DV Kamera

BoggiMaN

Ny medlem
DV Kamera
Någon som vet en vettig Dv kamera under 7 tusen, jag vet att vissa kommer svara "Det finns inga bra kameror under det priset"
Men jag är fattig man, och behöver lite tipps. Svara vettigt, peace

DV Kamera
kolla in www.cyberphoto.se eller scandinavianphoto.se eller faktiskt ebay.com och så letar du efter PAL-kameror, du kan hitta en 3-chippare för under sjutusen om du har tur, typ gamla Canon XM-1 som är en fin kamera, eller gamla PD-100 (sony) eller Sony VX1000, som i och för sig börjar bli lite gammal...

DV Kamera
Panasonic NV-GS10 kostar 6390 på cyberphoto. Jag mailade dem för ca 1 månad sen och frågade samma sak som du, och då svarade han att denna var mest prisvärd.

DV Kamera
Panasonics GS-kameror är bra på många sätt. Små, smidiga och överkomliga i pris. Dels GS10, GS30 och dom, men serien rymmer även marknadens minsta och billigaste 3CCD-kamera - GS70 (ca 12000:-).

Testa dock först om du tänker köpa en. Skakskyddet är nämligen klart sämre än man nånsin kunnat ana. Ska man filma en del utan stativ blir nog skakproblem det en jäkligt stor del av vardagen med kameran. Allt zoomande över ca 5x är helt omöjligt handhållet. Man drar naturligtvis med stativet ibland, men ofta sliter man bara fram kameran och spontanfilmar. Visar historien i alla fall.

Det avgjorde för vår del när vi handlade. Vi gick på en kamera ur Sonys TRV-serie istället. Deras Super Steady Shot är klart bättre. Optik, teknik och storlek ligger i samma klass även om Sonyn är lite tyngre. Tar upp mycket störljud från egna maskineriet också. Lite onödigt.

/edit/

Priser: Sony TRV14 - 5800:- (ej dv-in), TRV19 - 6200:- (dv in).
Panasonic GS10 - 5400:-, GS30 - 6000:-

Sen finns Panasonic DS60 också. Ännu billigare, men plastig. 4900:-

DV Kamera
"du kan hitta en 3-chippare för under sjutusen om du har tur, typ gamla Canon XM-1 som är en fin kamera, eller gamla PD-100 (sony) eller Sony VX1000, som i och för sig börjar bli lite gammal..."

Du får då inte tag i en 3 ccd under 7 tusen!!
Nog för att man ska ha en 3 chips för att få kvalitetsbilder... men det är alltid bra att börja me dv..
Själv tycker jag att sony erbjuder de bästa kamerorna, men det är väl en smaksak.. och även om vx 1:an börjar bli gammal.. så har den bättre färger och kontrast än de flesta kameror till någorlunda bra pris..

//AntE

DV Kamera
Ante - jag lovar att du hittar en trechippare under sjutusen om du letar lite. har du kollat på ebay etc?

Sökte i tio sekunder på ebay och hittade den här:
SONY VX1000E, 3CCD MINI DV CAM, CHEAP
$610.00 lägg på frakt så är du uppe i cirka sjutusen sen, även om du har otur och måste plussa på skatt så blir det inte mer än typ nio tusen eller nåt och då har du en grym kamera.

eller den här?

SONY DCR-VX1000 DIGITAL VIDEO CAMCORDER, NICE
$560.00

vx-1? du menar kanske xl-1? den är ju grym, mysiga färger etc, men annars så skulle jag tipsa om hederliga Sony DSR900, precis samma kamera som pd100, men utan dvcam, den borde också gå att hitta billigt, eller gamla pc-7 och alla andra små cigarettpaketsstora kameror, skakigare, men spontant att filma, lite skönare med en kamera man kan ha i benfickan än på ryggen om man ändå inte ska göra biografreleaser...

eller den här?

SONY DCR PC-10E ,DV kamera
Insänd av Ante (tfn: 0702110109) den 11 september 2003 klockan 13:14.

Säljes dv kamera med 2 stycken batterier,
laddare, extärn mikrofon, vidvinkel lins.
Kameran är 2.5 år ca. Och är i fint skick.

Pris 5000kr

DV Kamera
3 Chippare?! Varför är det bra? vad menas? Jag vill ska också köpa dv-kamera. Men nu när min tilltänkta vara inte är så vidare skaksäker så har jag börjat tvivla..
Tips och hjälp?

DV Kamera
Hittade det hær på nætet om 3ccd vs 1ccd.

It may interest most of you to know that while the image you see on your LCD screen is in colour, that’s not original how your camera saw it. In fact, when it came into the camera through the CCD, it was in black and white. A specialized filter is used to translate the particular shades of grey into red, green and blue, and the combinations of these colours make up the entire colour spectrum. With one CCD, there’s only so much detail the camera can take in and some concessions have to be made so that one colour doesn’t wash out another.

With a 3-CCD camera however, there is actually one CCD devoted to each of the red, green and blue colour spectrums. A special prism is set up to convert the light entering the camera into the three different colours, they are processed separately, and then combined into a final image. The result is superb detail and accurate colour representation. So what you’re paying for is basically, three different cameras put into one.

Vad det gør med bilden kan man sammanfatta med att med en 1ccd kamera så får du mkt hårdare bild, den upplevs kantigare i konturer, diagonala linjer etc, och framfør allt mer fadd i færgerna, jæmført med en kamera med høgre uppløsning med 3ccd så har du mjukare toningar mellan færger, mer værme i færgerna och inte lika mycket kontraster mellan t ex vitt o svart som kan kænnas jobbigt med en 1ccd, men om du filmar utomhus med bra ljus så funkar det med i stort sett vilken 1ccd som helst, det mærks mest nær det blir lite knøligare att 1ccd ær mindre ljuskænslig, mer kænslig fær stora kontraster etc.

skaksækerheten ær ju viktig, men jag tycker bara den finns så ær det bra, då ær det viktigare att du væljer att tex ALDRIG zooma med kameran, stæll dig nærmre det du ska filma och kør på maximal utzoom, skakar då kameran så mærks det inte så mycket, samma ær om du ska åka med kameran, vælj då hur du håller kameran. Håller du den mellan pekfingret och tummen på rak arm så skakar det ju desto mer, håller du den som en stekpanna intill kroppen så skakar det mindre.

Mvh David

DV Kamera
Helvetet, skrev precis værldens længsta inlægg om kamerorna åt er, panasonicen och sonyn, men det førsvann, nu ær jag helt mør och orkar inte skriva lika mkt...

Sonyn ær inte så ljuskænslig (5 lux) men har nightshot, helt oumbærligt vid partyfilmning, dock ingen dv-ut vilket gør att du kan aldrig kan lagra filmerna du gør på dvband, men du kan ju ta ut dem som dvd etc i samma kvalite ur datorn. Steadyshot, jættebra på sonyn, bæst av all kameror tycker jag, men det ær før att jag ær sony nørd. kan lagra stillbilder på bandet, som du sen får ta ut i ditt redigeringsprogram. Bra lins, och funktioner i øvrigt, interval inspelning vilket ær kul nær man tex bygger hopp.

Panasonicen ær ljuskænsligare, ænda ner till 2 lux, men har ingen nightshot, dæremot dv-in, vilket gør att du kan få tillbaka filmen i samma kvalla på band, skønt før lagringen, plus att du har minneskort i kameran som separat lagrar dina stillbilder du tar med kameran, lite digitalkamera och video i ett som ær ruggigt praktiskt, bilderna før du enkelt øver med usb.

Skulle jag vælja skulle jag ta sonyn eftersom den har nightshot, jag ær barnsligt førtjust i att kunna filma i becksvart mørker. Panasonicen har en liten lampa inbyggd som i och før sig gør att du kan filma på natten också, men det blir inte samma predator-kænsla... mmh, svårt val, men det faller nog på panasonicen eftersom den har digitalkamera funktionen och lampan, plus ær ljuskænsligare samt har dv-in i kameran. Eller så tar jag sonyn just før predatorlooken. Ni får kolla och vælja i butiken!

Mvh David

Tillbaka
Topp