Dropp

Dropp
Det beror ju helt på lutningen i landningen. Är det plattlandning så skall man ha ganska mycket bakåtvikt och tänka på att ha en rejäl knäböj när man landar, annars mår inte knäna så bra. Lutar det däremot så skall man ha ganska bra framåtvikt. Dock ej för mycket när man kör puder (risk för volt/ar). Man lär sig det där när man har gjort det några gånger........kör på känsla så löser det sig =)

Dropp
lagom fart, försöka se till o ha skidorna i samma vinkel som landningen. så att man landar med hela skidan på en gång. inte bara på tailarna lr nosen. de ger ofta krascher o obalans. sen är de bara ut o testa...börja smått o jobba dig uppåt...

Dropp
luta dig bakåt som fan, om du är osäker. det gör ondare att slå ansiktet i knäna, än att slå bakhuvet (med hjälm) i snön/skidorna.

mina vanligaste vurpor vid dropp: framåtkullerbytta, eller fall nåra meter efteråt vid obalans.

Dropp
Luta dig absolut inte bakåt som fan om du inte känner för en riktig ryggmassage. Att landa skidorna parallellt med lutningen och med jämn viktfördelning är det bästa tipset. Om det inte är fånigt mycket puder, då kan du lägga in lite bakåtvikt.

>> RR <<

Dropp
hhm. asså en grejj jag funderar på skit mkt är när ma nser på en skidfil. å så ser man alla tuffingar göra alla grymma drops. då lkadnadr dom typ på ryggen. hur fan kan man göra ngt sådant. jag menar,m de lär juh finnas stenar även under snön. ser juh skitläskkigt ut juh, samtidigt förstår jag att det är väl enda valet om man ska draoppa höga klippor....

men, vaffan! :D

Dropp
ok, tillåt mig omfrasera.

om det är mkt puder (låt oss säga över 70cm), du inte rekat landningen, men den är uppskattningsvis i lutning kring 30 grader (normalt). då skulle jag vilja påstå att bakvikt är den bästa medicinen, om man vill ha högsta möjliga procentuella chans att stå på fötterna en bit ner.

visst. personligen tycker jag det är skönare att landa mitt på skidorna, men så hare ju blivit ett antal hackspettar och fläskläppar. den värsta "vurpan" bakåt, är att jag satte mig på bindningarna och fick ont i röven. men då: 1.stod jag kvar på skidorna 2.var det dåligt med snö i landningen.

alltså, även om kanske inte lika radikalt, så står mitt tips fast för nybörjare:
stå bak. hellre bak än mitt på. lagom bak.

jusdeja. kom på en grej till...
om man är newbie, så händer det ju att man tar det jävligt lugnt. typ nästan släpar bakändan av skidorna i klippan. plus att det kan vara ett lågt (kanske 1½-2m) drop, som följs av en hyfsad platt, hård och rekad landning. då äre fan idiotiskt att landa med bakvikt. då äre mitt på som gäller.

det blev ett väldigt rörigt inlägg det här, men när jag nu skrivit så här långt så vore det väl själva faan om inte jag postade det oxå...

Dropp
Regel nr 1- Banga alldrig när du är mitt i akten för då skiter det sig
hårt. --Do or Die--
2 passa dig lite med bakåt-lutet, din största fiende e nog dina
egna
bindningar. jag har borrat upp en sådan i prostata så det gick för
mig o jag pissade blod i en vecka.
3 Ju högre fart desto mjukare landning särskillt vid platta
landningar+att du slipper landa för nära klippväggen där oftast flest
stenar finns.
Ride On o lycka till///Pete

Dropp
De tuffa grabbaran i skidfilmern är i usa och de är det aldrig mindre än 2 meter perfekt puder i alla landningar. sedan kanske de har rumpskydd.

Ps. det krävs typ bra med grund snö + 50 cm ny snö för att droppa 10-12 meter. Behövs och behövs... det e okej då.

Dropp
Droppar man 10-12 meter är man fan sjuk i huvudet.... Droppat 4 meter, höll fan på att skita på mig... Hoppa 15 meter på kick däremot är inte läskigt, så det är inte det att jag inte vågar flyga....

Dropp
10-12m med 50cm pudder? Fan då har man knän av betong och en skalle av cement. Mitt råd är börja lugnt och öka gradvis, det är när man är osäker och inte har kontroll det händer skit. Så ta det lugnt....

Dropp
eh, jag håller med. 10-12 meter med 50 cm puder??
jag säger 2 meter max om de bara är 50 cm puder. man slår igenom ganska bra....om de inte är stenhård skare då...

Dropp
Okey det är bäst å reda ut det här! Jag har droppat 6 meter med längdskidor och plattlandning(inget puder)... det va ju ingen fara förutom att skidorna gick av! Så enligt mig är alla drop under 10 meter i puder bara för nybörjare

Dropp
jag håller med man kan väl inte fjola runt jag drog ner för en 7 meters klippa med farfars spark och det gick åt helvete skiten gick sönder men jag överlevde och mår bra ska försöka igen i vinter fast med farfars gamla trä plank och läderjäxor

Dropp
Vi var några killar som droppade 15 meter med 50 cm puder. Visst slog man igen men det gjorde ingenting då det redan låg en bra grund med gammal snö.
Har man bara koll på hur det har snöat den senaste tiden på platsen i fråga så är det lungt. Även om det skulle vara lite skare så kommer rörelseenergin som du får av ett 15 m drop att bryta igenom hur lätt som helst.
Kör hårt och hoppa högt!

Dropp
Det enda viktiga att tänka på är att ha mycket fart, drop på 15 + och gå in med lite sned bakåtvikt. Sedan är det bara att rotera in i en sköön Lincoln och landa........

Dropp
Hä ä´ ba åk...

Översättning till stockholmska...

Asså ba... de e ju bara att åka lixom typ...

Ner kommer man alltid är min filosofi... sen har jag egna erfarenheter att ner kan man komma lite för fort ibland... De gånger brukar man även komma till de vackra damerna i vita rockar...

...sprutor och skalpeller

:) //Simon Templar

Dropp
drop är som en ask choklad, man vet aldrig vad man får när man landar...

eller

it doesn`t hurt in the air

eftersom man ofta har med en hel del kamerastuff så brukar jag själv fira mig ;-)

Men en och annan kullerbytta har man ju satt, dock (tack gud) lyckats undvika prostatoperationen beskriven ovan... aj fan vad ont det lät!!!

Dropp
Plattlandning funkar aldrig..........
Jag dropade 7m och landadekanska platt och nu har jag en permanent naackskada.........

Checka alltid landningens lutning det ær det viktigaste.......

Dropp
Seriöst, gå ni upp på taket hemma och hoppa ner så får ni se hur kul det är... Ni får fan ONT. Jag skulle inte riskera att bryta benen på ett klipphopp av den kalibern, fast sen väger jag 100 pannor också.

Dropp
De som anser att man inte kan hoppa utför en klippa utan pudermadrass som sött tar emot kan ju fundera lite på hur backhopparna bär sig åt...

Puder? - Nix!
Bakåtvikt? - Nix?
Fart? - Ja?
Brant landning? - Ja?

För den oerfarne torde det stående tipset vara att se till att landningen lutar ordentligt. Vad som är riktigt,riktigt farligt är flacka landningar...

That´s all kids! /MM

Dropp
Høga dropp brant landning. Små dropp inte så brant landning. men før helvete aldrig platt oavsætt puder tillgång. Jæmfør med en backhoppare... barnt landning høga fall..

Angående bakåt vikt.. Anledning till att många har ont i benhinnor ær progrund utav att man landar med før mycket bakåt vikt och inte landar med hela foten, hela skidan och sedan annvænder benen till att fjædra med, och anvænda lutningen i landniingen.. Se hur motorcross åkare..

Men sant ær "Ski or Die". eller som någon sa tidigare "do or die" tvekar man går det åt helvete. men man lær sig av sina mistag...

Dropp
tycker att alla dessa män som har droppat 15+ plus låter lite instabila. jag menar 15 meter är jäääävligt högt, oavsett om man är hur säker som hellst. men de är bara min åsikt....har kanske inte kommit till insikt....

men jag håller med om att landningen är viktigast, att den lutar alltså. droppade nån liten klipp ai gränsen, där var landningen i princips tenhård men den lutade ganska brant så även om man klotade i landningen så gjorde man inte illa sig...

Dropp
Okej!
Har du aldrig droppat förr rekomenderar jag ingenting i närheten av 15m. Börja med ca 3m.
(För övrigt 15m = 5 våningshus, minst!. Många (inte alla) av de som säger att de droppat 15m vet inte vad de pratar om).

Gör så här:
1. Välj klippa (alt. dropp utan sten). Ca 3m, öka när du känner dig säker.

2. Kolla landningen. Den ska vara brant och inte innehålla stenar. Ta av dig din skida och dra dess bakända från sida till sida där du ska landa och en bra bit där nedanför. På så sätt kan du se så att där inte finns sten under snön.
Brantheten är a och o. 45grader minst. Helst mycket brantare, och lössnö är definitivt att rekomendera. Vill du testa att landa platt? -Gå till simhallen och hoppa från 3:an ner på klinkersen, med pjäxor på. (Ring ambulans först)

3. Ställ dig på kanten där du ska droppa och titta ner. Bara mesar och idioter är rädda för att titta där de ska hoppa.

4. Krama en snöboll och släpp ner den där du ska droppa. - Var landar den? - Det är lätt att tro att en klippa är lodrät, när den i själva verket har lutningen typ 70 grader. Att landa på klippan är ev. = döden! - Anpassa farten så du helt säkert kommer långt ut från klippan.

5. Känner du dig säker, men pirrig i magen? - Bra! Nu kan du droppa!

6. Tänk på vid uthoppet att du inte fastnar i sten precis på kanten. Gör du detta landar du på huvudet. - Lyft på fötterna!

7. Börjar du lågt kan du testa dig fram till vilken vinkel vid landningen som känns bäst. Jag rekomenderar parallellt med backen. En och annan kullerbytta kommer du att göra i början.

8. Lycka till!

/MVH
Tobbe

Dropp
titta nån som verkligen ger an bra beskrivning. inte för att de är så svårt. de är egentligen bara o se till att landningen är okej, sen märker man hur man ska göra. jag är fortfarande skeptisk till alla dessa som säger sig ha droppat 15 meter....

Dropp
Snälla nån alla dessa som säger att dom är skeptiska till 15 m dropp kan ju kyssa sig i arslet!! titta på trailern till skidfilmen Ski Movie 3 där hoppar dom för fan ner för bergväggar och då menar jag bergvägar som är ruskigt högt! Jag kan säga en sak när man sitter och tittar på skidfilm så säger alla det där skulle jag också kunna när dom på filmen hoppar ner för 10 m dropp. Men själv så vet jag att det pirrar bra i kroppen när man hoppar ner för en 2-3 m dropp!

Så mitt måtto är att man ska göra det som man tror att man klarar eller inte dö som det också kalas! Dom som inte prövar är fegisar och mesar som inte vågar nåt eller inte vill skada sig som dom också säger!

Danne

Dropp
jag syftar inte på åkare i filmer, jag har väl oxå glott på skidfilmer tills ögonen ploppat ut. jag vet att dom kan. de jag är tveksam till är alla dessa på forumet som säger sig ha droppat dessa höjder. kalla mig vad ni vill, men jag är fortfarande tveksam....

Dropp
man ska försöka att få ett djupt skär i landningen så att man kan svänga unden en eventuell lavin som kan komma att skapas vid landningens träffyta.

Dropp
Det var ju tråkigt att folk är skeptiska till vad andra skriver om sina egna prestationer. Kände mig bara tvungen att rättfärdiga mitt egna 15-meters drop. Det var säsongen 99/00 i Val Thoréns. Alla som spenderat en längre tid där vet vilken klippa laxen är. Den har lite olika höjder att droppa från. Den högsta var vid tillfället 19 meter vertikalt och den näst högsta var 15 meter. Då väder och vind flyttar runt och packar snön olika så bekräftade vi dessa höjder genom att mäta med rep.
Det var j-vligt högt och det känndes som evigheter innan jag landade. Samtidigt var det värsta adrenalinkicken.
Fotobevis finnes. Almbum 39. Kankske inte det bästa fotot och framför allt inte den bästa kroppspositionen. Men men, man ska ju börja nånstans.
Desto bättre blev fotot på ett 10-meters drop taget i mars i år. Album 61. Vinklen talar inte riktigt för att det är 10 meter men då jag inte vill ljuga om höjden på mina drop så mätte vi denna klippan också.
Ha det fett!

Dropp
pzycho jag kan hålla med om ett inlägg här på forumet om att det är dumt att hacka ner på andras prestationer om dom har hoppat så högt så ska dom väll få beröm och inte hackas ner på! Du har förmodligen gjort något galet någon gång och sen när du berättar det för en kompis så säger dom att du juger och dina prestationer är minnet blott är det så jävla kul kanske! Nej tror inte det. Och att dom kan göra det på skidfilmer betyder det att en vanlig person som inte varit med i en skidfilm eller tävlat i extrems skidåkning inte kan göra det att droppa ner för en hög klippa?

Tänk LITE!!
Danne

Dropp
hmm de är ju bara å kolla hur Jan-E gör i pistvakt när han slänger sig ner för mjörskslupen.....

å kolla vilka skidor han har.

fjöl av!

Dropp
Ahh, härligt att göra comeback på detta forumet... Alla dessa drop, jag har ingen aning men börja smått och gå större måste väl vara en bra väg att gå.

Sen det här med höjden är väl som med storleken, betydelselös? Bara man är skitskraj så är det väl OK?
Några bekannta till mig har också droppat 15m klippor, yeah right! Det är så härligt när man får höra såna saker och VET att det inte är sant...

Nu säger jag inte att det fotodokumenterade droppet inte var 15m, för det har jag ingen aning om. Men det är nog väldigt ofta så att man gärna lägger på ett par tio metrar, för att det kändes så satans högt.

//Henke

Dropp
Jag håller helt med Henke.. man borde inte mäta drops i hur högt man droppar ifrån, utan hur pass stor adrenalin rush åkaren som individ får av det. =)

"Desto bättre blev fotot på ett 10-meters drop taget i mars i år. Album 61. Vinklen talar inte riktigt för att det är 10 meter men då jag inte vill ljuga om höjden på mina drop så mätte vi denna klippan också."

Sen å mäta klippan bara för att kunna skryta om hur fett droppet var vet jag inte om jag tycker är så häftigt Malmros.. men det kanske inte var så du mena att citatet skulle tolkas..
/Danne

Dropp
om du lutar dej för mycke framåt kan d bli ett av dom legendariska "säl-dyken"!! väldigt mysiga, man rapar puder snö i en vecka framöver.....

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp