Dynastar in Big

Dynastar in Big
Halloj!

Ska köpa nya skidor. Funderar på Dynastar Intuitive Big eller inspired by J. Nobis. någon som vet vad det är för skillnad? Hur är de båda modellerna?

mvh oskar

Dynastar in Big
Har ett par Dynastar Little Big Fat om du är intresserad. Kommer orailade med bindning. Åkta två mån.

Stay fresh.

Dynastar in Big
Det är ingen skillnad mellan Big och Inspired förutom grafiken. Samma visa som med Arno Adam Pro Model för ett par år sedan. Den var likadan som den vanliga Big:en i konstruktion. Däremot finns det ju numera en "riktig" Jeremy Nobis proskida, Nobis Prorider. Den är betydligt hårdare.

Dynastar in Big
I siing magazin test i fjol skrev dom att det vaqr väldigt stor skillnad mellan int big och inspired...
nu har jag inte tidningen i handen men jag är nästan säker på att det var int big, det fanns iaf två olika dynastar fat skis och ena var inspired och den var betydligt mjukare.

Dynastar in Big
Oskar_NT: Du har helt enkelt fel.
De olika varianterna är:

Intuitiv BIG
BIG Inspired by Jeremy Nobis
Båda dessa har en konstruktion som Dynastar kallar Autodrive, dvs en kombination av cap och sandwich. Det är samma skida och den är mjuk och lättåkt (har inte testat själv dock, men det sägs ju så i alla tester). Mått: 117-89-110. Skidan finns i 158, 168, 178 och 188.

Intuitiv BIG Prorider
Super Nobis
Dessa två är en hårdare variant med ren sandwichkonstruktion. Supernobisen har en lite annorlunda grafik (saknar draken tex) och är enbart riktad mot den amerikanska marknaden. Konstruktionsmässigt är Proridern och Supern dock lika. Mått 117-90-109. Finns enbart i 194. Ca 2000kr dyrare än Inspired och Intuitiv BIG.

Dynastar in Big
Hej! Jag har prövat både Inspired och Vanliga InBIG (har själv Inspired) tyvärr i olika längder, men jag kan säga att båda är helt underbara! Jag var på jakt efter ett par fetare skidor i vintras och prövade lite olika märken, Head Monster, K2, Pocket-Rocket, men kände inte riktigt att någon passade. Prövade då en kompis InBIG (188cm) själv är jag 171 cm, och blev FAST! Det var den skidan jag skulle ha! Dock fanns bara pro-modellen kvar att beställa från fabriken och enligt tillverkarna ska det vara samma skida, men jag har hört att Inspired ska var lite hårdare, men det är inget jag har tänkt på. Skidan är följsam och skön i långa pistsvängar och riktigt härlig i puder. Känner att jag kan lita då dem även i hårdare snö utan att de tar kontrollen över mig. Jag är tjej och har ju inte världens starkaste ben men de funkar både för mig och min extrenåkande kompis. Jag ser fram emot en ny säsong med mina Inspired! Skulle inte vilja byta ut dem mot några andra!

Mvh Elisabeth

Dynastar in Big
Ok då var det Intuitiv BIG Prorider
Super Nobis som jag tänkte på, det var ju trots allt ett tag sedan jag läste tidningen.

Dynastar in Big
tack för förklaringar. det är lite rörigt det där med design och namn och så.

nu står mitt val mellan head im 85 och dynastar insp/big. någon som har åkt på båda? hur mjuk är insp/big i jämförelse med monstern?

Dynastar in Big
Jag har åkt på både Inspired, INBIG och Head Monster 85. Enligt tillverkarna ska Head Monstern vara tillverkad så att den är mjuk vid liten belastning och blir styvare när man belastar skidan och trycker ifrån mer. Jag har kompisar som åker på Monstern och är jättenöjda. Själv var jag inte riktigt nöjd med Monstern. Jag upplevde att jag inte riktigt orkade trycka ifrån tillräckligt(jag är inte speciellt stark i benen!). Den kändes lite klumpig. Jag tror att man bör vara en kraftfullare åkare för att kunna utnyttja hela skidans kapacitet. Dynastar Inbig/inspired upplever jag som lite följsammare, jag kommer mer överens med dem. En kompis som provade mina blev helt fast och har även hon köpt ett par. Jag tror att du kommer bli nöjd med vilka du än köper för båda är två mycket välgjorda och bra skidor som passar bäst i off-pisten utan för den skull vara dåliga i pisten. Ett bra tips är att pröva skidorna på plats och jämföra, men finns inte den möjligheten får man ju chansa!

Tillbaka
Topp