Dervish eller vanguard?

Fillemessi

Ny medlem
Dervish eller vanguard?
Hej! Jag vet inte villken jag ska köpa jag ska mest cruisa och kanske lite sliding sedan undrar jag villka hjul som är skönast att cruisa med in heat 80a,83a,86a eller durian 80a,83a,86a.:/

Måste välja mellan dem hjulen om man ska köpa någon av dem brädorna på kahalani.se

Senast ändrad:
Dervish eller vanguard?
Har bara kört på Dervish så jag kan inte säga så mycket om Vanguarden. Största skillnaden är ju att Dervishen är dropthrough monterad vilket innebär 2 saker. 1. Den är närmare marken vilket gör den mer behaglig (för de flesta) att sparka fram samt fotbromsa 2. Då den är dropthrough så är det lättare att slajda med den i början (Har man väl lärt sig slajda kan man slajda allt, men många tycker ju dropthrough är mer tacksamt). Annars tror jag de påminner om varandra rätt mycket.

beträffande hjul så är Durian "gjorda" för att slajda, alltså de har en rundad läpp som gör det lättare att initiera en slajd. In heats är mer tänkt som DH och carving hjul med vill vilket gör att de kan vara lite svårare att slajda med innan de är ordentligt inkörda, de kommer också med största sannolikhet att slitas mer.

Beträffande duro så vill du inte ha för hård om du har som avsikt att cruisa mycket. Exempelvis durian 86a bör gå bort då dessa hjul är kul att slajda med men är allt för hårda för att bara glida runt på. Jag kör själv på durian 83a och cruisar till 60-70% och freeridar/slajdar resten. Fungerar utmärkt till båda delar. 80a kan jag inte säga så mycket om då jag ej testat dessa men utgår från att de kan vara lite skönare att cruisa på och lite sämre på att slajda.

Men hur som helst: alla hjul går att slajda på, alla hjul går att cruisa på. Det du ska tänka på är vilket du kommer göra mest och tänka efter hur ofta du vill betala för nya hjul. (mjukare hjul slits snabbare än hårdare).

Lycka till =)

(min setup: Dervish på tidigare randal RII 180 mm truckar, numera Surf Rodz 200mm, Durian 83a).

Dervish eller vanguard?
Det är tokskönt att slidea med 80a stims / 80a in heats så ser inte varför det skulle vara någon skillnad på duriansen :)

Det är svårare att få släpp på dom men väl i sliden så är det mycket jämnare så att säga. Dock slits dom ju snabbare så ska du slidea mycket rekommenderas att gå upp i hårdhet precis som att ska man cruisa så rekommenderas att gå ned. Så mitt förslag är in heat 80, lätt goast att cruisa med.

Sen till brädan så säger jag dervish då det enligt mig är den perfekta nybörjarbrädan! Det går att göra det mesta på den då den är så allround, den är dock inte bäst på något annat än att störa folk på longboard.nu pga att den är så mainstream ;)

Dervish eller vanguard?
Precis som Linder säger så är det folks hobby att hata Dervishen. Det roliga är att de flesta som gör det har aldrig ens testat det utan har sett duktiga brädåkare skriva att de hatar Loaded så då hoppar dem på trenden. Sjukt löjligt men sån är världen. Loaded ÄR dyra men när jag väl testade min Dervish första gången så hade jag lätt betalat ännu mer för den känslan.

Dervish eller vanguard?
Loaded inte så dyrt från tex eu/usa som från sverige!

Dock tycker jag att har man pengarna så är det lätt värt en extra 500-ing för att supporta den lokala marknaden och även kunna få service på hemmaplan... + att man får grejorna direkt :D

Ska själv kanske byta mitt dervish dech mot ett rayne deck av jsmlongboards.com nästa vecka och där har jag aldrig hört någon säga överpris om även om dom kostar lika mycket om inte mer... :P

edit: Många kanske tycker det är onödigt mycket pengar, men jag skulle inte heller välja någon annan bräda än min dervish, nu vill jag bara ha en extra för downhill och slides... Dervishen kommer jag ha tills den dör, då den misshandlas med alla möjliga flattricks, slides, hippiejumps, cruise, transport... Den är alltid med helt enkelt och vill jag prova något trick så gör jag det ^^

Återigen, det är kanske mycket pengar, men man får en av dom bästa allroundbrädorna med en bra setup som man kan ha i många år utan att göra ett skit med den ... tex polaren har haft sin vanguard i 3år nu och bytte precis grip, allt annat är samma från dagen han köpte brädan ;)

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp