Digital Systemkamera för nybörjre?

sanna_o

Ny medlem
Hejsan!
Jag undrar vad för kamera man borde skaffa sig som nybörjare i skidbacken?
Är på jakt efter en inte för dyr och inte för avancerad kamera som enkelt kan användas i skidbacken. Har fotot lite tidigare men vill nu ta med kameran ut i backen och fota lite skidbilder...
Vad ska man ha för märke och modell? Det finns så många så man blir helt yr… något tips någon?

Du skriver att du vill ha en digital systemkamera i rubriken så utgår från det.
Men givetvis går det att fota med en vanlig kompakt digitalkamera också, men men.

Jag köpte en Nikon D50 i augusti med 18-70 mm objektiv och är mkt nöjd.
Känns och ser väldigt exklusiv ut för sitt pris och det blir extremt bra bilder.

Det brukar ofta pendla mellan D50 och EOS 350d som jag har förstått det.
Skillnaden är väl antalet aktiva pixlar och priset. Har även hört att Canon har billigare
utbud av tillbehör, så som blixtar och objektiv. Detta har jag dock inte jämfört.

Skaffa en D50 och tror att du blir nöjd iaf.

EDIT:
Du skrev att den skulle vara lätt att ta upp i backen. Det stämmer inte riktigt överens
med en systemkamera. Men enligt mig så är det värt "besväret" att ta med den för
i slutänden blir resultatet roligare.

MVH Ha

Senast ändrad:
Kan även jag rekomendera Nikon D50, mycket bra nybörjarkamera. Annars har du Canon Eos 350D som är ganska likvärdig.

Canon 350D är lite mer än vad du behöver som nybörjarkamera, men i dagens utbud finns det nästan ingen "mindre" avancerad systemkamera. Denna kamera är ganska lätt, då den har ett plastskal (vilket ibland brukar räknas som ett minus hos vissa då man vill att den skall ligga bra i händerna). Ev. kan du även satsa på en begagnad Canon 300D, men de relativt låga priserna motiverar nyköp.
Precis som det skrevs om här ovan så har canon generellt lägre pris på sina objektiv, men däremot högre på kamerahuset.
Här kan du läsa mer om just Canon:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=21965

prisvärda sigmaobjektiv går ju att hitta till både canon å nikon. Jag hade nog rekommenderat dig att köpa begagnat, går att hitta många fina relativ billiga kameror nu när eos 400d och nikon d80 kommit. Köper du canon så satsa iaf på en 350d.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp