Duckstance!

Heinz_p

Aktiv medlem
Duckstance!
Hallå alla experter (speciellt MnO och Hendryx:))!

Om allt går enligt planen kommer ett par Sanouker inhandlas till helgen, oborrade och helt nya. För att testa tänket med duckstance har jag lite frågor.
Har läst igenom följande trådar:
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=30150
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=31929
Så, ni behöver inte länka dit.

Vad jag har förstått (har inte fått skidorna än..) har Sanouk en gradskiva på själva skidan, men anger denna endast 0,6 och 12 grader eller finns det mellansteg? Tänk om jag vill ha 7:)
Jag har inte kollat min korrekta fotvinkel än, hur görs detta lättast? Bara att stå och känna eller:)?

Skistoppers, hur löses det? Bara att böja till dem så att dem gå längs med skidan trots att bindningen är snedställd? Kan förvisso vara ganska underhållande att se hur skidan glider i pisten (inte där dem ska användas) såvida stoppersena är "sneda" i förhållande till skidan:) Hur pass breda behöver dem då vara på en höft, är 130 mm för mycket?

Hur pass mycket ändras karaktären av bindningen? Bindningarna är ju byggda för att lösa rakt åt sidan, eftersom pjäxan nu istället kommer "gå emot" tå-delen av bindningen vid en direkt sidledsförflyttning (häl-delen också vid förflyttning åt motsatt håll) i förhållande till skidan.

Själva monteringen förstår jag att jag inte kan lämna till vem som helst, som tur är har jag några betrodda personer på Adrenalin här i Luleå. Men hur gör jag det själv annars? MnO, hur går det med din utlovade bindningsmonterings-guide:)?

Detta är vad jag undrar över atm, stor cred till den som orkar svara.

Tack och bock!

MVH
Henrik Petersson

Duckstance!
Hej

Jag har kört duck i 2 år nu. Trivs kanon med det. Har ca 5-6 grader duck. Jag har böjt ut skidstoppersna. Och korrekt vinkel har jag aldrig kollat. Kör på känn bara ;)

Vet inte om bindningen blir "försvagad" på nåt sätt eller inte men funkar bra i alla fall. Har haft både P18, Mojo 20 och Salomon 920 monterat duck utan problem.

Betrodd personal på Adrenalin?? Ajaj då. Har Jonas och Mats lurat alla i Luleå eller? ;) Nej men de gubarna är grymma som sagt.

//H

Duckstance!
Tyvärr har jag aldrig testat duck, så jag kan inte kommentera när det gäller värdet av att montera snett eller hur mycket vinkel du ska välja. Jag kör Sanouken med vanlig montering och är väldigt nöjd med det.

Rent mekaniskt tror jag att skillnaden är försumbar när det gäller kraftvinklar och annat för bindningens funktion.

Min monteringsguide är fortfarande "nästan klar". Jag får väl ta mig i kragen och fixa till det. Jag kan ju säga att den metoden jag använder hade fungerat ypperligt för att montera duck med god precision. Mitt råd är att ta en lång linjal/stålskala och rita upp ett streck som ska vara centrumlinjen på bindningen. Använd sedan den linjen som stöd i monteringen. Hade du funnits i närheten så hade jag kunnat fixa monteringen åt dig.

Skidstoppern är väl inga problem. Ta en avsågad stav eller annat metallrör och böj tills det blir bra. Undvik att böja tillbaka för många gånger bara, för då försvagas armarna.

Duckstance!
Hasse sa:
Hej
Jag har kört duck i 2 år nu. Trivs kanon med det. Har ca 5-6 grader duck. Jag har böjt ut skidstoppersna. Och korrekt vinkel har jag aldrig kollat. Kör på känn bara ;)

Vet inte om bindningen blir "försvagad" på nåt sätt eller inte men funkar bra i alla fall. Har haft både P18, Mojo 20 och Salomon 920 monterat duck utan problem.

Betrodd personal på Adrenalin?? Ajaj då. Har Jonas och Mats lurat alla i Luleå eller? ;) Nej men de gubarna är grymma som sagt.
//H
Kanon Hasse, då får det bli 6 grader som är "förinställt" på skidan. Även skönt att slippa oroa sig för karaktären på bindningen.

Haha, dem är bra på Adrenalin (ett skidåkande släkte allihopa). Har handlat en hel del där det senaste året, dem monterad även om mina Scratch FS helt perfekt. Vi får väl se om dem håller måttet nu när det blir lite svårare uppgifter;)

MnO sa:
Tyvärr har jag aldrig testat duck, så jag kan inte kommentera när det gäller värdet av att montera snett eller hur mycket vinkel du ska välja. Jag kör Sanouken med vanlig montering och är väldigt nöjd med det.

Rent mekaniskt tror jag att skillnaden är försumbar när det gäller kraftvinklar och annat för bindningens funktion.

Min monteringsguide är fortfarande "nästan klar". Jag får väl ta mig i kragen och fixa till det. Jag kan ju säga att den metoden jag använder hade fungerat ypperligt för att montera duck med god precision. Mitt råd är att ta en lång linjal/stålskala och rita upp ett streck som ska vara centrumlinjen på bindningen. Använd sedan den linjen som stöd i monteringen. Hade du funnits i närheten så hade jag kunnat fixa monteringen åt dig.

Skidstoppern är väl inga problem. Ta en avsågad stav eller annat metallrör och böj tills det blir bra. Undvik att böja tillbaka för många gånger bara, för då försvagas armarna.
Även skönt att du som bindningsguru stämmer in i Hasses förklaring, att inte bindningsvinkeln blir något problem för funktionen.

Jag kommer inte montera Sanoukerna än på ett litet tag, men ser ändå fram emot din guide. De frågor jag har gällande montering kommer antagligen besvaras där. Bra idé där med linjalen dock, ska komma ihåg det (eventuellt kan ju jag dra strecket innan jag lämnar iväg dem, om jag nu gör det).

Nu blir det av till skolan för att bygga databaser, happyhappy.

Tillbaka
Topp