Dra i och ur innersko - Utslitning

Mors

Riskerar man slita ut innerskon om man drar den i och ur pjäxan ofta eller ska den hålla för det?

Har tidigare haft ett par Head Vector 100 som läckt in snö ganska ofta och jag har därför varit tvungen att dra ut den för torkning med skotorksfläkt 7-8 ggr av 10. På dessa pjuck har det varit rätt lätt att ta ur och sätta i innerskon och jag har inte slitit ut den
MEN
Nu har jag köpt ett par Fire Arrow F1 som är betydligt tajtare om man ska ha i/ur innerskon. Noterade också att hälen sveper över nån aningens vassare kant (vass å vass...iaf inte slät som ett barnarsle) i bakkappan när man gör detta.

Hur brukar andra göra? Bara låta va eller ta ur och torka?

/M

du kanske kan testa att sätta en tejpbit över kanten så innerskon glider över lättare?

Japp, det är bra att ta ur innerskon och låta både innersko och skal torka. Det finns risk för dålig lukt och att fukten blir kvar, vilket i sin tur gör skon kall om det är kallt ute, bl a.

Det är nog ganska riskfritt att ta ur inerskon efter varje åktillfälle. Gör man det lite försiktigt och varsamt är nog risken för slitage rätt minimal. Att tejpa i skalet är ett bra tips, min erfarenhet är dock att tejpen tenderar att "rulla upp" sig. Ett annat tips är att spruta silikonglidspray (...som man har till gummilister på bilar t ex, MM!) i skalet. Det gör att det blir betydligt lättare att trycka ner innerskon i skalet.

Själv har jag haft racinginnerskor med snörning ett antal år nu. Det funkar så att man snörar på sig innerskon på foten först och trycker sen ner fot med innersko i skalet. Jag tar alltså alltid ur innerskorna. Visst dom slits, men inte så farligt. ...Silkonspray funkar, som sagt.

/A

Tillbaka
Topp