Elan Magfire 82 ti

Lundblom

Medlem
Elan Magfire 82 ti
Hej jag tänkte höra om det är någon som har provat Elan Magfire 82 ti och i så fall vad ni tyckte om den. Jag har själv provat föregångaren Magfire 12 för något år sedan och tyckte att den var väldigt bra men skulle vilja veta om 82 ti också är bra. Vad jag har förstått så ska de vara i princip samma skida och jag tror att den enda skillnaden ska vara att 82 ti ska vara lite lättare.

Senast ändrad:
Elan Magfire 82 ti
Har provat 82xti som är ungefär samma men med mera drag. Bara ett åk och i 168cm eller nåt, kändes lite ovant med så korta när man är van vid 188-194cm. Dock så var det riktigt ös i dom och de bet i isig pist som bara den. Kändes som de klarade lite stökig snö rätt bra trots bristen på längd. Tyckte de var bäst i korta svängar, men en längre skulle nog vara mycket bra allround/pist, och så ville de vara på skär mycket så de är inget för sladdaren/glidaren. Jag är 170cm/75-80kg, mycket erfaren skidåkare, stark men ont i knäna... Tror jag skulle vilja ha en lite längre (runt 180) för allroundåkning om jag körde mest i pist och kanske lite utanför, det hade varit en perfekt skida för Åre. Mitt betyg till den korta som jag provade blir ändå en stark 4, jag gillar nog inte korta skidor för kortsväng men den skötte sig mycket bra och kan köras väldigt hårt utan att balla ur.

Elan Magfire 82 ti
Det jag menade var att jämföra modellen xti med ti. Har inte kört förra årets vad jag kan minnas. Med mera drag menar jag att det är en skida för mera hårdkörning och att den svarar bättre på mera fart och kraft men å andra sidan så vill den nog ha mera av det för att vara rolig. Om man brukar bli trött framåt eftermiddagen kanske ti är ett mer avslappnat alternativ som kan köras lite lugnare utan att kännas tråkig.

Var väldigt länge sedan jag körde G4/G41 så jag vågar mig inte på att jämföra. Tror de var bra men jag köpte ett par Dynastar Arno Adam istället..

Elan Magfire 82 ti
Jag har alltid hyrt skidor för att slippa släpa dem till och från bussar och flygplatser men bestämde mig för att köpa ett par egna som jag kan bli "inkörd" på.
Jag är ganska tung (95-97Kg) och gillar att åka välpreppad pist men vill även kunna ge mig ut i terrängen. Jag förklarade detta för en säljare på Alpint i Sthlm och han plockade fram ett par Elan Magfire 82 Ti och sa att det är de som gäller, det fanns ett par dyrare modeller också men han tyckte att Elan var blande de bästa och jag kan bara hålla med!

Jag har aldrig upplevt att ett par skidor har svarat så bra i svängarna och haft sånt bett även när det är lite isigt. Jag har iofs bara använt dem en vecka i Italienska alperna men jag ångrar inte köpet för en sekund! Dock bör man vara antingen väldigt stark i benen eller ganska tung, om man är lättare så bör nog Magfire 78 vara ett lämpligare val.

Elan Magfire 82 ti
Tack för svaret. Så som du upplevde magfire 82 ti så upplevde jag magfire12 men jag väger bara 74 kg. Kan det vara så att 82 ti är styvare än 12 an? Enligt vad jag har läst så ska den inte vara styvare bara lättare. Är det någon som har provat båda modellerna som kan komma med synpunkter

Snödjup

Tillbaka
Topp