R-R sa:
Hur kommer dessa prestera i pist? Hade tänkt mig ett par allround-skidor typ.
Tanken är att du ska kunna ta dig fram i pisten på ett säkert sätt - men självklart kommer skidan ha helt infernaliskt värdelösa pistegenskaper. (Men hur bra är en ferrari i skogen?)
Om man ställer sig frågan "hur bra allroundegenskaper har den" har man nog fel perspektiv på det här konceptet. Rätt fråga är istället "vilka möjligheter ger en konvex skida med fullrocker och cleats" i midjedjupt puder?
Jag kände lite på den i Engelberg förra helgen, men åkte inte på den då hela berget var relativt hårdpackat.
Det här är en skida som enbart funkar i groteska mängder puder. Inget annat.
Kommer göras ett par fler prototyper innan skidan är klar, men förhoppningsvis vet vi hur skidan verkligen kommer se ut under nästa säsong.
Jeffa:
Det har inte byggts någon spoon i pure-konstruktion. Prototypen är ett hemmabygge i traditionell glasfiber/sandwich och väger som en mindre elefant. Då skidan är på prototyp-stadiet fortfarande är det ingen som vet något om priset, men rent spontant gissar jag på att den kommer ha samma pris som vanliga pure från DPS. Men ja, det är oerhört klurigt att bygga en sån här skida, och kräver en hel del modifiering av den ursprungliga processen. (Som dessförinnan är ganska avancerad och tidskrävande)
Ang bakmonteringen, modellen har sitt ursprung i Lotus 138 - och jag är ganska säker på att monteringen är densamma. (Tror det är -10cm från center) -vilket ÄR långt bak, men det är också en shape som kräver det.