Dynafit som one-quiver
Personligen hade jag aldrig satsat på dynafit som enda binding om man inte väger under 70kg och inte helt uteslutande skall tura med den. Det är en grymm binding, men den har jätteliten elastisität (=prerelease) och det är inte ovanlig att tådelen på bindingen rivs ur skidan om man åker på hårt underlag. Jag har själv använt dynafit i flere år och gillar dom starkt till turande, men jag vågar mig inte ut i pisten med dom. (83 kg)
Om man är jätte forsiktig i pist/hårt och unviker pucklar som pästen, så kan det funka.
Jag har en polare som hade exakt samma tanker som dig, och som satsade på bara ett par skidor med FT12. Han dro ut tåbindingen på andra åket i pisten, och han åkte inte hårt alls. Jag har också sett skidor med metall bli fullstendigt delaminerade i bindingsinfestningen pga åk i pucklige områden m dynafit. skidorna flexes reelt til negativt spann/rocker, och den bakre delen av bindingen puttar fram hela pjäxan och tåbindingen löser absolut inte ut i langsled
Det blir kanske inte lättare för dig när jag skriver det här
Om man är jätte forsiktig i pist/hårt och unviker pucklar som pästen, så kan det funka.
Jag har en polare som hade exakt samma tanker som dig, och som satsade på bara ett par skidor med FT12. Han dro ut tåbindingen på andra åket i pisten, och han åkte inte hårt alls. Jag har också sett skidor med metall bli fullstendigt delaminerade i bindingsinfestningen pga åk i pucklige områden m dynafit. skidorna flexes reelt til negativt spann/rocker, och den bakre delen av bindingen puttar fram hela pjäxan och tåbindingen löser absolut inte ut i langsled
Det blir kanske inte lättare för dig när jag skriver det här