Effekt av felmonterad bindning i sidled

mpost

Ny medlem
Hej,

Jag fick just hem ett par Line Prophet 100 (186 cm) och kollade monteringen av mina Jester på dessa.
Bindningarna är monterade 2 respektive 3 mm till vänster (sidled) på båda skidorna. Innebär det att man får svårare att svänga åt höger? Eller är det bara en sån grej man kan ignorera?

I pisten gör det kanske mer än i pudret....

Nu är det första gången jag köpt ett par bredare skidor så jag undrar om jag ska ringa och skälla ut butiken eller om jag kan luta mig tillbaka och se fram emot skidresan :|

Vore tacksam för lite råd i detta!

Optimalt är självklart om de sitter helt centrerade, 2-3 mm låter visserligen knappt märkbart, eller syns det med blotta ögat? Vilka är det som har monterat? Förstår inte riktigt hur de lyckats då man borrar efter en mall.

Ta en bild och lägg upp.

Det är inte så petigt och du kommer inte att märka det i åkningen.

Hur har du mätt? Om du fått 2-3 mm genom att mäta på sidorna av bindningen så sitter hålen bara 1-1,5 mm snett. Ingen katastrof.

Däremot kan du alltid reklamera monteringen. Jag fick 1000:- i rabatt efter en liknande miss hos en bra butik i Sthlm.

/M

Sockerfarsan sa:
Det är inte så petigt och du kommer inte att märka det i åkningen.

Hur har du mätt? Om du fått 2-3 mm genom att mäta på sidorna av bindningen så sitter hålen bara 1-1,5 mm snett. Ingen katastrof.

Däremot kan du alltid reklamera monteringen. Jag fick 1000:- i rabatt efter en liknande miss hos en bra butik i Sthlm.

/M
Yes, jag har mätt med måttband. Hade jag frågat någon som inte letade efter hur bindningarna är monterade så hade den personen inte märkt att dom sitter lite fel. Jag såg inget innan jag bestämde mig för att kontrollmäta.

Men då är det nog helt ok att bara tuta och köra då :) Synd att dom inte gör det rätt bara. Det är ju faktiskt inte svårare att göra rätt än fel när det gäller sånt här.

Jag beställde från skistore.se och dom monterade bindningarna. Det var någon av er som undrade

Mallarna är oftast sneda ett par mm efter användning. Har aldrig sett en mall som stämmer till 100% efter lite användning tyvärr.

Jobbigt att du var tvungen att kontrollmäta. Du hade inte märkt det alls om du inte hade vetat om det, nu kommer du antagligen glida runt och tänka på det

Blir sällan rätt monterat. Ta tid på dig och montera själv, blir minst lika bra.
De flesta butiker kör principen fort men fel och levererar halvdana monteringar och ursäkter istället.
Varför skulle det vara t ex en utsliten monteringsmalls fel? Det är fortfarande den som monterat som valt att använda mallen. Är man proffsig så ser man till att verktygen är tipptopp, resultatet har då förutsättningar att bli bra.

Du kommer sannolikt inte märka ngt, MEN jag tycker gott att du kan höra av dig till inköpsstället och berätta för dem vad som skett...

Tillbaka
Topp