digitalkamera - minneskort fullt?

tornblom

Ny medlem
Nån som har en bra lösning på hur man gör med digitalkameran när minnet blir fullt.. finns det typ internetcafe där man kan lägga över från minneskortet via usb som vanligt och sen maila bilder hem. De lär ju inte vara så pigga på att låna ut hårddisk utrymme.
Givetvis kan man köpa flera minnen så långt är jag me... Funderar på att fixa en laptop endast för lagring av bilder...

Vi har löst det genom att köpa en minneskortsläsare på 20GB. Kostar ung. 2000:-, läser över alla bilder dit (ca 10 000 får plats)

Jag laddar över mina på iPoden så länge. Det funkar finfint. Måste dock köpa till en "dockningsenhet". iPod
finns i lite olika storlekar, 20GB och 40GB är väl lämpliga för att använda som bildbank. Är man student eller
lärare brukar man dessutom kunna få ganska bra erbjudanden på apple.com.
Behöver du inte en laptop i annat syfte verkar det bli en dyr affär bara för att kunna ladda ner bilderna...

M

köp en billig gammal bärbar å dra över dem på den, smidigast och billigast. annars kan du ju köpa en ipod med kortläsare, som föreslagits, eller en iriver som fungerar som usb-värd. eller få tillgång till nån server där ni kan tanka upp era bilder.

Om du befinner dig i den civiliserade delen av världen, gå in i närmaste fotobutik så bränner de bilderna på en CD åt dig till ett överkomligt pris.
De har antagligen samma service på de flesta internetcaféer.

Tänk bara på att be att få kolla igenom CDn innan du formaterar minneskortet.

finns inte tillräckligt stor minneskort om man är borta en längre tid.. och min egna dator står hemma...

Skaffa en enkel hemsida att lägga upp bilderna på. Det överstiger iofs min tekniska förmåga, men har en del polare som brukar lagra sina bilder så.

Jag har haft lite samma problem och löste det med att släpa med mig en äldrelaptop men nu stitter jag i skiten igen, Med min nya kamera tar typ 80 bilder 2gigs utrymme. Och med tanke på att jag tar minst 80 bilder per dag så fyller jag hårddisken på laptopen rätt snabbt men jag tror jag löste det problemet i går när jag fick tag på en externCDR-DVDbrännare till den.
Har du en kamera med över 6megapixlar så tror jag att det är det som gäller om du ska på längre turer.

Eller så köper man en 20GB (finns upp till 80GB) minneskortläsare för 2000kr, stoppar i minneskortet, trycker på en knapp, tar ut minneskortet och fortsätter fota :P
För en normal kamera, t.ex. Ixus500 kan du lagra ca: 10-15000 bilder i högsta format, vilket borde räcka ett tag :)

Rätt så mkt billigare än att köpa en laptop.

handla dig en laptop. du kan du njuta av bilderna å filmerna på kvällarna med polarna i stugvärmen.

Mvh//Niklas

Det billigaste är nog att köpa en dockningstation eller annan sak att överföra till! men roligaste är nog en laptop så man kan sitta och kolla lite på bilderna :D

Köp en Laptop! Mycket skönare! som några säger här ovanför så är det mysigare att titta på bilderna tillsammans efter en dag på berget. Ett bra tips om man åker låångt med bil, tåg etc. är att man kan kolla på dvd film! =D Om man undrar hur batteriet kan räcka!!? köp en ciggkabel som jag gjorde.

ta med dej en laptop när du är ute o åker, eller så köper du typ ett minneskort med 2-4 gb, lär funka fint, jag har haft 512 o ja fick plats med 150 bilder på högsta upplösning, nu har jag ett på 2 gb, ett på 512mb, ett på 128mb o ett på 32mb, det med 2 gigg är aldrig fyllt=)

Snödjup

Tillbaka
Topp