Det var bättre förr...

Mountain_Man

Aktiv medlem
Det var bättre förr...
I senaste numret av Åka Skidor finns en samling trevliga skidbilder signerade Felix & Felix. Vad som slår mig när jag tittar igenom dessa är ... det var bättre förr ...

Ett antal bilder visar tajt slingrande harmoniska spår utför vackra lössnösluttningar. Skidåkare som strålar av åkglädje...

Andra bilder visar radikal linjer utför klippbeströdda bergsluttningar där det sprutar av adrenalin från en sammanbiten åkare.

De förstnämnda bilderna är genomgående från 70- och 80-talet...

Vad har egentligen hänt? Varför tas inte längre några härliga gruppbilder på puderpumpande åkare? Varför är de flesta av dagens publicerade bilder tagna på enskilda åkare utan någon som heslt snökontakt? Vart tog känslan för snö vägen?

That´s all kids! / MM

Det var bättre förr...
Jag skulle tro att det är lite.. "I luften gör det aldrig ont" motivation med att det blir mer och mer luftfärder.. Samt att om man tittar på fler av de senare filmerna (ta bara The Prophecy och Free Radicals) så blir man mer inpregnerad (läs, imponerad) av någon galen 20 åring som lägger svåra trick i big jump eller utför en dödsföraktad klippa än någon som bara gör en avundsjuk genom att glätta omkring på fjället på fotbollsplaner av orörd lössnö.. Kanske avundsjuka? Svårt att säga..

Personligen skulle jag vilja nita varje nöt som får glida omkring i denna utopi av lössnö.. Kanske för att man bara kan relatera till att man hänger i isiga pister/parker mest hela tiden.. *klura*

En tanke i alla fall..

-P

Det var bättre förr...
Visst var det bättre förr.
Då hade skidåkare respekt för bergen. Snygga tracks inom gruppen var en hederssak, den som sabbade åket bjöd på biran efteråt. Ett par av dagens skidåkare eller som värst snowboardåkare kan ensamma förstöra en hel bergssida där det förr fanns plats för 100 tracks.
Kolla hur det ser ut på Grand Montet efter ett snöfall. Efter att 10 pers har passerat är hela berget förstört.

Det var bättre förr...
Gynnar o Mauntain Man

Tyvärr har ni rätt.
Ingen känsla bara gasa.

Det var bättre förr...
tjena

visst kan det vara så att vår (läs kidsens) känsla för snö och respekt för bergen har fejdat men det är ju väldigt få gamla rävar som jobbar för att uppehålla glamoren i hamoniskt lagda spår nedför en utopisk brant.
Jag har helt klart fått mina bästa åk å upplevelser när jag åkt me gamla rävar som vet vad det handlar om.

lär oss mannen, lär oss...

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp