Deutche Bahn - i tid eller inte?

macketj

Ny medlem
Hej allihopa!

Nu när vi ska tåga ner till st. Anton för en säsong har jag och polarn lyckats fixa till det så att marginalen för bytet i Hamburg är så minimal som möjligt. Långa väntetider är ju så trista... Men detta innebär dock att en försening på mer än 7 minuter innebär gråt och elände.

FRÅGOR:
- Vad har ni för erfarenheter av Deutche Bahn, vad gäller deras förmåga att komma i tid? (Strunt i service och bemötande)

- (Vi bokade resan genom ÖBB). Vad vet ni om ÖBB:s service och bemötande? Alltså: Kommer dom fixa en alternativ transport och sånt som dom skriver om på hemsidan eller bara strunta i oss? (alltså om vi misslyckas i bytet)

Det var allt, tacksam för alla tips och erfarenheter ni kan dela med er av!
/Max

Senast ändrad:
Är båda tågen på samma biljett så har DB resegaranti så då ska det inte vara några konstigheter. Jag har inte åkt många tåg med DB men har inga direkt dåliga erfarenheter där

Sju minuter??? För ett byte??? I Hamburg??? Lycka till!

Har tittat på samma resa men med slutdestination Italien och vi kommer att resa så att vi har en eller möjligen till och med två timmar för bytet i Hamburg. Man åker ju inte bara DB utan även DSB. Och även utan försening så är det väl tight att hinna komma av med all utrustning, ta sig upp från plattformen, hitta nästa spår, ta sig ner på plattformen och komma ombord med allt. Visst det går nog och hade nästa tåg gått en timma senare no problem. Men antar att det är nattåget ni skall på och då kommer man vidare först nästa dag om tåget blir försenat eller man inte hinner. Dessutom så är det najs att få röra på sig, gå på en riktig toa och hinna proviantera innan man i lugn och ro går ombord.

Vi får väl hoppas att det blir allt fler som tar tåget ner mot alperna så att det växer fram en marknad för lika smidiga förbindelser som norrut.

pd sa:
Sju minuter??? För ett byte??? I Hamburg??? Lycka till!

Har tittat på samma resa men med slutdestination Italien och vi kommer att resa så att vi har en eller möjligen till och med två timmar för bytet i Hamburg. Man åker ju inte bara DB utan även DSB. Och även utan försening så är det väl tight att hinna komma av med all utrustning, ta sig upp från plattformen, hitta nästa spår, ta sig ner på plattformen och komma ombord med allt. Visst det går nog och hade nästa tåg gått en timma senare no problem. Men antar att det är nattåget ni skall på och då kommer man vidare först nästa dag om tåget blir försenat eller man inte hinner. Dessutom så är det najs att få röra på sig, gå på en riktig toa och hinna proviantera innan man i lugn och ro går ombord.

Vi får väl hoppas att det blir allt fler som tar tåget ner mot alperna så att det växer fram en marknad för lika smidiga förbindelser som norrut.
Nejnej! 13 minuters byte, men vi har räknat på att själva bytet från plattform 8 till 14 tar runt 5 min. Därför vore det jobbigt med mer än 7 minuters försening :) Alltså.. om tåget bara är i tid så är det luuungt!!

Ja det stämmer bra att det är natttåget vi ska på! Ja vore optimalt att ta tidigare tåg, men hittade inget som vi har möjlighet hinna med...

Ja, håller verkligen med om att fler borde ta tåget!

Alfakrull sa:
Är båda tågen på samma biljett så har DB resegaranti så då ska det inte vara några konstigheter. Jag har inte åkt många tåg med DB men har inga direkt dåliga erfarenheter där
Ja exakt, samma biljett! Skönt att höra!

DB är ofta försenad, var fjärde tåg är sex eller mer minuter för sent. I Tyskland kan du inte planera med DB, tyvärr :(
Men om du missar tåget i Hamburg kan du tar näste tåget eller du får ett hotellrum i fall av att du måste vänta till nästa dagen och du har lite lycka i resecentrum av DB.
Och du kan få pengar tillbaka: 25% när tåget är en timme försenad och 50% från och med två timmar.
Men vi hoppas att allt går bra.

(Jag ber om ursäkt för min dålig svenska, jag kommer från Tyskland ;))

Tåget från Köpenhamn till Hamburg är ofta försenad pga hela tågsättet fraktas Rödby-Puttgarden på färjan. När jag bokar biljett via Hamburg brukar jag ändra föreslagit bytestid till minst en timme, då har man även möjlighet att äta osv.

/Colin.

Tillbaka
Topp