One quiver skida, tips tack!

Tottek

Aktiv medlem
Line vision låter ju som en stark kandidat! Aningens bred men skrivs ju överallt om att den ska funka helt okej när det e hårt ändå :D måste försöka få till o testa ett par sånna låter det ju onekligen som!

eriC1

Medlem
Line vision låter ju som en stark kandidat! Aningens bred men skrivs ju överallt om att den ska funka helt okej när det e hårt ändå :D måste försöka få till o testa ett par sånna låter det ju onekligen som!
Det kan nog vara ett bra val, men jag blir alltid skeptiskt när en skida som säger sig ska kunna så mycket, vara så bred och väga så sjukt lite som Vision 108 gör. Någonstans måste det ha tummats. Missförstå mig inte, jag har själv Vision 98, men när något är sådär lätt och kan så mycket, då antar jag bara att material hållbarhet har offrats i jakt på grammen. Jag kör min som ren turskida, men jag kommer inte bli förvånad om jag får tidernas kötthål i belag när jag kör på en sten, eller pajar stålkanter.

Men din längd och vikt så är du troligen någon som driver skidan rätt hårt, och du får nog räkna med att känna av, eller sakna vissa saker du är van vid med tyngre skidor. Läs lite på blisters review för att bilda uppfattning. Du har fått många bra tips på skidor, jag har inte kört mycket på skidor runt den bredden du anger, men de jag gillat är mina nuvarande Icelantic Nomad Lite 105 (110mm i verkligheten) och Line SFB som jag jag verkligen gillade till allt, förutom kanske djupaste puder där dom blev lite tråkiga för mig.

MnO

Aktiv medlem
+1 på Elan Ripstick 106 som tidigare har nämnts.
Du kan ju kolla även på Scott Scrapper 105 som jag
bara har hört gott om.
Jag bifaller rörande Ripstick 106. En sällsynt bra kombo mellan relativt låg vikt och kul åkegenskaper. Och mer traditionell balans än Op108, vilket borde passa TS.

Senast ändrad:

zel

Medlem
Jag bifaller rörande Ripstick 106. En sällsynt bra kombo mellan relativt låg vikt och kul åkegenskaper. Och mer traditionell balans än Op108, vilket borde passa TS.
Instämmer. Alternativt Ripstick 96. Alternativt Wingman 86 CTI om man inte vill åka så brett. Men jag tycker att Ripstick fungerar utmärkt som allround skida.

Ripstick 106 i Åre :D
1579026531274.png

Henric-s

Medlem
Tråkigt svar men om man pratar ett par skidor så blir det tyvärr en kompromiss, det går såklart att åka runt med ett par skidor med +100 i pisten. Troligen har du roligare om dom köper ett par skidor till som är gjorda för piståkning. Kolla blocket eller demoskidor från ett av ställena i Åre, kör hårt👍

Tottek

Aktiv medlem
Tråkigt svar men om man pratar ett par skidor så blir det tyvärr en kompromiss, det går såklart att åka runt med ett par skidor med +100 i pisten. Troligen har du roligare om dom köper ett par skidor till som är gjorda för piståkning. Kolla blocket eller demoskidor från ett av ställena i Åre, kör hårt👍
Ja de är klart, och de är exakt det jag har skrivit, dom ska funka bra när de e hårt men ok när det är is, är inte intresserad av ett par pist skidor idag och i och med att min sambo jobbar på Åre skidsport så kan jag få låna pist skidor därifrån dom få gånger jag vill åka på det

Henric-s

Medlem
Ahh, ok då är jag med:) I Åre är det inte så jättemånga dagar med väldigt mycket snö, du har troligen möjlighet att prova en massa olika skidor. Jag personligen ser ingen anledning att ha skidor som är bredare än 100mm, alltså prova dig runt. Nästa fråga är vilken radie? Ytterligare en anledning att prova själv!

Tottek

Aktiv medlem
Ahh, ok då är jag med:) I Åre är det inte så jättemånga dagar med väldigt mycket snö, du har troligen möjlighet att prova en massa olika skidor. Jag personligen ser ingen anledning att ha skidor som är bredare än 100mm, alltså prova dig runt. Nästa fråga är vilken radie? Ytterligare en anledning att prova själv!
Radie brukar va nice mellan från 19 till 21 ungefär 😊 ne dom få dagar de är väldigt mkt snö åker jag jjs som är 188 :)

Henric-s

Medlem
Ibland pratas det bara om bredd under fot, faktum är att om man har en stor bredd under fot och stor svängradie så behöver inte det vara detsamma som att man har dom mest lättåkta skidorna i lössnö. Ett par av mina Randonne skidor är ett par Dynastar mythic 87 carbon, dom har ett stuk som liknar Zag och Rossignol i skärningen och fungerar bra även i pist:)

erknilsson

Medlem
Hoppar in i tråden 😅
Vad är det som gör att du vill sälja vidare dina Op 108er? Just den modellen känns som gjord för Åres varierande väder.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp