Dilemma

• Trådstartare Trådstartare Dix
  • Start datum Start datum

Dix

Ny medlem
Dilemma
Hej å hå.
Jag behöver en objektiv bedömning.

Jag åker 50% pist och 50% offpist i alperna ett par veckor om året, men prioriterar att skidorna fungerar i off-pisten. Är 160 cm lång och väger 50 kg. Åker snabbt och hårt för att vara av min längd, vikt och kön.

Ska nu köpa nya skidor men är lite fundersam. Eftersom att jag inte trixar så känns twintips - som jag annars stöter på när jag letar efter kortare modeller - inte aktuellt.

Är det någon som kan lösa denna ekvation?

MVH Dixie

Dilemma
Ska du prioritera offpist ska du inte köra på så smala skidor som Ross. B1 oavsett hur lätt du är.

Du behöver inte vara någon liten jibber för att köra twintip för den delen. Bak-tippen gör enligt många att du kommer snabbare in i sväng. Den stabiliserar dessutom skidan en aning när du kör i puder. Sen är det guldvärt att kunna glida både framåt och bakåt om du ska ta dig ner på riktigt trånga och svåra ställen där ren åkning inte är att tänka på.

Mitt råd om du kör lite hårdare är snarare att du köper en twintipp som är lite längre. En någorlunda styv modell dessutom. Völkl:s V-ski pro är rejält hård enligt de som åker på den. Kanske (men inte säkert) lite styvt för din viktklass. Kolla vad dynastar har annars.

Min rek: ca 170cm lång twintip, minst (MINST) 80mm i midjan.
Testa gärna skidorna innan du köper.

/Tobbe

Dilemma
Håller med Tobbe. Ross B1 är inte tillräckligt bra offpist. Möjligen kan B2:an vara något. Annars kan du nog välja bland de flesta skidor runt ungefär 165-170 cm och med 80+ i midja. Det gör inget om de är twintippade (det är ju förresten rätt snyggt med twintip).

Dilemma
hmm jag skulle väll säga att bara för man har twintips behöver man inte trixa. så hitta några sjysta skidor oavsett twintip eller ej och köp dom! vem vet! du kanske blir sugen på att trixa lite då till och med! ;) men annars skulle jag säga ross b serien och k2 har sjysta skidor som de inte är twintips tror jag som funkar bra överallt axies tror jag dom heter! men lycka till!

Danne

Dilemma
Titta gärna på Twin tip skidor; som Tobbe skriver så fungerar flera av de bredare modellerna mycket bra utanför pisten. Eftersom du inte trixar skall du inte mittmontera bidningarna, utan montera dem traditionellt.

Faktum är att det finns massor med modeller, med och utan twin tip, som teoretiskt sett skulle kunna passa dig bra. Kolla till exempel in K2:s Phat Luv, en off pist skida som faktiskt är designad för tjejer, Salomon PR, Dynastars Little Big Fat, och för den delen också Intuitive Big och den kommande Legend 8800 från samma firma.

In Big skidan har jag en hel del erfarenhet av själv. Nu väger jag i och för sig drygt tio kilo mer än dig och har kört dem i 188 och 178 längd – men i 168 längd är det något du borde testa. För lättare aggressiva åkare duger stabiliteten gott för höga farter på varierande underlag - samtidigt som de är lättsvängda när det är trångt. 8800 är strängt taget en uppdaterad version av Big modellen och skall enligt uppgift vara något styvare.

Jag har nämnt skidor som är ganska, eller i Salomons fall mycket, mjuka. Skidflex är som bekant en fråga om personlig preferens och vad man skall ha skidorna till. Själv tycker jag att det är lättare att kontrollera en mjuk och nervös skida när det går fort än att pressa runt styva ångloksstabila skidor när det är trångt. Om du tycker det omvända, eller om du bara pysslar med åkning på stora ytor och aldrig ger dig ut i skog och korridorer, skall du köpa styvare skidor än de jag nämnt, exempelvis Völkl AX4 eller Stöckli Stormrider DP – som bägge är riktigt trevliga bekantskaper, även för lättare åkare.

Dilemma
Scurt: kan du eller någon annan ge mig en förklaring på det närmast sektliknande beteende som flera ZAG åkare uppvisar? Eller är det verkligen så att ZAG:s skidor verkligen är det bästa som hänt sedan stålkanten? Tja, jag får väl testa om tillfället kommer.

Dilemma
mmm pocket rocket är gryma men oxå head mojo har en vän till mej som åker på dessa och är as nöjd och hon e lika stor som dej... dom funkar överallt!!!!

Dilemma
Tja!

En skida påverkas inte av längden på dig som åkare.. Den känner endast av din teknik och till viss del även vikten.

Att hitta skidor som är riktigt bra både i pisten och i djup offpist går inte, tyvärr.. Med tanke på att du gillar fart så kulle jag välja en skida som är ca. 170-175cm lång och mycket vridstyv i konstruktionen. Ett bra exempel är Head Monter 85. Funkar bra i hård pist och finfint utanför. Völkl V-ski pro skulle kunna funka i en kort längd.. Den bör du dock prova först, kan var på gränsen till lite för mycket skida att jobba med..
Salomon Scream 10 Pilot X-hot är också ett riktigt bra allternativ, den görs i korta längder och räcker gått o väl till i när det börjar gå fort.. Flyter även den riktigt fint utanför.
En liten Outsider... Fischer FX serie är riktigt grym! Försök att få provåka FX.8,6 Där har du en bredd på 86mm och ett riktigt bra kantgrepp och drag ut ur svängarna

Hoppas du hittar nått!

Mvh//

Tillbaka
Topp