Det går inte att likställa repor som har gått genom belaget med repor som har gått in till kärnan. Stenorsakade repor på undersidan går väldigt, väldigt sällan ända in till kärnan. Under belaget sitter en matta med glasfiber och ibland också metall som stoppar det mesta i stenväg. Om smällen verkligen har nått kärnan ser man krossliknande skador på fiber och underliggande material och det är verkligen ovanligt som sagt. Ser du en ganska jämn fiberaktig yta som är till synes oskadad under belaget är det alltså ingen kärnskada.
Du behöver alltså ur hållbarhetssynpunkt inte göra något alls. Jag har kompisar som har skidor där ytan under skidan har fått så mycket smällar att den nästan består mer av fibermatta än belag och det är inga problem att köra på, förutom att det glider sämre så klart. Just Teneightyskidan (med undantag för Mogul-varianten) har dessutom en kärna av PU-skum och den är inte speciellt känslig för fuktintrång jämfört med trävarianter.
Skador som har gått genom belaget är mycket svåra att laga med belagstång enligt ovanstående beskrivning. Belagstång fungerar bra om det är mindre repor där man inte ser igenom belaget. Ptex (belagstång) fäster dåligt på glasfiber och dessutom spricker lagningen i princip alltid om man måste fylla i mycket plastvolym. Resultatet blir en provisorisk lagning som håller ett par veckor, men sedan ramlar det ur och man måste göra om reparationen. Det enda sättet som jag har hittat som fungerar skapligt med belagstång på sådana skador är att bottna med ganska tunt med epoxy för att få en yta som ptexet kan fästa i. Sen droppar man i den smälta plasten lite innan epoxit har härdat fullt ut. Lagom är när man på restlimmet känner att det fortfarande är lite lite kladdigt på ytan. Väntar man för kort tid börjar epoxylimmet att brinna och väntar man för länge blir fasthållningen sämre. (båda varianterna avprovade ett antal gånger

Precis som sebbe-h skriver är det en fördel om skidan är varm. Jag brukar gå ytterligare ett steg och värma upp skidan med en hårtork eller varmluftspistol lite innan jag droppar på stången för att minska temperaturskillnaden.
Även den här varianten håller under en begränsad tid. På stora belagsskador är det bara stansning som fungerar. Jag vet inte vad en stans kostar men det är säkert så pass dyrt att det inte lönar sig att köpa en iom att man måste ha några olika att välja mellan beroende på vart skadan sitter och hur den ser ut. Om man limmar själv brukar det gå på 50-100kr hos en skidverkstad att få belaget stansat inkl en passande belagbit. Sen är det bara att finjustera passningen, limma dit biten under kraftig press med långtidsepoxy och sen planslipa. Iom att det krävs en slip av skidorna är det läge att vänta till att man ändå behöver slipa skidorna innan man gör reparationen. En sådan lagning håller mycket bra. Naturligtvis gör en skidverkstad hela jobbet om man vill, men då kostar det därefter också.