Don efter person?

Piraten

Medlem
Don efter person?
Varför envisas folk med att åka telemark?
Alla bara klagar på utrustningen eller att tricken är svåra att göra.
Läste precis klagovisorna över en ny bindning under recensioner,
där folk inte kan bestämma sig för vad som är sämst med
telemarksutrustningen...
Uppgradera! Lämna jämmerdalen! Åk skidor/stighudar eller
snowboard/snöskor istället för att böna efter andras sympati...
Ärligt svar, någon?

(Ps: Ja, jag har åkt telisar, och nej, jag tyckte inte att det var någon
positiv upplevelse...)

Don efter person?
Jag klagar inte, och jag kommer nog inte inom den närmaste framtiden att gå tillbaka till vanliga skidor. Visst blir man irriterad på utrustning, men det blev jag också på den jag hade när jag åkte vanliga skidor.
Telemark är underbart, eller som en vän sade "Free your heel and your mind will follow"

Don efter person?
Klart att folk klagar på utrustningen om de inte får den att fungera. Men det är nog oftast så att de är för kassa på att åka för att få till det. Men det är väl bättre att gnälla på prylarna än att erkänna för sig själv och andra att man suger.

Alla får väl tycka om vad de vill!
Tycker man att det är kul att åka telisar så gör man.
Om man inte gör det så kan man väl helt enkelt ge fan i det.

Don efter person?
Telemarksåkning är verkligen fullkomligt meningslöst... Alla vet ju att det är först när man spänner fast hälen som utförsåkning blir en högeffektiv meningsfull aktivitet och ett mervärde skapas ur makroekonomiskt perspektiv!

Eller...är det kanske så att varken skuttandet i parken, pumpandet i lössnön eller trixandet utför klippor egentligen är speciellt produktivt och i själva verket ett sanslöst slöseri med resurser som annars kunde användas till att hjälpa den del av jordens befolkning som kämpar för sin överlevnad...

That´s all kids! / MM

Don efter person?
Det går inte att beskriva känslan av en telis sväng. Var fri åk med lös häl! "Free your heel and your mind will follow" Utrustningen kronglar även med slalom! Till Piraten, jag fattar inte hur du inte kan tycka att det är roligt med telemark...

//Oskar

Don efter person?
Denna typ av inlägg är så j..la löjliga.
Alla får väl åka vad de vill.

En viktig sak som dock borde nämnas är att de flesta duktiga telisåkare "sparkar arsle" på alpin grejer. Det är betydligt mer än man kan säga om alla wannabies freeriders som kommer med den här typen av inlägg.

Tips till alla alpinåkare är att åk lite telisar så utvecklar du din skidåkning. Kör lössnö, puckel ,pipe, hopp och carva i backen med ett par telisar en vecka så kommer du göra stora framsteg på alpinlaggen sedan.

Åker själv både telis och alpin och det är jä..t kul att kunna byta lite under säsongerna.

Don efter person?
Patrik!
Det var det dummaste jag hört.
Det finns gott om telisåkare som kör skiten ur (till och med dig) de flesta alpin åkare. Ska man dessutom ta med hikingen till en offpist repa i beräkningen så blir det nog dig som de får vänta på.

Don efter person?
Måste säga att med dagens utrustning, dvs RIKTIGA storslalomskidor, plattor och schyssta bindningar så går det riktigt bra. Man åker på vad man helst vill, telisar är grunden till all åkning och glöm inte att beakta ursprunget till dagens åkning. Jag har själv kört alpint i många år och tycker just nu att det är riktigt kul att lägga en riktigt skärande sväng precis som alla andra kan göra (med rätt teknik iof).
Så glöm det där med dålig utrustning. Det finns bara dåliga åkare....

Trevlig helg alla!!

Jonas

Don efter person?
jag har testat telisar och tyckte att de var jäkligt kul, även om de var svettigt. men nu är de så att jag är jävla fegis för jag tyckte att dom hindrade mig, eftersom jag inte kunde åka lika bra som med den alpina utrustningen, som jag var van vid. men om jag tröttnar på alpinskidorna så är de ju inte en snowboard som införskaffas, utan ett par telisar.

men de verkar ha blivit lite poppis o dra med lös häl, and i say GOGOGO!!!. de är fan så mkt coolare o se en telisåkare lägga feta svängar i nysnön är nån med alpinskidor.

Don efter person?
Hej.

Det verkar som om alla missar en sak här, nämligen att telemark är en teknik! Och att det går att åka vilken typsväng som helst med telisar.

Själv slängde jag mina puckellagg för ca 15 år sedan och började med telis. Ni alla "freeriders" här får ladda rejält om jag inte ska hänga med....Än har ingen behövt vänta på mig!

För mig handlar skidåkning om att ha kul och då spelar det mindre roll vad man har under fötterna.

Väl mött i fjällen/Rike

Don efter person?
Men hallå va?! Det beror ju helt och hållet på vilken utrustning man har. Har hört mången slalomåkande personer klaga me!

Don efter person?
måste faktiskt erkänna att jag härom dagen kännde ett visst sug efter att ta fram alpinskidorna igen. Det var hårt och isigt i backen och det såg ut att gå så lätt för gubbarna på slalomskidor. Försökte att ta en slalomsväng men det blev en telissväng i alla fall. Erkännde då för mig själv att jag ÄR telemarksåkare och körde hårt även fast isbitarna slog mig på knäna.

För mig finns inga alternativ, bara telemark.
Även om det gör ont i bland.

Tillbaka
Topp