Dynafit Beast 16 problem med stoppers :0(

greggan

Aktiv medlem
Någon som varit med om samma problem?
Stoppers verkar vara felaktiga och går ej att få i turläge :0(
Verkar bero på att plattan på stoppern och hälhöjaren/låset sitter på fel avstånd.
Avståndet går dock inte att justera så vitt jag kan se.
Se bild.

Senast ändrad:
Jag får ner dom i gåläge utan problem, det är bara att stampa till med hälen. Däremot krävs det rejält med kraft för att få ur dom ur det så det verkar vara lite väl tight mellan hälhöjare och stopper.

Har du möjlighet att kolla om det är ungefär samma avstånd som på bilden?
Jag har testat och får inte i dem ens med milt våld!

Har för mig jag läste något på TGR om att de bytt ut den där delen på Beasten för att det krävdes så pass mycket kraft för att få den i gåläge. Kolla med Dynafit.

greggan sa:
Har du möjlighet att kolla om det är ungefär samma avstånd som på bilden?
Jag har testat och får inte i dem ens med milt våld!
Det ser ungefär likadant ut på mina, fast jag har inga problem att stampa i dom. Jag ska kolla med Skantz på Dynafit imorgon, om han inte dyker in i tråden själv innan dess.

I övrigt måste jag säga att jag är nöjd med Beasten så här långt, på snön känns den som vilken bra, stabil bindning som helst. Inget glapp i sidled, man står lågt och elasticiteten känns bra. Efter två dagars användning bör väl tilläggas, får se hur jag känner efter några månader på dom.

Glisseur sa:
I övrigt måste jag säga att jag är nöjd med Beasten så här långt, på snön känns den som vilken bra, stabil bindning som helst. Inget glapp i sidled, man står lågt och elasticiteten känns bra. Efter två dagars användning bör väl tilläggas, får se hur jag känner efter några månader på dom.
Gött att höra!

Har kollat mina också, och de ser likadana ut. Jag blev också konfunderad i början över att det var så svårt att få in dom i gåläge, men efter att ha sett Dynafits instruktionsvideo satte jag på mig pjäxan och ställde mig på skidan, och då klickade den i gåläge utan problem, men jag klarade det inte med handkraft första gången.

Hej

Sample bindingarna vi prova förra året satt för löst där och kunde gå upp av sig själv.
Därav har vi gjort det tightare för att de ska fungerar smärtfritt.

Med pjäxan på foten och din vikt i pjäxan kliver du ner den utan problem.

Kör hårt och kör med fart.....

Är okej med snö nu också se bild på nästa inlägg

Senast ändrad:
Saxat från http://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/257614-New-Dynafit-Freeride-Binding-Beast-16/ :

"One other thing to note is that the walk/ski activator or gray climbing bar is near impossible to engage. I just received replacements in the mail that are supposed to make this easier."

"This is true; the first bindings shipped with a lower climbing aid (lifter) that made stepping down into skin mode very difficult. If you already have the bindings, contact your shop and see if they have the new ones. If you're buying a pair ask if the climbing aids have been swapped over. It's a fairly simple DIY swap with a Torx 10 screwdriver, if anyone needs the PDF instructions PM me with your real email address."

Mattias Dynafit här igen:

Detta gäller Beast 16 av de som sålt i Sverige första vändan.

• Det finns en update som reducerar kraften som krävs för att låsa bromsen (vissa bindningar fungerar utan update och andra inte)
• Dessa kommer att levereras till sportbutiken där ni handlat och de hjälper med montering av den nya under December månad.
• Det är ok att använda bindningen i väntan på update. Om man har pjäxan på foten och trycker till med vikten så låser den.

De som sälj framöver kommer att vara uppdaterade!

mvh Mattias Dynafit

Tack för svar Mattias mina är helt omöjliga att få i låsläge jag är mekaniker och klarar att byta ut de delar som krävs bara ni kan skicka dem till mig.

Mattias Dynafit här igen.

Har Beast 16 näsan som på bilden här är de som de ska vara! Då går den ner om du har pjäxan på foten!

Har den inte det gäller:

• Det finns en update som reducerar kraften som krävs för att låsa bromsen (vissa bindningar fungerar utan update och andra inte)
• Dessa kommer att levereras till sportbutiken där ni handlat och de hjälper med montering av den nya under December månad.
• Det är ok att använda bindningen i väntan på update. Om man har pjäxan på foten och trycker till med vikten så låser den.

De som sälj framöver kommer att vara uppdaterade!

Tror dock alla vi sålt i Sverige ska ha den näsan!

mvh Mattias Skantz Dynafit

Senast ändrad:
OK mina tycks vara av generationen före senaste uppdateringen.
Mina bindningar är köpta hos Tysken men jag erbjuder mig att utföra arbetet på egen hand bara delarna kommer mig tillhanda, vi får se hur Dynafit suporten fungerar :P

greggan sa:
Mina bindningar är köpta hos Tysken men jag erbjuder mig att utföra arbetet på egen hand bara delarna kommer mig tillhanda, vi får se hur Dynafit suporten fungerar :P
Dynafit Tyskland då alltså?

Glisseur: Spänd förväntan på en recension av bindningen -ut och slit dom hårt! Har all respekt för Skantz & Co men kan inte låta bli att fundera på hur dessa metallmonster klarar nedisning. Händer ju gärna på "vanliga" techbindningar, dock har ju det nu börjat komma lita plast från vissa märken. Testa hårt och mycket -köper gladeligen om dessa funkar i praktiken.

Torma ska testas i olika förhållanden i vinter blir troligen en sväng till stugan i kittel i början av januari.
Sedan Niseko mot slutet av jan början feb därefter kittel för hela slanten så fort jag kan komma ifrån slaveriet.
Gissar att det hårdaste klimatet hittas i norr återkommer med info vartefter /Stefan

Butiken där du handlat hjälper dig så klart så känn ingen oro Kompis. Oavsett butik du handlat av så hjälper de dig. Inte Dynafit i sig utan Dynafit via butiken.

Å hoppas du är nöjd med grejorna och KBK = Kör bara kör

Peace

Fick de ny delarna i mellandagarna så nu funkar allt som det ska :D
Kartongen som bindningarna kom i innehöll ingen borrmall eller monterings handledning så jag passade på
att snida till en mall och en lite "tutorial" mallen kan laddas ned här: Dynafit Beast 16, borrmall. kom gärna med synpunkter och rättelser (meddelande isåfall tack :0).

Tack för all hjälp och suport/ Stefan

Skantz sa:
Butiken där du handlat hjälper dig så klart så känn ingen oro Kompis. Oavsett butik du handlat av så hjälper de dig. Inte Dynafit i sig utan Dynafit via butiken.

Peace
En liten följdfråga när det gäller bromsarna. Går det att byta dem på egen hand och var kan man köpa nya isf?

Pillard sa:
Skantz sa:

Peace
En liten följdfråga när det gäller bromsarna. Går det att byta dem på egen hand och var kan man köpa nya isf?
Inte på något enkelt sätt och inte med mindre än att man skruvar loss hell bindningen från skidan (kan bara rekommenderas ifall man använder inserts med maskingänga). Ett annat problem kan vara att övertyga Dynafit att sälja delarna!

Ja, jag klurade på det där. Googlade en bra stund i går kväll efter nånstans där man kan köpa nya bromsar utan nån vidare framgång. Är det så att de inte säljs?

Pillard sa:
herrgard sa:
Pillard sa:
Ja, jag klurade på det där. Googlade en bra stund i går kväll efter nånstans där man kan köpa nya bromsar utan nån vidare framgång. Är det så att de inte säljs?
http://skimo.co/dynafit-brakes

Gissar att alla återförsäljare till dynafit kan ta hem dem åt dig (säkert jättedyrt).
Å fy satan. 50 dollar st...
Stört dyrt. Nästan lika bra att bunkra upp med en extra beast medan rean finns...

Tillbaka
Topp