Dynastar Cham 107

224moh

Aktiv medlem
Dynastar Cham 107
Hej!
Har beslutsångest över längd val gällande Dynastars "Cham 107"
175 eller 184 cm, Har ingen riktigt koll på hur dessa skidor mäter sig i längd... Är ingen tungviktare ca 56 Kg på ~171cm, så är inte i behov av en för lång skida.

Tänker dra en rövare och köpa utan att ha provåkt, 107:an har ju fått så fina recensioner :rolleyes:

Tack på förhand!

Senast ändrad:
Dynastar Cham 107
är 178 och väger 86? samma skida. Känner också för 175, eller skall jag välja 184?
Åker mycket off pist med alla förhållandena som det erbjuder. hårt, puder, brant men kan tycka det är skönt med en bra pist...

Dynastar Cham 107
OPAC sa:
är 178 och väger 86? samma skida. Känner också för 175, eller skall jag välja 184?
Åker mycket off pist med alla förhållandena som det erbjuder. hårt, puder, brant men kan tycka det är skönt med en bra pist...
I ditt fall skulle jag gå på 184. Bättre flyt utanför pisten, är själv 178cmx80kg och kör inga skidor under 185cm.
Testat chamen i alla längderna och finner samtliga lätthanterliga i pisten.

Dynastar Cham 107
Tja!

Åker du med kraft/fart - välj då 184. Även i pisten bättre.
Har dock inte samma skida, Pro Rider 105an 184 längd, deras tidigare modell. Skiljer såklart en del men i alla fall...
Enligt min egen åsikt kan man ta till lite längre lagg när det är tip-rocker eller full-rocker.

Dynastar Cham 107
Tack för tydliga och bra svaren Resqual och P3h!

Ni menar att trotts 9 cm längre så är 184 lättare att hantera i hård off pist och brantare passage än 175 med min kropps konstellation? Åker med kraft och fart för det mesta, så mycket man kan det när man är som jag 40+..
Har haft skidor i ca min egen längd förr (kört på pro rider innan). Mycket sugen på 184 dock men vill så klart inte försämra min åkning, då jag skall ut på tur från Stuben på Lördag. Tacksam förr ytterligare expert råd från Er?

Dynastar Cham 107
OPAC sa:

Ni menar att trotts 9 cm längre så är 184 lättare att hantera i hård off pist och brantare passage än 175 med min kropps konstellation? Åker med kraft och fart för det mesta, så mycket man kan det när man är som jag 40+..
Har haft skidor i ca min egen längd förr (kört på pro rider innan). Mycket sugen på 184 dock men vill så klart inte försämra min åkning, då jag skall ut på tur från Stuben på Lördag. Tacksam förr ytterligare expert råd från Er?
Jag skulle gått på 184. Jag kör 184 nästan samma längd som du men 10kg lättare. Och de känns kortare än vad de är.
Riktigt lätta att få runt även i smala passager. Nu har jag HM varianten men kan inte se att det skulle va så stor skillnad.

Dynastar Cham 107
Petter79 sa:
OPAC sa:

Jag skulle gått på 184. Jag kör 184 nästan samma längd som du men 10kg lättare. Och de känns kortare än vad de är.
Riktigt lätta att få runt även i smala passager. Nu har jag HM varianten men kan inte se att det skulle va så stor skillnad.
Kanon, tack för svar! Vad är din uppfattning i övrigt om det här med längd på OP skidor i relation till längd och vikt?

Dynastar Cham 107
Min uppfattning är att med dagens skidor är det oftast inga problem att gå upp ett snäpp längre än vad man tror att man ska ha.

Dynastar Cham 107
Tjena! Någon som har bra koll på vad de är för skillnad på skidan 12/13 och denna säsong 13/14. Är det några ändringar på den till skillnad från förra året?

Dynastar Cham 107
Någon som har jämfört Cham 107 (orginal) med cham 107 High Mountain. Förutom att HM är lättare, vilka andra skillnader har ni erfarit?

Dynastar Cham 107
Tjena,

ärt det någon som åkt med både Black crow, corvus och dynastar cham och kan ge ett uttalande om skillnaden, lätt åkta osv…? Står i valet och kvalet mellan dom två ?

Tillbaka
Topp