Elektrisk lavinryggsäck

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Elektrisk lavinryggsäck
Tänkte eventuellt införskaffa lavinryggsäck och är helt ny på det området.
Har kikat runt lite kommit fram till att det i så fall blir en "elektrisk".

Två som verkar bra är Ortovox avabag litric freeride och Black Diamond Jetforce Pro

Någon som har erfarenhet av någon av dessa eller någon likvärdig som ni tycker är bättre? Tänker att runt 25 liter är lagom.

Jetforcen verkar något bättre i funktionen då den håller airbagen uppblåst i c:a 3min och sen töms för att kunna skapa en luftficka.
Och om jag förstått rätt så kan den blåsas upp 4ggr på en laddning- men jag är lite osäker där. hittade inte heller hur länge den klarar på en laddning
Den verkar inte ha remmar för att fästa skidor, men är tveksam om jag kommer ha användning för det.

Avabag klarar två uppblåsningar på en laddning och batteritid på upp till 60 timmar.
Man kan ha integrerat ryggskydd.
Verkar vara väldigt praktisk i övrigt.

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Jag skulle även kolla ryggsäckar med Alprides E2 system. Jag tycker inte att antalet gånger det går att blåsa upp ballongen spelar någon större roll.

Jag hade för länge den första varienten av BD Jetforce och jag ladded den 1-2 gånger per säsong. Tung som satan och jag valde att sälja den när pandemin började och alla var ute efter turutrustning.

Elektrisk lavinryggsäck
Jetforce kan ladda om 7ggr fulladdad, men det är inget dom går ut med.
Jag sålde min för att: tung men framför allt systemet tar sån jäkla plats så man får ju inte med sig någonting.
Nu har jag en med patron och får med mig det jag vill.
Det roligaste var att starta upp den i gondolen, jäklar vad folk hoppade till 😃

Elektrisk lavinryggsäck
farsan56, vilken modell har du nu?

Testa allt du kommer åt. Även patronsäckar. Viktigt att det känns rätt.

Jetforce Pro är otroligt kompetent men tekniken är skrymmande och jag tycker konstruktionen har några svagheter. Om säkerheten är prio 1 så är förmodligen jetforce pro den bästa på marknaden just nu. Den är dessutom robust, enkel att ställa in och bekväm. Ändå känns den inte helt rätt för min del. Hittar jag en lättare lavinryggsäck där teknikpaketet är plattare och mindre skrymmande samtidigt som ryggsäcken är bekväm och praktisk så byter jag. Ortovox gick bort när jag valde säck ca 22/23 pga något strul med tekniken. Bör vara löst nu. Scott kändes ganska bekväm men saknar flexibiliteten med boosters som Ortovox och Jetforce har. Nu med mer erfarenhet av lavinsäck så hade jag inte brytt mig lika mycket om flexibiliteten. En ca 20-25l säck funkar för mig både i liftburen åkning och för dagsturer.

Info om jetforce pro
Lavintekniken ink. laddning och kommunikation känns klockren. Funktionen att den tömmer sig själv efter 3 minuter låter bra i teorin.

Väskan består av två delar: bas och booster. Basen består av ryggplatta, teknikpaket, axelremmar och midjebälte. Mycket bekväm bas men onödigt robust för min användning. Booster finns i tre olika storlekar och fästs med dragkedja.10l, 25l och 35l.

Teknikpaketet stjäl det mesta av volymen från ryggen och 8-10 cm rakt ut. Se första bilden där 25l booster sitter på. Utrymmet som omsluts av teknikpaketet mäter ca 15x30x10cm (bredd x höjd x djup). Rymmer exempelvis en matlåda och dryck. Allt utöver det packas långt från ryggen = längre momentarm. Då jag ofta glömmer bort att jag har på mig säcken så är det egentligen inget problem men konstruktionsmässigt känns det fel.

Axelremmarna innehåller laddkabel/kontakt på ena sidan och handtag på andra sidan. Man kan precis stänga facket med en pratdelen till en BC link 2.0 men det är tight. Topcom Twintalker har en mindre pratdel.

Skidor kan fästas på diagonalen igenom ett spännband som sitter fast i basen och en ögla som sitter fast i booster. Se bild med röd 10l booster. Sitter mycket stabilt och jag glömmer bort att jag bär på skidorna.

Hjälmfästet finns i ett fack som alla boosters har. Går inte att använda om man bär skidor på ryggsäcken. Spelar mindre roll för mig.

Booster 10l (röd booster på bild 2)
Om man inte har så mycket packning så är jetforce pro med 10l booster nära ideal. Stör mig inte på något även om jag föredrar att ha den i knät i sittliftar med grunda säten. Ett nästan platt fack där du får plats med spade, sond och hudar. Då återstår endast det lilla utrymmet på 15x30x10cm. Räcker precis till dji mini + kontroll + komradio. Alternativ massäck + dryck + komradio.

Booster 25l
Perfekt för dagsturer. I ytterfacken får man plats med hudar, spade och sond. I mellanfacket får man plats med exempelvis Googles och i utrymmet mellan bas o booster får man plats med både kamerautrustning, massäck, dryck och en dunjacka. Funkar fint att bära skidor på utsidan även om väskan är fullpack.

Booster 35l
Har aldrig använt. Googles-facket är dubbelt så stort och facket som bildas mellan bas o booster har en kompressionsrem högt upp på varje sida. Tror den kan vara bra om vädret är lite mer utmanande eller om du vill ha med dig mer kamerautrustning. Om 35l boostern skulle packas helt full kan jag tänka mig att det blir svårt att fästa skidorna på utsidan av väskan. Spännremmen på basen når inte riktigt pga booster är för stor.

Bilagor

• IMG_2276.jpeg
    IMG_2276.jpeg
    1.4 MB · Besök: 187
  • tempImageuY7HuH.png
    tempImageuY7HuH.png
    4.1 MB · Besök: 185
Elektrisk lavinryggsäck
Jag skulle även kolla ryggsäckar med Alprides E2 system. Jag tycker inte att antalet gånger det går att blåsa upp ballongen spelar någon större roll.
Lägger också en röst på Alpride E2, systemet är skapligt lätt och det finns flera olika märken som använder det i sina säckar. Jag har en BCA Float E2-35 som passar perfekt för mina behov men bland annat Scott har några modeller med det som är riktigt bra.

Elektrisk lavinryggsäck
farsan56, vilken modell har du nu?

Testa allt du kommer åt. Även patronsäckar. Viktigt att det känns rätt.

Jetforce Pro är otroligt kompetent men tekniken är skrymmande och jag tycker konstruktionen har några svagheter. Om säkerheten är prio 1 så är förmodligen jetforce pro den bästa på marknaden just nu. Den är dessutom robust, enkel att ställa in och bekväm. Ändå känns den inte helt rätt för min del. Hittar jag en lättare lavinryggsäck där teknikpaketet är plattare och mindre skrymmande samtidigt som ryggsäcken är bekväm och praktisk så byter jag. Ortovox gick bort när jag valde säck ca 22/23 pga något strul med tekniken. Bör vara löst nu. Scott kändes ganska bekväm men saknar flexibiliteten med boosters som Ortovox och Jetforce har. Nu med mer erfarenhet av lavinsäck så hade jag inte brytt mig lika mycket om flexibiliteten. En ca 20-25l säck funkar för mig både i liftburen åkning och för dagsturer.

Info om jetforce pro
Lavintekniken ink. laddning och kommunikation känns klockren. Funktionen att den tömmer sig själv efter 3 minuter låter bra i teorin.

Väskan består av två delar: bas och booster. Basen består av ryggplatta, teknikpaket, axelremmar och midjebälte. Mycket bekväm bas men onödigt robust för min användning. Booster finns i tre olika storlekar och fästs med dragkedja.10l, 25l och 35l.

Teknikpaketet stjäl det mesta av volymen från ryggen och 8-10 cm rakt ut. Se första bilden där 25l booster sitter på. Utrymmet som omsluts av teknikpaketet mäter ca 15x30x10cm (bredd x höjd x djup). Rymmer exempelvis en matlåda och dryck. Allt utöver det packas långt från ryggen = längre momentarm. Då jag ofta glömmer bort att jag har på mig säcken så är det egentligen inget problem men konstruktionsmässigt känns det fel.

Axelremmarna innehåller laddkabel/kontakt på ena sidan och handtag på andra sidan. Man kan precis stänga facket med en pratdelen till en BC link 2.0 men det är tight. Topcom Twintalker har en mindre pratdel.

Skidor kan fästas på diagonalen igenom ett spännband som sitter fast i basen och en ögla som sitter fast i booster. Se bild med röd 10l booster. Sitter mycket stabilt och jag glömmer bort att jag bär på skidorna.

Hjälmfästet finns i ett fack som alla boosters har. Går inte att använda om man bär skidor på ryggsäcken. Spelar mindre roll för mig.

Booster 10l (röd booster på bild 2)
Om man inte har så mycket packning så är jetforce pro med 10l booster nära ideal. Stör mig inte på något även om jag föredrar att ha den i knät i sittliftar med grunda säten. Ett nästan platt fack där du får plats med spade, sond och hudar. Då återstår endast det lilla utrymmet på 15x30x10cm. Räcker precis till dji mini + kontroll + komradio. Alternativ massäck + dryck + komradio.

Booster 25l
Perfekt för dagsturer. I ytterfacken får man plats med hudar, spade och sond. I mellanfacket får man plats med exempelvis Googles och i utrymmet mellan bas o booster får man plats med både kamerautrustning, massäck, dryck och en dunjacka. Funkar fint att bära skidor på utsidan även om väskan är fullpack.

Booster 35l
Har aldrig använt. Googles-facket är dubbelt så stort och facket som bildas mellan bas o booster har en kompressionsrem högt upp på varje sida. Tror den kan vara bra om vädret är lite mer utmanande eller om du vill ha med dig mer kamerautrustning. Om 35l boostern skulle packas helt full kan jag tänka mig att det blir svårt att fästa skidorna på utsidan av väskan. Spännremmen på basen når inte riktigt pga booster är för stor.
Tack så mycket för den utförliga infon!

Elektrisk lavinryggsäck
Lägger också en röst på Alpride E2, systemet är skapligt lätt och det finns flera olika märken som använder det i sina säckar. Jag har en BCA Float E2-35 som passar perfekt för mina behov men bland annat Scott har några modeller med det som är riktigt bra.
Har kollat upp det lite nu också, och det verkar ju onekligen bra.

Elektrisk lavinryggsäck
Nu har jag en Dakine poacher ras 46 med Mammut ras 3.0 system.
Tilltagen volym men går att platta till den bra med kompressionsremmarna.
Frugan har en Scott Alpride E2, hade jag bytt igen nu hade det blivit en sån.
Undrar om hon märker att jag smygbyter med henne 🤔

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Hade gått på den med om jag köpt idag nu när de åtgärdat felet.
Det står nog mellan Ortovox Litric och BCA Float E2
Verkar vara de två som sitter skönast och har lägst vikt.
I testet verkar de dock tycka att BCA passar mer till liftburen åkning och möjligen kortare turer- de menar kanske att den är för liten🤔. Jag kommer troligen inte gå några längre turer men man vet ju aldrig. Tycker den verkar bra med bla fack i midjeremmen och den är ju bara c:a 100 g tyngre än Ortovox.

Elektrisk lavinryggsäck
Nu har jag en Dakine poacher ras 46 med Mammut ras 3.0 system.
Tilltagen volym men går att platta till den bra med kompressionsremmarna.
Frugan har en Scott Alpride E2, hade jag bytt igen nu hade det blivit en sån.
Undrar om hon märker att jag smygbyter med henne 🤔
Som vanligt ljuger jag som en häst travar 🙄
Det är Alpride system 2.0 hon har, alltså den med två st mindre patroner.
Vilken j…a koll jag har då!
Nu tar jag en kall och lugnar nerverna lite 🍺

Elektrisk lavinryggsäck
Är det integrerade fyggskydd i era ryggsäckar eller använder ni separata ryggskydd.
Sitter de integterade ryggskydden lika bra, eller funkar det kanske bättre med separat skydd.

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Jag brukar faktiskt skippa (oftast) ryggskyddet när jag har av-säcken på. Den är såpass kraftig mot ryggen och så har man ju hela säcken imellan om man trynar.
Det blir så jäkla klumpigt och varmt med båda, speciellt om det ska knatas🥵

Elektrisk lavinryggsäck
Jag o sambon har BD Jetforce Pro, haft dem i 3 säsonger nu, vill jag minnas. Nu har vi inte testat andra elsäckar men funktionsmässigt har vi inget att klaga på. Vi har Skutan som hemmaberg och använder säcken både för liftburen åkning/offpist och toppturer runt om i Jämtland, etc. Dvs det är den skidrygga vi använder oavsett om vi åker pist eller offpist av den anledningen att ryggan är bra och att packa om den, flytta radio mm, stup i kvarten orkan man ju inte. Vi har alla 3 boosters men använder bara 35L. Vi upplever att då blir säcken smidigare att åka lift med då många prylar ryms i det stooora🙂 goggles-facket upptill, hela säcken blir oxå "pösigare" om ni fattar, och inte så bulkig i liften. Och fullpackad på topptur får vi med oss allt vi behöver. Brukar ladda säcken/kolla laddning i början på säsongen och nån gång under. Beror lite på hur ofta vi tränat med den men den håller laddning även i sträng kyla så inget att klaga på där. Vi har löst ut den 7 gånger på en laddning, bara för att testa. Pieps har en bra app där man kan testa säcken enkelt, smidigt att uppdatera firmware via bluetooth mm.
En nackdel är ju att den är dyr ordinarie pris, vi köpte dem på en superkampanj för 8' styck så det var ok i sammanhanget. Den låter rätt högt när man drar den så tänk på grannarna om ni ska testa hemma sent på kvällen.🙂 Den är ju inte heller den lättaste säcken på marknaden vad jag kan se men för oss (som inte testat nån annan) så är detta ingen issue. Jmf man med våra säckar utan ballong så är det ju stor skillnad, förstås. Men sammanfattningsvis har det kanske framgått att vi är väldigt nöjda med den och har inget att klaga på.

Elektrisk lavinryggsäck
Låter ju riktigt bra med superkapacitorer som både blåser upp snabbare och har betydligt längre livslängd än batterier.
Då står det nog mellan Deuter Alproof 32 med E2 som verkar riktigt bra eller
BCA Float E2 som ju även finns i en större variant på 35 liter, lite tyngre dock men lite rejälare material.
Scott har ju problem med snäppet till höftremmen och sitter inte lika skönt så den går bort.

Elektrisk lavinryggsäck
Ang. ryggskydd o säck så har vi oftast ryggskydden på plus säcken. Svettig blir man ändå lik förb-t.🙂BD-säcken har en vadderad ryggplatta som känns rätt fast men det är inte ett riktigt ryggskydd såvitt jag bedömer. Vi har Atomics supermjuka ryggskydd så de märks knappt, känns naket utan vare sig med eller utan rygga.

Elektrisk lavinryggsäck
Jag o sambon har BD Jetforce Pro, haft dem i 3 säsonger nu, vill jag minnas. Nu har vi inte testat andra elsäckar men funktionsmässigt har vi inget att klaga på. Vi har Skutan som hemmaberg och använder säcken både för liftburen åkning/offpist och toppturer runt om i Jämtland, etc. Dvs det är den skidrygga vi använder oavsett om vi åker pist eller offpist av den anledningen att ryggan är bra och att packa om den, flytta radio mm, stup i kvarten orkan man ju inte. Vi har alla 3 boosters men använder bara 35L. Vi upplever att då blir säcken smidigare att åka lift med då många prylar ryms i det stooora🙂 goggles-facket upptill, hela säcken blir oxå "pösigare" om ni fattar, och inte så bulkig i liften. Och fullpackad på topptur får vi med oss allt vi behöver. Brukar ladda säcken/kolla laddning i början på säsongen och nån gång under. Beror lite på hur ofta vi tränat med den men den håller laddning även i sträng kyla så inget att klaga på där. Vi har löst ut den 7 gånger på en laddning, bara för att testa. Pieps har en bra app där man kan testa säcken enkelt, smidigt att uppdatera firmware via bluetooth mm.
En nackdel är ju att den är dyr ordinarie pris, vi köpte dem på en superkampanj för 8' styck så det var ok i sammanhanget. Den låter rätt högt när man drar den så tänk på grannarna om ni ska testa hemma sent på kvällen.🙂 Den är ju inte heller den lättaste säcken på marknaden vad jag kan se men för oss (som inte testat nån annan) så är detta ingen issue. Jmf man med våra säckar utan ballong så är det ju stor skillnad, förstås. Men sammanfattningsvis har det kanske framgått att vi är väldigt nöjda med den och har inget att klaga på.
Ja den verkar väldigt genomtänkt och viktskillnaden är ju inte jättestor , knappt 3kg mot drygt 2,5. Det ser inte jag som avgörande om det finns andra fördelar, dock känner jag nog att det lutar åt E2 systemet, sen så har självklart priset en viss betydelse. Går ju att hitta de flesta för 10-11tkr om man letar lite.

Elektrisk lavinryggsäck
Alltså har du testat olika ryggsäckar eller övertolkar du någon annans bedömningar?
Spännet var ju ganska tydligt i testet att det var svåröppnat. Sen säger de ju att remmarna är tunnare och har mindre vaddering än de bekvämare ryggsäckarna. Så något ligger det väl i det.
Får jag möjlighet så kommer jag testa, men inte helt lätt att hitta i nån butik i närheten. Det är tyvärr BCA och Deuter som inte verkar finnas.

”While we loved most elements of the Scott Patrol E2, the waist belt design is a near-fatal flaw. If any snow gets into the buckle – which is challenging to prevent in mid-winter – it can either stick shut or not close properly, which is a safety concern. We found it nearly impossible to tighten down while wearing the pack, and since the waist belt is on the narrower side, it doesn't provide much support, and the pack can shift around when charging downhill. Additionally, the clamshell design can make it tough to retrieve important items stashed near the bottom, and it lacks a hip belt pocket, which would make small essentials more easily accessible. ”

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Lite sen på tråden, men ändå ...

Jag köpte en Scott Patrol E1 22 till frugan i födelsedagspresent nu när tysken har till riktigt bra pris (499 Euro) och insåg direkt efter att hon fått den att jag omöjligt kan klara mig utan lavinrygga i vinter ...

Efter några års uppehåll och numera med både titan och lättmetall i kroppen är jag på berget igen. Förra vintern lite trevande ... men en del riktigt fin åkning och istort sett bara alpin turåkning och bara en handfull gånger med liftsupport. I vinter kommer det att bli betydligt mer intensiv åkning.

Mitt behov är en lite större säck som fungerar för heldags skidturer såväl i fjällen som i alperna, vilket när det gäller lavinryggor innebär omkring 30 liter eller mer.

Eftersom ingen av de lokala sportaffärerna har något utbud av lavinryggsäckar har jag i vanlig ordning ägnat mig åt näthandel ... där Google är min bästa vän.

Outdoorgearlab har varit en av flera källor till visdom

Efter ett betydeande antal timmar vid datorn och mobilen landade en beställning på en Deuter Alproof 32 hos tysken. Den har ännu inte landat hemma hos mig, så om det var rätt val eller inte vet jag inte, men jag tror det.
https://www.sport-conrad.com/en/products/deuter/alproof-32-sc.html

Det som var helt klart för mig var att det skulle vara en elektrisk säck, både för att slippa krångla på flyget och för möjligheten till multipla blåsningar och kunna testa fritt. Bra att lära sig hur man packar ihop ...

De säckar som blev de jag slutligen valde mellan var Ortovox Avabag Litric Tour 30, Scott Patrol E2 30 och Deuter Alproof 32.

Och som sagt, valet föll slutligen på Deuter eftersom det känns som den mesta kompletta ryggsäcken och har alla de detaljer som jag vill ha på en skidryggsäck. Sannolikt kommer jag aldrig att behöva utlösa den i skarpt läge och då gäller det ju den att den fungerar i daglig användning ...

Bland annat värdesätter jag följande på Deuter Alproof 32
- Toppficka för glasögon, vantar, mössa och annat som är bra att ha lätttillgängligt.
- Bältesficka (Yes!)
- Både vertikalfäste och A-frame för skidor.
- Hjälmhållare i form av en påse vilket gör att den kan användas även för annat och ger extra packvolym.
- Ett kantigt format vilke gör att den (förhoopningsvis) går att ställa ned på marken utan att den välter ... (men det återstår att se).
- Tycks vara en riktigt bra ryggsäck för skidåkning som man monterat en lavinairbag i och inte en lavinairbag som också fungerar som ryggsäck ...

Scott Patrol E2 30 tycks vara en mer minimalistisk säck och saknar många av de detaljer enligt ovan som jag värdesätter hos en skidryggsäck (med eller utan airbag).

Ortovox Litric Tour 30 är absolut intressant, speciellt möjlighet att skifta mellan olika storlekar på själva säcken. Men jag tycker att även denna saknar en del av Deuters lösningar och lösningen med utlösningshandtaget tilltalar mig inte alls. Även om det är låst i lift och vid transporter känns det dumt att det hänger utanpå (eller finns det en ficka att stoppa in det i?) med riska att det hakar fast i något när man hanterar säcken. Känns spontant mycket bättre med en ficka att stoppa in handtaget i när det inte behövs.

Observera att detta inte är en test, jag har överhuvudtaget inte haft någon av dessa ryggor i min hand, utan ovanstående är enbart baserat på teoretiska studier ... du som läser detta får göra din egen bedömning.

/MM

PS! Jag återkommer när jag haft möjlighet att testa ryggan. DS.

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Lite sen på tråden, men ändå ...

Jag köpte en Scott Patrol E1 22 till frugan i födelsedagspresent nu när tysken har till riktigt bra pris (499 Euro) och insåg direkt efter att hon fått den att jag omöjligt kan klara mig utan lavinrygga i vinter ...

Efter några års uppehåll och numera med både titan och lättmetall i kroppen är jag på berget igen. Förra vintern lite trevande ... men en del riktigt fin åkning och istort sett bara alpin turåkning och bara en handfull gånger med liftsupport. I vinter kommer det att bli betydligt mer intensiv åkning.

Mitt behov är en lite större säck som fungerar för heldags skidturer såväl i fjällen som i alperna, vilket när det gäller lavinryggor innebär omkring 30 liter eller mer.

Eftersom ingen av de lokala sportaffärerna har något utbud av lavinryggsäckar har jag i vanlig ordning ägnat mig åt näthandel ... där Google är min bästa vän.

Outdoorgearlab har varit en av flera källor till visdom

Efter ett betydeande antal timmar vid datorn och mobilen landade en beställning på en Deuter Alproof 32 hos tysken. Den har ännu inte landat hemma hos mig, så om det var rätt val eller inte vet jag inte, men jag tror det.
https://www.sport-conrad.com/en/products/deuter/alproof-32-sc.html

Det som var helt klart för mig var att det skulle vara en elektrisk säck, både för att slippa krångla på flyget och för möjligheten till multipla blåsningar och kunna testa fritt. Bra att lära sig hur man packar ihop ...

De säckar som blev de jag slutligen valde mellan var Ortovox Avabag Litric Tour 30, Scott Patrol E2 30 och Deuter Alproof 32.

Och som sagt, valet föll slutligen på Deuter eftersom det känns som den mesta kompletta ryggsäcken och har alla de detaljer som jag vill ha på en skidryggsäck. Sannolikt kommer jag aldrig att behöva utlösa den i skarpt läge och då gäller det ju den att den fungerar i daglig användning ...

Bland annat värdesätter jag följande på Deuter Alproof 32
- Toppficka för glasögon, vantar, mössa och annat som är bra att ha lätttillgängligt.
- Bältesficka (Yes!)
- Både vertikalfäste och A-frame för skidor.
- Hjälmhållare i form av en påse vilket gör att den kan användas även för annat och ger extra packvolym.
- Ett kantigt format vilke gör att den (förhoopningsvis) går att ställa ned på marken utan att den välter ... (men det återstår att se).
- Tycks vara en riktigt bra ryggsäck för skidåkning som man monterat en lavinairbag i och inte en lavinairbag som också fungerar som ryggsäck ...

Scott Patrol E2 30 tycks vara en mer minimalistisk säck och saknar många av de detaljer enligt ovan som jag värdesätter hos en skidryggsäck (med eller utan airbag).

Ortovox Litric Tour 30 är absolut intressant, speciellt möjlighet att skifta mellan olika storlekar på själva säcken. Men jag tycker att även denna saknar en del av Deuters lösningar och lösningen med utlösningshandtaget tilltalar mig inte alls. Även om det är låst i lift och vid transporter känns det dumt att det hänger utanpå (eller finns det en ficka att stoppa in det i?) med riska att det hakar fast i något när man hanterar säcken. Känns spontant mycket bättre med en ficka att stoppa in handtaget i när det inte behövs.

Observera att detta inte är en test, jag har överhuvudtaget inte haft någon av dessa ryggor i min hand, utan ovanstående är enbart baserat på teoretiska studier ... du som läser detta får göra din egen bedömning.

/MM

PS! Jag återkommer när jag haft möjlighet att testa ryggan. DS.
Det är ungefär min analys av Deuter Alproof också och den ligger nog i topp på min lista just nu. Jag har dock inte uteslutit BCA FLOAT e2 som ju finns i en 35 liters variant också.
Provade en Scott Patrol E2 i veckan och den känns som du skriver lite minimalistisk och satt inte så bra/bekvämt som jag tycker en ryggsäck borde göra om man ska åka utför med den.

Elektrisk lavinryggsäck
Det är ungefär min analys av Deuter Alproof också och den ligger nog i topp på min lista just nu. Jag har dock inte uteslutit BCA FLOAT e2 som ju finns i en 35 liters variant också.
Provade en Scott Patrol E2 i veckan och den känns som du skriver lite minimalistisk och satt inte så bra/bekvämt som jag tycker en ryggsäck borde göra om man ska åka utför med den.
Yepp … BCA gick lite under min radar … tror det berodde initialt att den inte har A-frame fäste i kombination med en förhållandevis hög prislapp.

EDIT: 35 liters HAR A-frame fäste för skidor, det är 25 liters som inte har det … miss av mig.

BCAn ser riktigt intressant ut! 👍

/MM

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Elektrisk lavinryggsäck
Deuter Alproof 32 landade i veckan. Ännu bara torrkörd inomhus men känns som en rymlig och bra säck med många fack och smarta lösningar. Och, ja packar man den full i botten står den självständigt på jämnt underlag. :)

Tyvärr har jag drabbats av en viss beslutsångest efter att tittat närmare på BCA Float E2 35 ... speciellt sidoöppningen på nederdelen av säcken verkar vara en väldigt attraktiv funktion, speciellt om man "springer" på kortare sluttningar som förvaringsfack för hudar.

För övrigt känns säckarna förhållandevis likvärdiga även om lösningar/detaljer skiljer sig en hel del. Funderade ett tag på att även beställa en BCA för att välja vilken jag skulle behålla, men tror jag skippar det och behåller Deutern.

Återkommer med lite mer info när jag varit ute på berget om någon är intresserad (gilla!). ;-)

/MM

Elektrisk lavinryggsäck
Deuter Alproof 32 testad.

Deuter Alproof 32.jpg

För första gången någonsin körde jag med ryggsäck i Romme Alpin. Testade ryggan i liften, pisten och serveringen. Jag fuskade lite genom att lämna lavinsäkerhetsutrustningen hemma ... ;-)

Storlek
Ryggsäcken har de magiska måtten 55x32x20 vilket gör att den fungerar utmärkt som kabinväska på flyget. Specad som 32 liter vilket sannolikt innebär omkring 28 liters packvolym med Alpride E2 systemet monterat. Ser inte så stor ut men tack vara formen går det att trycka in det mesta man kan behöva på dagsturen (eller som kabinväska).

Att packa
Säcken har tre mindre dragkedjeförsedda fack för småprylar samt en ficka i midjebältet. En i säkerhetsutrustningsfacket, en i huvudfacket och en i toppen, tillgänglig direkt utifrån som rymmer typ goggles, handskar och mössa (eller vad man nu vill stoppa i). Fickan i midjebältet är tyvärr liten och rymmer inte en mobiltelefon eller större plånbok, vilket är lite trista.

Vidare finns två större packutrymme. Ytterst utrymmet för säkerhetsutrustning, vilket är riktigt rymligt och inga problem att få med sig en spade modell större (för att vara lavinspade) och bra fack för sond och spadskaft. Huvudpackutrymmet där även airbagen är monterat kommer man åt uppifrån och från sidan, kändes lite ovant inledningsvis, men när jag använt säcken ett tag fungerar det bra. Men hur bra det är på kalfjället i snöstorm återstår att se ...

Jag testpackade all den utrustning jag skull kunna behöva på en dagstur. Det gick i utan problem, faktiskt betydligt rymligare än jag trodde vid första besiktningen av ryggan.

- Spade
- Sond
- Litet universalverktyg
- First Aid Kit (modell mindre)
- Stighudar
- Skarjärn
- Stegjärn
- Tunn dunjacka
- Vindjacka
- Extra strumpor
- Extra tunn tröja
- Mössa
- Extra handskar
- Vattenflaska
- Lunchpaket
- Extra goggles

Fäste för skidor och hjälm
Skidor går att fästa i sk. A-frame med hjälp av kompressionsremmarna på sidorna. Finns även möjlighet att fästa diagonalt med extra remmar som följer med och monteras på öglor. Hjälmpåse finns i en ficka i botten av säcken, jag hade gärna sett att påsen hade varit något större, men det tycks fungera helt OK.

Bärsystem
En stor (ovanligt bred) ryggplatta fungerar mycket bra för mig och ryggan sitter bra på min rygg. Men, om möjligt prova innan köp eftersom det kan skilja sig stort mellan olika personer. Jag är 185 cm, 90 kg med typ normal kroppsbyggnad. Jag är initialt lite irriterad över "metalllåset" på midjebältet, lite trixigt att både låsa och öppna, men när det väl är låst och remmarna åtdragna sitter det ... förhoppningsvis en fråga om vana.

Flexibilitet
Jag har ännu inte haft möjlighet att testa ryggan vid turåkning utan hitintills bara vid fotvandring och piståkning (och i serveringen). Känns som en bra och genomtänkt skidryggsäck som kommer att fungera utmärkt både vid liftbejtänad åkning och med hudar under skidorna (lång ifrån närmaste servering).

Alpride E2
Ryggan är utrustad med det elektriska airbagsystemet Alpride E2 som väger in på omkring 1 100 gram och tar upp packvolym på omkring 4 liter. Jag gillar superkapacitatortekniken och att den underhållsladdas av två AA-batterier, om man kostar på sig Lithium håller de laddningen hela säsongen (5 månader) eller upp till 3 blåsningar. Jag har provdragit, och det fungerar utan problem. Men lite omständligt att få ur luften och vika ihop airbagen och packa ihop den. Övning rekommenderas.

Sammanfattningsvis ...
Efter en viss tveksamhet inledningsvis är jag mycket nöjd med Deuter Alproof 32 och tror den kommer att fungera bra som min allmountain ryggsäck. Smarta lösningar och hög kvalitet. Jag gillar att den är förhållandevis diskret i sin design och inte skriker ut lavinrygga.

Men det finns flera andra intressanta alternativ. Bland andra BCA Float E2 35 som verkar snarlik i funktion och utformning, men skiljer ut sig med sin "Side Stash Pocket" som ger tillgång till ett utrymme i nedre delen av säcken utan att man behöver ta av den.

/MM

Senast ändrad:
Elektrisk lavinryggsäck
Jag har Ortovox Litric. Lätt och sitter bra:)
Vilken bas har du? Litric ser väldigt intressant ut tack vare det smidiga modulära systemet. Men finns ju två olika baser, tour och freeride att välja mellan. Ser ut som att tour är lite lättare med mindre vaddering jämfört med freeride som har ett lite mer rejälare bärsystem och möjlighet till integrerat ryggskydd.

Elektrisk lavinryggsäck
Tänkte eventuellt införskaffa lavinryggsäck och är helt ny på det området.
Har kikat runt lite kommit fram till att det i så fall blir en "elektrisk".

Två som verkar bra är Ortovox avabag litric freeride och Black Diamond Jetforce Pro

Någon som har erfarenhet av någon av dessa eller någon likvärdig som ni tycker är bättre? Tänker att runt 25 liter är lagom.

Jetforcen verkar något bättre i funktionen då den håller airbagen uppblåst i c:a 3min och sen töms för att kunna skapa en luftficka.
Och om jag förstått rätt så kan den blåsas upp 4ggr på en laddning- men jag är lite osäker där. hittade inte heller hur länge den klarar på en laddning
Den verkar inte ha remmar för att fästa skidor, men är tveksam om jag kommer ha användning för det.

Avabag klarar två uppblåsningar på en laddning och batteritid på upp till 60 timmar.
Man kan ha integrerat ryggskydd.
Verkar vara väldigt praktisk i övrigt.
funktions mässigt tycker jag att Jetforce ärden mest intressanta idag. Då den backar fläkten efter en kort stund för att då suga ur luften ur den kanske begravda ballongen för att på så sätt ska ett utrymme och luft ficka under snön. Tanken är klart tilltalande! dock det finns inga bevis för att det verkligen har avsedd effekt. Men skulle det funka. är det ju skönt att veta att du kommer få en luftficka kort efter begravning.

Elektrisk lavinryggsäck
funktions mässigt tycker jag att Jetforce ärden mest intressanta idag. Då den backar fläkten efter en kort stund för att då suga ur luften ur den kanske begravda ballongen för att på så sätt ska ett utrymme och luft ficka under snön. Tanken är klart tilltalande! dock det finns inga bevis för att det verkligen har avsedd effekt. Men skulle det funka. är det ju skönt att veta att du kommer få en luftficka kort efter begravning.
Den funktionen är oxå bra när ballongen ska packas efter en dragit den tycker jag. Inte mycket luft kvar som jag behöver trycka ut så smidigt o snabbt att packa om.

Elektrisk lavinryggsäck
I haven't personally used an electric avalanche backpack, but from what I've seen and read, they're generally more convenient than gas-powered ones since you don't have to worry about refills or airline restrictions. The trade-off is usually a bit more weight and a higher cost.

Most modern options are quite reliable, especially for recreational touring, but it's still important to practice deployment and understand how it works in real conditions. Battery performance in cold weather is also something to keep in mind.

If you're still comparing options or want a deeper breakdown of different backpacking gear and setups, I came across this guide that might help: https://outdoorsearcher.com/

Tillbaka
Topp