Din 9

J-rockner

Ny medlem
Din 9
Tjena nu är det så att jag har nyss skaffat nya skidor. Salomon the dumont.

Då var det ju det med bindningarna, På skidan sitter salomon STH 16 med topp DIN på 16 och minsta på 9. Jag själv är 168 cm lång och väger 65 kilo. Jag kör ju jäkligt mycket park men då är jag ändå osäker om det kommer funka med 9 på DIN skalan när jag väger 65kilo. Förr körde jag på Look px 12 jib och hade 7 på skalan. Då löste den ändå ut ganska lätt tycker jag.

Kommer detta gå eller kommer jag slita av korsband,ledband och minisken vid ett hårt fall?

//jR

Senast ändrad:
Din 9
hmm..sth16 antar jag att du menar?! En idé vore att skruva bort dom..sälja/byta dom med ngn här på freeride mot ett par din14 bindningar ist...eller din12 + pengar?!

Din 9
Du har köpt ett par STH16, inte STH12... Siffrorna efter STH markerar hur högt bindningen går...

Till att börja med så får man nästan idiotförklara dig lite då du köper en racebindning som du inte är fullt införstådd med. Jag körde själv mina Rossignol 140 på 10 när jag körde park och det funkade bra. Det blev iofs. inte så många fall, men jag körde mest i stora hopp och ville att bindningarna skulle sitta, dvs. inte mycket railande och småfall...

Jag skall inte säga att du kan köra på 9, för det är upp till dig, men om du gör det så måste du verkligen köra hårt, speciellt med din ringa vikt. Iofs. så bidrar kortare pjäxor till större kraft på bindningen, men det är väl marginellt i detta fallet.

Jag fattar inte vad du menar med: "Förr körde jag alltid med en skala över det jag vägde men nu är det ju tre steg jag måste köra på. " Förklaring?

/C

Din 9
för att bindningen ska fungera optimalt ska du skruva den så DIN är i mitten av skalan.. väger du 65 och kör hårt i park, skulle kanske DIN 7-9 på en 14 bindning vara det bästa.

Din 9
F Hall, det där är en gammal skröna som inte stämmer... En 14-bindning är gjord för att fungera likadant från 5-14 (om nu dinskalan är så). Om den bara hade funkat korrekt mellan 7 och 10 så hade ju dinskalan hamnat där, och man hade spärrat bindningen så att den inte gick att skruva högre.

En annan grej jag glömde att nämna förrut med STH16 kontra vanlig butiksbindning är att den löser ut på ett annat sätt, den är hårdare i mekanismen. Främst för att de som köper en sådan bindning köper den för att hålla kvar skidorna majoriteten av gångerna, även vid fall, till skillnad från vanlig bindningar som helst bör lösa ut bara man tittar på någon annan som vurpar...

Din 9
Carled jag tror han menar att han väger 65 och har haft bindningen inställd på 8 eller 8,5 och nu är minsta värdet 9 och det oroar honom lite att det är tre "steg" över hans vikt..

Senast ändrad:
Din 9
Aha, ok.. Det var den gamla klassiska vikt=din-felaktigheten...

Om man skall försöka nämna din-värden så tycker jag att du iaf. skall ha kört på 8 tidigare och känt dig trygg där, för att ens testa med 9 på STH16.

Din 9
Carled sa:
F Hall, det där är en gammal skröna som inte stämmer... En 14-bindning är gjord för att fungera likadant från 5-14 (om nu dinskalan är så). Om den bara hade funkat korrekt mellan 7 och 10 så hade ju dinskalan hamnat där, och man hade spärrat bindningen så att den inte gick att skruva högre.

En annan grej jag glömde att nämna förrut med STH16 kontra vanlig butiksbindning är att den löser ut på ett annat sätt, den är hårdare i mekanismen. Främst för att de som köper en sådan bindning köper den för att hålla kvar skidorna majoriteten av gångerna, även vid fall, till skillnad från vanlig bindningar som helst bör lösa ut bara man tittar på någon annan som vurpar...
DIN skalan går på hur styv fjädern i bindningen är, när du har den på lägsta så löser den ut vid hårdare körning, men har du den på max så kan du få allvarliga skador om bindningen inte löser ut vid en vurpa. visst, DIN 9 på en 3-10 bindning är väl samma som DIN 9 på en 7-14 bindning men fjädern kan inte svikta lika mycket på 3-10 som på 7-14. fjädern är till så att bindningen kan svikta när skidan böjs, till exempel när du svänger, landar med bakvikt i ett hopp etc.
Hur som helst han ska ju inte ha en sådan aggresiv bindning när han verkligen inte har koll på vad det handlar om, men eftersom man inte vet hur hårt/aggresivt han kör så är det svårt att säga vad han ska ha den på.

Din 9
Jonek sa:
Carled sa:

DIN skalan går på hur styv fjädern i bindningen är, när du har den på lägsta så löser den ut vid hårdare körning, men har du den på max så kan du få allvarliga skador om bindningen inte löser ut vid en vurpa. visst, DIN 9 på en 3-10 bindning är väl samma som DIN 9 på en 7-14 bindning men fjädern kan inte svikta lika mycket på 3-10 som på 7-14. fjädern är till så att bindningen kan svikta när skidan böjs, till exempel när du svänger, landar med bakvikt i ett hopp etc.
Hur som helst han ska ju inte ha en sådan aggresiv bindning när han verkligen inte har koll på vad det handlar om, men eftersom man inte vet hur hårt/aggresivt han kör så är det svårt att säga vad han ska ha den på.
där har vi en som vet vad det handlar om!

Din 9
Jonek sa:
Carled sa:

Dooh, visst killen kanske inte har koll på vad han har köpt för bindning men kan ju hända att den passar ypperligt till hans åkning ändå!

Jag vet själv inte vad sth är för bindning, antar att det är något relativt nytt som kommit efter S### serien från Salomon?

Carled sa att det var en racingbindning. Är det helt oduglig utanför pisten eller i parken?
Går själv i bindningsköparplaner men har inte alls koll på vad jag vill ha.

Kör rätt hårt, både park och op men mer och mer pist.

Din 9
felix, sånt här trodde jag att du visste...

race och race... Den har en högre dinskala, från början gjord för tävlingsåkarna... Men iom. att det inte bara är tävlingsåkarna som åker i 100 knyck, utan även friåkare, så började de ju också köra med de bindningarna... Och kidsen i parken byggde ju större och större hopp, och då blir det ju större krafter på bindningarna... Visp så kör de också med gamla "racebindningar"... STH16 är ju inte en racebindning, 916 och 920 är "racebindningarna", STH-serien är friåkningsbindningar, Simon och Sammy var säkert bland de första att köra med bindningen... Den matchar ju faktiskt SPK Pro-pjäxan ganska bra...

STH är Salomons nya bindningar, lite snyggare, lite lättare och mer moderna. De är kanske inte lika hållbara som de gamla gedigna grejerna, men jag tror STH16 håller ett bra tag.

Din 9
en fråga, look px 14 VS atomic ffg 14 / salomon 916 ?

Hoppas det inte gör något att jag frågar i denna tråd :>

Din 9
E_Rockner sa:
Carled sa:
Till att börja med så får man nästan idiotförklara dig lite då du köper en racebindning som du inte är fullt införstådd med.
/C
Racebindning???

det är ju en park/offpist bindning
Som jag skrev i inlägget till felix så korrigerade jag det till friåkningsbindning. MEN... Alla de bindningar som folk föredrar till park och offpist är racebindningar. Just för att de har höga dinskalor. Det är P18 och P15, FKS-bindningarna, Salomons s9xx och deras äldre racebindningar och om folk använder Tyrolia och Marker, så är det de med DIN upp till 18-20...

Företagen märker ju givetvis att de är populära och byter grafik från race-grafik till populärare färger, se på P18 t. ex. Raceversionen är blå, friåkningsversionen svart...

Sen en grej som jag tycker kan vara vettig i den här diskussionen. Det är ett, ja man kan nog kalla det talesätt, från TGR's forum.

"Om man är osäker på om man skall ha racebindningar (friåkningsbindningar om vi skall vara petiga), så skall man fanemej inte ha dem!

Skall man köpa så pass farliga bindning, som det ju faktiskt är i orätta händer, då skall man verkligen känna att man behöver dem.

Senast ändrad:
Din 9
Carled sa:
STH är Salomons nya bindningar, lite snyggare, lite lättare och mer moderna. De är kanske inte lika hållbara som de gamla gedigna grejerna, men jag tror STH16 håller ett bra tag.
Har för mig att det är en blandning av 916/920 bakdel och tån från en 914LAB. Rätta mig om jag har fel däraa....

Din 9
Jo precis, det är ju tådelen som är annorlunda... Inte helt säker hur det är de har blandad, men det där låter vettigt.

Din 9
bindingen är helt enkelt för styv för dig dessutom fungerar inte bindingen värst bra om man har den på minsta värdet alltså 9..

Din 9
Varför jag har STH 16 bindningar var därför att de bindningarna följde med på skidorna.

Nu till hur hårt jag åker: Jag är själv gammal tävlingsåkare från gällivare(Hehe) Numera Kör jag mest park och offpist. Tävlar i park och gör långt ifrån bort mig i offpisten. I pisten går det rätt fort. Säg vad ni vill men säker på skidor det är jag ;)

Din 9
Nu verkar det ju helt annorlunda om du lägger fram det på det sättet. Däremot tycker jag det är lite konstigt att du inte har vridit upp dina gamla bindningar högre än till 7 om de löste ut för mycket...

Jag tror att det kommer funka, men se till att ha fart, för då löser bindningarna ut. De bindningarna är inte gjorda för att gå långsamt, de kräver lite extra för att lösa ut om det skiter sig.

Det jag menar med att du inte borde köpt dem bindningarna var att du borde ha struntat i att köpa skidorna om bindningarna som följde med var för kraftiga, men som jag sa ovanför, kör på det!

Senast ändrad:
Din 9
Hehe, begreppet gammal tävlingsåkare brukar vara ett annat sätt att säga att man åker stort och kraftigt, men med god teknik. Majoriteten av gamla tävlingsåkare har fortfarande kvar sina gamla racebindningar som de fortfarande kör på... Om jag inte missminner så är Freeridemedlemmen Utter ett ganska bra exempel på just detta. Om jag nu får ta honom som exempel... ;-)

Din 9
Jonek sa:
DIN 9 på en 3-10 bindning är väl samma som DIN 9 på en 7-14 bindning .
Detta stämmer inte alls.

Jämför du en fullmetallbindning, (racebindning, racebindning med friàkningsetiketter pà) med en vanlig plastbindning sà stämmer inte dinskalorna överens. Skillnaderna är skitstora. En fullmetallbindning med din 10 är ofta som en plastbindning med din 12 inställt.

Gammal tävlingsàkare som inte har erfarenhet av racebindningar? jaja no comments. Skriv god teknik istället och kanske kraftfull àkning. Your choice.

Vet man inte vad man ska ha dem till sà ska man inte ha dem.
En gammal goding fràn tidigare.... https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=42913

Din 9
Tycker det verkar vara fel bindning för dig. Det är inget som hindrar dig att köra på 9+++ fast då med en vanlig bindning som även går att ställa lägre om du tror att du behöver det.

Att ha en bindning med DIN-skala som börjar högre än du kört någon gång förrut verkar lite smådumt.

En turistbindning på 7 och "race"bindning på 9 är ett ganska stort hopp. Skulle tro att det motsvarar att du drar ner din gamla bindning till typ 10-11... Men om du känner dig komfortabel med 10-11 som lägsta inställning, så kör hårt.

Din 9
Nejdu Carled, det är inte lätt att hänga med i bindningssvängarna nuförtiden men nu har ju du med flera satt oss lite djupare i denna sth16 iallafall och det får vi tacka för =)

Även om den lät stabil och hållbar tror jag dock jag är lite för klen för den. Väger ju bara kring 65kg och även om jag kör som herman maier tror jag det kan krävas lite mer vikt för att denna bindning ska komma bra till hands?

Såg på recensionerna att det fanns en sth12, är det samma bindning förutom att den inte går att dra lika hårt? Kanske vore nått, så slipper man köra på lösaste inställningen.

Din 9
Jag väger bara 74kg och kör med STH16... Men det är ju som sagt upp till var och en, hur mycket man väger är ganska oviktigt. Aggresivitet, tycke och smak är det som spelar in.

STH är freeriedversionen av Z12 tror jag, dvs. en helt vanlig, värdelös 12-dinare... Ja, jag hatar vanliga bindningar!

Din 9
Carled sa:
Jag väger bara 74kg och kör med STH16... Men det är ju som sagt upp till var och en, hur mycket man väger är ganska oviktigt. Aggresivitet, tycke och smak är det som spelar in.

STH är freeriedversionen av Z12 tror jag, dvs. en helt vanlig, värdelös 12-dinare... Ja, jag hatar vanliga bindningar!
Ja du har verkligen visat vad du tycker om vanliga bindningar. haha:P

Din 9
Röckner din mes ;)
Dra åt den med känsla, funkade för mig 2 vintrar och jag har fortfarande inte ett smack om hur man ställer in rätt men funkade gjorde det!

Din 9
felix: sth 12 är en sämre byggd variant av sth 16..häldelen är ganska lik men med lite mer plast. tådelen är inte allt samma som sth16 utan är samma som z-serien och har bara 3 skruvar som fäster tådelen i bindningen. annars en helt okej bindning för de flesta utan högre krav, bättre än z12 är dom i alla fall då den har mer metall i framförallt häldelen. z12 har en tendens att explodera där.

Din 9
PNyberg sa:
Carled sa:

Om jag hade haft lite stabilare ekonomi hade jag köpt en FKS155:a och en P18-bindning bara för att köpa på mig och säkra framtiden...

Din 9
Carled sa:
PNyberg sa:
Carled sa:

Om jag hade haft lite stabilare ekonomi hade jag köpt en FKS155:a och en P18-bindning bara för att köpa på mig och säkra framtiden...
Jag hoppas mest på att Look inser sitt misstag att nästan(?) plocka bort deras P18/15 helt ur sortimentet. Alldeles för många som tycker om dom alldeles för mkt.

Din 9
felix sa:
Såg på recensionerna att det fanns en sth12, är det samma bindning förutom att den inte går att dra lika hårt? Kanske vore nått, så slipper man köra på lösaste inställningen.
Sitter med en STH12 bindning, vill gärna byta till STH16, sugen? :D

Din 9
Jonek sa:
felix sa:
Sitter med en STH12 bindning, vill gärna byta till STH16, sugen? :D
Hehe har ingen STH16, spekulerade bara lite i vad man ska köpa.
Men nu när jag hört att STH12 är en sämre version av STH16 är jag lite osäker på den med. Men du kan ju höra med J-rockner om han vill byta sin värstingbindning mot din =)

Tillbaka
Topp