Dynafit Radical FT / ST / Beast / osv....

mmarcus

Aktiv medlem
Tänkte ge mig ut på okänd mark och köra tech till kommande vinter.
Jag går från STH WTR 16 och Guardians. Kör relativt hårt och droppar inte alltför höga dropp.
Eftersom jag aldrig någonsin stått på ett par tech förut så känner jag att frågar er som kan. Jag har sökt efter liknande trådar, utan tillräckligt bra resultat.
Själv väger jag stadiga 70 pannor.

Så, vilken av alla miljoner modeller bör jag välja? Vad har ni provat som funkar bra?

viktorflygare sa:
Vad ska du ha dem till? Är det tech som enda bindning eller en kompletterande bindning för de långa turdagarna?
Kommer ha 1 till par med mina guardians på, dock gissar jag på att jag denna med tech kommer bli 1:a hands val dem flesta dagarna. :)

Kan än så länge bara flika in till hälften så att säga. Jag har kört på Radical FT, efter att ha blivit blåslagen av tjuvlösningar i lite slagig pist vid nyår gav jag upp och investerade i ett par Beast istället. Nu har jag ju inte hunnit prova de senare men efter att ha läst ordentligt och översatt det jag själv upplevde av Radical känns det som rätt val. Allt jag kunnat utläsa handlar om elasticitet, elasticitet och så lite elasticitet.

När man plockar upp Beasten ur lådan så kan man redan där känna att det är en helt annan pryl än Radical. Dimensionerna är inte ens i närheten av varandra. Jag går inga storturer än så länge och jagar inte vikt egentligen så för mig kommer nog Beasten bli suverän. Det jag mest vill åt är att slippa lyfta själva bindningen och det gör jag med Beast. Sen om bindningens vikt på skidan diffar med några hekto spelar mig mindre roll, framför allt med tanke på att jag inte direkt kör några lättviktsskidor. Tyvärr lär det dröja ett tag innan jag kan testa Beasten och rapportera dock.

Tjuvlösningar är till 95% handhavandefel. Innan du trycker ned hälen i bakbindningen ska du sätta tådelen i gåläge och pendla med skidan 4-5 ggr så att pinnarna i tådelen gräver ut eventuell is i hålen i pjäxorna. Sedan är det bara att kliva i, ändra till åkläge och åka. Givetvis är inställningen med rätt mellanrum mellan häl och bakbindning viktig också. Sedan finns det tydligen vissa problem med de pjäxtillverkare som inte använder OEM Dynafit insatser.

Ska du inte hoppa stort så räcker elasticiteten. Väger själv drygt 90 kg i strumplästen och kör på Radical och Vertical inställda på DIN 9. Har klantat mig både med att slarva med inställning och insteg i bindningen och då råkat illa ut med "tjuvlösning" annars inte. Åker man mycket i slagig pist och känner att man då måste pressa fullt är det kanske inte rätt bindning men det är inte heller en pistbindning.

snorkel sa:
Tjuvlösningar är till 95% handhavandefel. Innan du trycker ned hälen i bakbindningen ska du sätta tådelen i gåläge och pendla med skidan 4-5 ggr så att pinnarna i tådelen gräver ut eventuell is i hålen i pjäxorna. Sedan är det bara att kliva i, ändra till åkläge och åka. Givetvis är inställningen med rätt mellanrum mellan häl och bakbindning viktig också. Sedan finns det tydligen vissa problem med de pjäxtillverkare som inte använder OEM Dynafit insatser.

Ska du inte hoppa stort så räcker elasticiteten. Väger själv drygt 90 kg i strumplästen och kör på Radical och Vertical inställda på DIN 9. Har klantat mig både med att slarva med inställning och insteg i bindningen och då råkat illa ut med "tjuvlösning" annars inte. Åker man mycket i slagig pist och känner att man då måste pressa fullt är det kanske inte rätt bindning men det är inte heller en pistbindning.
+1 på detta... Jag har även åkt en del pist med de och inte haft problem alls..

Har också kört radical ft i pist en hel del utan problem. 50 % av alla norrmän verkar ju också ha radical ft eller ännu mindre biffiga saker som enda bindning. Jag tror att du kommer bli nöjd med vad du än väljer.

viktorflygare sa:
Har också kört radical ft i pist en hel del utan problem. 50 % av alla norrmän verkar ju också ha radical ft eller ännu mindre biffiga saker som enda bindning. Jag tror att du kommer bli nöjd med vad du än väljer.
Okej skönt att höra! Lutar mer mot en radical FT då beasten känns lite väl maffig..

Har kört på ett par Plum guide förut men bytt till Beast 16 (Dyr men suverän).
Beast 16 känns helt klart mer dämpad och närmre en vanlig alpin bindning i åk känsla än jag hade vågat hoppas på. Plum bindningen känns betydligt stummare och fortplantar slag på ett mindre behagligt sätt.
Enda klagomålet jag har på beast är att den är lite trög att få ur tur-läge då skistopperlåset är ganska stiff.

:)

Senast ändrad:
Hur stort är problemet med icke-Dynafit (eller Scarpa) skor i Dynafit-bindningar? Har själv ett par Tecnica Cochise som jag köpt techsulor till och så småningom tänkt köpa Radical-bindningar till.

Alternativet för mig är annars Tour 12, men det känns lite...tråkigt..

Senast ändrad:
Just Tecnica lär vara lite både och... En kompis kör Beast 16 med Tecnica och det fungerar klanderfritt, men det finns även folk som har problem med glapp.

Radical FT funkar alltid!
I år har jag kört på Fritschi Vipec, som funkar suveränt och har bra elasticitet.

Skitrab TR2 är väl annars den som jag tycker ser vettigast ut och som verkar fungera mycket bra. Har kompisar som jobbar som guider och kör hårt som använder den.

Beast kanske funkar i år, men har ju varit massor med problem med dem tidigare.

fransosen sa:
Radical FT funkar alltid!
I år har jag kört på Fritschi Vipec, som funkar suveränt och har bra elasticitet.

Skitrab TR2 är väl annars den som jag tycker ser vettigast ut och som verkar fungera mycket bra. Har kompisar som jobbar som guider och kör hårt som använder den.

Beast kanske funkar i år, men har ju varit massor med problem med dem tidigare.
Skitrab har jag aldrig hört talas om.. Känns som en blandning mellan "vanlig" tech och kingpin?

mmarcus sa:
viktorflygare sa:
Okej skönt att höra! Lutar mer mot en radical FT då beasten känns lite väl maffig..
När du tänker radical FT så skulle jag gå på radical FT 2.0 inte provat men med den roterande tå delen känns den bättre än föregångaren.

VitaBlixten sa:
Hur stort är problemet med icke-Dynafit (eller Scarpa) skor i Dynafit-bindningar? Har själv ett par Tecnica Cochise som jag köpt techsulor till och så småningom tänkt köpa Radical-bindningar till.

Alternativet för mig är annars Tour 12, men det känns lite...tråkigt..
Har cochise pro light med techsulor och har inte upplevt några problem med mina speed radical. Har inte undersökt det så väldigt nogrannt men dom verkade lösa ut när dom skulle, dock bara kört drygt en vecka på dom.

Ett tips är att läsa denna.

http://blistergearreview.com/gear-reviews/update-dynafit-beast-16-at-binding

När jag kom hem blåslagen efter användande av Radical FT (ja, jag använde mig av rätt istegsteknik osv) i slagig pist och ganska höga farter läste jag denna och den gav en bra förståelse för varför det blev så och hur de olika bindningarna hanterar just den situationen. Det ska dock sägas att jag tillhör de som tycker om att köra ganska fort i pist med jämna mellanrum och då vill jag vara säker på att bindningen håller och jag orkar inte släpa runt på olika setups.

Kör man riktigt fort i hård pist vill/törs man inte svänga alltför kraftfullt, det är sant :D

snorkel sa:
Kör man riktigt fort i hård pist vill/törs man inte svänga alltför kraftfullt, det är sant :D
Det mest skrämmande är att jag nu i den här tråden börjar låta lite som La_grave men ibland är det faktiskt roligt att åka riktigt fort ;) Och de gångerna kan lika gärna vara sista åket ner till byn efter en puderdag som en vanlig dag i fjällen. Alltså vill jag ha prylar som alltid funkar. Delar man den idén tror jag man bör köra beast men kör man alltid lugnt funkar Radical alldeles suveränt.

Jag har ju alltid utgått efter såna här resonemang när jag bestämde mig för att köra Radical. Jag tänkte helt enkelt "om nu dessa som kör så hårt klarar sig på radical borde ju jag också..." Men sen insåg jag att elasticiteten inte är så avhängig av hur stort man droppar eller så utan mer handlar om hur hårt och slagigt underlag man kör på.

Pillard sa:
snorkel sa:
Det mest skrämmande är att jag nu i den här tråden börjar låta lite som La_grave men ibland är det faktiskt roligt att åka riktigt fort ;) Och de gångerna kan lika gärna vara sista åket ner till byn efter en puderdag som en vanlig dag i fjällen. Alltså vill jag ha prylar som alltid funkar. Delar man den idén tror jag man bör köra beast men kör man alltid lugnt funkar Radical alldeles suveränt.

Jag har ju alltid utgått efter såna här resonemang när jag bestämde mig för att köra Radical. Jag tänkte helt enkelt "om nu dessa som kör så hårt klarar sig på radical borde ju jag också..." Men sen insåg jag att elasticiteten inte är så avhängig av hur stort man droppar eller så utan mer handlar om hur hårt och slagigt underlag man kör på.
När vi pratar elasticitet på en sådan bindning, hur rör dem sig? Är det tådelen som inte känns stabil eller är det baktornet som spökar? Jag har som sagt aldrig stått på några tech tidigare och funderar lite hur pass stabila dem är/upplevs?

Ett par radical är jättestabila, det är inget som helst problem på den fronten. Problemet är snarare att de är för stabila. Tån på en radical har i stort sett ingen elasticitet alls, vilket gör att slag osv resulterar i att den släpper helt.

En vanlig alpinbindning har ett visst mått av elasticitet. Alltså tillåter den ett visst mått av rörelse mellan pjäxan och bindningen inom en marginal där bindningen med hjälp av sin fjäder (ställd på det releasevalue du har valt) så att säga håller emot pjäxan utan att släppa. När rörelsen dock blir så stor att gränsen för elasticiteten är nådd så släpper den helt.

En radical har viss elasticitet i hälen men i stort sett ingen alls i tån. Det innebär att en rörelse på pjäxan som är av starkare kraft än fjädern är ställd på innebär att bindningen släpper, även om kraften bara är väldigt kort och temporär (som ett slag i hård pist t.ex.) Nyare Radical 2.0 t.ex. har en tå som är roterbar, vilket innebär att den kan tillåta viss rörelse innan den släpper men fjädern i hälen är fortfarande ganska kort och klen jämfört med andra bindningar.

En Beast har en tå som inte släpper alls, tills rotationen är så pass kraftig att hälen släppt, då slår tån emot en sprint som öppnar upp även i tån. I Beasten sitter även en hälfjäder som är rejält mycket kraftigare och längre än den som sitter i Radical.

Kruxet för min egen del är att jag oftast kör ganska lågt ställd releasevalue och därför tänkte jag att en Radical räcker för mig. Men jag bortsåg då från elasticitetens påverkan. Vad jag nu i efterhand kunnat inse är att min åkning innebär att jag inte lägger så stark kraft på bindningen att jag behöver så högt releasevalue. Däremot innebär min åkning en hel del kortare slag i bindningen, något som inte gjort något i vanliga bindningar som tillåter detta. Om jag ska lösa detta på ett par Radical får jag antingen låsa tån eller skruva fjädern rejält högt. Detta skulle innebära att de inte löser ut vid slag osv eftersom jag inte lägger så stor kraft att det överskrider fjäderns tolerans. Men däremot innebär det ju också att om jag skulle ramla i lite lägre fart så är kraften för låg för att fjädern ska ge med sig och därför löser den inte ut utan mitt knä för ta smällen istället. Om jag istället har en bindning med högre elasticitet kan jag åka på betydligt lägre releasevalue och få en bindning som därför fint släpper min pjäxa vid vridningar med låg kraft men samtidigt inte släpper om vridningen bara är kort och temporär.

Det är inte det enklaste att beskriva detta i text men googla lite videos så finns det en hel del filmer där man ser hur konceptet fungerar.

Så när det gäller känslan som du frågar om så gillade jag ändå känslan i Radical. Man får en helt annan direktkontakt med skidan eftersom bindningen inte har nån dämpande förmåga däremellan. Som någon gjorde en liknelse så är det som att jämföra att åka odämpad MTB eller fulldämpad. Radical är som odämpat då.

Edit: En bra video som visar hur funktionen är
sen kan du tänka in en Radical i samma situation där tån är stum och bara har två lägen, hålla fast eller helt släppt. Vad händer i en sån när pjäxan rör sig sådär i hälen? Sen dessutom en häl med mindre elasticitet samt klenare och kortare fjäder. Man skulle kunna tro att jag verkligen hatar Radical men det är faktiskt inte fallet, jag gillar den egentligen och om jag bara åkte i mjuk och fin snö skulle jag gladeligen köra med den.

Senast ändrad:
Ski trab TR2 tycker jag är bra, har dock ingen erfarenhet av Dynafit. Körde med den i pist i drygt en vecka och kände ingen skillnad jämfört med en alpin bindning. Hade inga tjuvlösningar. Release values ställs in både vertikalt (hälen) och lateralt (tån), som en alpin bindning. Det finns två versioner: en med din 5-11 och en med din 7-13. Ski stoppers tror jag finns i bredderna 89, 104 samt 115 mm men är lite osäker. La sportiva ska tydligen börja producera två (lättviktsvarianter) olika pjäxor inför 2015/16 säsongen som är kompatibla med vanliga techbindningar samt Ski trab TR2.

Bumpar tråden lite,

velar på vilken tech-bindning jag ska satsa på.....

Ser ut som att det antingen blir Völkl Nunataq eller Black Crows Navis Freebird, kommer fortfarande att ha kvar ett par fetare skidor för puderdagarna men vill ha en lite nättare setup för att tura på. Så det kommer inte bli en massa höga drop och hopp med denna setupen.

När jag var i Chamonix sist så körde vår guide på Plum Guide och det verkade ju funka helt ok för honom.... dock på en något smalare skida (runt 90 i midjan) så det är ett intressant alternativ just ur vikthänseende. Andra alternativ som då känns mer trygga ur just utförsegenskaper är Dynafit Radical, G3 ION, Diamir Vipec eller Marker King pin.

Vill nog klassa mig som en rätt så god åkare, från självlärd offpist-räv till godkänd i svensk skidlärarutbildning steg 2, gillar att stå på när möjlighet finns, mäter in på 181cm och runt 80kg.

@greggan vad hade dina Plum Guide på för skidor och vad för typ av åkning åkte du?

cheers!
/C

Åker helst djupt puder men det blir lite blandat då kittel är min hemmabacke.
Jämfört med alpina bindningar och Beast så känns Plum Guide stum och odämpad och inte så bekväm när det blir lite hårt. Är det fluffigt och fint eller helt slätt så funkar det bara fint.

carl_couloir sa:
Bumpar tråden lite,

velar på vilken tech-bindning jag ska satsa på.....

Ser ut som att det antingen blir Völkl Nunataq eller Black Crows Navis Freebird, kommer fortfarande att ha kvar ett par fetare skidor för puderdagarna men vill ha en lite nättare setup för att tura på. Så det kommer inte bli en massa höga drop och hopp med denna setupen.

När jag var i Chamonix sist så körde vår guide på Plum Guide och det verkade ju funka helt ok för honom.... dock på en något smalare skida (runt 90 i midjan) så det är ett intressant alternativ just ur vikthänseende. Andra alternativ som då känns mer trygga ur just utförsegenskaper är Dynafit Radical, G3 ION, Diamir Vipec eller Marker King pin.

Vill nog klassa mig som en rätt så god åkare, från självlärd offpist-räv till godkänd i svensk skidlärarutbildning steg 2, gillar att stå på när möjlighet finns, mäter in på 181cm och runt 80kg.

@greggan vad hade dina Plum Guide på för skidor och vad för typ av åkning åkte du?

cheers!
/C

Kört Plum Guide de senaste tre åren bland annat på Black Diamond Verdict och Down Skis 102. Inga problem alls egentligen. Turar mest men har även åkt en del liftburet med dem. Som med de flesta tech bindingar får man se upp lite om det är riktigt slagit men har inte tjuv löst up på länge...

Jag provade både Dynafit, G3 och Diamir Vipec innan jag bestämde mig för just Vipec. Den kändes snäppet modernare och bättre. Och jag skulle nog föredra G3 framför Dynafit (kommer dock inte ihåg vad modellerna hette).

martens sa:
Jag provade både Dynafit, G3 och Diamir Vipec innan jag bestämde mig för just Vipec. Den kändes snäppet modernare och bättre. Och jag skulle nog föredra G3 framför Dynafit (kommer dock inte ihåg vad modellerna hette).
Hur hårt upplevde du att man kunde köra med Vipec:en? Finns det egentligen någon turbindning som står sig mot Beast gällande prestanda utför?

Tillbaka
Topp