One quiver skida, tips tack!

Tottek

Aktiv medlem
Tjenixen!

Mina opinion 108 lirar inte med min åkning längre så tänker att jag ska sälja av dom o köpa ett par nya

Min tanke är då att montera en shift på dom såklart och ha som ända skida

Har dock ett par gamla Armada jj 2.0 från typ 2015 som jag älskar men är aningens breda här i Åre

Dom jag har kikat på är ON3P Jeffery 108, line sick day 104, line sir Francis Bacon

Vill gärna hålla mig runt 105 i midja

Sen finns de en drös skidor jag har testat som inte passar mig också men om ni tipsar om dom så får jag sålla ut dom bara ;) tips med motivering mottages :D

Är 188cm 95kg bor i Åre, dom ska va roliga i susabäcken men gärna funk bra på hårt och ok på is

snej

Aktiv medlem
Jag har rätt svårt att förstå konceptet med
one-quiver om man bor på en skidort som Åre som kan erbjuda så fantastiskt olika förhållanden. Tre par eller möjligen två tycker jag är vettigt. En 80-85midja med massa metall för alla dagar i pist och en 105ish stabil skida för dagarna med bra snö. Tillägget skulle kunna vara ngt skojigare och lekfullare när vårslasken kommer. Men det är bara min åsikt, YMMV.

Gällande dina funderingar så ska jag inte ge mig in i andra märkens specifika modeller men du gör nog både dig själv och dina förväntningar på vissa skidor en otjänst genom att hoppas på att förhållandevis frammonterade skidor med ganska mycket rocker i både höjd och längd ska vara bra på hårt och ok på is. Vad är det du inte gillar med dina nuvarande?

//Jens, Salomon/Atomic

Tottek

Aktiv medlem
Jag har rätt svårt att förstå konceptet med
one-quiver om man bor på en skidort som Åre som kan erbjuda så fantastiskt olika förhållanden. Tre par eller möjligen två tycker jag är vettigt. En 80-85midja med massa metall för alla dagar i pist och en 105ish stabil skida för dagarna med bra snö. Tillägget skulle kunna vara ngt skojigare och lekfullare när vårslasken kommer. Men det är bara min åsikt, YMMV.

Gällande dina funderingar så ska jag inte ge mig in i andra märkens specifika modeller men du gör nog både dig själv och dina förväntningar på vissa skidor en otjänst genom att hoppas på att förhållandevis frammonterade skidor med ganska mycket rocker i både höjd och längd ska vara bra på hårt och ok på is. Vad är det du inte gillar med dina nuvarande?

//Jens, Salomon/Atomic
Vill ju bara meddela att bent chetler 100 är en stark kandidat med men rädd att den blir aningens smal
Jo men det blir aldrig att man åker bara pist, hamnar alltid utanför tillslut så en smalare skida är inte aktuellt än, men kommer nog, men så basicly 105 med en shift blir ju one quiver för att de är den man kommer välja 80% av tiden

Blizzard Rustler 11 i 188 cm (om du är skidåkare nog: 192 cm). Släng på ett par Tecton och du har ett par perfekta One Quiver-lagg.
Åker dem i alla förhållanden i Engelberg, men brask-lapp att jag inte åker pist efter att det finns bas nog.

gLasspinneL

Medlem
Yesbox, dock något tunga :/
Ok, vad är du ute efter för egenskaper..?
Du får inte bra kantgrepp i en ultralätt skida som är go när du ska huda upp för att åka ner sen..
Vi är ganska exakt samma storlek verkar det som och det kräver en lite stöddigare skida iaf för mig..
Det är tyngre ja men jag drar gärna med mig den vikten upp för den har jag glädje av ner sen =))
Vill jag bli snabb uppför så får ja la anställa Anna Skipper ;P
Poängen är hur är skidan för tung? vet många som turar med Enforcer framförallt tjejer.

Senast ändrad:

Tottek

Aktiv medlem
Ok, vad är du ute efter för egenskaper..?
Du får inte bra kantgrepp i en ultralätt skida som är go när du ska huda upp för att åka ner sen..
Vi är ganska exakt samma storlek verkar det som och det kräver en lite stöddigare skida iaf för mig..
Det är tyngre ja men jag drar gärna med mig den vikten upp för den har jag glädje av ner sen =))
Vill jag bli snabb uppför så får ja la anställa Anna Skipper ;P
Poängen är hur är skidan för tung? vet många som turar med Enforcer framförallt tjejer.
Men tänker att den ska ligga mellan 1750 och 1950 isch i vikt, så inget ultralätt men lättare än enforcer 104 free 😄

iSooLi

Aktiv medlem
Men tänker att den ska ligga mellan 1750 och 1950 isch i vikt, så inget ultralätt men lättare än enforcer 104 free 😄
Jag tror inte alls på conceptet med one quiver, möjligtvis med undantag i rollen som allround reseskida.

Men, nu är det ju du som söker... jag tycker du har ställt förväntningarna sjukt höga med vad de skall funka till, och tror det är svårt att uppfylla dem helt med en kandidat. Skulle jag söka som du efter dina specar så skulle jag i alla fall överväga dessa:

Tottek

Aktiv medlem
Okej okej alla förlåt för användandet av ordet one quiver eftersom det inte ens är sant, jag vill ha en skida som är sjukt Allround då 😅

Ta en koll på Armada Tracer 98 eller 108. Som komplement till gamla JJ, skulle jag rekommendera 98:an. Har blivit MYCKET bättre jämfört med tidigare årsmodeller.
Med handen på hjärtat så är det för de allra flesta oftare som en 98-midja är mer användbar än en 108. För åker man allround, brukar det inte innefatta så mycket bottenlöst puder...

Du skulle även kunna byta dina gamla JJ mot ARV, även där har det hänt MYCKET!

Men, i Åre skulle jag ha MINST 3 par lagg att åka på.

dnleriksson

Medlem
Tycker definitivt mina Fischer Ranger 98 ti kvalar in som en skida som fixar allt riktigt bra utom is då och det har nog mycket att göra med att den är rätt lätt. Blir lite fladdrig om det är riktigt hårt. Gå inte på en för lätt skida om hård pist utgör en stor del av åkningen.
Det här är iaf lätt de bästa skidorna jag ägt!

Tottek

Aktiv medlem
Om du ger input på vad det är du inte tycker funkar med opinionen så blir förmodligen lättare att få en bild av vad du är ute efter.
Jaa du, om jag kunde ge svar exakt på vad felet är så hade det varit lätt, får känslan av att jag åker med mer plöstryck och inte lika mkt mitt på foten längre och gissar på att det är därför den inte funkar lika bra längre, så vad gäller skidan är det väll shape? Konstruktion? Som inte passar min åkning längre?

Tottek

Aktiv medlem
Ta en koll på Armada Tracer 98 eller 108. Som komplement till gamla JJ, skulle jag rekommendera 98:an. Har blivit MYCKET bättre jämfört med tidigare årsmodeller.
Med handen på hjärtat så är det för de allra flesta oftare som en 98-midja är mer användbar än en 108. För åker man allround, brukar det inte innefatta så mycket bottenlöst puder...

Du skulle även kunna byta dina gamla JJ mot ARV, även där har det hänt MYCKET!

Men, i Åre skulle jag ha MINST 3 par lagg att åka på.
Ja jag börjar väll fundera på om 100 i midja skulle räcka o att bent chetler 100 är svaret jag söker, dom dagar det kommer massor med snö tar jag mina JJs och då kommer man inte tura heller

mina JJs är ingen idé att byta ut, gick dom gratis och skulle inte få en krona för dom om jag skulle försöka sälja dom 😅 Ja man kan tycka att man bör ha 3 par skidor, men man vet aldrig vart man kommer åka på en dag så man måste ha en skida som flyter ganska bra, men som går att carva med också osv, rustler 10 är ju typ sen ultimata skidan egentligen men tänker att någon annan skida måste de finnas också 😄

GoranC

Aktiv medlem
Bonafide är min nuvarande eventuella onquier skida. Men har inte testat den i lössnö ännu, men pistprestandan är outstanding.

termons

Aktiv medlem
Tycker det går bra med ett par om man inte turar mycket och sällan träffar på mer än knädjupt puder.

Om du skall tura endel, som det verkar med Shift bindning skulle jag rekommendera en skida närmare 100mm midja. Tycker Bent Chetler 100 eller Sickday 104 låter bra.

Och som många påpekat så får du bättre egenskaper på hård och dålig snö med en litet tyngre och stabilare skida. Tex Fischer Ranger 102. Men då är det tyngre uppåt.

Senast ändrad:

GoranC

Aktiv medlem
Visst är det :)
Men för att förtydliga.
jag har nog kört på minst 10 par olika skidor dom senaste 5 åren. Gått från mindre ”krävande” skidor och växlat upp.
Bonafide har samma eller bättre pistprestanda som de Völkl RTM84V-Weras jag haft. Carving på dom i varierande före ger en säkerhet och ett förtroende som är mycket solid. Inte på samma nivå som nyslipade Nordica Doberman GSR skidorna, men bra nära. Och förmågan att hantera en uppkörd pist är många gånger bättre. Högar och annat trams i pisten är naturligtvis lite mer slitsamt än att dansa runt med mina 115mm Head Cyclic, men dom blir långt efter rörande prestandan på hårt underlag och årets före har varit allt annat än bra. Inga lagg som man kommer hem efter en halvdag utan att det känns i lårmusklerna. Skulle vilja klassa dom som likvärdiga med Hendryx 917 17 fast mer lättsamma och enklare att stivota med och sedan gå tillbaka i skär i svängen. Funkar att både drivas med plöstryck i kraftfull carving som att åka på ”bakdelen” med sladdande i snöhögar blandat med is. Jag trivs oavsett väldigt bra med dom och har kört 11 av 12 dagar på dom årets ganska usla säsong snömässigt.
Men dom kräver som sagt en del av både åkare och pjäxor.

Marboh

Medlem
Det måste inte funka bra till allt. Den måste funka bra till det du tycker är roligt.
Resten kan man tumma på.

Ta turskidor som exempel. Antingen köper du skidor där du prioriterar uppväger eller nervägen.

Racer

Ny medlem
Slår ett slag för Elan Ripstick 106, fantastiskt allround skida som även gillar pist i hög fart, isigt kan jag dock inte uttala mig om... Funkar nog inget vidare oavsett med 106mm. Jag har inte åkt i djupare än 30cm men en del i skogen och där funkar den fint. Även uppkört kalfjäll med varierande skare, löst, packat och drivor funkar bra. Bara ösa på. Känns oerhört lekfull och den är lätt. Finns även en Black Edition men ett lager kol till i konstruktionen vilket gör den lite styvare. Har dock inte åkt den.

gLasspinneL

Medlem
Okej okej alla förlåt för användandet av ordet one quiver eftersom det inte ens är sant, jag vill ha en skida som är sjukt Allround då 😅
Lite tjatig men Nordica Enforcer 100...
Handen på hjärtat hur mycket har du tänkt att tura?
Nordican är en grym allroundare, gillar du att tura sen så köp ett par skidor för ändamålet, du kommer långt på en sådan kombo!

Många som jagar gram på skidorna här, försök att glida med skidorna istället för att lyfta dom när ni går.. :p

Tottek

Aktiv medlem
Lite tjatig men Nordica Enforcer 100...
Handen på hjärtat hur mycket har du tänkt att tura?
Nordican är en grym allroundare, gillar du att tura sen så köp ett par skidor för ändamålet, du kommer långt på en sådan kombo!

Många som jagar gram på skidorna här, försök att glida med skidorna istället för att lyfta dom när ni går.. :p
Ja men jag tänker det att 104 free är ju en satans bra skida.. Men va ju mer att det finns mycket skidor som inte väger över 2kg :)

Pamper

Ny medlem
Köpte själv nyligen 2020 Line SFB:n i 190 cm. Är själv 184, 80 kg. Bara fått ihop ca 5 dagar på den hittils men är ju grymt härlig skida om du söker efter något väldigt lekfullt. Kort svängradie och otroligt lätt vilket innebär att den är sjukt kul att carva med i pisten. Som en freestyle version av Line sakana typ. Väldigt jibbig och lätt svingvikt därtill så gör sig inte helt fel i parken. Dock har den ju det svårt i uppkört och isigt men åker du med finess kan man ändå ha kul i sådana förhållanden. Har inte fått prova den i puder men har all förutsättning för göra dig bra där.

Shreddinator

Ny medlem
Vad är det du letar i en av de bredare modellerna när det kommer till Åre? Alltså skidorna med midja 100-110? Tycker själv att den optimala "Sverigeskidan" ligger i spannet 90-100 (om inte 85-95) om man ska få något typ av bett i isen, speciellt i Åres typ av backar.
Samtidigt så får vi ju inte heller så mycket mer snö än typ 30 cm lössnö och då har jag svårt att se användningen av en bredare skida än 100mm. Speciellt då bredare skidor har en tendens att slita otroligt mycket på knäna vid för hårt underlag.

Tottek

Aktiv medlem
Vad är det du letar i en av de bredare modellerna när det kommer till Åre? Alltså skidorna med midja 100-110? Tycker själv att den optimala "Sverigeskidan" ligger i spannet 90-100 (om inte 85-95) om man ska få något typ av bett i isen, speciellt i Åres typ av backar.
Samtidigt så får vi ju inte heller så mycket mer snö än typ 30 cm lössnö och då har jag svårt att se användningen av en bredare skida än 100mm. Speciellt då bredare skidor har en tendens att slita otroligt mycket på knäna vid för hårt underlag.
Men pisten är ju inte där man håller sig oftast, som jag ska den ska funka bra på hårt men bara okej på is, så typ 105 +- 2mm känns som optimalt egentligen :)

Marboh

Medlem
Kör line vision 108. Timmat på blåisehenskapen för att få en lättare och mer lekfull skida utanför pisten. Då kör jag pistlagg.
Var inne på atris eller qst 106. Kanske kan va nåt.

jet

Aktiv medlem
Kanske K2 Mindbender 108ti kan vara något?
Jag trivs fint med den på hårdare underlag. Tyvärr inte hunnit med att få kört den i någon djupare snö ännu dock.
Är 170/83 och har den i 186. Monterat fram dom 1,5cm.

Hthun

Medlem
Alla småungar glider runt på twintips och har svinkul. Kan inte se varför man inte skulle kunna klara sig på ett par skidor. Denna pryl onnanin börjar gå för långt.
TRE par?! Om nån skulle försöka få med sig tre par skidor i min takbox till resan blir antingen personen eller två par skidor hemma.
Om alla ska ha tre var blir det tolv par i takboxen, omöjligt.

Men för att svara på frågan. Köp den skida du tror du har roligast på.

Pillard

Aktiv medlem
Att man inte vill tura på Enforcer kan jag intyga. Så länge det är vettigt flackt går det bra men börjar det branta på så märker man av vikten rejält. Nu väger ju TS 15 kilo mer än jag men jag upplevde t.ex. Navis Freebird som ganska stadig på isigt och hårt underlag. Den carvade fint i pisten och funkade när det blev lite puder med. Jag har en konstig hang up på styva skidor, så för mig var den för mjuk men om man tittar på Bentchetlers och SFB så har jag svårt att tro att de är direkt styvare. Uppför är det ju dock en dröm när man kommer ner på 1500g ungefär. Jag skulle nog också rekommendera att kolla på Völkl BMT 108. Hade inte frun satt stopp på skidköpandet hade jag köpt ett par 94or i höstas.

Kör line vision 108. Timmat på blåisehenskapen för att få en lättare och mer lekfull skida utanför pisten. Då kör jag pistlagg.
Var inne på atris eller qst 106. Kanske kan va nåt.
Förlåt om jag kapar tråden lite här 😇 Men om man är 189 cm och väger runt 90 kg. Hur tror du att ett par Vision funkar då? Är man helt körd i pisten eller funkar de när det är relativt mjukt och/eller vårslask? Står i valet och kvalet mellan Atris och Vision.

robRhino

Aktiv medlem
LINE Vision 108
Grymt bra skida som verkligen överraskat på mig då jag aldrig gillat den gamla typen av Carbon skidor. Trodde dessa skulle vara oroliga och dåligt kantgrepp...men nej!, visst i väldigt hög fart och ojämnt är den ju inte lika stabil som t ex Rustler 11(som nämnts ovan) men lekfullheten är istället på en helt annan nivå! Gillar dessutom alltid en skida som jag bestämmer över än en man ”bara” åker med. Skaffade dessa som tur/lek skidor men kör nu dessa nästan jämt i Sverige förutom om det finns lite puder utanför, men även där är dom grymma för sin bredd. Måste som sagt säga att kantgreppet nästan imponerar mest iaf utifrån egenskaperna jag trodde innan.
Kör själv med en Shiftbindning på dessa då man verkligen vågar stå på även i pisten.
Tror dessutom att många skulle må bra av/bli bättre med en mer lättåkt skida.
Väger 89kg och är 185cm.
21BC8485-2596-475C-8AB1-DFF1D7DE329F.png

Senast ändrad:

Patbor

Ny medlem
Jag stod inför samma val tidigare i år.

Testade flera skidor på skidtesten i hemsedal.
Jag köpte till slut ett par Black Crows Navis Freebird och satte på Fritchi Tecton 12 bindning. Kört 11 dagar på dem nu och supernöjd. Jag är lite kortare och lättare än dig, men gå på en längre skida bara så kommer det bli fint. Jag köpte 173, men jag är bara 171cm och väger 65kg.
Lätt och lekfull med relativt snäv radie för skidtypen. Förvånansvärt bra att ladda på i uppkörd pist med, jag hade inte så höga förväntningar på detta, men det funkar bra. Inte lika stabila som mina gamla Kästle FX95HP, men de väger också ett halvt kilo mindre...

supercross

Medlem
+1 på Elan Ripstick 106 som tidigare har nämnts.
Du kan ju kolla även på Scott Scrapper 105 som jag
bara har hört gott om.

Marboh

Medlem
Förlåt om jag kapar tråden lite här 😇 Men om man är 189 cm och väger runt 90 kg. Hur tror du att ett par Vision funkar då? Är man helt körd i pisten eller funkar de när det är relativt mjukt och/eller vårslask? Står i valet och kvalet mellan Atris och Vision.
Jag är 183 och strax norr om 90 pannor. Tycker det funkar bra så länge det inte är nyspolat.
Har bara kört skidorna över jul och nyår. Men min bild än så länge är att man kan driva på laggen rätt hårt i pisten, kul att carva. Lekfulla och betydligt kvickare än q115 som jag körde innan. De är rätt styva under foten och bakom pjäxan med lite mjukare mot tip&tail. Lätta och jag upplever dem som smidiga i 189. Visst blir det lite rockerfladder i hög fart men tycker inte det stör så mycket. Egentligen är det bara när det var riktigt hårt (läs regn sen minusgader) som gjorde det lite mer utmanande. Men det är inte det jag har försökt matcha skidan till. Kör med shift på, tänkt att använda som onequiver (utom rent pistsmiskande). Då kör jag nåt annat.
Inte provat vårslush men tror att den trivs bra där.
Hoppas på att få köra lite djupare puder för att se hur den funkar där. Endast fått 1,5-2 dm.

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp