DIN-inställning

Gelendesprung

Ny medlem
DIN-inställning
Vad kör folk med för DIN-inställning på bindningen? Vore kul att se vad folk:
-Väger
-Har för DIN-inställning
(ex för fluff,park,eller piståkning)
-Har för bindning

DIN-inställning
Brukar köra skruven i botten o 1 varv tillbaka när jag ska åka offpist... funkar perfekt =D Väger 67 kg o är 170 lång =)Lite obekvämt när man faller.. men vafan det går ju inte direkt klättra upp där man åker o hämta skidorna...

DIN-inställning
Ehm... Vad är enklast att fixa, nya lagg eller nya knän?

Har tänkt om efter korsband v 2.0, nu blir det inställning efter vikt + lite till, absolut inget bottenskruvande.

Jo, det är drygt att leta skida i en timme, man skulle ha sändare på dem.

DIN-inställning
Hmm.. kanske nå å tänka på... nä, man borde ha fångrem på de jävlarna.. lite svårt o klättra i 50 graders backe me midjedjupt puder faktiskt... går ju mer bakåt än framåt tyvärr.... Fast i parken är det vikt + lite mer äm lite till

DIN-inställning
"Helt i, å så ett halvt varv ur." Det vet vi ju alla varifrån det är taget. Smart om man är tung, inte så smart om man väger knappa 70. Jag väger runt 70-strecket, kör med ett par Salomon 850 och kör i pist med dem på 9-11. Mindre än så tjuvlöser dem (då kör jag jävligt hårt).

Jag har ungefär samma utanför pist, fast snarare 9 än 11 då, beror lite på förhållande och terräng.

DIN-inställning
Jag vet inte vad jag har mina på men de är satta ganska löst. Inget självändamål att ha för hårt åtdragna!

När man åker djupsnö har man neonfärgade band fastsatta i skistoppersena och banden hoptrulad i respektive byxben. Då sitter man inte fast i skidorna och man hittar dom direkt även om det är djupt och fluffigt!

DIN-inställning
Gute Heute alle Jungs & Mädls!

MIN-inställning till den här problematiken kan sammanfattas med följande:

Känn dina begränsningar och lär dig älska knän, företrädelsevis dina egna.

Håll dina bindningar rena, hela, välansade och funktionskontrollerade.

Bindningar är inte som Bourgogneviner som åldras med behag. Byt gammalt mot nytt!

Massa X acceleration (alt. retardation)=kraft, som bekant, så se till att åka fort, så flyger grejjorna av utan att du ens hinner tänka att "nu jävlars bryts det..."!

Gamle Ace då?
Jo, ca DIN 11 på GS-Rossarna (skala till 16), ca DIN 10 på G41:orna (skala till 18), då vid en numera något bantad matchvikt om 95 kg med allt krafs å lull-lull på. Men jag åker ju rätt mesigt också...

Tack för Er tid,
/Ace DG

DIN-inställning
Hey, kul att se "den gamle" skriva lite, det var längesen?

Det där med neonfärgade band funkar sisådär enligt utsago. Har du oflyt så sticker skidan ner i snön och framåt och åker ett par meter under snön, och då blir det jobbigt. Men visst, har man tur så kan det funka, se till att ha band som är långa bara (2-3m, minst).

DIN-inställning
Fångremmar är knappast att rekommendera vad gäller offpist, säg att du hamnar i en lavin och bindningarna löser ut. Då fungerar skidorna istället som "ankare" och drar ner dig i snön, inte något vidare praktiskt.
I pist räcker det med att skruva sin vikt + ca 25-45%,i offpist är väl något mer att rekommendera...

DIN-inställning
Tycker 8 - 10 är lagom för en trött gammal gubbe som jag på ca 75 överviktiga kilon, tappar inte skidorna särkilt ofta utom när de ska släppa. Är för lat för att skruva om för olika underlag på mina salomon, tyrolia och marker (3 par skidor, olika märke på alla).

DIN-inställning
Fattar inte vad folk har i huvudet. "..köra skruven i botten o 1 varv tillbaka när jag ska åka offpist... " Är ni dumma i huvudet? Det tar lång tid att klättra tillbaka och hämta en skida, och det tar lång tid att hitta dem under snön. Men det tar ännu längre tid att vänta på helikopterjäveln, när ni ligger där med era fina skidor på och med trasiga knän en mil ifrån närmsta bebyggelse. Och sen ska vi inte tala om läktiden (om det nu finns en sådan dvs)! Använd hjärnan. Bindningarna är till för att lösa ut. Tycker ni inte att det behövs, kan ni likagärna skruva eller nita fast pjäxorna "...då lööser de aldriig uut!"
För övrigt patetiskt att höra denna sista replik från en person som anser sig vara profesionell skidåkare. Enda gången man spänner bindningen så hårt att den inte kan lösa ut är i situationen "If you fall, you die!", för då kvittar det om du pajar knäna eller inte.

DIN-inställning
"Fångremmar är knappast att rekommendera vad gäller offpist, säg att du hamnar i en lavin och bindningarna löser ut. Då fungerar skidorna istället som "ankare" och drar ner dig i snön, inte något vidare praktiskt."

Ja, men så var det inte fångremmar vi pratade om. Det här bandet ska vara fäst enbart i skidan. Så om du ramlar och tappar skidorna så dras bandet ut och förhoppningsvis så sticker änden på det upp ur snön och avslöjar var skidan ligger.

DIN-inställning
"Enda gången man spänner bindningen så hårt att den inte kan lösa ut är i situationen "If you fall, you die!", för då kvittar det om du pajar knäna eller inte."

Det var inte så att det var lite med glimten i ögat han sa detta då?

DIN-inställning
Många tänker inte på att den optimala bindningsinställningen påverkas mycket av vilken skida man använder. Givetvis krävs det helt annan stuns i fjädrarna om man åker runt på ett par 1,95-2,00 breda, hårda offpistplank än om man åker med en 165 slalomraceskida, även om det är samma åkare som åker. Hävstången som ger den påverkande kraften är mycket större på en lång/bred skida. Speciellt om man tappar kontrollen och börjar rotera eller liknande. Själv blandar jag friskt mellan mina 168cm:s slalomskidor och 195 cm:s bredlagg. Med den korta skidan åker jag i princip enbart pist och det går inte så där väldans fort heller med både kort längd och radie. Då räcker det för mig (75kg) att ha bindningen på 7. Har aldrig tjuvsläppt. Däremot skulle jag inte ens fundera på att ge mig iväg på mina 195:or med den inställningen. Då krävs det runt 9-10 för att det ska kännas säkert.

Om det är så att du behöver dra bindningen i botten för att det ska fungera har du fel bindning. Då är det läge att byta upp sig en modell och istället skruva in fjädern i mitten. Exempelvis är du ju ute och cyklar om du ställer en Salomon S850 på 11, eftersom skalan bara går till 10. Det är nog tom risk att du blockerar den horisontala utlösningsrörelsen. I den bindningen har du en helt passiv viloplatta för fjädern i tådelen (motsv S8.10 nu för tiden). Fjädern är kortare än i tex S900 (numera 9.12 och över) där det är en dubbelverkande kompression. Det betyder att fjädern i 850:n komprimeras på den ena sidan vid belastning i ett fall. Om du förkomprimerar fjädern för mycket, som du antagligen gör i detta fall, kommer därför fjädern att blockera sig själv i den rörelsen. Då kan det uppkomma oönskade effekter på funktionen och skaderisken ökar betydligt.

Det är, trots standarden, ganska stor skillnad på olika bindningsmärken när det gäller egenskaper vid en viss inställning. Jämför man tex Tyrolia och Salomon, som jag har mest erfarenhet av, skiljer sig min inställning med ca två steg på skalan. Jag skulle tex aldrig kunna åka med mina ovan nämnda slalomracers med en Tyroliabindning inställd på 7, även om bindningen i sig var ur samma prestandagrupp som Salomonbindningen jag nu använder. Det skulle antagligen tjuvsläppa redan första åket om det var slagigt. Detta pga den stora skillnaden i tillåtande av flex på främst tådelen. Jag menar inte att det ena är bättre eller sämre, bara att man bör ha koll på sin egen utrustning. Därför har jag numera i alla fall samma märke på bindningarna på alla mina skidor. Då vet man vad ett visst värde betyder i praktiken och slipper "testa" sig fram med antingen onödiga fall eller skador.

För minderåriga posers som tydligen tycker att det ger någon form av cred att visa upp höga DIN-tal har jag ett tips som kan rädda dina knän, samtidigt som du behåller statusen i ditt hormonstinna jibbgäng: Byt fjädrarna i din nya coola racebindning och sätt i normala grejor. Skruva sedan in till den fjäderspänning som du behöver. Gör jämförande funktionstest med en annan skida med snällare bindning. Och vips så står bindningen på imponerande 17, fast du egentligen har den på 9 som du innerst inne vet är rätt... Dra ner brallorna lite extra och se till att polarna kollar in skalan...

DIN-inställning
´ja hur är det där med bindningarna jag har ett par salomon s710c tror jag
finns det någon skala för hur man ska skruva dom skulle vilja veta det ?
har alla olika skalor eller är det en bestämd som alla märken följer ?

DIN-inställning
linkan> Skalan är standard DIN på alla bindningar. Den teoretiska kraften som krävs för att pjäxan ska släppa är i det närmaste lika på alla bindningar om de står på samma DIN-tal. Skillnaden ligger i hur modellen hanterar slag och tillfälliga höga belastningar. Generellt kan man väl säga att DIN-skalan på bindningen inte bara visar just hur hård fjädern är, utan även vilket prestandasegment modellen ligger i. En bindning som har max 10 på skalan är tänkt för nybörjare och/eller lättare personer. 710:an är en bindning som inte fungerar för hårdare åkning. Framdelens förmåga att relativt lätt lösa ut uppåt är en helt förkastlig funktion, speciellt om man åker i branta passager i tung snö. En hoppsväng där man fastnar lite och skidan släpper.

Dömande ord kanske, men så är det. Bindningen har en konstruktion som fungerar enligt parollen "säkerhet före fasthållning", för att citera tillverkaren. Den är helt enkelt tänkt som en bindning som ska släppa när Bengt-Åke och hans 50plus-polare i långsamt tempo praktiserar vridfall bakåt i Gustavbacken.

Nu har du ju redan en sådan och det betyder ju inte att du behöver springa och byta den. Se bara till att du inte ställer den för lågt. Problemet är dock att kommer att behöva ställa den på kanske 9 (max rekommenderat typ) för att den ska hålla fast vid slag. Men när du sedan kommer i ett läge där du får en långvarig vridning kommer det krävas motsvarande DIN 9 för att det ska släppa. För en person som väger 60 kg (jag antar inte att du väger det, men som ex) eller kanske ännu mindre är det en ganska hög belastning på knäna. Är man inte vältränad är det inte säkert att allt håller vid ett sånt fall. Ett bättre val för en lättviktare är att välja S810 eller S912 istället (om vi håller oss till Salomons sortiment). Då kan du köra på en lägre inställning samtidigt som du får mindre tjuvsläpp och bättre säkerhet när det väl måste släppa.

Tyvärr är det ju så att många sportaffärer skickar med en så enkel bindning som möjligt i sina paketerbjudanden. Den stora massan tittar trots allt mest på skidmodellen och priset och antar bara att bindningen passar. Jag har i princip aldrig sett ett paket där bindningen är överkvalificerad, men motsatsen är inte svår att hitta.

DIN-inställning
Gelendesprung> Så länge inställningen ligger inom den markerade skalan ska den fungera som det är tänkt. Dock kan man få ganska konstiga effekter på kraftkurvan vid utlösningstillfället. Som exempel kan jag nämna Salomons S9.16 som har en skala mellan 9 och 16. Ställer man den på 9 eller strax därunder känner man redan vid en snabb besiktning att det blir en ojämn belastning i vridningsrörelsen (tådelen). Den första biten av rotationen går lätt, men när rörelsen närmar sig ytterläget, dvs precis innan pjäxan släpper så biter fjädern ifrån ordentligt. Det är trots allt en fjäder som är gjord för högre din-tal som ska komprimeras. Tar man istället en 9.12:a, som har en skala mellan 5 och 12 och ställer den på nio så är rörelsen mycket mera jämnt belastad hela vägen. Nu får man iofs väga in att 9.16 är en race-bindning och ska därför hålla kvar ända tills det riktigt skiter sig, men resonemangen är ändå tillämpbart på alla bindningar. Effekten blir mindre tydlig på en bindning som har en kortare horisontell rörelse vid utlösning, som tex Tyrolia.

En annan effekt av att ställa in en bindning på lägsta fjäderspänningen är att man får sämre kontakt med skidan. Enligt ovan nämnda exempel går initialt utlösningsrörelsen lätt. Det gör att man redan vid småslag glider ur mittenläget med pjäxan och därmed tappar kantgrepp och direkthet i känslan. Även detta problem avhjälps naturligtvis genom att välja en bindning där man ligger i mittpartiet av skalan.

DIN-inställning
Alla har vi olika åsikter =) men när jag vet att jag omöjligt kan få tbx skidorna om jag ramlar skruvar jag fast dem så de sitter... annars så har man dem så de sittre tills det skiter sig på riktigt.. Ni får väl tycka att jag är en idiot, men så är det

DIN-inställning
Väger 82kg 176cmlång
Skiercross Atomic WC-bindning 10-18 kör på DIN 16
Puder Salomon WC 9-16 kör på din 14-15 kraschar man lite lätt så kan man flippa sig tillbaka på rätt spår igen om man börjar volta, krascha man rejält så löser det ändå!
Jibb Salomon WC 9-16 kör med din 13-14 det är så jobbigt när det tjuvlöser om man tweakar för hårt. Drog ur din 11 på ett par head madtrix och det kan ju kännas lite pinsamt o stå där med en skida i handen samtidigt som man kraschar.

DIN-inställning
>Dr Snow
Det är lätt att glömma detaljer under sommaren...

När det gäller justeringsskruven för sidleden på framdelen på Salomons bindningar av 850/900-årgång finns det två varianter. Dels den som sitter på S850 som är en dubbelverkande skruv (dvs dra på den ena sidan så påverkas båda armarna) och dels den individuellt anpassningsbara varianten på 900:an (en skruv på varje sida). Det är enkelt att ställa in dom rätt, även om de allra flesta nog inte ens har funderat på börja skruva där. Börja med att lossa skruven så mycket det går, dvs öppna upp bindningen max. Sätt sedan i pjäxan. Om du tittar ovanifrån på tådelen ser du nu att det går att röra pjäxan ganska mycket i sidled, utan att bindningen rör sig. Uppskattningsvis en halv cm åt varje håll från mittläget. Skruva sedan in skänklarna till dess att inget spelrum finns kvar. Ta ur pjäxan och sätt tillbaka den igen. Nu ska det inte finnas något glapp i sidled. Kontrollera också att du inte dragit ihop bindningen för mycket. Sulans framkant ska ligga emot den rektangulära teflonbiten som sitter på bindningen. Gör den inte det är det bindningens skänklar som håller pjäxan i längsled, vilket medför en klart förhöjd belastning på sidojusteringsmekanismen.

Jag har hört från många att det är hållbarhetsproblem med justeringsskruven, så även i ditt fall som det låter. Är gängorna slut kan det bli problem med att inställningen flyttar sig. Man kan inte ta ut den skruven utan att plocka isär hela bindningen. En sak du kan göra är dock att skruva ut skruven maximalt så att en del av gängan syns i mellanrummet mellan armen och mittpartiet och droppa på lite gänglåsning innan du drar åt. Välj då inte den permanenta varianten, utan en mjukare låsning som man kan dra loss.

Höjdjusteringen är lika viktig. Ställ in mha en pappersremsa. Men det har du väl redan koll på antar jag.

DIN-inställning
okaj tackar "Mno" frö dina svar men om man väger 80kg ska köra lite 360 540 raila lite offpist lite medelhårt är 183 cm lång hur mycket vågar jag skruva ? eller kan man typ ringa salomon och be att dom skickar en DIN-skala om det finns någon sådan ?

tackar och bugar

DIN-inställning
DIN-skalan kan enklast räknas om med att du tar vikt/10 - 1 för att få fram värdet som motsvarar vad någon väger. Ex. 8 DIN = 90 kilo.

DIN-inställning
linkan>
Någonstans runt 11-12 är nog rekommenderat maxvärde för din del. Ytterst få åkare behöver hårdare fasthållning än så om de ligger i din viktklass. Testa att ställa bindningen på 10-11 och känn efter hur mycket som krävs för att det ska släppa. Känns det för slappt kan du dra på lite mer.

DIN-inställning
brukar köra så pass hårt att jag kan sparka mig ur bindningen mha en rejäl "snevriden" spark mot snön.

Om man börjar med att ställa in enlig DIN så kan man ju justera efter eget bevåg sen.

btw, tack MnO för allt du gett oss. =)

DIN-inställning
Tänkte dela med mig av mina erfarenheter av inställning av bindningar. Jag köpte i somras ett par skidor från Fischer med tillhörande bindning (FS10) med skala upp till 10.
Jag väger 90 friska pannor så jag ställde in bindningen på 8 (har ett par pjäxor i storlek 28,5). Jag åker på ganska friskt och har inga problem med tjuvlösningar. Skidorna löser ut endast när jag kraschar. jag har även åkt på ett par låneskidor som var inställda på DIN 5.5 (hyrskidor inställda för en 65-kilos tjej). Med de skidorna körde jag ett åk i en uppåkt pist med mycket knutor utan att få bindningarna att lösa ut.

Jag vet inte hur mycket detta säger om vilken inställning man skall ha eller om det skiljer i hur mycket utlösningskraft som behövs på olika bindningar. Jag känner personligen ett stort obehag av att åka på ett par skidor med bindningarna för hårt ställda. Jag har inga problem med att börja lågt och skruva mig upp ett halvt steg i taget om jag tycker att det släpper för lätt under fötterna.

DIN-inställning
Jag har justerat mina bindningar (läs dragit efter alla inställningsskruvar) och kan nog dra ner mina från 9 ner till 8 utan problem gissar jag. Ska prova nästa gång det är dags.

(GAMMAL tråd. Jättegammal. ;))

DIN-inställning
tja jag har ett par scratch 100 biningar kör väger runt 65 kör alltid 10-15kilo mer än jag väger på instälningen på bining

DIN-inställning
Borde inte längden på pjäxan spela ganska stor roll?
Har man en lång pjäxlängd kan man ställa lite högre än rekommenderat.

Bäst är väl ändå att prova sig fram. Öka inställningen lite i taget.

/A

DIN-inställning
Först och främst, det kan vara ganska frustrerande när man suttit och skrivit ett långt inlägg och när man sedan klickar på "Skicka" visar det sig att man har väntat för länge och har blivit utloggad, med följden att allt man skrivit försvinner.

I vilket fall som helst tänker jag skriva allting en gång till, bara för att berika era liv.

Håll till godo.

DIN-inställning
Hmm..

När man sitter och förbereder dokumentet i notepad för att vara säker på att inte förlora allting igen så bestämmer sig datorn för att krasha.

Ja ja, jag försöker igen. Tredje gången gillt kanske.

DIN-inställning
Måste säga att det är mycket intressant att läsa alla olika åsikter om hur man ska sätta sina DIN-inställningar. Eftersom jag inte har hört så mycket åsikter på detta förut så blev jag ganska förvånad över en del av dem. Självklart är det upp till varje enskild person, men personligen skulle jag vara lite mer försiktig med mina knän.

Det jag ville framföra var dock att det faktiskt finns en standard för hur man ska sätta DIN-inställningen och jag tänkte även förklara hur detta går till. Vid uthyrning eller försäljning av skidor finns det en tabell som måste följas. Kunden fyller i sina uppgifter och ska även skriva på när inställningarna är gjorda, detta för att skydda uthyraren/försäljaren om personen sedan skadar sig. Jag är dock inte helt säker på hururvida detta gäller och efterföljs i Sverige.

DIN-inställningen baseras på peronens vikt & längd, längden på pjäxan samt hur aggresivt personen åker (personer över 50 år får även lägre inställning). Först och främst ser man till personens vikt och längd, om de inte faller in på samma rad i tabellen använder man alltid den lägre av säkerhetsskäl. Nästa steg är hur aggresivt personen åker, detta bestäms med en 5-gradig skala (1-,1,2,3,3+) där 1 är standard för en nybörjare. Detta är upp till varje person att själv välja och beroende på vilken kategori som väljs flyttar man sedan upp eller ner i tabellen. När man sedan har hittat rätt rad läser man av värdet beroende på pjäxans längd i millimeter. Längre pjäxlängd ger lägre DIN-inställning på grund av skillnad i vridmoment.

Bindningarna får alltid samma DIN-inställning oavsett vilken skida det sitter på. Teoretiskt sett ska man ha samma inställning oberoende av vilka bindningar och skidor det är, förutsatt att man åker lika aggresivt på dem. I praktiken är det dock så att beroende på vad man använder de till så kommer bindningarna utsättas för olika påfrestningar. Personer som åker racing eller freestyle har ofta mycket högre inställningar på grund av att påfrestningarna på bindningarna är annorlunda.

Självklart lär man känna sina bindningar och skidor med tiden och kan komma fram till vilken DIN-inställning som man trivs med. Om du är osäker på vilken inställning du ska ha skulle jag rekommendera att börja med det värde du får ur tabellen, detta kan du få hjälp med i närmaste skidbutik. Du kan alltid ställa in bindningarna lite högre om de löser ut för lätt, det är bättre att ta det stegvis än att upptäcka att inställningen är för hög och inte löser ut när det behövs.

(Utöver detta finns det även ytterliggare inställningar på bindningarna för att säkerställa att pjäxan sitter rätt i bindningen så att den löser ut vid rätt tillfälle.)

Tack för er uppmärksamhet.

DIN-inställning
brumbrum/

Förra veckan var jag nere i Frankrike pch åkte skidor. Det var isigt och dant, så jag hyrde ett par bra pistskidor (aomics röda tävlingsskida).

Berätta att jag vägde 90 kilo och åker hyfsat bra för uthyraren.

Dagen efter, när jag var i backen, såg jag att uthyraren hade ställt bindningarna på 6-7 så jag drog med detsamma upp dom till 9.

Ändå löser bindningen ut 2 gånger, när dom inte ska, under veckan.

Varje gång jag har hyrt skidor, så ställer uthyraren bindningarna alldeldes för lågt. Ofta råkar man ut för att skidan släpper och sen får man gå och dra upp dom... Så den uthyrningsskalan vet jag inte om jag litar på. Kanske beror det på att bindngarna på hyrskidor är plastigare och (i alla fall känns) ostabilare än vanliga bindningar?

DIN-inställning
Jag kan tyvärr inte svara för olika uthyrare och kan heller inte kontrollera huruvida inställningen var korrekt enligt tabellen. Det låter dock som att de inte har tagit alla uppifter de behöver och därför förmodligen inte använt tabellen. DIN 6-7 låter även mycket lågt för en bra skidåkare på 90kg, även om din längd och pjäxans längd också ska tas med i beräkningen.

Själv jobbar jag i skidbutik i London där det är mycket strikt med att alla uppgifter fylls i på papper och signeras av kunden. Jag har inte jobbat med uthyring i något skidort så jag vet inte hur väl det efterföljs där.

Min poäng var dock inte att man alltid ska använda den inställning som tabellen ger, jag ville bara informera om att det finns en internationell standard som uthyrare och försäljare måste följa. Detta enbart för att berika forumet med lite mer kunskap.

Tillbaka
Topp