eh... hm.. valla eller är jag helt borta?

erikon

Ny medlem
Hej på er! Jag gjorde för några dagar sen mitt första köp av skidor. Det blev ett par Head Monster iM85. Hur är det med valla? Är dom fabriksvallade eller ska man ordna det själv? Hur ofta bör man valla skidorna om alls? Är jag helt ute å cyklar?

Varma hälsningar

/Idioten

skidorna brukar väl va hyfsade när man får dom, men det går alltid bättre om man har vallat själv också. Sen bör du valla efter varje åkdag, om inte det i alla fall en gång i veckan.

/Jonas

Det beror helt på.
Skidorna är ju sällan helt torra när man får dom vilket är bra. Men jag skulle rekommendera dig att rengöra skidorna ordentligt genom att lägga på en mjuk glidvalla och då menar jag inte att gnugga lite utan att smälta på den med strykjärn för att sedan skrapa bort det överflödiga.
Efter detta så kan man lägga på den valla som man vill ha.

I vissa fall så kan skidorna från börja ha fettfläckar under sig när dom är nya och då rekommenderar jag att man tvättar skidorna med valla-väck direkt för att sedan göra som jag beskrev ovan.

Sedan så ska du försöka hålla efter dina skidor och valla regelbundet. Om du märker att dina skidor börjar bli torra under så borde du redan ha vallat dom :)

Klart som tusan du ska valla! Skidorna går fortare än polarnas och blir lättare att svänga, garanterat!

Originalvallan är egentligen bara ett skyddsskikt och knappt det. Nya belag skall alltid "impregneras" med en mjuk valla innan man börjar använda skidorna.

Arbeta med ett inte alltför varmt stryk- eller valljärn, låt vallan vara i flytande form över hela skidan under låt säga 5-10 minuter, varmsickla av överflödet och låt skidan svalna. Det här kan upprepas så ofta man orkar och ids. Tävlingsåkarna upprepar impregneringen, speciellt då på fartskidorna, upp till 15 gånger innan skidorna överhuvudtaget används.

OBS, OBS, OBS! Varning för hög värme på vallajärnet! Belaget kan skadas, porerna kan sättas igen, alternativt belaget bular sig eller släpper. Illa, mycket illa!

Ett lite udda "tips" kanske: Jag impregnerade mina friåkningsskidor med en hård kallvalla, -15 (hade inget annat hemma) och upptäckte att impregnerinen höll nästan hela säsongen...mysko, men praktiskt!

För tidigare inlägg i ämnet använd fritextsökningen under FORUM/ översikt, skriv in "valla", och se så mycket info man finner...

Vänligen,
Ace DG

Tillbaka
Topp