DIN inställningar för offpist

ammedalen

Ny medlem
Hej!

Mina skidor löser ut ganska för ofta när jag åker. Som sagt så åker jag nästan bara offpist och hoppar mycket. Jag åker även mycket både på bak och fram sidan av skidorna (försöker lära mig nosebutter osv). Jag är 17 år väger någon stans mellan 65 - 70 kg. Pjäxorna jag har nu är 316 mm och. Jag åker väldig aggressivt och har åkt skidor i hela mitt liv.

Det jag undrar är alltså vad ni rekommenderar för DIN inställningar för min åkstil mm.

Tack på förhand.

Senast ändrad:
Löser de ut när du inte tycker de ska göra det åker du ju sannolikt med en för svag DIN... Ställ upp och se om det blir bättre? vad folk har för DIN varierar rätt mycket, även inom samma längd, vikt och BSL.

Dem löser ut när jag hoppar högt eller när jag sätter mycket tryck på ex fram nosen. Dvs att när jag lutar mig mycket framåt eller bakåt så löser skidorna ut sig. Detta gör så att jag inte kan åka på det sättet som jag vill. Men jag ska testa att höja DIN och se om det blir bättre. Tack.

Jag brukar ha det enkla lägsta-testet att stå på nosarna på platten och flexa skidorna och då ska de inte bindningarna lösa ut. Brukar vara runt 7-8. Se till att förspänningen är korrekt inställd, att pjäxorna inte är nötta och att allt är rent och smörjt. Är ingen höjdare att bara skruva upp DIN för att kompensera för att något annat är fel.

Tillbaka
Topp