Den ultimata "vilken-skida-tråden"

Pillard sa:
Jarle sa:
Pillard sa:
Jarle: Det gör jag så gärna så. Tyvärr är jag inte i Göteborg förrän i början av november nästa gång. Iof lär det inte bli mycket åkning innan dess heller. Är den mycket mjukare än Bibby? Opusen känns väldigt nytänkande och jag gillar Pollards idéer i teorin iaf. MEn sen om den är för mjuk så faller ju allting och jag har helt plötsligt en ny S7 ungefär.
Den är fortfarande mjukare än det mesta, mycket mjukare än bibby 190 (vet inte om flexet mellan längderna skiljer sig åt, Hasse har nog svaret på det ). Tror dock inte den beter sig i närheten av samma sätt som S7. Men jag har å andra sidan inte åkt den.

Pallra dig ner i slutet på oktober så hinner du med Free Radicals releaseparty på trägårn' med :)
Hm, det låter ju som ett väldigt trevligt upplägg. Tyvärr är jag i flyttagen just då så kan bli lite problematiskt. Att skidan är mjuk i äbdarna gör mig inte så mycket och jag droppar aldrig så en mjuk tail gör mig inte så mycket. Dock vill jag definitivt ha en skida som klarar att stå emot uppkörd hård snö utan att bli dundernervös. Det känns som att en skida behöver vara någorlunda styv under foten för det
Det är en mjuk jibbskida, visst är den ingen nudel under foten men någorlunda styv kan vara lite subjektivt. I förhållande till de andra skidorna i första inlägget så är den rejält mjuk. Ta en kik på den men jag misstänker att du kommer tycka att den är i mjukaste laget :)

Pillard sa:
Jag ska verkligen titta på att ta mig till en skidtestarhelg. Tyvärr är det ju en bit att åka från Östergötland dock.
Långt och långt. Tandådalen är väl inte långt. Hoppa in i MnO:s bil, han kör säkert från Västervik om han inte är ute o far nån annan stans dagarna före.

MnO sa:
Bodacious körde jag ett par åk på i Åre förra året på skidtestet. Det är ett par krävande skidor med enormt mycket metallkaraktär. Det är som att ta ett par Katana och dubbla metallinnehållet och dessutom slänga in lite extra gummi, och dessutom räta ut skärningen lite. Jag gillar Blizzards rockertänkande, men de skulle ha en lite mer lättåtkomlig variant. Jag vet inte vad som har hänt med Answer från Blizzard. Den verkar ha försvunnit ur sortimentet. Där har du en toppenskida annars. Bodacious tror jag inte på för din del. Den blir för trög.
Det var väl för skråen den långa. jong.

MarkusO sa:
MnO sa:
Bodacious körde jag ett par åk på i Åre förra året på skidtestet. Det är ett par krävande skidor med enormt mycket metallkaraktär. Det är som att ta ett par Katana och dubbla metallinnehållet och dessutom slänga in lite extra gummi, och dessutom räta ut skärningen lite. Jag gillar Blizzards rockertänkande, men de skulle ha en lite mer lättåtkomlig variant. Jag vet inte vad som har hänt med Answer från Blizzard. Den verkar ha försvunnit ur sortimentet. Där har du en toppenskida annars. Bodacious tror jag inte på för din del. Den blir för trög.
:lol:

F'låt, var tvungen...

MarkusO sa:
Pillard sa:
Jag ska verkligen titta på att ta mig till en skidtestarhelg. Tyvärr är det ju en bit att åka från Östergötland dock.
Långt och långt. Tandådalen är väl inte långt. Hoppa in i MnO:s bil, han kör säkert från Västervik om han inte är ute o far nån annan stans dagarna före.
Tandådalen är väl så nära det blir om det ska bli någon form av vettig åkning. Jag åker ju förbi som sagt, så hör av dig lite innan så kanske det kan styras upp både resa och boende om behov finnes.

MarkusO sa:
MnO sa:
Fan, jongad på Fr. Med rätt den här gången. Men fasen, var den verkligen 196cm? Stor var den ju, men så jäkla lång? Kändes som strax över 192 eller kanske tom upp mot 192,7-8 någonstans, men inte mer. Konstigt. Måste vara flipcoren som förvillade.

Jag tyckte också Opus verkade som en sjukt interessant skida helt till jag såg att den är designat med rekommenderat montering -20 mm från core center :o Jag verkar ha någon sjuk dragning emot jibb puderskidor även om jag inte borde ha det siden jag inte jibbar alls.. undrar hur den funkar som traditionell åkskida.

Hm, det låter som att Opus inte riktigt är rätt alltså. Tyvärr eftersom skidan är jäkligt cool och i teorin så låter det ju så bra. Diskussionen om Bodacious är ju faktiskt lite intressant. Även där så gillar jag teorin bakom och i 186 kanske den fungerar. Fortfarande så verkar ju Bibby dock leda, om jag inte ska fortsätta köra på Katana.

MnO: Erbjudande om testhelg är det mycket möjligt att jag använder mig av. Tandådalen är ju inte jättefarligt från östergötland faktiskt.

Var själv sugen på Bibby förra året, väntade för länge, fick bli Boomerangen istället, (snackar 190cm) tycker du ska kolla upp den. Verkar som att alla är helnöjda, självklart är jag det oxså...enda negativa är om du åker, landar, mycket baklänges, då den inte är så upprest där bak...men baklänges åker man fall man är hockeyback i Djurgården, inte annars :-), samt att årets skida ser ut som skit om man jämför med förra årets, dock tror jag inte de har ändrat själva skidan mer än grafiken. På begäran kan ja lämna en djupare analys av hur jag upplever skidan etc.. om du så önskar.
Mvh Janne

Det låter oroväckande att det var ett andrahandsval ;) Skämt åsido men jag lär mig gärna mer om skidan. Om du har möjligheter att beskriva den i förhållande till någon annan modell vore ju suveränt.

Jag har hört en del positivt om just Boomerang nu och det är intressant att en nygammal tillverkare kommer framåt. Det är lite samma sak som med Blizzard numera. Bägge modellerna kan vara intressanta för min del, jag gillar udda grejer...

Jag körde Bodacious förra året, både de längsta och näst längsta. Och jag gillade dem inte. Tyckte att dom gick långsamt för att vara ett par köttarlagg, men ändå svårmanövrerade för den farten. Och jag menar inte att det var dåligt vallat, utan att de helt enkelt inte gick att köra så fort som man ville. Men jag gillar idén bakom, men känns inte riktigt som dom är färdiga.

Boomerang däremot är riktigt grymma lagg. Rocker-kurvan är nästintill perfekt, flexet är lagom styvt och "dynamiskt". Funkar bra både uppe på berget och inne i skogen. Stabila också, jag landade min hittills största klippa med dem. Lätta, funkar att bära en bit eller kanske sätta nån turbindning på. Så det kan absolut vara ett alternativ. Och jag håller med om att de var mycket snyggare förre året!

Skicka ett PM om du är intresserad!

Nu när jag googlar runt lite på Boomerang så hittar jag att Hasse provkört den. Hur säger du Hasse, hur skulle du jämföra Boomerang med Bibby? Jag förstår att du har en viss partiskhet men du behöver inte säga vilken som är bäst, bara jämföra egenskaper ;)

Tyvärr är inte jag killen som kan ställa skidor mot varandra å jämföra å hålla på, jag kan bara skriva om hur jag upplever Boomerangen. Det var verkligen inget andrahandsval, utan mer att jag hade fler förstahands, däribland Bibby, S7, (hade S5 innan), Några av Völkl, Nån Salomon, var nyfiken på Skilogic oxså. Kom fram till att Boomerangen var nog det ja skulle ha, då jag hela tiden söker mig till Offpist, men det är jobbet och familjen som bestämmer när och var jag ska åka skidor, inte snöförhållanden.

OFFPIST 5/5
Kan inte tänka mig en bättre skida, hur skulle det se ut, bred, men fortfarande lätt, perfekt rocker, lång och trygg (190cm), känns alltså inte stora (är 190cm själv). Flyter perfekt.

PIST ?/5
Beror ju på vad man jämför med såklart. Men ja tycker de är skitkul å köra i pisten, har stått å väntat på liftöppning bara för att få köra i nypreppad backe. De går fort och är underbara i långsväng, inga problem att få upp på kant. Eftersom rockern inte är överdriven och det är traditionellt spann under foten så blir fladdrigheten i skidan minimal.

UPPKÖRT 5/5
Går även här som tåget, stabila, inga konstigheter, bara att mosa på. Uppkört är det som bekant på slutet av dagen, det är ju även då man börjar fundera på bastun och hur man ska kunna bota mjölksyran man kört runt med sen strax efter lunch..eller skitlång transport hem till sängen. Alltså man är trött, grinig å gammal....Då kommer dessa skidor till sin absoluta rätt tycker jag, för man kan "slarvköra" rätt bra å ändå är de dyngstabila och gör som man vill.

SKOGEN 4/5
Är kvicka och snabba, även här trygga och gör som man vill, tror att man tappar lite lekfullhet på bekostnad av trygghet och stabilitet. Sen måste ja säga att jag är kass på å köra skog, men försöker bli bättre, å det är väl där jag försöker hålla till när inte förutsättningarna för puder finns.

SPÖREGN Å TRÖG SNÖ -/-
Alla dagar räknas ju, så även dessa. Bara man vågar kötta så upplevde jag att handbromsen släppte. Lite riskabelt bara när man ska ner i hastighet och handbromsen börjar ta igen, gjorde fina vurpor pga detta, speciellt efter mindre dropp, då man går från att ha med sig fart till stillastående landning.

Avslutningsvis så är det denna skida jag alltid kör med, för mig har den alltså funkat perfekt. (38 år, 190cm, 81 kg, kört sen 10 års åldern).

Senast ändrad:
Om du kommer dit du vet var så kan du förmodligen få testa bägge side by side då vi har båda i butiken för test! Plus Extrems nya skida som du inte heller skojar bort....

Case closed ;)

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
Om du kommer dit du vet var så kan du förmodligen få testa bägge side by side då vi har båda i butiken för test! Plus Extrems nya skida som du inte heller skojar bort....

Case closed ;)
Oh, har du testat slaktarkroken? Berätta :)

Nu verkar jag ha rätt bra ordning på vad jag ska ha. Dock snubblade jag över Hendryx hemsida och började fundera på purple haze. På pappret låter den ganska intressant men hur är radien? Det känns som att den kan bli ganska orolig i uppkörd snö....

Mera skiddagar och en skidlärare hade varit din bästa investreing. Lägg mera krut på att få ihop skiddagar istället.
Har varit i samma sits som du vad gäller tekniken för 5 år sedan men efter 50 skiddagar/år tillsammans med polare där åtminstone en är bättre än en själv( och som man kan bolla teknikfrågor med ) så utvecklas man enormt.
Det är alltid kul att försöka hitta den perfekta skidan iofs : ) och en lättåkt skida som du kan utvecklas med är tex Sultan 94an.

6blomman7 sa:
och en lättåkt skida som du kan utvecklas med är tex Sultan 94an.
Nä du, en bredare skida är mycket mycket lättare att handskas med i både uppkört och i lössnö. Det är bara i pist och hårt som en 94 kan ha en fördel, och det var han ju inte ute efter.

@Pillard: Hendryx bör du nog prova innan du lägger till dom som alternativ. Lite tight skärning etc. Skulle gissa att dom kan bli aningens nervösa i uppkört.

Jaja okey : ) Utter du har rätt, sorry där;). Sultan 94an är väl inte det bästa köpet direkt för bara offpistkörning. Men annars så tycker jag att tekniken ska prioriteras före skidan eller ? Men som sagt ett ordentligt inlägg är det, im impressed : )

Senast ändrad:
6blomman7 sa:
Jaja okey : ) Utter du har rätt, sorry där;). Sultan 94an är väl inte det bästa köpet direkt för bara offpistkörning. Men annars så tycker jag att tekniken ska prioriteras före skidan eller ? Men som sagt ett ordentligt inlägg är det, im impressed : )
Som jag ser det så har jag gott om tid att utreda vilken skida som är perfekt, pengar är inte heller den trånga sektorn så jag betalar gärna för drn perfekta skidan. Vad jag däremot har dåligt med är lediga dagar. Förra vintern fick jag ihop 30 dagar på skidor och det var svårt att få ihop så många. Tanken är alltså att kunna optimera de åkdagar jag får genom att åka på drn bästa skidan för min del

94mm känns lite väl smalt, som sagts innan.

Utter: jag har fått det tipset angående Hendryx så jag ska göra vad jag kan för att komma iväg till Tandådalen och skidtestarhelgen där. Hur ser erfarenheterna av utbudet på den helgen?

Med tanke på vad du söker kanske du inte heller ska räkna ut Sollys Rocker2:a. Nu är det väldigt svårt att avgöra hurvida den är bra eller inte med tanke på att väldigt få åkt den, dock är ju recensionerna på TGR enväldiga (som iofs kanske inte säger så mycket med tanke på vad du skrev i första inlägget..).

Heinz_p sa:
Med tanke på vad du söker kanske du inte heller ska räkna ut Sollys Rocker2:a. Nu är det väldigt svårt att avgöra hurvida den är bra eller inte med tanke på att väldigt få åkt den, dock är ju recensionerna på TGR enväldiga (som iofs kanske inte säger så mycket med tanke på vad du skrev i första inlägget..).
Mm, Rocker2an har nåt visst som drar även mig. Det som jag mest reagerat på när det gäller den är den här filmen

Skidan ser enormt stor och klumpig ut. Jag vet inte vad ni andra tycker om det?

Hej.jag åker på völker katana 2010-2011.och Mera behövs inte för min åkning.sultan 94 är en fullt godkänd skida i all slags fören det är verkligen inte skidan som gör skidåkaren bra.Jag vill påstå att det är tiden på att åka skidor som gör en bättre.jag tror också på att du ska försöka hitta en helg där man får testa olika skidor för att minimera onödiga köp.ingen kan veta vad du ska ha för skida till just din åkning eller teknik !! Prova dig fram....för svenska fjäll duger verkligen sultan 94 eller nån annan i samma bredd.

Pillard sa:
Heinz_p sa:
Mm, Rocker2an har nåt visst som drar även mig. Det som jag mest reagerat på när det gäller den är den här filmen. Skidan ser enormt stor och klumpig ut. Jag vet inte vad ni andra tycker om det?
Med tanke på att du dels själv säger att du verkar föredra styvare stabilare skidor och det faktum att du behöver bli mer dynamisk i åkningen (du har helrätt där, och det är som sagt en annan tråd) tror jag R2 blir fel. Jag tror att hela dynamikgrejen gör att ett par för mjuka och jibbiga skidor faller bort. Du uppskattar och behöver ett par stabilare och hårdare lagg som funkar bättre för din lite köttande och plöjande åkstil. Massa skärning (som W112 RP och S7) upplever du bara som jobbigt och instabilt.

Jag tycker R2 ser skitsmidiga ut och ser fram att få hoppa i mitt par när snön kommer, men jag tror man behöver lite mer fotarbete och klipp i skäret för att så bred skida inte ska bli trög och instabil. På skär är ju alla skidor stabila (iaf. nuförtiden när kärnorna är bra överlag).

Inte så mycket tips, snarare vad du nog borde hålla dig borta ifrån. Men det kanske är lättare att sålla bort än att öka fokus?

Ta bort skidor ur mixen är ju minst lika nödvändigt som tips på nya. Nu finns det en risk att hamna OT men hur tänker du kring att en styvare skida skulle hjälpa med det dynamiska i åkningen?

Det kommer inte hjälpa, men det viktiga är väl att ha kul? En stabilare skida upplever du själv som bättre, och du ser stabilare ut när du åker, ergo du bör köpa en stabil skida. Sen om du inte utvecklas... Man vill ju ha kul nu, inte om 3 år?!?

Ah allright, då är jag med. Ja visst är det så. Man ska ha så jäkla kul det bara går nu direkt. Hm jag hade nog inte sett det som att jag såg stabilare ut på Katanan, bara att det kändes tryggare. Men om det ser så ut också då är det ju bara att tuta och köra på stabila skidor. Blir en satsning på skidtestarhelg också, jag måste ju ge bibyn en chans att visa vad den går för...

jo det var det. Nu var det ju väldigt uppkört och jäkligt där så det blev väldigt påtagligt. Men jag minns de där åken och det var jättestor skillnad. Häftigt att det syns så pass även för en "åskådare".

men om rocker2a skulle vara jobbig är lär väl ändå bibby vara rätt jobbig den oxå, den e nästan lika bred och har en känsla av att den är en bit styvare... fast kanske gör att den plöjer och dämpar mer istället... finns många sätt att se på det

LawndartGustav sa:
men om rocker2a skulle vara jobbig är lär väl ändå bibby vara rätt jobbig den oxå, den e nästan lika bred och har en känsla av att den är en bit styvare... fast kanske gör att den plöjer och dämpar mer istället... finns många sätt att se på det
Bibbyn är en otroligt lättkörd skida utan att den för den sakens skull blir vek.
Dalmasen Rasmus Ekman kom 21a med ett par Bibby 190 under fötterna i vintras.
En annan sak är att många av de som säljer sina Bibbys är för att de tycker att dem är för styva. Sj så tycker jag att det bara är kul med dem under mina fötter, nästan oberoende av före. (ispuckel....not so much) :)

Jag tror om du nu vill prova ett par breda skidor så ska du prova katana 2010-2011 eller årets.dom är bra enligt mig.kan upplevas slagiga i hård pist.men dom följer dig dit du vill åka.Dom funkar även i pisten.MEN för att få nån skida att flyta upp på snön så krävs det mod att åka hyfsat fort.Annars funkar elan från tidigt 70 tal..vill nog också påstå att pjäxor är mera noga än skidorna och hur man står på skidan..fast visst är det kul med nytt.Men 65%av oss skidåkare bör nog fundera på nått annat än just skidan..Hoppas du hittar det du önskar dig och får många härliga skiddagar här fram över...

brottarn sa:
Jag tror om du nu vill prova ett par breda skidor så ska du prova katana 2010-2011 eller årets.dom är bra enligt mig.kan upplevas slagiga i hård pist.men dom följer dig dit du vill åka.Dom funkar även i pisten.MEN för att få nån skida att flyta upp på snön så krävs det mod att åka hyfsat fort.Annars funkar elan från tidigt 70 tal..vill nog också påstå att pjäxor är mera noga än skidorna och hur man står på skidan..fast visst är det kul med nytt.Men 65%av oss skidåkare bör nog fundera på nått annat än just skidan..Hoppas du hittar det du önskar dig och får många härliga skiddagar här fram över...
Saken med det här forumet är att vi redan kan åka. Så allt vi har kvar att göra är att snacka om FETA LAGG!
Detta framkommer extra tydligt under SIA perioden och skidfilmssläppar periden.
Inga snö finns det att åka på. Som plåster på såren får vi snacka lagg.
Eller är det kanske salt i såren?

Men brottarn börja med att läsa tråden innan du postar, det står i trådstarten:"De skidor jag sitter på idag är S7an, Howitzer och Katana 190 från i vintras" tror iofs att S7orna är sålda men varför tipsa om en skida som TS redan har?
TS äger/ägde redan 3st breda skidor och för övrigt så har just testhelg föreslagits ett par gånger och verkar inplanerat....

Senast ändrad:
brottarn sa:
Åka skidor kan även min mormor från 1905 men frågan är om hon har tekniken för att åka bra!så det jag säger och påstår är!!! Det är fortfarande inte skidan som gör dig bra.Det är mängden av timmarna i backen.åka med nån som kan visa dig saker du undrar. Och mod.Just därför tror jag inte pillard ska fundera så mycket på skidor.Men hur bra eller nybörjare han är vet ju inte jag.Men om du påstår att det är skidan som fixar tekniken då höjer jag procenten till 70% av oss skidåkare :)
aka skidor kan man gora riktigt bra i en bylsig sos-jacka fran 1990 ocksa, men du verkar foredra ett fraschare, modernare skal fran norrona. samma logik? :)

PNyberg sa:
brottarn sa:
Saken med det här forumet är att vi redan kan åka. Så allt vi har kvar att göra är att snacka om FETA LAGG!
Detta framkommer extra tydligt under SIA perioden och skidfilmssläppar periden.
Inga snö finns det att åka på. Som plåster på såren får vi snacka lagg.
Eller är det kanske salt i såren?
PNyberg slår huvudet på spiken ganska bra.

Brottarn: Om jag ska vara helt ärlig så skulle jag betydligt hellre åka skidor just nu än att sitta på kontoret och snacka med er (no offense grabbar jag vet att ni andra skulle säga likadant ;)) Problemet är just det att det inte finns nån snö just nu och man har inte obegränsat med semesterdagar när man sitter i ekorrhjulet. Alltså får substitutet bli att snacka om skidor istället. Jag har skrivit det en gång innan i tråden när samma ämne kom upp men jag kan säga det igen, jag åker så många dagar per vinter som bara går och när jag väl åker så försöker jag slipa på tekniken så mycket jag kan. Men mängden dagar är ju alltid begränsade och då vill jag optimera dem med att ha så optimal utrustning som möjligt, det kallas att vara förberedd.

Om du läser första inlägget och inte bara tittar på filmen så ser du att jag åker på Katana redan i första klippet. Katana har jag ganska bra koll på och jag skulle definitivt inte kalla den slagig i isig pist. Eftersom du skrev "Jag tror om du nu vill prova ett par breda skidor" så känns det lite märkligt eftersom jag har åkt på "breda" skidor sen säsongen 08/09 (då var det iof bara Gotama och de klassas ju knappt som breda idag) och Katana provade jag första gången redan samma vår.

När det gäller pjäxor är jag faktiskt villig att ge dig en viktig poäng. Jag köpte nya sista dagen i våras och det blev en enorm förändring i känslan. Nu ska jag bara matcha de optimala pjäxorna med de optimala skidorna :)

Tillbaka
Topp