Digital systemkamera

Incan

Ny medlem
Digital systemkamera
Undrar om någon vet en bra digital systemkamera som är hyffsat billig men som ändå funkar till det mesta. hade tänkt börja ta lite mer "ordentliga" bilder o tänkte börja lära mig använda en systemkamera. har någon något förslag på en bra men ändå inte överdrivet avancerad kamera så hade jag uppskattat förslag.

Digital systemkamera
Som rastavibrationer är jag också i samma situation. Jag kommer nog köpa canon eos 350D, pga att canon gör ruggigt bra kameror och det blir riktigt bra bilder med dom. Plus att med eos kan du byta ut objektiven vilket gör att om du känner att du vuxit ifrån den optik du har så kan du köpa nytt objektiv.

Digital systemkamera
men nu är det ju så att nikon erbjuder lika många tillbehör som canon gör, avståndet är borta mellan dem. och d50 är inte lika plastig och känns bättre i handen. gå till en fotoaffär och känn på dom, det är mycket viktigt hur de ligger i handen..

Digital systemkamera
Det kan vara värt att kolla om någon i din bekantskapskrets fotograferar med någon speciellt kameramärke. Då kanske du få låna olika objektiv av dem (det behöver inte tvunget vara digitalkamera, även objektiven till analoga kameror fungerar till viss del ). Nya kvalitetsobjektiv är nämligen svindyrt och de enklare zoomobjektiv som följer med kameran räcker inte långt. Objektiv är oftats inte kompatibla mellan kameramärkena.

Digital systemkamera
Nikon D50 har allt du önskar (kör själv med en D50) EOS 350D är lämpar sig bäst till dem som har små händer och gillar plast... Nikon kameran är de fin kvalité rätt igenom känns mer prisvärd

Senast ändrad:
Digital systemkamera
crilleus: en objektiv bedömning var det ja...

Själv har jag en 350D och är mer än nöjd med den. Man kan väl säga att Nikon D50/D70 och Canon EOS 350D är ganska likvärdiga vad gäller funktionalitet i alla fall. Sedan skiljer de sig en del åt vad gäller utformning.

Gå till en fotobutik och be att få känna på kamerorna. Alla har vi olika händer och därför ligger kamerorna olika bra i handen.

Digital systemkamera
Ett bra alternativ till 350D är Canons 20D. Denna ligger stadigare i handen och är robustare än 350D. Lite dyrare men inte mycket, ca 2000kr mer.

Digital systemkamera
www.dpreview.com
otroligt bra sida som recenserar kameror, jag är själv inne på att skaffa d50 för att den känns som en ordentlig kamera för en överkomlig peng.

Digital systemkamera
Jag har stora händer gillar metall och har en EOS350D.
Jag är jättenöjd med kameran, efter 2000 bilder köpte jag ett nytt objektiv och sedan är jag ännu nöjdare med kameran.

Det är objektivet till systemkameran som gör den stora skillnaden.

Nikon D70 har mer metall, Canon 350D tar något bättre bilder. (enligt tester)

För mig är bilderna viktigast!

Digital systemkamera
Tror att du ska satsa på en Nikon eller Canon, för om du vill byta upp dig så behöver du inte köpa ny kamera utan bara byta objektiv. Själv har jag ägt min Canon 350d i 1.5 månader och är galet nöjd, men jag hade två canon-objektiv från min gamla kamera.

Som andra sagt - Känn in läget!

Men tar du Nikon - Tar du fel :)

Tillbaka
Topp