Egen tillverkade split-skins?

Blide

Medlem
Någon som har provat att dela ett par hudar och använda dem på två olika skidor?
Tanken är att dela mina hudar som nu används på EHP 193 112mm och få dem att också funka på mina nya Dynafit The Stoke (106mm i midjan, 182 cm).
Den uppenbara frågan man ställer sig är om det kommer att bli tillräckligt grepp?

Det är ju inte ett speciellt stort "mellanrum" som måste skapas för att de skall passa bägge skidorna, frågan är väl mest hur stort man vågar göra, får väl prova mig fram helt enkelt, men kul att veta om någon har provat...

javisst det är bara att slica på.

lämpligtvis skär du väl ut en tillräckligt bred remsa för att de ska passa precis lagom till dina nya turskidor.

Varför ska du splitta dom? Är det inte bättre att bara skära dom efter stoken och köra på det? Greppet är ju hur som helst tillräckligt, är det något jag inte har fattat?

Har vid ett tillfälle gått på splitskins och det funkade helt OK (men inte perfekt), de var väldigt smala så de täckte väl upp kanske halva ytan under skidan. Skär du hudarna efter de smalare skidorna och skär upp mitten får du 7mm i mitten utan hud, det tror jag knappt kommer märkas. Å andra sidan är 3,5mm på varje sida inte heller mycket så du behöver kanske inte ens splitta dem.

Det Gudrun inte fattat är att man hellre vill ha hud nära stålkanten än i mitten för att slippa bakhalhet när man går på skrå.

Ja det kan ju vara en poäng att börja med att skära hudarna till dina nya turskidor. Utan att splitta dom i mitten. Förmodligen kommer du ju tura nästan bara på dessa då de kommer tura mycket bättre än dina gamla (antar du går från duke till dynafitbindning) och du kommer inte vilja släpa runt på dina stora plankor när du har ett bättre alternativ.

Och de gånger du vill gå kortare turer med EHPna kan du testa att "sicksacka" hudarna lite så att du får lite bättre kontakt längs kanterna. Alltså fästa dom lite kors och tvärs på skidorna. Om det absolut inte funkar för dig kan du splitta hudarna då.

Tillbaka
Topp