att kunna glädjas många år till med Bibbyn så det är ingen panik.

Jag kör själv årets CD2, back to back mot Opinion dessutom. De är förvisso en rätt trevlig bekantskap men du skulle nog behöva testa dem själv innan de fick ta en sån plats i anspråk. De har en väldigt låg rocker i tailen men är ändå lös och ledig baktill om man vill trycka ut den. Låg vikt och ett tydligt inslag av kol som märks tydligt och högfrekvent på hårt och knöligt underlag. I fruset stök är väl inte stabilitet dess adelsmärke...

På skär och i sladd går den annars väldigt lungt och harmoniskt. Just lugnt är nog ledordet för deras uppträdande på fast underlag. Har hittills bara utsatt dem för begränsad offpist och avvaktar därför med något omdöme på det området. Det jag däremot upplevt jämfört med just Opinion är att tiputformningen gör att CD2 vill klättra över hinder som Opinion går genom.

En annan aspirant som jag däremot får upp på näthinnan för din del är Sevun II. När jag läste ditt inlägg och att du vänder dig från typer som R2 115 och Opinion faller det sig ganska naturligt. Den är stadig som få men ändå lättåkt och inte alls särskilt krävande. Fråga är närmast hur mycket tailnärvaro du tolererar? Sevun II var min huvudskida ifjol och den genererade många leenden!

Otestade för egen del men årets Governor drar väl lite åt samma håll som Sevun II och borde därför granskas.

Edit. Petar helt aningslöst in Praxis GPO som bubblare oxå. Kanske mest för att jag själv är nyfiken på den och kanske kan locka fram ett uttalande från nån med förstahandsupplevelser av den?!

Senast ändrad:
Hm, Sevun 2 låter ju väldigt bra, utifrån reviews. Governor är jag inte så lockad av då jag testat gamla Bibby Special och inte alls uppskattat den. Den kändes väldigt plankig är väl den mest talande beskrivningen jag kan komma på.

Governorn är omarbetad iår, utan att egentligen veta så får jag uppfattningen att årets upplaga blivit lite mer lätthantelig=mindre köttig, har åkt mycket på gamla 196:an och gillat den skarp, tål fart och känns stabil i lite "oroligare förhållanden" (Men år åker jag bara på Jaguar Shark som jag upplever som mer allround/lättåkt) hur som helst jag skulle gärna vilja testa nya Governor iallafall.

Efter att ha läst MnO s test igen låter ju faktiskt Scrapper som precis vad jag letar efter men en midja på 124 på en varjedagsskida. Är det rimligt?

Pillard sa:
Efter att ha läst MnO s test igen låter ju faktiskt Scrapper som precis vad jag letar efter men en midja på 124 på en varjedagsskida. Är det rimligt?
Nej.... Eller självklart är ju allt upp till dig. Men tänk dig en uppkörd dag i skogen i Ramis med lite halvhårda knölar. Då hade jag föredragit en smalare skida alla gånger. Om du jämför den med din Bibby så är de helt olika skidor.

Det är väl ganska rimligt att 124 blir alldeles för brett (även om den nog hade varit helt suverän senaste veckan i Niseko :))

När jag nu ändå utgick från MnO omdömenom Scrapper så kan jag ju inte undvika att börja fundera över Radict och Helldorado, vilka jämförs med i omdömet. Nån som har erfarenhet av dessa och kan fylla i lite?

Moments modeller är fortfarande lite lockande också men dessa kommer jag att kunna testa så de kan vi hålla utanför diskussionen så länge.

På tal om scrapper. Någon som åkt på scott punisher och kan jämföra med scrapper? Måttmässigt lite smidigare än scrapper med en 108-110 midja.

Blizzard funderade jag lite på. Bodacious misstänker jag liknade vad jag är ute efter men den finns kanske inte längre? Under 110 vill jag inte gå i midjemått och helst inte under 115.

Små märken är alltid bra. CMD kollar jag gärna mer på och vad hos ON3P skulle kunna passa?

Hm, att förklara vad jag inte gillar med en skida är inte det enklaste. Om jag ska försöka så är det dels att den kräver klart mer input än vad Bibbyn gör. Jag skulle nog även säga att jag tycker att Katanan är mer lättkörd också. Sen är det nog mest en materialkänsla. Skidan känns väldigt tunn och diffus men samtidigt känns den väldigt bred. Känslan kanske egentligen är att det händer saker kring fötterna utan att jag riktigt hänger med på hur och vad som händer. Död och livlös kanske är en bra beskrivning. Både Bibbyn och Katanan ger en viss respons och retur. Ger jag lite tryck till dem så får jag tillbaka en retur och åkningen blir mer dynamisk medan q115 mer känns som död materia. Samtidigt är det väldigt konstigt för sett till mått och rockerkurva så är 115 exakt så som jag själv skulle vilja bygga en skida. På samma sätt trodde jag också att jag skulle tycka att Opinion var perfekt men jag upplever tyvärr den också på lite samma sätt (återigen med reservation för att jag bara upplevt den senare i riktigt varmt vårslask i gränsen)

Rent spontant vore det ju väldigt kul att kunna testa framför allt Blizzard och Nordica men även CMD och ON3P. Vet någon ifall någon av dessa finns tillgängliga på test någonstans kring Funäs, Idre-trakten?

Hur skulle du jämföra Wizard, Billy Goat och Jeffreys med mina gamla Bibbys? Är de alla lite stadigare?

@Pillard
Vi kan nog ordna fram ett par Wizards för test i funäs.

Du kan höra av dig till Info@Cmdskis.com eller här angående datum så kan vi se om det går att lösa.

Det låter lovande, jag hör av mig. Antar att det är Wizard som mest borde passa utifrån det jag söker?

Tja, beställde igår hem ett par K2 Iron Maiden skidor 169 cm. Jag är själv 171 cm och väger ca 61 kg, det jag undrar är ifall jag valde för långa skidor eller är det en bra längd tro? Kan tillägga att jag gillar att åka i skogen men ska även börja åke lite mer i parken ;)

Stooff sa:
Tja, beställde igår hem ett par K2 Iron Maiden skidor 169 cm. Jag är själv 171 cm och väger ca 61 kg, det jag undrar är ifall jag valde för långa skidor eller är det en bra längd tro? Kan tillägga att jag gillar att åka i skogen men ska även börja åke lite mer i parken ;)
Det blir säkert bra. Funkar nog bra som all-round för en lättviktare

bootfitta sa:
Stooff sa:
Det blir säkert bra. Funkar nog bra som all-round för en lättviktare
Okej, skönt att höra :)

Hade varit lite gött med tips gällande nästa par skidor, ska köpa ett par begagnade eller väldigt rabatterade och det är ingen stress, jag är mest sugen på att veta vad jag bör hålla utkik efter.

Är 190cm och väger ca 95kg så inte jätte nätt precis, åker just nu på ett par Katana 198 som jag gillar väldigt mycket. Jätte gött att åka fort över öppna ytor, det jag nu är ute efter är något bredare och mer snabbsvängt. När man åker på platser där iaf inte jag kan köra snabbt nog för att få igång ett par katana eller där det helt enkelt hade varit skoj med mer flyt hade det varit gött att kunna plocka fram ett annat par skidor.
Åker inte jibbigt för fem öre även om jag gärna vill lära mig lite smått.

Av någon anledning har jag snöat in totalt på BC Nocta och i viss mån även Völkl Two men det måste ju såklart finnas många fler liknande skidor. Är även lite oklar på längden, visst vill jag ha lite kortare än 198 men eftersom Katanan inte alls har lika mycket rocker som tex Nocta känns ju 188 som väldigt kort för mig.

Hoppas någon förstod ungefär vad jag pratar om och har några tips efter fler liknande skidor jag ska hålla utsikt efter!

Pillard sa:
Hm, att förklara vad jag inte gillar med en skida är inte det enklaste. Om jag ska försöka så är det dels att den kräver klart mer input än vad Bibbyn gör. Jag skulle nog även säga att jag tycker att Katanan är mer lättkörd också. Sen är det nog mest en materialkänsla. Skidan känns väldigt tunn och diffus men samtidigt känns den väldigt bred. Känslan kanske egentligen är att det händer saker kring fötterna utan att jag riktigt hänger med på hur och vad som händer. Död och livlös kanske är en bra beskrivning. Både Bibbyn och Katanan ger en viss respons och retur. Ger jag lite tryck till dem så får jag tillbaka en retur och åkningen blir mer dynamisk medan q115 mer känns som död materia. Samtidigt är det väldigt konstigt för sett till mått och rockerkurva så är 115 exakt så som jag själv skulle vilja bygga en skida. På samma sätt trodde jag också att jag skulle tycka att Opinion var perfekt men jag upplever tyvärr den också på lite samma sätt (återigen med reservation för att jag bara upplevt den senare i riktigt varmt vårslask i gränsen)

Rent spontant vore det ju väldigt kul att kunna testa framför allt Blizzard och Nordica men även CMD och ON3P. Vet någon ifall någon av dessa finns tillgängliga på test någonstans kring Funäs, Idre-trakten?

Hur skulle du jämföra Wizard, Billy Goat och Jeffreys med mina gamla Bibbys? Är de alla lite stadigare?
Wizarden körde jag senast i blandade förhållanden i Österrike. Jämfört med Bibby så upplevde jag den mer lekfull, bättre i pisten än Bibby. I lössnö så var den så klart grym men det är ju nästan alla skidor med den bredden under foten. Körde mina på -4,5 cm så de inte kräver så mycket fart för att flyta. Menar du att de är stadiga i pist/uppkört så stämmer det bra. (jag gillade inte Opinion men det är inte samma känsla i Wizarden.)

Billy Goat åker med ner till alperna på lördag så den kan jag inte uttala mig om än dessvärre.

Körde även Q115 rejält mycket där nere. Och jag bara älskar den skidan. Men på ett annat sätt. Den är trygg och stabil helt enkelt. Går att köra fort och så vidare....

Tillbaka
Topp