Downhill cykel för nybörjare?

Elvinsson87

Ny medlem
Tjena alla hojåkare, är ny på forumet och är i hojköpnings tankar. Jag undrar då vad man får lägga på en bra Downhill hoj med det nödvändigaste som heldämpad, skivbromsar etc. Jag är ganska grön på downhill, dirt och freeride men jag har kört ganska mycket motocross och enduro så i vissa avseenden är jag ingen nybörjare. Så någon värsting hoj blir det inte något mellan 5-10 000 kr skulle kunna klaras av. Så om någon har tips på vilken hoj jag ska kolla på, vad dom kostar, vad man ska kolla på vid köp av downhill hoj? så skriv gärna något.

Ps. Jag är 197 cm lång så vad för storlek på ram ska jag ha för bäst komfort downhill?

Tacksam för respons!

L på ramen är minsta du kan ha, jag är 180 och har large jag tycker den är bra för mig... det är svårt att få tag på XL. Kona shred eller scrap kanske...

Jag hade tänkt att köpa en heldämpad hoj för de är väll bättre för downhill, det blir väll rätt så brutalt att hoppa och studsa utan bakfjädring!

Du får tyvärr inte en downhillcykel för dom pengarna, det är alldeles för lite. Du kan titta på begagnat, då får du en hyfsad dirt/freeridecykel. Jag har en Specialized P3 till salu, så hojta till om du är intresserad.

Om du kollar på blocket så kommer de komma nån bra dh hoj för dom pengarna, ja köpte min för 7 å den funkar fint.

Om det är riktig downhill så måste du komma upp omkring 20 25 tusen begagnat om du vill att det ska hålla!! Du tröttnar på att skiten går sönder hela tiden annars, men en billigare mod som får duga som instegs cykel är nog KONA stinky. Kolla sidor från england ligger på mellan 10 o 15 tusen.

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp