ok, tillåt mig omfrasera.
om det är mkt puder (låt oss säga över 70cm), du inte rekat landningen, men den är uppskattningsvis i lutning kring 30 grader (normalt). då skulle jag vilja påstå att bakvikt är den bästa medicinen, om man vill ha högsta möjliga procentuella chans att stå på fötterna en bit ner.
visst. personligen tycker jag det är skönare att landa mitt på skidorna, men så hare ju blivit ett antal hackspettar och fläskläppar. den värsta "vurpan" bakåt, är att jag satte mig på bindningarna och fick ont i röven. men då: 1.stod jag kvar på skidorna 2.var det dåligt med snö i landningen.
alltså, även om kanske inte lika radikalt, så står mitt tips fast för nybörjare:
stå bak. hellre bak än mitt på. lagom bak.
jusdeja. kom på en grej till...
om man är newbie, så händer det ju att man tar det jävligt lugnt. typ nästan släpar bakändan av skidorna i klippan. plus att det kan vara ett lågt (kanske 1½-2m) drop, som följs av en hyfsad platt, hård och rekad landning. då äre fan idiotiskt att landa med bakvikt. då äre mitt på som gäller.
det blev ett väldigt rörigt inlägg det här, men när jag nu skrivit så här långt så vore det väl själva faan om inte jag postade det oxå...