Domare bigair och slopestyle

emilsvan

Ny medlem
Vi (dvs Storklinten) vill att våra tävlingar ska bli bättre för varje gång vi arrangerar dom. En grej som vi behöver tips om är bra domare. Skulle vilja ha tag i duktiga, väl uppdaterade domare till våra tävlingar Skifix Bigair (se eventkalendern och separat forumtråd). Åkarna har blivit så pass bra och nivån så pass hög att tävlingarna förtjänar bra domare.

Tips eller ledtrådar mottages med varm hand!

Tjeenare.

jag har ringt runt till nästan alla distrikt i sverige och sveriges skidförbund. alla svar jag får är att det inte finns några kvalificerade domare och att dom rekomenderar att man tar en skadad eller en åkare som inte vill vara med och tävla. jag själv har arrangerat mitt Dm i big air 4 år i rad. jag har haft utbildade domare dom 2 första åren sen kände dom att sporten växt ifrån deras kvalifikationer. dom 2 sista åren har jag själv varit domare(har tävlat själv men efter 2 korsband och en knäskål börjar det bli svårt) och åkarna har tyckt att det varit en rättvis bedömning. det brukar alltid ta en tävling innan man kommer igång och man brukar få studera väldigt mycket skidfilmer. det löser sig det är jag säker på. ta bara nån gammal skadad räv;).

/ Kalle Pettersson
Spökbacken freestyle sektion
www.ghosthillopen.blogg.se

det är alltid svårt med dommare.. finns ju nästan inga utbildade parkdommare.. skulle inte funka så! eftersom att sporten alltid förändras, svårighetsgraden är olika på massor av trick som ser likadana ut och så..

på stora tävlingar, typ winterjam, londom ride å dom citytävlingarna är de ju proffs som dömmer också.. Tanner Hall, Tj schiller å några fler satt som dommare, dom är med å ser sporten utveklas! å därför kan dom göra en bra och rättvis bedömning av åkarnas prestationer!

Det är ingen ide att leta efter dommare.. för de är svårt! leta efter åkare som Shoffa säger.. dom har mycket mera koll på hur pass duktiga folk är, och vilka trick som är svårast!

Det har diskuterats väldigt mycket ibland proffsen om domarnas arbete nu på sista tiden.. vad ska få högst poäng? och varför?
ska man ge en snygg 540 bättre poäng än en 900 utan grab? det är ju mindre rotation, alltså mindre svårt! men snyggare..

många sånna frågor diskuteras nu.. eftersom att man inte kan säga att gör du en 1080 så vinner du över någon som gör en 900, eftersom att de är mera snurr.. sånna regler finns de tex i Skidakrobatik, där de är asiater som kör 4 flippar och 4 snurrar.. då vet dom vilket trick dom måste göra för att vinna.. men de gör man aldrig i jibbing, för de finns inget sånt system! och det är tur! för hade det funnits det så hade hela iden med jibbing dött ut.. kreativiteten hade försvunnit och det hade blivit som vilken annan sport som helst..

att vara dommare är sjukt svårt, men jag hoppas att du hittat någon som vet vad dom sysslar med!

peace
/Jeppe

Jag blev tillfrågad förra året av Tommy men kunde tyvärr inte, han har dock ett ganska bra kontaktnät så kolla med honom i år igen?

allrajt, efter att ha ringt runt bland lite eldsjälar från Kiruna till Umeå kan jag konstatera att det ni skriver stämmer till 100%. Det finns inga "domare". Den bästa bedömningen verkar man få av åkare som är ett (eller flera) snäpp bättre än startfältet i tävlingen.

Vi får försöka jaga reda på lämpliga åkare till en domartrio helt enkelt. Det blir nog det bästa.

Alltså, alla ni som tror att ni har vad som krävs för att döma Big Air - hör av er till oss i Storklinten. Beroende på hur intresset blir så är vi inriktade på att stå för alla kostnader och kompensera med någon krona. Datumen för våra tävlingar finns i eventkalendern (Skifix Big Air).

Tack för engagemanget!

Hmmm... var på en tävling för en helg sedan där domarna verkligen inte höll någon som helst klass trots att de bestod av ett par skadade men i vanliga fall riktigt duktiga åkare.
Det visade sig vara alldeles för svårt att som ung åkare och antagligen kompis och/eller konkurrent till flera av de tävlande objektivt bedöma alla åkare. På denna tävling fanns nämligen en mycket tydlig tendens att kompisar som kanske för dagen inte presterar bra men har potentialen från tidigare tävlingar fick en helt annan bedömning än flertalet andra åkare. Synd och inte så bra för oss som vill att sporten ska betraktas som seriös och inte bara som en uppvisning av coola tricks...

Viktigast att tänka på för att undvika en sådan situation är att alltid ha tydliga nedskrivna bedömningskriterier som alla åkare kan och får ta del av innan tävlingen startar. En annan viktig åtgärd för att hålla hög kvalitet på bedömningarna är att ge domarna i uppdrag att alltid motivera, i relation till givna kriterier, varför en åkare går vidare (eller inte) till en eventuell final. Denna motivation bör sedan hängas upp och fungera som en slags resultatlista så att alla åkare som deltar förstår vad de gjort bra och mindre bra enligt domarnas bedömning.

B-good sa:
Hmmm... var på en tävling för en helg sedan där domarna verkligen inte höll någon som helst klass trots att de bestod av ett par skadade men i vanliga fall riktigt duktiga åkare.
Det visade sig vara alldeles för svårt att som ung åkare och antagligen kompis och/eller konkurrent till flera av de tävlande objektivt bedöma alla åkare. På denna tävling fanns nämligen en mycket tydlig tendens att kompisar som kanske för dagen inte presterar bra men har potentialen från tidigare tävlingar fick en helt annan bedömning än flertalet andra åkare. Synd och inte så bra för oss som vill att sporten ska betraktas som seriös och inte bara som en uppvisning av coola tricks...

Viktigast att tänka på för att undvika en sådan situation är att alltid ha tydliga nedskrivna bedömningskriterier som alla åkare kan och får ta del av innan tävlingen startar. En annan viktig åtgärd för att hålla hög kvalitet på bedömningarna är att ge domarna i uppdrag att alltid motivera, i relation till givna kriterier, varför en åkare går vidare (eller inte) till en eventuell final. Denna motivation bör sedan hängas upp och fungera som en slags resultatlista så att alla åkare som deltar förstår vad de gjort bra och mindre bra enligt domarnas bedömning.
Ämnet förblir svårt helt enkelt. Alltid svårt att göra alla nöjda när det handlar om bedömning.

Vi kommer nu att köra med tydliga och dokumenterade bedömningsgrunder som gås igenom på riders meeting. Vi kommer också att göra alla domarkort offentliga så att alla kan se dom.

Domarna är skadade åkare från Skellefteå, Boden och Kiruna!

Jag tror att det här kommer bli hur bra som helst! På måndag vet vi hur det gick...

Tillbaka
Topp