Dilemma, Boots!

WreckSigge

Ny medlem
Dilemma, Boots!
Halloj! Här kommer en fråga från en nybörjaråkare!

Har ett problem som jag inte blir klok på gällande två par boots som jag har.
Boots 1: Crazy Creek Strl 44 (US10) 28cm
Boots 2: Ride Nova 6.5 Strl 43.5 (US10) 28cm

Ingen av ovanstående boots har jag köpt nya. Boots 1 har jag lånat av en kompis, och Boots 2 köpte jag begagnade på nätet (utan att prova). Jag vet att det inte är det optimala, och att ett par nya boots hade löst mitt problem, men budgeten blev tajt efter köp av bräda, så detta är mina ända alternativ.

Jag har storlek 43 i vanliga skor, och uppmätt är min fot nästan precis 27cm. Så jag tänkte att det skulle bli perfekt med en socka i också. Men.

Boots 1: Sitter väldigt bekvämt, jag känner precis skokanten med tårna när jag står med raka knän, och dom är sköna att gå i. Dock så glappar dom en del i hälen, vilket jag vet är väldigt obekvämt i backen!

Boots 2: Var något mindre än jag hade hoppats på. Tårna tar i även i knäböjande position (Utan socka och sula), och stramar åt lite på yttersidan av foten. Inget som gör något vidare ont, men det är inte jättebekvämt. Dock inget glapp i hälen! Men jag vill ju inte att foten ska domna i backen och bli kall, eller att det blir outhärdligt. Och man vet ju inte om bootsen töjer sig så mycket mer eftersom dom är begagnade.

Vafan ska man välja egentligen? Känns ju som pest eller kolera...

Tack på förhand!

//Sigge

Dilemma, Boots!
Gå till en skobutik eller skomakare och ta med dig boot nr1, be att på prova iläggsulor. Sen finns det några speciella kuddar eller liknande att lägga i för att få bättre nyp bak i hälen, var man finner sådana vet jag dock inte. Snart sjunker priserna på boots, väntar du till mars är det utsäljningspriser.
MVH

Dilemma, Boots!
Okej, får kanske kolla upp det. Men sen samtidigt så har jag hört att bootsen ska sitta tajt, och att det inte ska vara skönt att gå i dom... man blir ju lite fundersam.

Dilemma, Boots!
hälglapp är värdelöst, och iläggsulor hjälper nog inte nämnvärt mot det. ok att det blir lite tajtare, men löser nog inte grundproblemet.

tar tårna i när du står knäböjd utan strupmor så kommer de antagligen vara tämligen ömma efter en dag på berget.

så både 1 och 2 går egentligen bort. reorna börja kicka igång nu, köp ett par nya bekväma istället. det kommer bli roligare då. och att det inte ska vara skönt när man går är ju dumheter, varför ska det inte vara det? sitter de bra så sitter de bra.

Tillbaka
Topp