ELAN GSX Race

nipa03

Ny medlem
ELAN GSX Race
Har kommit över ett år gamla ELAN GSX Race (191cm) och undrar om detta är något för mig eller om jag ska försöka sälja dem?

Är själv 186/91 och åker inte allt för avancerat. Vill kunna åka i pisten och ibland vid sidan av. Åker ett ett tiotal dagar per år kanske.
Priset var så pass bra så jag var tvungen att köpa dem. :-)

Någon som har info om dessa skidor annat än att det är rena racingskidor? Går det att "finåka" med sådana skidor eller är det för aggressiva för en annan?

Tack,

Senast ändrad:
ELAN GSX Race
Ingen som åkt på dem och kan säga om det är något att ha eller ej. Har försökt kolla på nätet men hittar inte så mkt info om dem.

ELAN GSX Race
Har inte åkt på dem, men allt är relativt. Det är klart att du kan "finåka" med dessa skidor, det är bara en fråga om din egen tyngd, styrka och skicklighet.
Själv skulle jag numera (har inte tävlat på 15 år) aldrig välja ett par raceskidor om jag inte var ute efter att race-a (he he he, hur fan skriver man en så'n sak egentligen?!). Det finns tillräckligt bra skidor i klassen strax under race, tex Fischer SC och Head SuperShape.

"Terrängegenskaperna" beror lika mycket på hur duktig och vältränad du är som på skidornas egenskaper; att åka utanför pisten med den typ av skidor som du nämner kräver väldigt mcket av åkeren i fråga. Om nöden inte så krävde (typ oväntat superdump osv) skulle jag själv äldrig åka offpist med den typ av skidor som du nämner. De är helt enkelt inte tillverkade för sådana äventyr; bl.a. är främre delen av raceskidor väldigt styva för att ha bästa möjliga grepp vid hårda förhållanden och därmed tämligen olämpliga för offpistäventyr. Men att åka i pisten med sådana skidor är jävligt kul!

Slutsaten: du måste tyvärr väja själv.

MVH
Daniel

ELAN GSX Race
>Daniel

Jag tackar för din info. Jag förstår att de inte är optimala att åka utanför pisten med och att jag själv får utvärdera huruvida jag ska behålla skidorna eller byta efter ha provåkt dem. Om bara snön kan komma nu då så man kan provåka i hemmabacken. :-)

ELAN GSX Race
Då jag antar att det är ett par sådana här (fast fjolårs) som du har: https://www.freeride.se/prylar/skidor/2010/elan/gsx-fis-waveflex-race.html så är det faktiskt inte så jättesvårt att avgöra om du skall behålla eller sälja vidare. Kort sammanfattning: det är riktiga tävlingsskidor som är gjorda för att gå i landsvägsfart och snabbare, och som def. inte skall åkas offpist. Det är grovt missbruk av skidor att köra riktiga racegrejer i offpisten, dels är det svårt och inte så roligt, men så förstör du utrustning som någon annan kan använda på rätt sätt.

Du har helt klart tyngden och storleken för att köra skidorna som de är tänkta att köras, men om du har tekniken som krävs är upp till dig själv. Det är stora svängar och god teknik som krävs för att verkligen utnyttja skidorna till fullo, men väl där kan det inte bli så mycket bättre i pisten!

Sammanfattningsvis skulle jag säga att detta inte är en skida som man har som enda skida, dels är det inte så jättemycket sväng i den, men den måste åkas jäkligt aktivt för att bli rolig, vilket allt som oftast brukar betyda att man blir trött ganska snabbt! Fisåkare och sportlovs-firare göre sig icke besväret!

ELAN GSX Race
Hehe.. ja det är precis sådana jag kommit över. Jag har förstått att det krävs sin åkare för att utnyttja sådana skidor som det är tänkt. Jag måste dock ge dem en chans innan jag letar mig nya. I ärlighetens namn är jag inte så ofta utanför pisten heller (5-10% av tiden max) resten tillbringas i "pisten".

Nu vill jag mest att det ska komma lite snö så man får ge sig ut testa dem.

Jag tackar för ditt inlägg och tar till mig infon. I "värsta" fall får man väl lägga ut dem på blocket eller här på köp och sälj om jag känner att de inte passar mig. :-)

ELAN GSX Race
Jag har kört ett par dagar dagar på ett par 170. Jag tycker dom flyter på riktigt bra i hård som lite uppkörd pist men så fort du åker utanför pisten så litar jag inte riktigt på dem, de kan dyka lite som dom vill och jag hitter ingen riktig flyt. jag tycker du ska spara dem, det är en riktigt rolig skida som gör precis som du vill och är hyffsat stabil i hög fart.

ELAN GSX Race
Nu har jag visserligen inte provat 2010 års modell, men däremot årsmodell 2008. Den sistnämnda är fullständigt stenhård och saknar, enligt mig, dynamik. Visst, skidan är en race-skida, vilket innebär att den gör jobbet i hård pist - ett jävla bett. Dock anser jag personligen att du skall överväga en försäljning, ty du endast åker 10 dagar per år, och satsa på något som kommer dig mer till mötes.

ELAN GSX Race
Var och körde premiärtur i hemmabacken igår och jäklar vilka skidor. :-) Visst, dom är hårda så det gäller att ligga på lite men grymt bra bett var det i dem och jag tror inte det är någon skida som jag kommer att ta utanför pisten alltför ofta iaf. Det ska då ha kommit så mkt snö så man inte kan låta bli att ta en sväng i pudret.
Jag tackar för alla era synpunkter och svar på mina funderingar.

Hoppas alla får ett bra (skid-)år 2010! :-)

Tillbaka
Topp