duckstance vs flatstance

Nicklas77

Ny medlem
duckstance vs flatstance
Hej

Sm jag förstår det så är flatstance det svåraste sättet att lära sig åka?. Jag har aldrig reflekterat över hur jag står utan det har alltid varit naturligt för mig.

Så min fråga är om jag kan ha några fördelar med att ställa om bindningarna till duck? Eller ska jag fortsätta åka flat? (har åkt flatstance i ca 15 år)

/Nicklas

duckstance vs flatstance
FF sa:
sök i forumet, finns massor av trådar.
Dock handlar dom nog om duckmontering på skidor. Med tanke på sättet han säger det på och det faktum att han har "snowboard" som intresse på sin fr-sida så får jag för mig att detta handlar om snowboard.

Niclas borde specificera detta dock.

duckstance vs flatstance
Nu åker inte jag snowboard så jag vet inte riktigt vad flatstance innebär, men personligen föredrar jag lite duck på wakeboard/snowboard pga att jag har en oerhört kraftig utåtvinkling på knäna naturligt (kan nästan peka tårna bakåt med raka ben). Annars tror jag mest att det handlar om att kunna åka switch lättare och mer naturligt.

duckstance vs flatstance
Ja, det bästa du kan göra är väl att prova!
Jag själv tycker det är självklart med duckstance. Du kan tänka att du ska trycka ifrån med benet för att komma framåt(i vilken ej fastspänd situation i livet som helst) så gör du det ju gärna med foten lite vinklad?(som att åka skridskor, även om det finns fler anledningar till varför man har vinklad fot när man tar skär i skridskoåkning ;). Man får kraften lite mer fördelad över foten, utan att man förlorar kraft i hälen vid hälskär. (Rackarns vad svårt att förklara med bara ord)

Men det är som sagt bara att prova, tar ju inte direkt lång tid att skruva om. Det finns risk för en aha-upplevelse. 18 fram och -15 bak är en vanlig inställning.

ps. med flatstance, du menar väl inte att du har BÅDA fötterna rakt fram?

duckstance vs flatstance
Min första fråga är: skall du friåka eller köra park? Är det park som gäller glöm allt jag skriver nedanför!
Freeride:
För att kunna hålla ett effektivt skär på hälsidan (= med ha kontroll) måste du kunna rotera överkroppen och skjuta in höften. Har du duckstance är detta en omöjlighet. En optimal friåknings set-up är typ 5-8 grader på bakfoten och c.a 20-30 grader fram. Då får du en optimal surfstance och kan köra med kontroll. Switch är inga problem heller. För mer tips om huir du skall positionera kroppen kolla in hur surfare gör heelside carves på youtube.

duckstance vs flatstance
Jag kör duck när jag åker pist och hoppar, sen om det dumpat så växlar jag om till liknande setup som alpinepunk skriver. Det är inte direkt svårt att ändra stancen på en bräda så man kan alltid variera.

Vad menar du med flatstance? båda fötterna rakt fram? Hur sjutton lyckas man åka då?

Edit: oj vilken bump det blev (trött) =)

Senast ändrad:
duckstance vs flatstance
Jag kör ganska grov duck hela tiden då jag tycker att det är mycket skönare.
Personligen så tycker jag det är en stor fördel om du ska åka switch och om du ska landa switch när du hoppar.

Tillbaka
Topp