Dolomiterna med tåg

frennies

Medlem
Dolomiterna med tåg
Hej allesammans,

jag vill gärna besöka Dolomiterna vecka sju och åka nattåg dit från Göteborg tillsammans med mina tonåringar. Jag skulle vilja bo nånstans i Val Gardendalen och åka Sella Ronda.

Har du tips till mig på vart man skall bo, bra hotell, prisnivåer, tågresor eller annat så tar jag tacksamt emot det

Ha en fin kväll

Dolomiterna med tåg
Ett alternativ kan kanske vara dagtåg till Munchen och hyrbil. Man kan boka billigt på bahn.de, och hyrbil (även el) i Munchen verkar betydligt billigare ön tex i Innsbruck. Man kan åka Göteborg- Munchen på
en dag. Men det går ju även nattåg Hamburg-München/Innsbruck (men det är kanske så långt till Dolomiterna att det inte blir någon skidåkning ankomat/avresedagen med nattåg)

Dolomiterna med tåg
Tyckte att Ortisei var magiskt fint att bo i, dock var vi där på sommaren. Via Val Gardens turistbyrå så finns möjlighet att ta fram boenden baserade på alla krav som ni kan ha.

Tar ni inte Snälltåget direkt till Innsbruck så går det Köpenhamn-Hamburg, Hamburg-Innsbruck, och sedan kan man åka tåget från Innsbruck till Brenner och sedan till Ponte Gardena. Sista biten är det buss som gäller tyvärr.

Dolomiterna med tåg
Boende hittar du enklast på valgardena.it

Jag brukar vilja bo så långt in i dalen som möjligt för att minska ner på transporterna i början och slutet på dagen. Så helst Selva, S:t Christina går bra, Ortisei tveksamt.

Åka Sella Ronda ser jag kanske inte som ett mål i sig. Det är en transportväg till alla underbara delar av systemet. Men därmed så kommer du troligen att åka rondan inte bara en utan flera gånger.

Dolomiterna med tåg
Kuriosa: Det går faktiskt tåg ända fram till en gondol-dalstation (Percha) i liftsystemet för Kronplatz som ligger i norra Dolomiterna, strax norr om Alta Badia. Se rosa ring på pistkartan nedan. Ca 2,5 timmar tåg från Innsbruck.

Alta Badia (eller särskilt Badia, dalen mellan La Villa och Bruneck) är litet billigare än Val Gardena och nås som sagt lätt med buss från Bruneck som också ses nedan.

1780778252446.webp

Dolomiterna med tåg
Boende hittar du enklast på valgardena.it

Jag brukar vilja bo så långt in i dalen som möjligt för att minska ner på transporterna i början och slutet på dagen. Så helst Selva, S:t Christina går bra, Ortisei tveksamt.

Åka Sella Ronda ser jag kanske inte som ett mål i sig. Det är en transportväg till alla underbara delar av systemet. Men därmed så kommer du troligen att åka rondan inte bara en utan flera gånger.
aha, jag kankse har missförstått Sella Ronda - tack för förklaringen. Jag har varit i Valgardena om sommaren, bodde då i St Christina. Selva kankse är snäppet bättre placerat för skidåkning.

Dolomiterna med tåg
Kuriosa: Det går faktiskt tåg ända fram till en gondol-dalstation (Percha) i liftsystemet för Kronplatz som ligger i norra Dolomiterna, strax norr om Alta Badia. Se rosa ring på pistkartan nedan. Ca 2,5 timmar tåg från Innsbruck.

Alta Badia (eller särskilt Badia, dalen mellan La Villa och Bruneck) är litet billigare än Val Gardena och nås som sagt lätt med buss från Bruneck som också ses nedan.

Visa bilaga 45661
Det låter ju faktiskt som ett bättre alternativ än att bo i Valgardena. Jag har varit i VG om sommaren och tyckte det var fantastiskt. Har du tips på ngt bra boende?

Dolomiterna med tåg
Som Fabian sagt, Selva i Val Gardena ligger bäst till och är en trevlig lagom stor ort. Men är också ganska dyr, liksom de andra orterna med direkt anslutning till Sella Ronda (Colfosco, Corvara, Arabba, Canazei, Campitello).

Instämmer också att Corvara/Colfosco/La Villa och lilla exklusiva San Cassiano dvs de orter som ligger i/nära Alta Badia kan vara smart om man kommer med tåg plus buss norrifrån. Och då blir det litet billigare i Badia-dalen norr om La Villa.

Den ort (Kronplatz) som jag beskrev ovan är en fin skidort men kräver skidbuss för att nå Sella Ronda. Plus att man nog då bör bo i San Vigilo trevligast (inte i Bruneck). Tåg till en liftstation (som i mitt exempel ovan) är kul men funkar ju bara om man har mycket litet bagage eller har lyckan att bo så nära att det är en dagsutflykt.

Nej man åker inte Sella Ronda (dvs runt berget Sella hela vägen) varje dag, kanske inte alls, eller en eller två ggr på en vecka. Plus kanske en sväng till glaciären Marmolada. Å andra sidan ger närhet till Sella stor flexibilitet. Du kan då t ex åka i olika liftsystem nästan varje dag och göra långa skidutflykter under en vecka utan att ta en enda skidbuss. Litet av charmen med detta område. Det är också kring Sella, Val Gardena och Cortina som man hittar de allra vackraste typiska bergen.

Men det gäller också att verkligen stannar till i de pister/områden man gillar, så att man inte bara far omkring i liftar och transportsträckor på väg till nästa ort.

Vi vet inte hur priskänsliga ni är. Det är därför svårt att ge specifika råd om boende. Ett tips (jag gör så här) är att använda Booking.com för att få en god översikt av prisläge, position, rescensioner och tillgänglighet för den aktuella veckan. Sedan kan man maila boendet direkt (eller via den lokala turistbyrån) och får då ibland ett bättre pris.

Hör gärna av dig med specifika frågor om någon ort eller boende. Nästa steg kanske är att verkligen kolla hur det ser ut med tåg plus buss till dessa orter. Jag har själv alltid haft bil med mig.

Dolomiterna med tåg
Som Fabian sagt, Selva i Val Gardena ligger bäst till och är en trevlig lagom stor ort. Men är också ganska dyr, liksom de andra orterna med direkt anslutning till Sella Ronda (Colfosco, Corvara, Arabba, Canazei, Campitello).

Instämmer också att Corvara/Colfosco/La Villa och lilla exklusiva San Cassiano dvs de orter som ligger i/nära Alta Badia kan vara smart om man kommer med tåg plus buss norrifrån. Och då blir det litet billigare i Badia-dalen norr om La Villa.

Den ort (Kronplatz) som jag beskrev ovan är en fin skidort men kräver skidbuss för att nå Sella Ronda. Plus att man nog då bör bo i San Vigilo trevligast (inte i Bruneck). Tåg till en liftstation (som i mitt exempel ovan) är kul men funkar ju bara om man har mycket litet bagage eller har lyckan att bo så nära att det är en dagsutflykt.

Nej man åker inte Sella Ronda (dvs runt berget Sella hela vägen) varje dag, kanske inte alls, eller en eller två ggr på en vecka. Plus kanske en sväng till glaciären Marmolada. Å andra sidan ger närhet till Sella stor flexibilitet. Du kan då t ex åka i olika liftsystem nästan varje dag och göra långa skidutflykter under en vecka utan att ta en enda skidbuss. Litet av charmen med detta område. Det är också kring Sella, Val Gardena och Cortina som man hittar de allra vackraste typiska bergen.

Men det gäller också att verkligen stannar till i de pister/områden man gillar, så att man inte bara far omkring i liftar och transportsträckor på väg till nästa ort.

Vi vet inte hur priskänsliga ni är. Det är därför svårt att ge specifika råd om boende. Ett tips (jag gör så här) är att använda Booking.com för att få en god översikt av prisläge, position, rescensioner och tillgänglighet för den aktuella veckan. Sedan kan man maila boendet direkt (eller via den lokala turistbyrån) och får då ibland ett bättre pris.

Hör gärna av dig med specifika frågor om någon ort eller boende. Nästa steg kanske är att verkligen kolla hur det ser ut med tåg plus buss till dessa orter. Jag har själv alltid haft bil med mig.
Tack så mkt! Förra gången jag var i Val G kom jag med tåg från Milano och bytte till buss i Bolzano. Men det är klart, det var om sommaren med en kabinväska som enda sällskap, inte en hel skidutrustning......

Jag skall googla lite, tack så mkt för att du tog dig tid att svara. Väldigt informativt.

Dolomiterna med tåg
Här är några länkar för planering av sista delen av resan:

Dolomiterna med tåg
Nej man åker inte Sella Ronda (dvs runt berget Sella hela vägen) varje dag, kanske inte alls, eller en eller två ggr på en vecka.

Eller så gör man det två gånger på en dag. Bara för att ha gjort det och ha ett svar som berättar var skåpet ska stå när folk undrar om man har åkt den.

Det finns även en Val Gardena Ronda där man åker mellan S:t Christina och Ortisei på endera sidan av dalen. Kräver buss på ena sidan, på andra sidan får man ta bergtunnelbana. Och så är det lite promenad genom Ortisei.

Hidden valley är ett annat äventyr i området. Den avslutas med att man tolkar bakom häst tillbaka till det mer traditionella liftsystemet.

Och sen i ... Nä, alltså jag måste tillbaks. 😊

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp