DPS Spoon 150

Wezi

Medlem
DPS Spoon 150
Var inne på DPS hemsidan och kika runt lite och hittade ett inlägg om en helt ny skida som iaf jag aldrig har hört talas om, nämligen DPS Spoon 150. Känns väldigt annorlunda och helt klart en skida som skulle vara rolig att testa och se vad den har att erbjuda.
Här finns en länk som berättar lite om teknologin osv..
enander_SPOON_02.jpg

DPS Spoon 150
Har tagits upp i några andra trådar också. Ser klart intressant ut, men verkar ha något år kvar av utveckling innan den är klar för marknaden.

DPS Spoon 150
Ser iallafall ut att innehålla en hel del nytänkande. Men om några år kan den nog vara finslipad och klar. Är dock jävligt nyfiken på hur man ska valla den...

DPS Spoon 150
aelgen sa:
Ser iallafall ut att innehålla en hel del nytänkande. Men om några år kan den nog vara finslipad och klar. Är dock jävligt nyfiken på hur man ska valla den...
Vet inte hur du brukar göra, men mitt förslag skulle vara med en lämplig valla och ett strykjärn ;)

lleberger sa:
Nja men jag tycker man ska vänta till man teståker innan man lovordar och hypar konceptet. :)
Fast att lovorda eller hypeat konceptet är det väl ingen som gjort?

DPS Spoon 150
Mja att hypea ett koncept kan man väl göra utan att ha provat, men att påstå att den faktiskt är bra kan väl varaväl tidigt att göra...

DPS Spoon 150
Någon som reflekterat över att den (i alla fall på denna bild) ser stört bakmonterad ut? Fast å andra sidan så är väl skidan så pass olik befintliga modeller att det är helt nya regler som gäller angående monteringspunkter.

Ska bli jävligt intressant att läsa recentionerna när de väl börjar strömma in. Någon som som har en aning om hur den kommer ligga i pris? Måste vara betydligt dyrare att bygga en sådan skida än en "vanlig". eller?

(låt disskutioner om denna skida hållas i denna tråd, bättre att den får en helt egen tråd så slipper man flänga runt i en massa andra)

DPS Spoon 150
R-R sa:
Hur kommer dessa prestera i pist? Hade tänkt mig ett par allround-skidor typ.
Tanken är att du ska kunna ta dig fram i pisten på ett säkert sätt - men självklart kommer skidan ha helt infernaliskt värdelösa pistegenskaper. (Men hur bra är en ferrari i skogen?)
Om man ställer sig frågan "hur bra allroundegenskaper har den" har man nog fel perspektiv på det här konceptet. Rätt fråga är istället "vilka möjligheter ger en konvex skida med fullrocker och cleats" i midjedjupt puder?

Jag kände lite på den i Engelberg förra helgen, men åkte inte på den då hela berget var relativt hårdpackat.
Det här är en skida som enbart funkar i groteska mängder puder. Inget annat.

Kommer göras ett par fler prototyper innan skidan är klar, men förhoppningsvis vet vi hur skidan verkligen kommer se ut under nästa säsong.

Jeffa:
Det har inte byggts någon spoon i pure-konstruktion. Prototypen är ett hemmabygge i traditionell glasfiber/sandwich och väger som en mindre elefant. Då skidan är på prototyp-stadiet fortfarande är det ingen som vet något om priset, men rent spontant gissar jag på att den kommer ha samma pris som vanliga pure från DPS. Men ja, det är oerhört klurigt att bygga en sån här skida, och kräver en hel del modifiering av den ursprungliga processen. (Som dessförinnan är ganska avancerad och tidskrävande)

Ang bakmonteringen, modellen har sitt ursprung i Lotus 138 - och jag är ganska säker på att monteringen är densamma. (Tror det är -10cm från center) -vilket ÄR långt bak, men det är också en shape som kräver det.

DPS Spoon 150
Nojlas:

Kan du säga något om flex? Man kanske inte la ngt krut på detta i prototypen eftersom hela skidan ska byggas om några ggr innan produktion?

DPS Spoon 150
jeffa sa:
Nojlas:

Kan du säga något om flex? Man kanske inte la ngt krut på detta i prototypen eftersom hela skidan ska byggas om några ggr innan produktion?
Inte mkt att säga där, det är nog en sak som behöver testas fram. Men det är väl inte helt otänkbart att den kommer påminna om 138:an.

DPS Spoon 150
jeffa sa:
Nojlas:

Vad jag fattat enligt ISPO samt dps hemsida så är denna version patenterad och därför längre ingen prototyp. Kan ha fattat fel men vet att Nojlas har mest koll inom detta område så klok som han är. :cool:

DPS Spoon 150
I3ea sa:
jeffa sa:
Nojlas:

Vad jag fattat enligt ISPO samt dps hemsida så är denna version patenterad och därför längre ingen prototyp. Kan ha fattat fel men vet att Nojlas har mest koll inom detta område så klok som han är. :cool:
Det är cleatsen som är patenterade (i kombination med spoonshape).
Som sagt, det är en prototyp som har mycket testande framför sig...

DPS Spoon 150
Nojlas sa:
I3ea sa:
jeffa sa:
Nojlas:

Det är cleatsen som är patenterade (i kombination med spoonshape).
Som sagt, det är en prototyp som har mycket testande framför sig...
Okej då lärde jag mig något nytt. ;)

DPS Spoon 150
Såg det nyss, funderade lite på cleatsen i.o.m. att de bara gjort två av dem röda. Verkar vara farliga grejer om de lägger till ett par, hehe.

DPS Spoon 150
Det ser ganska kul, men helt livsfarligt ut.

http://www.vimeo.com/29265568

Skidan verkar glida väldigt långt (och ganska okontrollerat) i sidled i varje sväng. Det är nog säkrast att skriva testamente innan man vågar prova den där på något annat underlag än väldigt mycket puder.

DPS Spoon 150
Rejält halt ser det ut att vara ja, men det är omöjligt att säga om det är okontrollerat, det kan ju också vara så att han strävar efter att lägga såna svängar.

Man får ju ta och ge dem creds för att de vågar experimentera tycker jag!

DPS Spoon 150
Känns mest som en marketing gimmik. Men som sådan så verkar den ju fungera. Kan bli lite svårt att erkänna att skidan suger (om den nu gör det).

DPS Spoon 150
FF sa:
Rejält halt ser det ut att vara ja, men det är omöjligt att säga om det är okontrollerat, det kan ju också vara så att han strävar efter att lägga såna svängar.

håller med. Sj försöker jag att få så smeariga svängar som möjligt när jag kör powpow på öppna ytor.

DPS Spoon 150
tittade på den lite i E_berg förra vintern! Den ser helt galen ut och misstänker att skidan antagligen kommer vara sjukt dyr med tanke på den sjuka formen. Enligt mig så borde flexen bli ganska konstig när skidan är lite cylinderformad på längden men med en plana yta i var ände. Det känns som att nosen, tailen fladdrar ordentligt. Men som sagt var så provade jag ju inte skidan och sitter mest och gissar. Skulle vara sjukt kul att testa den i riktigt bra puder!

DPS Spoon 150
DPS Spoon 150
Jarle sa:
Nojlas sa:
Tycker den ser betydligt bättre ut än de första, lite mer centrerad montering månntro?

Antar att 150 är midjemåttet? But why!?
Upplever riktigt breda skidor som sjukt jobbiga vid drop, blir väldigt stumma landningar för oss småfolk, även vid puder.
Tror att den runda undersidan gör att det blir lite annrlunda tryck mot snön när det kommer till att landa drop i pooow. Kanske att man sjunker ner bättre trots 150mm?

DPS Spoon 150
Jeg har et snowboard som er designet på en ganske lik måte (mitt design). Konveks såle, reverse camber, reverse sidecut, 175 langt. Jeg har ingen problemer med å holde det stabilt - straightlining, lange svinger, korte svinger, (med en touch av slarve). Det er også bakmontert, ca 10 cm.

Link her:
Igneous R/R/C, TGR

Jeg forstår skepsisen til konvex såle, men alle var skeptiske til rocker og reverse sidecut også. Det funker som faen i pow, og jeg fikk ikke det brettet laget for noe annet.

DPS Spoon 150
PNyberg sa:
FF sa:

håller med. Sj försöker jag att få så smeariga svängar som möjligt när jag kör powpow på öppna ytor.
Hela grundidén med konceptet var ju att skapa en skida som kunde göra just sådana svängar (butters, smear, slarve etc) i djupt puder. Så ja, han strävar definitivt efter att göra sådana svängar. Därav "Making a new turn possible"

DPS Spoon 150
Jarle sa:
Tycker den ser betydligt bättre ut än de första, lite mer centrerad montering månntro?

Antar att 150 är midjemåttet? But why!?
Upplever riktigt breda skidor som sjukt jobbiga vid drop, blir väldigt stumma landningar för oss småfolk, även vid puder.
150mm på en konvex skida är rätt lagom tror jag. Det här är en skida för enorma snömängder, och inget annat. Jag tror sträckan mäts över det konvexa belaget, så den är grovt sett lika bred som Lotus 138.
Dessutom åks den lite annorlunda, med extrem lutning in i svängen (se 0:38):
vilket lite förändrar de fysiska förutsättningar gentemot en plan skida. Tanken är ju att skidan inte ska gräva ner sig alls i svängen, som andra riktigt feta skidor trots allt gör (en smula), utan ska stanna kvar på ytan genom hela svängen.

Dessutom, vad gäller drop, så innebär en konvex skida att du inte är riktigt lika bunden att åka in till ett hopp, droppa, och landa rakt framåt (eller bakåt), utan underlättar även här att vara kreativ med sin åkning.

DPS Spoon 150
Interessant å tenke seg fleksmønsteret i den skien, stiv som f med unntak av de tre "cleatsene"... (Ikke egne tanker, men relevant for diskusjonen.)

Skjønner ikke helt ønsket om å legge inn cleats i det hele tatt. Husker det var en fyr i USA som bygget ski på denne måten, men uten cleats. 170mm på midten og ekstremt mye taper. Likevel tok han seg ned preparert bakke uten de helt store problemene.

Videoen der mcconkey står på vannski viser jo også at det ikke er noe problem å kjøre smear-svinger uten at man trenger å lage sålen konveks.

Praxis pow, eller en hvilken som helst bred ski med rocker foran og bak kan jo lett kjøres på den måten, så jeg ser ærlig talt ikke helt hva som er vitsen.

Arild: Har du testet ditt brett kontra banana hammock? Lurer bare på hvor stor effekten av konveksiteten egentlig er. (Og ja, jeg skal teste brettet ditt en gang.)

Senast ändrad:
DPS Spoon 150
<Har ikke testet banana hammock, men jeg har vært litt interessert, som den utstyrshora jeg er, i å få fatt i den nye 164-utgaven, for å ha et lite og enkelt brett å kaste rundt. Som du og jeg vet, har jeg ikke penger til det. Skal ha meg nye pjäxor, ski og bindinger, hehehe.

DPS Spoon 150
Når det gjelder konveksiteten på brettet,ser jeg hvis jeg titter ned mellom mine ben at snøen har en tendens til å ploge seg ut- og bakover. Tror ikke det har noen hensikt i forhold til å få brettet til å flyte mer, men jeg er overbevist om at det gir brettet bedre svingreaksjon (hevstangeffekt).

Tillbaka
Topp