DPS - värt pengarna?

GusPur

Medlem
DPS - värt pengarna?
Hej, har alltid sneglat lite på DPS skidor och nu står jag äntligen inför ett stundande skidköp. väljer mellan BC Atris och DPS Wailer 112. någon med erfarenhet från DPS skidor som har lust att berätta varför dom blir så hyllade? Eller om ni har nån annan skida som jag borde snegla åt istället för dessa två får ni gärna komma med ett inspel. :)

Tack
Gustav

DPS - värt pengarna?
Jag har två par DPS, Wailer 99 pure3 och Wailer RPC också pure3. Väldigt roliga och mångsidiga skidor, 99 är verkligen en grym allroundskida för friåkning och touring. Båda paren köpta på rea så då var de i alla fall värda pengarna 😆.
Jag tycker DPS sticker ut bland skidmärkena tillsammans med Stöckli, Faction och Kästle. Alla olika i sin filosofi och inriktning, alla relativt dyra men väl under pjäxorna ger de åkaren definitivt något extra. Har man pengarna och kan tänka sig att lägga de på lagg - kör!

DPS - värt pengarna?
Tjena Gustav

är det din enda skida? Vad för bindning tänkte du sätta på? Var kommer du åka med se?

Har själv DPS Wailer A112 med Shift.
Grym skida. Skiner ju inte i pist precis, men förvånande skoj åka på ändå. Otroligt dämpade faktiskt för att ändå vara lätt skida i kolfiber.

De kommer till liv rejält i mjukare snö. Bra tänka på att de är ruskigt kortsvängiga för en 112-bred skida. Jag kan ibland - i takt med att jag börjat tycka det är roligt att åka brantare terräng, större svängar och i högre hastigheter offpist - att de är lite väl kortsvängiga. Saknar ibland att kunna öppna upp större svängar. Tror de i 184 är 15.5 m.

jag hade nog övervägt köpa nya 100m breda modellen som kom i fjol, den ska vara grym både i lös snö och riktigt rapp i pist -lite mer flexibel än 112an.

Jag är inte mkt för att hoppa o greja men måste säga de är lite fladdriga i luften även bara vid mindre skutt, kanske är pga placeringen av bindningarna som hamnar ett långt bak om man följer tillverkarens rek.

DPS - värt pengarna?
Hej, har alltid sneglat lite på DPS skidor och nu står jag äntligen inför ett stundande skidköp. väljer mellan BC Atris och DPS Wailer 112. någon med erfarenhet från DPS skidor som har lust att berätta varför dom blir så hyllade? Eller om ni har nån annan skida som jag borde snegla åt istället för dessa två får ni gärna komma med ett inspel. :)

Tack
Gustav
Om det är nånting jag lärt mig genom åren och otaliga skidköp så är det att snålhet vid skidköp har en tendens att både bli dyrt och dåligt.
Man ska samtidigt vara på det klara med att en dyr skida inte nödvändigtvis är bättre än en billigare. Vilken skida som passar dig är ju synnerligen individuellt. Små skidmärken kan många gånger ha lite mer unika modeller och eftersom de är små blir deras skidor dyrare. Om en sån modell råkar passa dig perfekt så blir det dyrt. Men bara för att en dyr DPS passar dig perfekt så är det inget som säger att detsamma gäller för nån annan.
Nästa tanke att ta med sig är ju hur mycket pengar man lägger på sina skidresor varje år. Hos oss kanske vi lägger nånstans runt 50-75k på skidresor totalt varje vinter. Att då spara in 3k på skidorna och sen inte få ut full glädje av resorna är just sådan dumsnålhet som jag nämnde i början. På samma gång riskerar de 3k du snålar in på att få till följd att du bara köper massa skidor och aldrig blir nöjd. När du räknat ihop värdeminskningen på alla de affärerna har du nog till slut nått upp till vad du sparade från början, och mer därtill. Jag hade själv en sån period. Jag provade säkert 4 olika modeller under loppet av ett drygt år, för att den skidan jag egentligen ville ha var för dyr. Det slutade ändå med att jag köpte den skidan och var sen helnöjd i 4-5 år. Skidan ifråga finns fortfarande i mitt quiver nu, snart 9 år senare.
Min fru gjorde något liknande för 6-7 år sen och försökte genom olika köp undvika DPS. På resa i Japan hittade vi DPSen ifråga i skidhyran och sen dess har de varit en del av hennes quiver.
I bägge våra fall har skidan ifråga också varit en central del i att vi kunnat ta rejäla utvecklingssteg i åkningen också. Men som sagt innan, det är inte dyr skida som gör att den är bra. Men om den dyra skidan har egenskaper som verkligen passar dig, var inte dumsnål.

DPS - värt pengarna?
Hej Gustav. Jag har haft båda skidorna i fråga, och måste börja med att säga att du väljer mellan två extremt olika skidor. Wailer 112 är en härlig skida i lägre farter den har en tydlig fartbegränsning men planerar du att åka i skog är den grym. Den känns också kortare än vad de är pga ganska kraftig och lång rocker fram. I pist tycker jag den fungerar förvånansvärt bra lite kortare radie håller ned farten o dessutom är de ordentligt vridstyva så det går att ha roligt på manchester också. Atris är mer en storbergs skida. Den går toppen i pist, men jag upplever inte att den är lika vridstyv som W112 (jag hade pure3), det betyder att jag valde bort dem när det va isigt. Tål mycket mer fart men flyter definitivt inte som W112. Skärningen på Atrisen är också betydligt större, dvs ska du åka stort och fort i lite tyngre snö absolut, ska du åka mer skog eller torrare puder; njao. Är tanken att tura med skidorna hade jag valt Atris, detta då den mindre rockern och skärning samt tjocklek i nos och tail gör att det är mindre fippel med hudar och bättre grepp när det är hårt och brant. Jag kastar inte in någon köp denna istället. Det är du som ska ha skidorna, och vad som passar mig behöver inte nödvändigtvis vara vad du söker. Mitt tips är att rannsaka dig själv, din nivå, din ambition. Svara sedan på frågan vart ska denna skida är tänkt att brukas och vilka egenskaper du uppskattar.

Tillbaka
Topp