Dps 112rp eller Dps 112 RPC

Bäst för vad?

En skida att surfa runt bland träd så är RP2 bäst men åker du brantare och mer i fallinje så är RPC ett bättre val.

I min mening i alla fall. :-)

jbergstrand sa:
Bäst för vad?

En skida att surfa runt bland träd så är RP2 bäst men åker du brantare och mer i fallinje så är RPC ett bättre val.

I min mening i alla fall. :-)
Okej tack för svaret! Tänkte att RP2:an kanske är en sämre skida om man kör lite över hela berget med skidan även om den främst är gjord för fräsch åkning i pudret. Även om pudret är ultimata underlaget undrar jag vilken som är bättre "allround". hoppas du förstår vad jag menar :)

Vet inte om jag är kvalificerad att svara jämförande eftersom jag inte åkt på RPC själv. Däremot så har jag åkt med mina RP i nu fjärde säsongen (både som telis med NTN och alpinskida med dynafitbindingar). Och jag har en kompis som åker på RPC.

Kan lugnt säga att RP/RP2 är en riktigt allroundskida som funkar över hela berget både pist och offpist, små som stora svängar i hög fart, puder som bristande skare samt är underbar för carving i hårda pister till och med på telisar. Den glänser som ovan sagt i djup snö och skog men funkar över förväntan bra allround. Enda stället där jag tycker att de är jobbiga/dåliga är återfrusen uppåkt snö där en tyngre och mer väldämpad skida hade varit bättre.

Min kompis som åker på RPC har litet längre svängradie i tajt skog men annars inga direkta nackdelar mot mina RP. En nackdel med RPn är att det kan bli lite kort att jobba på bakdelen av skidan med telisar eftersom den är så rockad. Där är nog RP2 och RPC bättre som har litet mer moderat rocker i bakändan av skidan.

johanb sa:
Vet inte om jag är kvalificerad att svara jämförande eftersom jag inte åkt på RPC själv. Däremot så har jag åkt med mina RP i nu fjärde säsongen (både som telis med NTN och alpinskida med dynafitbindingar). Och jag har en kompis som åker på RPC.

Kan lugnt säga att RP/RP2 är en riktigt allroundskida som funkar över hela berget både pist och offpist, små som stora svängar i hög fart, puder som bristande skare samt är underbar för carving i hårda pister till och med på telisar. Den glänser som ovan sagt i djup snö och skog men funkar över förväntan bra allround. Enda stället där jag tycker att de är jobbiga/dåliga är återfrusen uppåkt snö där en tyngre och mer väldämpad skida hade varit bättre.

Min kompis som åker på RPC har litet längre svängradie i tajt skog men annars inga direkta nackdelar mot mina RP. En nackdel med RPn är att det kan bli lite kort att jobba på bakdelen av skidan med telisar eftersom den är så rockad. Där är nog RP2 och RPC bättre som har litet mer moderat rocker i bakändan av skidan.
Tack som tusan för svaret, uppskatta :-)

Hej!

Åker själv RPC och har tidigare haft RP. RPC är helt klart en modernare skida sett till rockerprofil mm. Sen är RPC styv och fruktansvärt bra på att hantera all snö i hög fart. RP är lite oroligare i högre fart men aningen kvickare och kanske mer lättkörd - på bekostnad av att den inte är lika mångsidig som RPC.

Oavsett val är det bra skidor båda två, hur åker du? Fort, överallt och vill ha stabilitet och mångsidighet? Kör RPC! Vill du åka tajtare i tex skog, åka med lägre hastighet och premierar lekfullhet? Kör RP!

RPCn har modernare rockerprofil än RP men känns som om RP2 är en förbättring på den fronten med litet mindre obscen rocker. Och RPCn är troligtvis stabilare i skräpsnö och riktigt höga farter.

Men med det sagt så beror det nog mest på vilken slags skidåkare du är. Jag kör nästan alltid fortare än min kompis på RPC både i pist och offpist, vi är båda gamla klubbåkare och ligger trots vår ålder bra på bra, så det är inte skidorna som begränsar utan hur du själv tycker om att åka.

Båda är bra skidor till de som kan åka ordentligt.

Tillbaka
Topp