Duke/Baron vs F10/F12 vs Fritschi

zzzchrille

Aktiv medlem
Hej ærade forum! Min tjej vill ha nya skidor i vinter (vem vill inte det…) och nu ska vi vælja bindning. Jag vill veta allt ni vet om ovan næmnda bindningar, exempelvis:

1. vad skiljer Baron och Duke førutom DIN?
2. vad skiljer årets Duke mot tidigare årsmodeller?
3. vad skiljer Baron/Duke och F10/F12? Gåfunktion, konstruktion?
4. vad skiljer årets Fritschi mot tidigare årsmodeller?
5. håller Fritschi Freeride måttet som alpinbindning i detta sællskap?

Jag skulle sætta hennes DIN på ca 6-7 med tanke på hur hon åker. Ær det någon som vet (alltså verkligen vet) effekten av att stællla bindningen i nærheten av ytterkanten på DIN-skalan? I min værld borde momentet vara linjært inom skalan. Anledningen till frågan ær just att Duken børjar på 6. Om ni vill rekommendera alternativt avråda från någon av bindningarna, motivera gærna varfør. Om ni har øvriga synpunkter om servicevænlighet, justeringsmøjligheter, hållbarhet, skistoppers etc tar jag gærna emot denna info.

Takk! /Christian

Vad för typ av skidor skall hon köpa då?

Skulle jag köpa åt en liten tjej som åker i sin egen takt så att säga skulle jag skippat Duke/Baron och titta på valfri lite lättare bindning, blir roligare att både gå och åka på för en lite lättare person som just skall börja tura.
Sen är frågan hur mycket hon skall gå på den? De stadigare bindningarna är generellt sett sämre att gå med men känns i gengäld mer alpina utför.

Skidan kommer troligtvis bli en K2 GotBack, ganska lättåkt och lätt och ca 100 mm bred under foten.

Hon är helt ny på topptur, och kommer åka mest liftburet men med möjlighet att tura. Förstår hur du menar med den lättare turutrustning, samtidigt som fokus är utför. Personligen gillar jag stadiga bindningar, men det kanske är rimligare att välja något annat än Duke.

Senast redigerad av en moderator:
zzzchrille sa:
Skidan kommer troligtvis bli en K2 GotBack, ganska lättåkt och lätt och ca 100 mm bred under foten.

Hon är helt ny på topptur, och kommer åka mest liftburet men med möjlighet att tura. Förstår hur du menar med den lättare turutrustning, samtidigt som fokus är utför. Personligen gillar jag stadiga bindningar, men det kanske är rimligare att välja något annat än Duke.
Om valet faller på ett par K2 Gotback som är en hyfsat lätt skida så tycker jag att man förstör skidan lite om man väljer en Duke/Baron. Och F12 är också överkurs då hon inte har behov för den högre DIN skalan.
En stor skillnad mellan F10/F12 och Duke/Baron är också att F10/F12 har ett betydligt högre gåläge på högsta nivån vilket är en klar fördel vid turande.
Satsa på F10 eller Fritschi Eagle 10 är mitt tips.

Har inte F10/12 lite dåligt rykte beträffande hållbarheten när man turar? Men det kanske inte finns så mycket substans bakom?

Duke ÄR INTE en turbindning. Det är däremot en utmärkt alpinbindning som till nöds gar att ga kortare sträcka / mindre antal höjdmeter med. Aker själv utför pa Duke (och gar ibland lite uppför med dom för att komma dit jag vill) och är mycket nöjd men skulle aldrig komma pa tanken att \"ga pa tur\" med dom. Här föredrar jag lättare saker. Har klagats en del pa hallbarheten förut har jag läst men det har da inte jag upplevt nagra problem med (aker hart och snabbt >50 dagar per ar i Schweiziska alperna men hoppar / dropar inte särskilt högt / mycket). Jag har första modellen av Duke som marknadsfördes om det nu är sa att det skett förändringar vilket jag väl antar att det har.

Fritschi gör utmärkta turbindningar och även de klenare modellerna än Freeride gar att aka hart pa utför. I alla fall om man väger sa lite / kör sa mjukt att DIN skalan skall ställas pa ca 6-7 (det är fult att fraga om kvinnors vikt). Hopp / drop kanske mer tveksamt med de klenare modellerna. Enligt min mening helt klart en bindning att föredra för ändamalet som beskrivs. Den enda nackdelen är (tror jag) att man egentligen \"inte far\" använda den med vanliga alpinskor utan man \"maste\" ha turskor. I realiteten funkar dom bra med alpinskor dvs foten sitter kvar pa skidan när den skall göra det. Vet dock inte om den löser ut när den skall göra det ;).

5. håller Fritschi Freeride måttet som alpinbindning i detta sællskap?

Helt klart JA, I alla fall om man väger sa lite / kör sa mjukt att DIN skalan skall ställas pa ca 6-7

skibumwannabe sa:
Duke ÄR INTE en turbindning. Det är däremot en utmärkt alpinbindning som till nöds gar att ga kortare sträcka / mindre antal höjdmeter med. (...)
Ååååh, nu tar du väl ändå i? Har inga problem att gå upp till 1200 höjdmeter/dag med dukes, och mycket större dagsturer än så brukar det aldrig bli.

Jag tycker duken är en bra mix för den som vill ha möjlighet att gå en dagstur då och då, och värdesätter en solid alpinbindning. Ska skidan främst toppturas med, ja då ska man såklart kolla på en annan bindning (dynafit el liknande system)

Instämmer med dig skibumwannabe. Duke/Baron är absolut ingen bra turbindning utan bara en lösning att ha vid korta turer och ett bättre alternativ än trekkers.
Tycker personligen att det också är konstigt att det ändå är så många som ändå kör Duke som sin åkbindning om man i stort sett aldrig turar. Min åsikt är att Duke inte är i närheten av så bra som en riktigt bra vanlig alpinbindning som t.ex. Look Pivot eller Salomon STH. Tycker att Duken gör att man står på tok för högt upp på skidan och får betydligt sämre kontakt.
zzzchrille: Välj Fritschi Eagle 10 eller Experience framför Freeride med tanke på vad som diskuterats ovan att personen inte är speciellt tung. Då sparar du även lite vikt på bindningen och turandet blir roligare :)

Nojlas sa:
Ååååh, nu tar du väl ändå i? Har inga problem att gå upp till 1200 höjdmeter/dag med dukes, och mycket större dagsturer än så brukar det aldrig bli.
Brukar bli större dagsturer än sa för mig när jag \"gar pa tur\", men i slutändan beror det ju naturligtvis pa hur mycket kräm man har i benen och hur mycket av den krämen man vill ha kvar till nedfärden. Jag skulle hellre \"ga pa tur\" med Dukes en med annan turbindning om jag visste att jag inte hade nagra som helst problem att orka med men da även mina krafter har en gräns föredrar jag en lättare bindning.

Hej och tack för era synpunkter. Fokus kommer, som jag skrev ovan, att vara liftburen utförsåkning. Men jag vill samtidigt att hon ska tycka det är kul att gå någon topptur också, så det ska ju vara en tillräckligt bra bindning för båda ändamålen. Jag tror säkert att Dukes är användbara vid topptur, men kanske lite över målet i just denna fråga. Själv pluggar jag i Trekkers i mina 916, så visst går det att ta ganska mycket höjdmeter med ooptimal utrustning. I detta fall vill jag introducera toppturandet med så lite gnissel som möjligt.

Sammanfattar vi era erfarenheter och synpunkter så är Duke/Baron borta och av Fritschi vs Marker F10/F12 så väger det nog över till Fritschis fördel.

Tack för nu. /C

Min tjej kör på Dynafit, klassiska TLT utan finesser. Hon kör ganska normalmesigt, hoppar lite och krashar mycket, väger strax över 60 kg. Dom har hållit i många år nu, både pist och turande och jag ångrar inte e sekund att jag köpte dom till henne. Är man liten och lätt ska man utnyttja det och köra små och lätta grejor tycker jag. Vill du att hon ska fastna för det här med turande, satsa på Dynafit. Betydligt skojigare om man kan hänga på alla andra och ha kraft kvar även till nerför-åkningen. Du sparar ca 1,5 kg per par jämfört med andra bindningar, det är skillnaden mellan stabila freeride skidor och lätta turskidor, men åkprestandan påverkas betydligt mindre.

skidmannen sa:
Min tjej kör på Dynafit, klassiska TLT utan finesser. Hon kör ganska normalmesigt, hoppar lite och krashar mycket, väger strax över 60 kg.
Hehe!

skidmannen sa:
Är man liten och lätt ska man utnyttja det och köra små och lätta grejor tycker jag.
Gillar det resonemanget, själv är jag stor och tung och utnyttjar det...

Hasse_Lindborg sa:
Jag skulle faktiskt säga tvärtom efter min erfarenhet de senaste vintrar med reklamationer....
Antar att du jämför Fritschi och F10/F12, och att reklamationerna är till Fritschis nackdel. Vet du något om storleken på åkarna, är de något lättare eller tvärtom något tyngre? Eller har det ingen betydelse? Ogillar utrustning som pajjar.

Kanske är valet Fritschi/F10/F12 egalt i detta fall då det handlar om en inte så tung tjej som inte åker särskilt kraftfullt/vilt/galet. Men jag vill att det ska vara enkelt att komma i bindningarna, justera dem under gång samt att de ska kännas solida och trygga. Och vem vet, hon kanske börjar hoppa lite och därmed krascha mycket.

Tja. Jag har själv köpt ett par Obsethed och satt på f10. Bindningen känns lite plastig men ändå oerhört stabil och rubust på något sätt. Har dock inte provåkt dom än. Men jag har en fråga. Det är ju en sådan tåplatta som är justerbar i höjdled. Jag vet det här med att det är lagom med ett vikt kvitto mellan plattan och pjäxan. Men. Spelar det någon roll hur stor kontaktytan mellan sulan och tåplattan är? Just nu är det ganska liten kontakt eftersom pjäxan bara står mot "framkanten" av plattan. Någon som kan det här?

Jag har tidigare åkt ganska mycket med Fritschi (max 85 mm i midjan) och en vinter på F12 (på ett par BD Megewatt).
Måste säga att F12 är överlägsen om vanlig åkning i liftsystemet är i fokus. Greppet på hårt underlag är fullgott. Fritschi har dålig vridstyvhet, skidan tappar mycket i prestanda.
Är turåkning lite mer i fokus har Fritschi en fördel med att det går lätt att ändra från gåläge till utför (i praktiken inte så viktig då skidan måste av för att sätta på hudar). Som tidigare sagt är Dynafit bäst för långa turer, men så är inte fallet här.

Åkprestandan mellan Fritschin och F12 går knappt att jämföra. F12 är mil bättre när det kommer till vridstyvhet.

Problemen som gett den (F12) ett dåligt hållbarhetsrykte är enbart kopplat till att den kan gå sönder vid knäfall framåt i turläge. Om man "drar den för långt" och knäcker med framdelen mot skidan. Då riskerar gångjärnet att spricka. Iom att det är ett väldigt känt problem, iaf på första årsmodellen, kan jag inte tänka mig att det är något problem att reklamera den. Det är ju iofs en klen tröst om man är några mil ut i backcountryn...

För en lättare tjej tror jag det problemet är obefintligt, iaf så länge man inte tumlar med den i turläget eller så. Kanske kan man också avhjälpa lite genom att klistra dit nån dämpning framför tådelen?

Det finns ett vagt rykte om att årets modell av F12/10 väger 40 gram mer och att det har smugits in förstärkningar här och där. Stämmer det är den förmodligen en vinnare i väntan på Sollys lösning. Kan nån bekräfta/förneka?

Om jag fattat det rätt så har det också framförts klagomål på att F12 snabbt slits mellan plast och metall vid gångjärnet. Men som sagt vet inte hur mycket substans som finns bakom det påståendet. Tänker själv köpa antingen Duke eller F12, åkmässigt skall väl F12 vara lika bra? Står man lika högt på båda? Sedan är ju frågan hur hållbarheten är, men det går väl alltid att reklamera.

DrJ sa:
Om jag fattat det rätt så har det också framförts klagomål på att F12 snabbt slits mellan plast och metall vid gångjärnet. Men som sagt vet inte hur mycket substans som finns bakom det påståendet. Tänker själv köpa antingen Duke eller F12, åkmässigt skall väl F12 vara lika bra? Står man lika högt på båda? Sedan är ju frågan hur hållbarheten är, men det går väl alltid att reklamera.
Åkmässigt är ju INTE F12 lika bra som Duke. Det ska man inte tro. Men allt handlar ju om en kompromiss.
Är det åkandet som står i fokus och lite turande så är det Duke som gäller.
Är man istället inställd på lite mera turande och mindre liftburet så tar man F12 istället.
Är som man brukar säga, svårt att få de bästa delarna utav allt. Man får helt enkelt prioritera.
Höjden på Duke och F12 är 36 mm så ingen skillnad där.

Ok på vilket sätt skiljer sig F12 och Duke åkmässigt? Vridstyvheten skall ju vara densamma, åtminstone enligt wildsnow.com. Och hur skiljer sig egentligen Duke åkmässigt från ett par stabila alpinbindningar? Är det bara ståhöjden?

Anledningen till att jag tittar på turbindningar är att några polare köpte Duke förre året, dock har det inte blivit nått turande än så länge.

Vridstyvheten är klenare på F12 än Duke.
Personligen så tycker jag att man sitter bra fast och har en bra vridstyvhet på Duke. Om man däremot jämför med en alpinbindning så tycker jag att man står på tok för högt på Duke vilket är synd då man tappar en del av känslan och kontakten med skidan.

Ok ja det lutar ju åt Duke, sannolikt blir det rätt lite turande i år åtminstone. Och skulle man bli biten så får det väl bli ett par dedikerade turskidor. Plum + DPS = maxat kreditkort men det kanske det är värt... :D

Ja är det det som är i fokus så är Duke ett bra alternativ.
Plum+DPS låter som en intressant och framförallt "BILLIG" kombo ;)

BOOOM! Diskusjonen kortslutter:

FIG.%2525208-A.JPG

FIG.%2525208-I.JPG

Herfra: Green-Mountain-Freeride-AT-Binding

Hasse_Lindborg sa:
Broddan: Vridstyvheten är högre på F12 än på Duke enligt Marker ;)
Möjligt att dom själva påståt det. När jag pratat med säljare på Marker har de inte påstått att det är så som är fallet.
Om nu F12 är lika vridstyv och solid, vad finns det då kvar för argument för att köpa en Duke?
Den är ju sämre än F12 på alla punkter när det gäller turande.

Broddan sa:
Möjligt att dom själva påståt det. När jag pratat med säljare på Marker har de inte påstått att det är så som är fallet.
Om nu F12 är lika vridstyv och solid, vad finns det då kvar för argument för att köpa en Duke?
Det är inte (bara) de själva som påstått det. Jag har läst ett objektivt test nånstans (var det helt enkelt vridstyvhetstråden på Teton kanske..?) där F12 får något högre värden än Duke. Det gällde iofs med randonnésula tror jag.

Broddan sa:
vad finns det då kvar för argument för att köpa en Duke?
Duke har DIN 16, F12 har DIN 12. Räcker länge som argument.

MarkusO sa:
Broddan sa:
Det är inte (bara) de själva som påstått det. Jag har läst ett objektivt test nånstans (var det helt enkelt vridstyvhetstråden på Teton kanske..?) där F12 får något högre värden än Duke. Det gällde iofs med randonnésula tror jag.

Broddan sa:
Okej, förstår.
Att det är högre DIN är sant men känns som att hur många är det egentligen som har behov av en DIN över 12?
Kör själv på 14 vanligtvis men dock 10 på mina Dynafit vilket räcker nog.
Känns också som att Marker borde kunna släppa en efterföljare till F12 med t.ex. DIN 14 eller 16 för att täcka upp behoven för de som kör med högre DIN. Precis som de gjorde med Jester 18.
Om så blir fallet vet jag inte som många argument för att fortfarande köpa Duke.

...och Dynafit var styvast i testet. Inte konstigt egentligen, metall mot metall och inte så många delar mellan skida och pjäxa. Duger dom ner från Everest duger dom i Chamonix också. 660 gram stål och nylon håller bättre än 2 kg plast o aluminium. Fast, det tar några sekunder extra att ta på dom och man kanske inte ska ägna sig åt megadrops om man väger 100+. Och skistoppers på dom gamla TLT är Inge vidare. Och man måste ha anpassade pjäxor. Så det finns massa nackdelar.

Broddan sa:
MarkusO sa:
Broddan sa:

Broddan sa:
Okej, förstår.
Att det är högre DIN är sant men känns som att hur många är det egentligen som har behov av en DIN över 12?
Känns också som att Marker borde kunna släppa en efterföljare till F12 med t.ex. DIN 14 eller 16 för att täcka upp behoven för de som kör med högre DIN. Precis som de gjorde med Jester 18.
Om så blir fallet vet jag inte som många argument för att fortfarande köpa Duke.
Känns som att du borde få din fakta mer precisa. Har vart mycket "så här är det" utan att du har något vidare underlag. IMHO.

För övrigt så får man oftast vrida upp markers bindningar ngt högre och på så sätt är det rätt många som behöver din över 12.

PNyberg sa:
Broddan sa:
MarkusO sa:
Broddan sa:

Okej, förstår.
Känns som att du borde få din fakta mer precisa. Har vart mycket "så här är det" utan att du har något vidare underlag. IMHO.

För övrigt så får man oftast vrida upp markers bindningar ngt högre och på så sätt är det rätt många som behöver din över 12.
Inget vidare underlag?
Har pratat med säljare på Marker genom jobbet. Och har dessutom kört på grejerna själv. Är inte det tillräckligt med referensfakta?

Förstår ditt tänk ang. DIN. Det jag menade med att behovet för en DIN över 12 inte är så stor grundar jag på att väldigt många har en förmåga att vrida upp sin DIN utan att veta varför. Men självklart finns det de som behöver kunna ställa upp dom mera. Kör själv på 14 så hade som sagt varit kul att se en F12 fast med t.ex. 16 fjäder.

PNyberg: Vet inte hur du gör men jag försöker att bara referera till saker som jag faktiskt vet, har provat och har egna erfarenheter utav. Saker som man bara har läst, hört av någon annan eller tror sig veta tycker jag att man ska låta bli att uttala sig om.
Sedan gällande allt inom utrustning så kan det vara vilket häftigt material, uppbyggnad, radie eller vad det nu är och står att det ska vara. MEN det viktigaste tycker iaf jag är hur det upplevs och fungerar på riktigt i fältet.
Där skiljer det av mina erfarenheter ofta mycket.

Tillbaka
Topp