Dynafit bidningar FRÅGOR

Vapiano

Ny medlem
Dynafit bidningar FRÅGOR
Hej!

Har ett gäng frågor gällande dynafit bindningar. Jag väger 65kg är 180 lång och ska ha bindningen på ett par Black Crows Camox Freebird. Min åkning är inte så aggressiv, men jag vill kunna ta något mindre dropp/hopp och kunna lita på bindningarna. De är tänkta att mestadels gå på korta och längre turer och någon dag i pist. De bindningar jag har kollat på är:

Dynafit TLT Radical ST
Dynafit TLT Radical FT
Dynafit TLT Speed Radical
Dynafit TLT Superlite 2.0

Att ha ski stoppers är inget krav, och prisskillnaden är inget problem. Vad har ni för erfarenheter och rekommendationer att ge ang de olika bidningarna. Och vad är de stora skillnadena bindingarna emellan?

Är mycket tacksam för svar!!
//Karl

Dynafit bidningar FRÅGOR
Jag har spenderat större delen av de senaste fyra åren på olika typer av techbindningar, och det finns egentligen bara ett specifikt underlag när jag upplever problem med dem. Ska jag beskriva det så blir det lite som "ojämn pist", dvs uppåkt och ojämnt underlag med mycket slag och så där underlaget är hårt. Är underlaget mjuk är det inga problem alls, men just när underlaget är hårt blir det ett problem. Jag har en hypotes om att det beror på att det går att vrida ur foten ur bindningen med en rotation som ligger längst med skidans axel, men det är ingenting jag har kunnat bekräfta med säkerhet (dock tyder det faktum att problemet blir väldigt mycket större på bredare skidor och i princip bara uppstår vid sladdsväng över slagigt underlag).

Hur som helst, jag väger 15 pannor mer än dig också, och har inte haft särskilt stora problem på min smala setup, utan det är vanligare på mina 118-skidor. Mtp på din vikt och vilken skida du tittar på tror jag inte du kommer uppleva problemet själv, och i ärlighetens namn tycker jag du kan kan gå på vilken av de tre förstnämnda som helst. Superlite har jag själv ingen erfarenhet av, så där kan jag inte uttala mig, men jag har hört
@Skantz säga att han tycker superlite fungerar för i princip vilken typ av åkning som helst själv, så jag misstänker att det inte ska vara något problem heller! Nackdelen med superliten är ju att du inte kan ställa vertikalutlösningen hur som helst, utan måste skaffa "rätt" fjäder för den DIN-inställningen du vill ha (horisontalutlösningen är dock "stegfri" som vanligt).

Dynafit bidningar FRÅGOR
Skulle gärna höra lite mer om det här, jag har ett par Scott Powd'air med dynafit radical ft. Jag har haft problem med att bindningen löser ut (fram) när jag har kört puckel. Jag frågade en guide och han visade att jag skulle böja upp den där framdelen på bindningen vilket jag gjorde. Det här kanske verkar naivt men jag undrar om det kan vara farligt, innebär det att man låser frambindningen? Sen undrar jag vad du
@Vattendroppe menar med "problem" på hårt uppåkt. Är det att bindningen löser ut? Det är ju allvarligt när en bindning löser ut i onödan, kanske i hög fart.

Dynafit bidningar FRÅGOR
Med problem menar jag tjuvsläpp. Kort innebär det att om jag ska köra slagig pist tar jag det piano om jag inte vet med mig att jag klarar av att ligga på skär på bredare skidor (eller gör som du i puckel, låser tådelen). För mig är det mest en irriterande detalj, men jag har också lyxen att endast undantagsvis åka i slagig pist :)

Och ja, det du gjort är att du "halvlåst" bindningen. Det vill säga att den inte är åtspänd riktigt lika hårt som när du spänner den hela vägen när du turar, men du förhindrar ändå horisontalutlösning med en fast spärr helt utan dynamik.

Senast ändrad:
Dynafit bidningar FRÅGOR
Okej då förstår jag, tack! Jag tycker som en personlig reflektion att det är lite läskigt att köra fort i pist eller att köra puckel med dynafit, jag har inte den kapaciteten att jag bekymmerslöst fortsätter på en skida om bindningen släpper i hög fart eller i puckel. Det är inte helt ovanligt att en touring-utflykt slutar i en puckel eller ngn slags isig rodelbana ner till civilisationen. Men man får väl anpassa åkningen efter bindningen i de lägena?

Dynafit bidningar FRÅGOR
Personligen skulle jag tveklöst välja Radical FT 2.0. Du får den nya roterande tådelen som sannolikt minskar risken för felutlösningar markant samt hårdare fjäder (DIN 12) än exempelvis ST. Om inte vikten är prioriterad känns det som det självklara valet ... eller?

/MM

Dynafit bidningar FRÅGOR
Min personliga input är att mtp OTs ringa vikt känns ST som ett potentiellt bättre val om vikten inte är ett problem, kanske inte behöver den hårdare fjädern och den är något billigare än FT. För ja, jag är såld på den roterande tådelen och tror det hjälper (inte såld nog för att uppgradera själv dock).

Men om vikten inte är prioriterad, varför fråga om speed och superlite? :p Mellan dem två är det nog mest en kostnads- och tillitsfråga. Jag själv köper t ex aldrig förstaårsprodukter, de har en tendens att dras med barnsjukdomar. Och sen hur en ställer sig till ev pjäxbyte (superlite har ju noll justermån i standardutförande) samt hur säker en är på sina DIN-inställningar.

Dynafit bidningar FRÅGOR
Jag kommer troligtvis inte åka mycket i slagig pist, sedan är det klart att låg vikt alltid är positivt. Skillnaden mellan FT och ST är alltså DIN värdet. 10 eller 12. För mig med min vikt kommer det alltså inte spela någon roll?

Om jag då väljer mellan ST med DIN 10 eller Speed Radical med DIN 10. Hur bör jag tänka där? Hur är t.ex. hållbarheten och slitaget mellan dem? Som jag förstått bör båda dessa bindningar klara lite mindre dropp och allroundåkning med turning i fokus?

Senast ändrad:
Dynafit bidningar FRÅGOR
Min bedömning är att ST kommer funka kalas för dig. Jag kör vanligtvis på ~DIN10 och jag hoppar och studsar hejvilt på dem i OK underlag utan att det stör.

I enkelhet:
Om du prioriterar ski stopper och lite pålitligare utlösning - Radical ST
Om du prioriterar låg vikt - Speed Radical

Dynafit bidningar FRÅGOR

@vattendroppe och
@vapiano
@mountain_man
@kappakomplett

Jag skulel rekommendera antingen Superlite 2.0 eller Radical 2.0.

-Vill du ha låg vikt så går på Superlite 2.0 . Den fungerar till att droppa och till skidor upp till 105mm i midjan ungefär för att vara på säkra sidan. DIN framåtrotation är DIN 9 på den. Den har löst ut en gång för mig vid ett större dropp då det sög väldigt mycket för mig i snön direkt efter landning. Då löste den ut framåt men det sved lite i hälsenan så att säga. Ska du vara 100% säker vid mach 2 i slagig pist rekommenderar jag Radical 2.0 serien.

- Radical 2.0 har en vridbar tådel som gör den helt oslagbar i prestandard för säker utlösningsmekanism. Aldrig tjuvlsöning och du kan kliva in på vad du vill så länge du ställt in DIN skruvarna på det som passar dig. Tycker de fungerar bättre än alal alpina bindningar jag provat än så länge t o m. Men att de aldrig löser ut när det inte ska göra det och vice versa.

Se denna film

Hoppa Radical 1 ST och FT. De är lite omoderna nu jämfört med det som finns. Alla andra techbindningar har inte samam lösning med röröig tådel så deras tekniker blir old school. Alla andra techbindningar så även Superlite 2.0 har bara två funktioner egentligen på tådelen. Antingen löser den ut eller inte. Därav så viktigt med den flexibilitet och elasticitet på tådelen för att få en maximal säkerhetsbindnign i techversiion.
Endast det bästa är gott nog

Jag kör Superlite 2.0 på mina Denali skidor som är 100mm i midjan och väger 1400gram.
Chugach en större rejält tyngre friåkningskida på 1.9kg har jag Radical 2.0 FT bindingen.

Senast ändrad:
Dynafit bidningar FRÅGOR

@Skantz Tack för svaret, väldigt uppskattat!

Har kollat en hel del på Superlite 2.0, det är bara två saker jag tänker på då det gäller den bindningen. Det ena är att det inte finns ett lägsta gåläge. Eller fungerar det att vrida bindningen ett kvarts varv? Sedan vet jag inte vad de stora skillnadena mellan Speed Radical och Superlite 2.0 blir för mig, då jag nog inte kommer använda mer än DIN 10.

Dynafit bidningar FRÅGOR

@vapiano

Superlite 2.0 har tre gålägen. Du kan gå helt platt på skidan (blir t o m lite nagativt) sedan två hälhöjare. Detta gäller om du kör utan skistopper. Använder du skistopper försvinner lägsta gåläget och du har således bara två gå lägen. Generrellt är dessa två gålägen lite lägre än de två hälhöjarna på Radical 1 ST & FT och Radical 2 ST & FT och så även Speed Radical.

Speed Radical har mer bekväma hälhöjare och rejäalre tådel och är tyngre.

Så är det inte vikten du vill åt räcker Speed Radical åt dig.

Dynafit bidningar FRÅGOR

@Skantz

Verkar vara en sådan där med roterande tådel man ska ha, borde lösa problemen i puckel.
Har dom lyckats sänka priset på bindningen också?
Snart kommer ett par powd'air (170) med radical ft att läggas ut på köp/sälj, "billigare vid snabb affär" förstås.
Så får jag in lite cash till nya bindningen i alla fall.

Dynafit bidningar FRÅGOR
En lite irriterande sak med den roterande tådelen är att den är så lättroterad att man måste låsa den för att stampa in sig bak. Kanske en petitess, men står man halvtaskigt till är det ett onödigt extramoment tycker jag.

Sen verkar jag ha fått problem med förspänningen på ena häldelen efter första! turen. Fjädern håller inte emot utan skickar bak bindningen när jag ska kliva i. Dr det nått problem du känner till
@skantz?

Dynafit bidningar FRÅGOR
Fast vjakob för mig räcker det med att vrida runt skallen o ta en snabb titt bak för att träffa rätt. Man har väl lite träffsäkerhet. Att låsa fram bara för att träffa rätt bak känns lite onödigt

Dynafit bidningar FRÅGOR
Vattendroppe sa:
Jag har spenderat större delen av de senaste fyra åren på olika typer av techbindningar, och det finns egentligen bara ett specifikt underlag när jag upplever problem med dem. Ska jag beskriva det så blir det lite som "ojämn pist", dvs uppåkt och ojämnt underlag med mycket slag och så där underlaget är hårt. Är underlaget mjuk är det inga problem alls, men just när underlaget är hårt blir det ett problem. Jag har en hypotes om att det beror på att det går att vrida ur foten ur bindningen med en rotation som ligger längst med skidans axel, men det är ingenting jag har kunnat bekräfta med säkerhet (dock tyder det faktum att problemet blir väldigt mycket större på bredare skidor och i princip bara uppstår vid sladdsväng över slagigt underlag).

Hur som helst, jag väger 15 pannor mer än dig också, och har inte haft särskilt stora problem på min smala setup, utan det är vanligare på mina 118-skidor. Mtp på din vikt och vilken skida du tittar på tror jag inte du kommer uppleva problemet själv, och i ärlighetens namn tycker jag du kan kan gå på vilken av de tre förstnämnda som helst. Superlite har jag själv ingen erfarenhet av, så där kan jag inte uttala mig, men jag har hört
@Skantz säga att han tycker superlite fungerar för i princip vilken typ av åkning som helst själv, så jag misstänker att det inte ska vara något problem heller! Nackdelen med superliten är ju att du inte kan ställa vertikalutlösningen hur som helst, utan måste skaffa "rätt" fjäder för den DIN-inställningen du vill ha (horisontalutlösningen är dock "stegfri" som vanligt).
Jag väger 55 kg och har ST på ett par Camox Freebird. Har precis de problemen du beskriver. Mjuka underlag - inga problem, men i hårda litar jag inte riktigt på dem längre. För mig kan det hända även offpist där snön smält och sen hårdnat, men det kanske också beror på åkarskicklighet också... I vilket fall är det fan läskigt när de släpper sådär.

Såhär i efterhand har jag tänkt att ett par "fetare" bindningar, typ FT hade varit skönt att ha just för att det inte ska tjuvsläppa. Men det verkar inte säkert att det skulle ha hjälpt...?

.pp

Dynafit bidningar FRÅGOR
pickpack sa:
Jag väger 55 kg och har ST på ett par Camox Freebird. Har precis de problemen du beskriver. Mjuka underlag - inga problem, men i hårda litar jag inte riktigt på dem längre. För mig kan det hända även offpist där snön smält och sen hårdnat, men det kanske också beror på åkarskicklighet också... I vilket fall är det fan läskigt när de släpper sådär.

Såhär i efterhand har jag tänkt att ett par "fetare" bindningar, typ FT hade varit skönt att ha just för att det inte ska tjuvsläppa. Men det verkar inte säkert att det skulle ha hjälpt...?

.pp
Bara om du ställer upp DIN-värdet. Men du kanske har maxat dina ST?

Dynafit bidningar FRÅGOR
Vattendroppe sa:
pickpack sa:

.pp
Bara om du ställer upp DIN-värdet. Men du kanske har maxat dina ST?
Jag har faktiskt ställt upp dem (minns inte hur mycket men tror från 5.5 -> 7) men de är inte maxade på långa vägar. Dock tycker jag det är något obehagligt att ha ställt up dem såhär för att de då kanske inte släpper när de borde.

Nu när du frågar så måste jag tänka efter om de har släppt efter att jag ställde upp dem och det tror jag inte. Men å andra sidan kör jag inte längre hårt på dem när det är sådana underlag. Så inget tydligt orsakssamband tyvärr.

.pp

Dynafit bidningar FRÅGOR

@pickpack
Är du så lätt och bindningen ändå löser ut vid din 7 åker du antingen jäkligt aggressivt, det är bindningen inte tänkt till, eller också har du fel glapp mellan häl o pjäxa, det är mkt noga för att bindningen ska fungera korrekt.
Kan också va snö under tådelen så att den inte riktigt bottnar, då brukar det tjyvlösa.

Jag kör på ett par speed radikal skruvade i botten men väger närmare 90, det funkar till det mesta men måste anpassa lite i hårt före. Som turbindning och till enstala dagar i system duger det utmärkt.

Senast ändrad:
Dynafit bidningar FRÅGOR

@Skantz Kollade på videon och det verkar ju som att det nu är OK elasticitet i horisontalled.

Vid 1.00 - 1.10 i denna video så kan bakbindningen åka rakt bakåt 10mm. Då uppstår frågan, hänger frambindningen med i den rörelsen? Ser inte så ut och borde inte det bli tjyvsläpp då? (I videons animering verkar pjäxan sträckas bakåt och sitta fast framtill men det är osannolikt eftersom det, utöver andra orimligheter, borde betyda att det är åkaren/pjäxan och inte skidan som får en fetsmäll)

Kingpin har elasticitet i vertikalled men fast frambindning. Verkar ju bättre med elasticitet i horisontalled om man måste välja men det hindrar ju inte att man även ordnar bättre elasticitet i vertikalled så frågan är om 2.0 är bättre även där?

Dynafit bidningar FRÅGOR
snorkel sa:
Då uppstår frågan, hänger frambindningen med i den rörelsen? Ser inte så ut och borde inte det bli tjyvsläpp då? (I videons animering verkar pjäxan sträckas bakåt och sitta fast framtill men det är osannolikt eftersom det, utöver andra orimligheter, borde betyda att det är åkaren/pjäxan och inte skidan som får en fetsmäll)
Kika på filmen igen. När en skida böjer sig så är det oftast som mest under foten, eftersom all vikt ligger där. Då kommer avståndet mellan fram- och bak-bindning minska. Pjäxan är svår att böja på detta sätt, det är därför man har förspänning på bak-bindningen, så att den kan följa med i denna rörelse.

Dynafit bidningar FRÅGOR
shonten sa:
snorkel sa:
Då uppstår frågan, hänger frambindningen med i den rörelsen? Ser inte så ut och borde inte det bli tjyvsläpp då? (I videons animering verkar pjäxan sträckas bakåt och sitta fast framtill men det är osannolikt eftersom det, utöver andra orimligheter, borde betyda att det är åkaren/pjäxan och inte skidan som får en fetsmäll)
Kika på filmen igen. När en skida böjer sig så är det oftast som mest under foten, eftersom all vikt ligger där. Då kommer avståndet mellan fram- och bak-bindning minska. Pjäxan är svår att böja på detta sätt, det är därför man har förspänning på bak-bindningen, så att den kan följa med i denna rörelse.
Vid böjning ja men på filmen pratar de om "frontal impact". Böjningen av skidan har Dynafit sedan +30 år tillbaka löst genom att ha ett avstånd mellan pjäxa och bakbindning. Förspänning som på en vanlig alpinbindning existerar inte på de klassiska Dynafitbindningarna. Är ju möjligt att de på 2.0 övergett den konstruktionen men då borde de förklarat det bättre tycker man.

Det som gjort Dynafitbindningen överlägsen är dess enkelhet och minimalt med rörliga delar som gett en mycket stabil infästning av pjäxan med minimalt med glapp jämfört med andra bindningar. Farhågan här med rörlighet i både tådel och häl är att med tiden kommer det att glappa.

Senast ändrad:
Dynafit bidningar FRÅGOR
shonten sa:
snorkel sa:
Njae ... en skida böjs inte som mest under foten ... de flesta skidor är betydligt mjukare i tipen och böjs följdaktligen mer där än under den styva mitten.

I en traditionell alpinbindning är förspänningen avgörande för att du ska sitta fast i bindningen överhuvudtaget och där är det viktigt med en "fjädrande" bakdel för att inte påverka skidans flex mer än nödvändigt och hålla utlösningskraften någorlunda konstant. Utan fjädrande bakdel skulle du sitta fast som i ett skruvstäd när skidan böjs kraftigt ...

Vilken nytta förspänning har i Dynafitbindningen har vet jag inte, däremot är det lätt att förstå att en fjädrande bakdel gör bindningen mer elastisk och ger mindre påverkan på skidans normala böjkurva ...

/MM

Dynafit bidningar FRÅGOR

@MM, så håller jag med om att skidan är mjukare fram men huvudproblemet är ju vad som händer med bindningen när skidan böjs (insta-tele i gamla diamir bidningar tex.).

Avståndet mellan pjäxa och bindning (pin gap) är så vitt jag förstått det minimerat på Beast och Rad2 varianterna på grund av det nu finns en förspänning på bakdelen (eller om man vill kalla det fjädrande bakdel), samma verkar gälla för ION och även Vipec.

@snorkel då rörligheten sker i olika plan så borde inte samspelet mellan dem leda till ökat glapp. Men att 2 rörliga delar är mer än 0 gör ju kanske att risken ökar.

Dynafit bidningar FRÅGOR
Jag tolkar "frontal impact" som när man landar i en grop, eller i djup snö med för mjuka skidor/för mycket rocker, tvärstopp och frammåtvikt.

Beastens häl spänner man åt med en pappersremsa i glapp, så det blir inte mycket avstånd där. Häldelen kan glida/flexa bakåt.

Nu har jag inte åkt något annat tech än beast, men jag tycker den roterande tådelen funkar hur bra som helst. Har inte haft några tjuvlösningar än. Skulle kännas riktigt läskigt att åka utsatta åk eller hård pist i hög fart med folk som svänger in framför om man inte litade på bindningen till 100%.

Om pengar inte är något problem finns det väl ingen anledning att köpa gammal teknik. Kör på 2.0!

Dynafit bidningar FRÅGOR
ederedler sa:
@pickpack
Är du så lätt och bindningen ändå löser ut vid din 7 åker du antingen jäkligt aggressivt, det är bindningen inte tänkt till, eller också har du fel glapp mellan häl o pjäxa, det är mkt noga för att bindningen ska fungera korrekt.
Kan också va snö under tådelen så att den inte riktigt bottnar, då brukar det tjyvlösa.

Jag kör på ett par speed radikal skruvade i botten men väger närmare 90, det funkar till det mesta men måste anpassa lite i hårt före. Som turbindning och till enstala dagar i system duger det utmärkt.
Tycker att jag är rätt noga med att hålla koll på snö i bindningen, dels där klorna fäster i pjäxan och även på andra ställen. Ska lägga till under tådelen, men jag har inte sett några såna tendenser hittills.

Nä, jag skulle nog inte klassa det som att jag åker aggressivt, jag är en helt OK åkare men inget äss. Alltså jag fattar ju att en inte kan åka hårt på dem och jag har antagit fram till nu att de helt enkelt inte tål piståkning på det sättet utan en får ta det försiktigt. Däremot kanske jag ska in och fråga nånstans om en second opinion på monteringen. Finns någon tech-monteringsexpert nere i Chamonix nånstans? Ska till Argentiere med UCPA om några veckor, kan man lita på vad de säger där?

Håller med om att det hela är märkligt iaf.
.pp

Dynafit bidningar FRÅGOR
shonten sa:
@snorkel då rörligheten sker i olika plan så borde inte samspelet mellan dem leda till ökat glapp. Men att 2 rörliga delar är mer än 0 gör ju kanske att risken ökar.
Konstruktionen i teorin ger såklart inget glapp men med tiden så slits glidytor och nitar/skruvar eller vad det nu är som håller ihop delarna. Jfr en sax, helt ny klipper den bra men efter slitage så blir det glapp mellan delarna. Får ta klämma på en i butik så man kan bilda sig en uppfattning om hur mycket vridmoment som de olika delarna är tänkta att ta upp.

Dynafit bidningar FRÅGOR
pickpack sa:
ederedler sa:
@pickpack
...
Tycker att jag är rätt noga med att hålla koll på snö i bindningen, dels där klorna fäster i pjäxan och även på andra ställen. Ska lägga till under tådelen, men jag har inte sett några såna tendenser hittills.
...
Är freebirden väldigt mjuk under foten? Vad jag har hört från folk brukar dynafits bindningar fungera bäst på skidor som är hårda under foten.

När du trampat i tådelen, lyfter du foten några gånger och låter skidan pendla upp och ned så pinnarna får chans att borra in sig ordentligt i pjäxhålen?

Dynafit bidningar FRÅGOR
herrgard sa:
Är freebirden väldigt mjuk under foten? Vad jag har hört från folk brukar dynafits bindningar fungera bäst på skidor som är hårda under foten.
Det visste jag inte. Hmm. Bra fråga. Jag måste kolla. Jag tror inte Camox Freebird kan kallas "väldigt" mjuk men säkert mjukare än annat. Det beror väl på vad man jämför med. Antar isf att Dynafits egna skidor inte anses vara mjuka under foten?
Kanske någon som vet mer kan svara på det?

herrgard sa:
När du trampat i tådelen, lyfter du foten några gånger och låter skidan pendla upp och ned så pinnarna får chans att borra in sig ordentligt i pjäxhålen?
Japp, precis så. Plus den där vändan med att låsa tådelen hela vägen till gåläge ett par gånger för att sen sätta den i åkläge.

Dynafit bidningar FRÅGOR

@PICKPACK
Jag väger in på 95 kg och har ett par år gamla FT (ej radical) på K2 Sidestash. De problem jag haft med felutlösningar är direkt relaterade till att piggarna i tådelen inte gått in ordentligt.

Ett enkelt sätt att få tådelen att sitta är följande ( och ja, det har varit uppe några gånger).

1. Tryck i tådelen
2. Dra åt tådelen till max låsning (gångläge)
3. Gunga några gånger med skidan (flr att säkerställa att piggarna går i)
4. Tryck i hälen
5. "Öppna" tådelen till åkläge
6. Klart

Börja med att prova den här proceduren! ?

/MM

PS. Lite sen ... men ändå. DS

Senast ändrad:
Dynafit bidningar FRÅGOR
Har nu läst ovanstående liksom lite gamla trådar om det här med tjuvutlösning på tech-bindingar. Inser att jag haft tur (sluppit riktiga krascher som det rapporterats om här på freeride) och att det inte är något för mig som allroundbinding. Att Hoji och många skidalpinister använder dynafit eller andra tech-bindningar är en gåta för mig. Undrar hur många olyckor som dynafitbindningar orsakat? Det står knappast på deras hemsida och det är förstås alltid svårt att föra i bevis. Det finns alltid möjlighet till resonemang om att bindingen inte varit rätt inställd, att det har varit snö ivägen, att de har varit felmonterade etc.
Man ser ju för övrigt med blotta ögat att iden med de där små piggarna är en historisk tillfällighet som hamnat kvar under tidens gång.

Dynafit bidningar FRÅGOR
Jag har radical 2 FT på ett par extrem opinion carbon 108. Funkat alldeles utmärkt. Hunnit åka en vecka på de, blandat pist och mjukare förhållanden. Åker väl inte särskilt aggressivt men absolut ingen tjuvlösning hittills.

Väger ca 80kg plus ryggsäck, sulmått 306mm. Haft bindningen ställd på ca 8.

Dynafit bidningar FRÅGOR
niillle sa:
Jag har radical 2 FT på ett par extrem opinion carbon 108. Funkat alldeles utmärkt. Hunnit åka en vecka på de, blandat pist och mjukare förhållanden. Åker väl inte särskilt aggressivt men absolut ingen tjuvlösning hittills.

Väger ca 80kg plus ryggsäck, sulmått 306mm. Haft bindningen ställd på ca 8.
Ja, snacket i Fukushima 10 mars 2011 var väl att nu har vi kört 1, 2 och 3 i flera veckor utan problem så det är grönt!
Vad jag menar är att i en riskbedömning så får man analysera vad som kan gå fel och då är inte det felfria eller normala beteendet så intressant.

Dynafit bidningar FRÅGOR
kappakomplett sa:
Har nu läst ovanstående liksom lite gamla trådar om det här med tjuvutlösning på tech-bindingar. Inser att jag haft tur (sluppit riktiga krascher som det rapporterats om här på freeride) och att det inte är något för mig som allroundbinding. Att Hoji och många skidalpinister använder dynafit eller andra tech-bindningar är en gåta för mig. Undrar hur många olyckor som dynafitbindningar orsakat? Det står knappast på deras hemsida och det är förstås alltid svårt att föra i bevis. Det finns alltid möjlighet till resonemang om att bindingen inte varit rätt inställd, att det har varit snö ivägen, att de har varit felmonterade etc.
Man ser ju för övrigt med blotta ögat att iden med de där små piggarna är en historisk tillfällighet som hamnat kvar under tidens gång.
Mja, nu tycker jag nog du överdriver lite. Det är säkerligen fler som skruvar sina P18 för hårt eller kör för mesigt för att slå igenom förspänningen och drar knäna vid småvurpor… Allt handlar om att känna sin utrustning och ens åkförmåga. Väljer man techbindningar har man redan där lagt fokus på en hel del turande och det är just därför man vill ha en techbindning. Den ska vara lätt och skön att gå med. Det blir ju trots allt många fler timmar uppåt än nedåt. Att dynafit och andra nu lägger lite energi på att få till elastisitet i bindningen så den kan flexa lite innan den löser ut är ju bara ett plus. Ska man mest åka isig pist i Åre väljer man inte en techbindning. Det är varken skönt (väldigt stumt), praktiskt (mer fiddlande) eller säkert (tvärbroms på skrovlig is). Hoji är smidig som en katt, väger 65kg, kör styva skidor och åker väl bara puder, men har ändå bindningarna ställda på din 13. Han har rätt många timmar på skidor och med sin utrustning och har antagligen rätt bra koll på vad som funkar och vad som inte gör det.

Dynafit bidningar FRÅGOR
herrgard sa:
Mja, nu tycker jag nog du överdriver lite. Det är säkerligen fler som skruvar sina P18 för hårt eller kör för mesigt för att slå igenom förspänningen och drar knäna vid småvurpor… Allt handlar om att känna sin utrustning och ens åkförmåga. Väljer man techbindningar har man redan där lagt fokus på en hel del turande och det är just därför man vill ha en techbindning. Den ska vara lätt och skön att gå med. Det blir ju trots allt många fler timmar uppåt än nedåt. Att dynafit och andra nu lägger lite energi på att få till elastisitet i bindningen så den kan flexa lite innan den löser ut är ju bara ett plus. Ska man mest åka isig pist i Åre väljer man inte en techbindning. Det är varken skönt (väldigt stumt), praktiskt (mer fiddlande) eller säkert (tvärbroms på skrovlig is). Hoji är smidig som en katt, väger 65kg, kör styva skidor och åker väl bara puder, men har ändå bindningarna ställda på din 13. Han har rätt många timmar på skidor och med sin utrustning och har antagligen rätt bra koll på vad som funkar och vad som inte gör det.
Mycket vettigt inlägg tycker jag. En techbindning kommer aldrig vara en 50/50-allroundbindning mellan offpist/tura och pist. Jag tycker som sagt att mina radical ft är en bra allroundbindning för mig, men som sagt har jag lyxen att åka försvinnande lite pist. Och då är det en bra allroundbindning.

Apropå Hoji så åker inte ens den mannen alltid tech ;)

Dynafit bidningar FRÅGOR
Borde aldrig sett videon där skillnaden mellan horisontell elasticitet visas map Radical 1.0 och 2.0. . Nu törs man ju knappt svänga i slagig pist. Ingen som kan reda ut funktionen på 2.0 bakbindningens 10 mm fjädringsväg i längsled bakåt på skidan? Sitter hälen kloss mot bindningen nu?

Dynafit bidningar FRÅGOR
snorkel sa:
Borde aldrig sett videon där skillnaden mellan horisontell elasticitet visas map Radical 1.0 och 2.0. . Nu törs man ju knappt svänga i slagig pist. Ingen som kan reda ut funktionen på 2.0 bakbindningens 10 mm fjädringsväg i längsled bakåt på skidan? Sitter hälen kloss mot bindningen nu?
Den sitter kloss mot!

Dynafit bidningar FRÅGOR

@vjakob Tack för informationen. Det betyder ju samtidigt att det blir kortare hävstång i horisontalled. Med samma fjäder blir det alltså högre DIN tal. Är det även förspänning? På Kingpin är det ju ett justerbart mothåll i tådelen för att förspänningen inte enbart skall belasta piggarna i tådelen. Lika på Dynafit 2.0?

Dynafit bidningar FRÅGOR
snorkel sa:
@vjakob Tack för informationen. Det betyder ju samtidigt att det blir kortare hävstång i horisontalled. Med samma fjäder blir det alltså högre DIN tal. Är det även förspänning? På Kingpin är det ju ett justerbart mothåll i tådelen för att förspänningen inte enbart skall belasta piggarna i tådelen. Lika på Dynafit 2.0?
Dynafit 2.0 är inte förspänd.

Dynafit bidningar FRÅGOR
Ok, är häldelen förändrad på något annat sätt för att få bättre elasticitet nu när tådelen roterar? Med piggarna bak längre in i pjäxan så borde de ju sitta kvar vid större vinkelutslag än tidigare.

Tillbaka
Topp