För det första så tror jag att vi är många här som överskattar Jons stjärnstatus. Är han namnkunnig bland oss inbitna puderåkare? Absolut! I radhussveriges tv-soffor? Nej, det tror jag faktiskt inte.
Tycker du är helt rätt ute när du säger att WC inte är en ideell verksamhet för amatörer, vi får inte glömma bort att det faktiskt är ett landslag vi pratar om här. I vilket annat landslag kan man ta en plats genom att enbart befinna sig på orten? I vilket annat landslag är din geografiska plats viktigare än dina idrottsprestationer?
För mig är det väldigt enkelt, det finns en klar och tydlig kvalgräns för att få en plats i landslaget, Jon är inte tillräckligt bra för att nå den än.
I det här fallet så fanns det en plats kvar, och en svensk åkare där. Matematiken är enkel, men om man tillåter Jon att utnyttja det här kryphålet en gång, hur motiverar man att det inte får utnyttjas fler gånger och av andra åkare? Vad händer den dagen det finns en plats och fyra åkare? Struntar man i kvalgränsen en gång så blir det väldigt svårt att motivera varför man inte ska göra det nästa gång, och det finns säkert många bland EC-åkarna som gärna vill åka WC även om de får pröjsa för resan själva. Hur säger man nej till en lovande ungdom när man sagt ja till en gammal "föredetting" med bibehållen trovärdighet? Rent teoretiskt, vad skulle hindra dig och mig från att åka till en WC-tävling och tvinga oss till en plats?
Affärsmässigheten ligger i att ha ett landslag som håller en hög nivå, för att garantera det har man infört en kvalgräns, minst en pallplats i EC. Att låta Jon åka hade nog inte påverkat vare sig till eller från, men man måste kunna se den större bilden och konsekvenserna av att strunta i den egna kvalgränsen riskerar att på sikt urvattna och sänka svensk alpinsport. Förbundet har begränsat med pengar och för att kunna nå stora framgångar internationellt är det viktigt att hushålla med dessa och satsa på rätt åkare i rätt tid. Det fungerar inte om vem som helst får ställa upp bara man är där.
Det är som sagt ett landslag det handlar om, inte ett korplag!