Många tänker inte på att den optimala bindningsinställningen påverkas mycket av vilken skida man använder. Givetvis krävs det helt annan stuns i fjädrarna om man åker runt på ett par 1,95-2,00 breda, hårda offpistplank än om man åker med en 165 slalomraceskida, även om det är samma åkare som åker. Hävstången som ger den påverkande kraften är mycket större på en lång/bred skida. Speciellt om man tappar kontrollen och börjar rotera eller liknande. Själv blandar jag friskt mellan mina 168cm:s slalomskidor och 195 cm:s bredlagg. Med den korta skidan åker jag i princip enbart pist och det går inte så där väldans fort heller med både kort längd och radie. Då räcker det för mig (75kg) att ha bindningen på 7. Har aldrig tjuvsläppt. Däremot skulle jag inte ens fundera på att ge mig iväg på mina 195:or med den inställningen. Då krävs det runt 9-10 för att det ska kännas säkert.
Om det är så att du behöver dra bindningen i botten för att det ska fungera har du fel bindning. Då är det läge att byta upp sig en modell och istället skruva in fjädern i mitten. Exempelvis är du ju ute och cyklar om du ställer en Salomon S850 på 11, eftersom skalan bara går till 10. Det är nog tom risk att du blockerar den horisontala utlösningsrörelsen. I den bindningen har du en helt passiv viloplatta för fjädern i tådelen (motsv S8.10 nu för tiden). Fjädern är kortare än i tex S900 (numera 9.12 och över) där det är en dubbelverkande kompression. Det betyder att fjädern i 850:n komprimeras på den ena sidan vid belastning i ett fall. Om du förkomprimerar fjädern för mycket, som du antagligen gör i detta fall, kommer därför fjädern att blockera sig själv i den rörelsen. Då kan det uppkomma oönskade effekter på funktionen och skaderisken ökar betydligt.
Det är, trots standarden, ganska stor skillnad på olika bindningsmärken när det gäller egenskaper vid en viss inställning. Jämför man tex Tyrolia och Salomon, som jag har mest erfarenhet av, skiljer sig min inställning med ca två steg på skalan. Jag skulle tex aldrig kunna åka med mina ovan nämnda slalomracers med en Tyroliabindning inställd på 7, även om bindningen i sig var ur samma prestandagrupp som Salomonbindningen jag nu använder. Det skulle antagligen tjuvsläppa redan första åket om det var slagigt. Detta pga den stora skillnaden i tillåtande av flex på främst tådelen. Jag menar inte att det ena är bättre eller sämre, bara att man bör ha koll på sin egen utrustning. Därför har jag numera i alla fall samma märke på bindningarna på alla mina skidor. Då vet man vad ett visst värde betyder i praktiken och slipper "testa" sig fram med antingen onödiga fall eller skador.
För minderåriga posers som tydligen tycker att det ger någon form av cred att visa upp höga DIN-tal har jag ett tips som kan rädda dina knän, samtidigt som du behåller statusen i ditt hormonstinna jibbgäng: Byt fjädrarna i din nya coola racebindning och sätt i normala grejor. Skruva sedan in till den fjäderspänning som du behöver. Gör jämförande funktionstest med en annan skida med snällare bindning. Och vips så står bindningen på imponerande 17, fast du egentligen har den på 9 som du innerst inne vet är rätt... Dra ner brallorna lite extra och se till att polarna kollar in skalan...