Duckstance på Sanouk?

• Trådstartare Trådstartare FF
  • Start datum Start datum

FF

Aktiv medlem
Duckstance på Sanouk?
Har precis införskaffat mig ett par sanouk (de blå med gubben på).

Jag undrar om det är någon som vet hur det ligger till med duckstance egentligen. Vad är fördelarna och vad är nackdelarna?

Att tänka på är att iom. sanoukens natur (sladdriga och raka) så kan man väl knappast hoppas på att kunna köra dom på skär när det är hårt. Det är väl alltså framförallt sladd-åkning eller semi-skär som gäller när det hårdnar till. I första hand ska skidorna köras på puder och vad man nu kan stöta på en puderdag (typ: vindpackat, tung varm nysnö, kanske lite skare, samt en och annan vilsen jibber).

Bindningar blir antingen s914, s916, eller P18, om det nu skulle spela någon roll. Förresten tar jag gärna emot tips om vilken bindning som kan passa... I och med att sanouken är rätt lätt, kanske det är på sin plats med en ordentlig järnbindning. Eller ska man spinna vidare på konceptet och langa på ett par s914?

Där har ni alltså faktaunderlaget... nu väntar jag på många givande svar :)

Duckstance på Sanouk?
Du blir ju starkare med duckstance, så tekniskt sätt är det ju bäst. Sen kommer någon säkert säga att om du kör duckstance så kommer du inte kunna switcha skidor om du får ett kantskott på en sida, men det tycker inte jag är så jäkla viktigt. Sanouken är en av få skidor som duckstance verkligen passar på, iom att det verkligen inte är en pistskida, inte ens en transportskida.

Angående bindningar tycker jag att du skall köpa Salomon, antingen s914 Lab (ny för i år, med bättre bakdel/mer metall!) eller s916, som är typ samma som 914 Lab men starkare och för dem med starkare knän. Själv kommer jag nog köpa 914 Lab om jag köper nya lagg, och jag kommer beställa bindningarna här ifrån: www.ski-bilek.de

Duckstance på Sanouk?
Sellout! Svikare! Varför i h-e går man och köper ngt annat än Big Daddy...

D-Stance har diskuterats flitigt på TGR, rationalen är väl att man helt enkelt står mer naturligt på skidorna med fötterna utvinklade, och därmed sparar knäna.

Med en såpass mjuk skida har jag svårt att se nån poäng med järniga bindningar, skidan lär väl svikta innan en 914 gör det...

Duckstance på Sanouk?
Min personlíga åsikt är att en tappad skida vid offpiståkning kan vara betydligt värre än en som inte löser ut när du kraschar. Förutom obehaget att leta efter en skida i puder som kan vara förgäves så kan en tappad skida innebära en krasch som är betydligt värre än ett utdraget korsband. Det senare gäller ju dock bara om du åker på ställen där du inte ska/får trilla, vet inte hur mycket du åker på dylika platser.

Åker själv på gamla Salomon 977(tror jag dom heter) racebindningar som jag hade då jag var aktiv, i princip helt i metall och din på 14-20. Dessa löser i princip aldrig ut och det är så jag vill ha det.
Har inte så stor koll på Look men jag antar att P18 går till 18 i din och därmed är de hårdaste du har att välja mellan. En sak att tänka på är dock att Look/Rossignol bindningar är hopplösa att få på i lössnö och/eller om du har snö under pjäxan, detta har hållt mig borta från dem.

Duckstance på Sanouk?
Hej på er!

Klart du ska stå duck! Det har många fördelar!
Den största är att du kan kanta upp innerskidan mycket lättare! Om du står med fötterna parallellt å gör en knäböj kommer du märka att knäna vill falla in. När du åker skidor händer samma sak å du kommer bara att kanställa ytter skidan! Eftersom att du inte kantställer innerskidan får du fel sväng på innerskidan å kan inte utnyttje denna utan den kommer bara å ploga å släpa helt outnyttjad! Om du står duck kommer inte knäna falla ihop å du kan åka lika hårt på båda skidorna! Du får bättre flyt eftersom du kan stå lika hårt på skidorna och utnyttja hela arean under båda skidorna! Nu är ju inte Sanouken en pist skida men när du karvar så är denna teknik överlägsen! Inte ens Anja klarar å kanta båda skidorna fullt ut!

Duck rules!

/H

Duckstance på Sanouk?
Carled sa:
Du blir ju starkare med duckstance, så tekniskt sätt är det ju bäst. Sen kommer någon säkert säga att om du kör duckstance så kommer du inte kunna switcha skidor om du får ett kantskott på en sida, men det tycker inte jag är så jäkla viktigt. Sanouken är en av få skidor som duckstance verkligen passar på, iom att det verkligen inte är en pistskida, inte ens en transportskida.

Angående bindningar tycker jag att du skall köpa Salomon, antingen s914 Lab (ny för i år, med bättre bakdel/mer metall!) eller s916, som är typ samma som 914 Lab men starkare och för dem med starkare knän. Själv kommer jag nog köpa 914 Lab om jag köper nya lagg, och jag kommer beställa bindningarna här ifrån: www.ski-bilek.de
Hendryx sa:
Hej på er!

Klart du ska stå duck! Det har många fördelar!
Den största är att du kan kanta upp innerskidan mycket lättare! Om du står med fötterna parallellt å gör en knäböj kommer du märka att knäna vill falla in. När du åker skidor händer samma sak å du kommer bara att kanställa ytter skidan! Eftersom att du inte kantställer innerskidan får du fel sväng på innerskidan å kan inte utnyttje denna utan den kommer bara å ploga å släpa helt outnyttjad! Om du står duck kommer inte knäna falla ihop å du kan åka lika hårt på båda skidorna! Du får bättre flyt eftersom du kan stå lika hårt på skidorna och utnyttja hela arean under båda skidorna! Nu är ju inte Sanouken en pist skida men när du karvar så är denna teknik överlägsen! Inte ens Anja klarar å kanta båda skidorna fullt ut!

Duck rules!
Ja ni... Ni tror inte att detta borde vara allmänt vedertaget både inom race och freerideindustrin ifall det nu är jävla mkt bättre än allt annat? SÅ outvecklad är inte skidindustrin.

Duckstance på Sanouk?
Signelinho sa:
Ja ni... Ni tror inte att detta borde vara allmänt vedertaget både inom race och freerideindustrin ifall det nu är jävla mkt bättre än allt annat? SÅ outvecklad är inte skidindustrin.
Faktiskt är den det ibland, i alla fall när det kommer till att återuppvinna hjulet. Dvs att komma på nya sätt att tänka skiddesign på. Många skidfabrikanter har snöat in på millimeterjusteringar av sina skidor och att kasta in diverse rymdinspirerade material med konstiga betecknigar i sina skidor istället för att försöka utveckla sidåkningen. Utan åkarna hade aldrig varken twintips eller fatskis sett dagens ljus. Och utan snowboard hade vi aldrig fått skidor med kortare svängradie. Cold hard facts...

Duckstance är knappast lösningen på skidvärldens alla problem, typ bristande skare och skev könsfördelning på afterskin, men det är ett ärligt försök att göra det lättare att åka. Och det går att carva med fetare skidor i hård snö. Fischer har faktiskt pjäxor (Soma Tec) där du står med fötterna lätt utåt för att vinna en del av dom fördelar som Hendryx nämner. Ett litet tecken på att det inte kan vara helt kass.

Duckstance på Sanouk?
Fast jag har hört att Fischers pjäxor tydligen dissa i Åre på en viss skid tidning.....

Kan det stämma???

Senast ändrad:
Duckstance på Sanouk?
Tack för alla svar!

Carled, jag spanade på den där sidan. Det står ingenting om vikten på 914LAB, men att döma av hur den ser ut är det en 916 med lite mjukare fjäder? Alltså samma vikt men mindre DIN. Dock är jag medveten om att 916 och vanliga 914 är ganska olika, jag har redan ett par 916 liggandes här som jag körde på i vintras. Då kan jag alltså lika gärna plocka dom, istället för att köpa ett par 914LAB. 916 (914LAB) är ju helt klart en stabilare och bättre bindning, men poängen med att välja ett par vanliga 914 var att få ner vikten lite. Men tack för tipset! Tål att tänkas på...

easyD: Har bestämt mig för att ställa trotjänarna åt sidan tyvärr! Men det betyder ju att jag har ett par BD till salu om du är skulle råka krascha dina ;)

Men det här är en tråd om duckstance. Så the bottom line är alltså att man får ett bättre skär på innerskidan eftersom det blir mindre naturligt inåtvinklade knän när man böjer på benen? Jag köper absolut argumentet, kan tänka mig att man med lite övning kan köra ett par feta skidor med bättre skär. Men med ett par såna här skidor kommer man knappast ligga i pisten och jaga ett rent skär, så frågan är ju hur duckstancen kommer hjälpa mig i offpisten. Någon nämnde att man får mer styrka i benen, det är ju naturligtvis en fördel...

Hendryx, du som tycker jag ska montera duckstance, hur mycket vinkel anser du man ska gå loss på då? På skidan sitter en slags gradskiva med gradering mellan 0° och 12°.

Duckstance på Sanouk?
Glisseur sa:
Signelinho sa:
Faktiskt är den det ibland, i alla fall när det kommer till att återuppvinna hjulet. Dvs att komma på nya sätt att tänka skiddesign på. Många skidfabrikanter har snöat in på millimeterjusteringar av sina skidor och att kasta in diverse rymdinspirerade material med konstiga betecknigar i sina skidor istället för att försöka utveckla sidåkningen. Utan åkarna hade aldrig varken twintips eller fatskis sett dagens ljus. Och utan snowboard hade vi aldrig fått skidor med kortare svängradie. Cold hard facts...

Duckstance är knappast lösningen på skidvärldens alla problem, typ bristande skare och skev könsfördelning på afterskin, men det är ett ärligt försök att göra det lättare att åka. Och det går att carva med fetare skidor i hård snö. Fischer har faktiskt pjäxor (Soma Tec) där du står med fötterna lätt utåt för att vinna en del av dom fördelar som Hendryx nämner. Ett litet tecken på att det inte kan vara helt kass.
Och många skidfabrikanter har snöat in på att vara så originella och nyskapande att allt har gått åt helvete.

Hur många grader duck snackar vi om här? Borde inte t.ex. en högersväng ge ett oönskat tryck på vänsterhälen? Borde inte en bred stance i puderåkning försvåras?

161-118-151PH_bind.JPG-for-web-large.jpg

Johan

Senast ändrad:
Duckstance på Sanouk?

Hur många grader duck snackar vi om här? Borde inte t.ex. en högersväng ge ett oönskat tryck på vänsterhälen? Borde inte en bred stance i puderåkning försvåras?

När du gör en högersväng VILL du ju ha tryck på insidan av vänsterskidan så förstår inte vad du menar att det ger ett oönskat tryck. Tyngden på dalskidan är ju det som gäller ;D
Och ju mer du får tyngden på kanten dess bättre är det ju.

Duckstance på Sanouk?
Signelinho sa:
Och många skidfabrikanter har snöat in på att vara så originella och nyskapande att allt har gått åt helvete.
Jämfört med snowboardindustrin: inte speciellt många.
Rydellen sa:
När du gör en högersväng VILL du ju ha tryck på insidan av vänsterskidan så förstår inte vad du menar att det ger ett oönskat tryck. Tyngden på dalskidan är ju det som gäller ;D
Och ju mer du får tyngden på kanten dess bättre är det ju.
En av tankarna är att få ett jämnare tryck mellan ytter- och innerskida. Du blir relativt starkare på innerbenet och i slutändan kommer du lättare närmare en 50/50 viktfördelning. Det är något man eftersträvar med riktigt breda skidor, skillnaden i flyt och kontroll är enorm jämfört med om du trycker som fasen på ytterskidan. Dessutom hävdar Herr Luthman AKA Hendryx att skidan carvar bättre i hård snö. Med duckstance så borde det rent praktiskt vara svårt att INTE ha en bred stance i puder.

Jag har fortfarande inte testat duckstance på snö men kommer garanterat att göra det i vinter på mina bredare skidor, 120 och 138 mm i midjan. Varför inte? Morrison gör det, McConkey gör det, nån nytta måste det finnas och i teorin funkar det :) Sen hur många grader som är optimalt är en helt annan fråga och det finns väl bara en lösning och det är att testa, testa, testa.

Duckstance på Sanouk?
Varför inte testa ett par fetskidor med duck innan du monterar så får du reda på hur det känns. Dessutom slipper du omaket att montera om dina bindningar och göra onödiga hål om du känner att det blivit fel.

Look fungerar utmärkt och har bra kvalitet, har haft mina sen 2000 och har aldrig haft problem (kört mycket). Det är klart att det är svårt att trampa i pjäxan i bindningen om man har en decimeter snö emellan men så är det på alla fabrikat och Look är inte värre än nåt annat jag provat (alla som finns, nästan).

Var beredd på att det känns ovant med duck i början men med jämnare viktfördelning blir du mindre trött och orkar stå på längre. Alltså får du mer skoj när du vant dig!

Duckstance på Sanouk?
Oh my, vilken intressant tråd mina vänner! Tänkte att jag kunde bidra med lite färsk hands on erfarenhet på ämnet. Kom precis hem från ett par månader på NZ och hade lyckan att ha med mig ett par Duck monterade Hendryx ner (151-108-141 på 172).

Har även av olika anledningar kört samma skida med tre olika slags monteringar så jämförelserna är än mer relevanta (hade ju annars varit nära tillhands att berömma de goda egenskaperna hos skidan enbart).

Så, faktum är att du BLIR starkare för du använder musklerna på ett annorlunda och mer naturligt sätt. (en intressant parentes är dock att musklerna av ngn anledning verkar ha förflyttat sig mer till insidan av benen än utsidan). Men framför allt har du ett sjukt mkt bättre tryck i skidåkningen. Du får med duck en power som skjuter upp dig i nästa sväng tack vare att du i duck har möjlighet till mer 50/50 tryck på skidan. Var inte rädd för att bredda stancen bara, inte minst i puder eller tung blötsnö.

Hade dock oturen att dra bindningarna ur skidan (vilket ev. kan vara en av de få nackdelarna då förstärkningarna visst sitter lite olika på olika skidor och inte alltid anpassat till duck tror jag). Så vad hände? Snubben som monterade tillbaka bindningarna satte dem bak och off center (mot mitten av skidornas innerkant) vilket var helt VÄRDELÖST!! Det gick inte att utnyttja skidan på 50/50 då innerskidans ytterkant var "för långt ut". I ren desperation var jag tvungen att montera om dem igen (stackars skidor), den här gången center/center. Helt klart bättre än det förra men inte lika bra som med duckstance.

Så, av tre möjliga säger jag lätt Duck. Så ärligt - på med duck fredrik. du kommer inte att ångra dig!!

Kör hårt o landa mjukt!

Duckstance på Sanouk?
Signelinho sa:
Glisseur sa:
Signelinho sa:

http://www.hendryxskis.se/161-118-151PH_bind.JPG-for-web-large.jpg

Johan
Henrik sa att det var ca 6 grader

Duckstance på Sanouk?
Detta ska provas. Krävs dock en midja på 100mm och uppåt. Duck passar nog bäst för stora svängar i mjuk snö.

Senast ändrad:
Duckstance på Sanouk?
Oerhört inressant tråd! Först när jag läste den fatta jag inte att det handlade om skidor, duck känns ju väldigt mkt snowboard :)
Glisseur sa:
Signelinho sa:

Undrar bara, är det mekaniskt möjligt att fixa ett par RACEskidor med duck? Är inte midjan på tok för smal för det? Ifrågasätter inte direkt, bara undrar om det finns fabrikat/stall på världscupen som prövat med det här? Eller är det ett ämnet strikt ämnat för skidor med midja 100+?

Duckstance på Sanouk?
Det är nog rätt omöjligt eftersom att race skidor har midja på ca 65 mm och det är inte tillräckligt

Senast ändrad:
Duckstance på Sanouk?
Precis, därför jag undra om någon idiot/pionjär exprimenterat på att på något sätt ha en del av bindningen utanför, om du fattar? :)

Duckstance på Sanouk?
Grejen är juh att racingindustrin regleras hårt av FIS och om man säter bindningen utanför så går bindningen i marken när man lutar och det är inte bra, så enda sättet är att göra breda skidor och det går inte med dagens regler

Duckstance på Sanouk?
Monis sa:
Grejen är juh att racingindustrin regleras hårt av FIS och om man säter bindningen utanför så går bindningen i marken när man lutar och det är inte bra, så enda sättet är att göra breda skidor och det går inte med dagens regler
Där har du lite fel Monis. Regelerna säger att skidan måste vara minst 60 mm bred. Och från säsongen 07/08 så är bredden på GS skidorna tex 65 mm. Finns ingen begränsning uppåt så.

//Hasse

Edit: Har sagt det förrut och säger det igen. Kolla upp fakta innan snälla. Står på fis hemsida.

Senast ändrad:
Duckstance på Sanouk?
Faan vad all tjafsar om allt!!! Kolla upp matrealet i dina lagg och var förstärkningarna sitter för bindningarna kan bli galet annars om skruvarna inte biter!!
Träna mer ben grabbar så slipper ni problemet med att ej kunna carva med breda lagg!!!!

Duckstance på Sanouk?
Herr Oljebaron: Nu var det inte det vi diskuterade utan om raceåkarna har provat det. Så det så. Och att du vågar visa dig här på forumet efter att missat fredagen.. Fy på sig...

Duckstance på Sanouk?
Om vi bortser från svårigheten att montera duckstance på en smal skida: Jag kan tänka mig att problemet som kan upptså inom racing vid montering av duckstance, kan bli att man på ytterskidan får för mycket kraft på hälen. (Vad är fel med det? Frågade någon tidigare.) I racing borde det resultera i bakvikt, vilket i sin tur troligtvis skulle leda till en uråkning.

I övrigt gillar jag tanken med duckstance, det finns ju några här som har praktisk erfarenhet av det, och de verkar ju nöjda.

Jag har en fråga: På samma sätt som man inte vill få för mycket bakvikt i racing, vill man ju gärna inte få för mycket framvikt i offpist. Ponera att jag kör med duckstance på på ett par fetingar i offpisten, ligger med en go fart och 50/50 ytter- inner-skida. Borde jag inte då få framvikt på min innerskida, med risken att denna dyker? Är det någon som följer med i mitt resonemang?

/Micke

Duckstance på Sanouk?
Jag tänkte bara höra om det är någon som har monterat duckstance och sen testat att köra switch? Det börjar ju bli lite populärare och kanske även roligare nu att köra switch i offpisten med tanke på alla fetingar som kommer mn riktigt bra twintips och allt? För duckstance switch måste ju verkligen bli motsatt effekt så det blir jätteonaturligt och mycke svårare att svänga, eller?! Någon som testet kanske?

Duckstance på Sanouk?
Provade ett par hendryxlagg av hasse i vintras och ogillade duckstancen direkt. kändes mindre naturligt för mig, kanske en vanesak...
Kanske är det så att behovet av duckstance är individuellt?
Jag kommer köra 100% straight i vinter i.a.f... ;)

Over n' out!

Edit:
Efter några sköna svängar med skidbyggaren (och pratkvarnen) mr.Hendryx själv och att ha provat hans senaste kreationer måste jag erkänna att det är bra skit! Ett par Ace of Spades står högt på vill-ha-listan nu...

Senast ändrad:
Duckstance på Sanouk?
Jag tycker inte ni ska låsa er vid styrkefördelar med duckstance.
Att era knän viker sig inåt vid knäböj beror på för svaga baksida lår (kassa hamstrings,västvärldens problem två efter fetma pga skrivbord och bilsittande).
Det är inte bra att utsätta knäleden för den behandlingen.
Försök att dra isär golvet ni står på istället för att trycka rakt ner med sulorna.

Självklart är vissa skapta med fötterna pekande mer utåt än andra och kanske inte ens kan stå med dem rakt fram.Detta och vissa teknikfördelar som lättare tryck på innern kan jag inte svara för.

Duckstance på Sanouk?
En liten intressant fråga...

Är det någon som har tänkt på att det finns en muskel i höftleden som arbetar i en inåtrotation i höftleden vid större flexion än 60 grader?

Är man således tight (och därför hämmad och svag) i röva som många duktiga skidåkare är eller blir med försummad stretching så kan detta göra att kantningen av innerskidan blir problematisk...eller tycker ni att jag är helt och cyklar..

JAg testar lite duck på telis nu... Personligen har jag inget problem att kanta innerskidan vare sig med duck eller inte..men jag är bara tvungen att investigera i detta :) Allt för mång telis åkar kan ju inte kanta innerskidan överhuvudtaget kolla www.stompa.se för mer tankar

mvh
pontan

Duckstance på Sanouk?
Ok, hur tycker du skillnaden på 6 grader påverkar flexionen? Just eftersom muskeln endast arbetar vid större flexion än 60 grader..
Förklara gärna ytterliggare för en lekman:)

Duckstance på Sanouk?
med frågan angående 6 grader så antar jag att du menar de graderna som man "duckar" bindningarna på skidan... de 60 graderna som jag talar sitter i höftleden..

Alltså om du ligger på rygg helt utsträckt... och så för du ena knät upp mot hakan.. då flekterar du i höften...skulle du vara så vig att du klarade att få benet i ett "spagat" läge så har du ca 180 grader... så ungefär en tredjedel av det och muskeln byter funktion från att vara en mkt stark utåtrotator till att bli en inåtrotator av benet i höftleden...

Min tanke går något åt det hållet att om den övriga muskluaturen i sätet (rumpan) ej kan kopplas in på rätt sätt när man kommer ner i djupa positioner, dvs att hålla sig i ett utåtroterat läge. M.piriformis (som den heter) kan vara en muskel som gör det ännu svårare att få exempelvis "bergskidans" knä att verka i en utåtrotation i en djup carving (som man vill att den ska göra) eftersom den vill inåtrotera i höften då flexionen i höftled är mer än 60 grader vilket det är i de flesta svängar i någorlunda brant terräng.

Alltså.. En duckad skida gör att man får lite hjälp med att aktivera sätesmuskulatur som annars eventuellt ej skulle kopplas in lika bra...Detta ger bättre belastning för knäna eftersom den storsätesmuskulaturen har inverkan på stabiliteten där..

Är då detta bra i det långa loppet? Det lär väl isa sig för de som vågar testa...

Hoppas det var ett ok svar på din fråga

//ponta

Duckstance på Sanouk?
Kan inte låta bli att ge mig in i tråden. Monterade ett par Hendryx Rhino Chaser med duckstance i julas. Skälet var att jag vid knäböj på gym har fötterna i ett hyfsat V samt kände att det kunde vara värt ett test. Monterade som följer

1 Tådelen i princip mitt i skidan (enligt Henrik)
2 Sedan körde jag bakdelen maximalt ut åt ena hållet och monterade. Klippte av skistoppern på yttersidan och vips så fungerar alla bindningar på hur breda skidor som helst.

Noterade egentligen ingen superskillnad utom att det kändes väldigt naturligt att åka och att man kan lägga ned grymt mycket i pist. Ingen nackdel whatsoever vad jag kan se.

Monterade både fram och bakbindningarna på egna plattor så att jag kan flytta runt dem som jag vill utan att borra nya hål i skidan. Gör också att bindningen sitter som berget med 7 skruvar per bindningsdel. Inga urryckta bindningar här inte.

Kan bara instämma, go duck.

Duckstance på Sanouk?
Köpte en aluminium 4-kant rör 100*20*2 mm. Plattan är alltså 100 mm bred och 20 mm hög samt 2mm godstjocklek. Fungerade bra på frambindningen men är för klen på bakbindningen vid djupa svängar. Jodå, jag böjer sönder profilen i sväng. Skall byta till egna kevlarplattor snart. Den stora fördelen är att man kan få en perfekt infästning i skidan även med bindningar med för liten montageyta.

Snödjup

Tillbaka
Topp