Vinter-Paul
Aktiv medlem
En björk om dagen
Man kan hantera denna säsong relativt bra med att vara länge uppe i norr och sen när snön smält ge sig ut till havs, eller skärgård iallafall.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Jag skulle säga att en helikopter är klart effektivare. För det första kan man blåsa iväg all pollen över till någon man för stunden råkar ogilla och däremellan kan den användas till att förgylla skidåkningen liteJibberisch sa:Jag vill ha en egen ubåt.
Som jag kan dyka med.Jibberisch sa:Jag vill ha en egen ubåt.
Trots att jag lider av allergi och alltså borde dela Jibberish aversion mot björkar är det ändå din punkt här som träffar mig mest. Varför måste skiten växa så tätt? Om vi sågar ner varannan kommer skogsåkning betyda något positivt, även i Sverige framöver...Heddious sa:Jag har faktiskt fällt en del björkar i mina dagar, som ung var jag medlem i Friluftsfrämjandets ungdomsverksamhet och i det ingick en hel del vindskyddsbyggande,vilket inte sällan är synonymt med björkfällande.
Dock är jag inte allergiker så jag hyser ingen personlig aversion mot just björkar som sådana.
Däremot försökte jag och en kompis göra sirap av björksav en gång i slutet av förra millenniet. Vi hade missat att sirapstillverkning med fördel baseras på lönn-dito. Jävla "Lilla Huset På Prärien/I Den Stora Skogen" till att vara vilseledande. Sav som sav tänkte vi. Så var dock inte fallet, och det gick åt väldigt mycket strösocker för att få blasket att tjockna.
Hennes föräldrar har inte släppt oss i närheten av köket sedan dess, oavsett ingredienser.
Så jo, jag kanske ogillar björkar ändå.
Inte minst den krokiga fjällsorten som växer precis för tätt för att jag ska kunna köra emellan dem. Jäkla träd till att ha närhetsbehov. Vad är det för fasoner?!
Kontentan av det hela: Jag har fällt ett okänt antal björkar. Behöver jag fälla fler?
Hm, lärk istället för björk. Now we are talking. Vi bygger alltså vårt eget Montgenevre där de knotiga små jäklarna en gång huserade. Det verkar som att det är dags att asnöka om omställningsbidrag från EU för att genomföra det här projektet. Första steget borde bli ett 2 månaders allt-betalt-studiebesök i just Montgenevre...Jibberisch sa:Käre Pillard du har missuppfattat mig. Alla andra träd får vara kvar. Jag hatar inte naturen. Tvärtom. Det är bara Björk som skall väck. Bort! Vi kan plantera Lärk där på sluttningarna där Björken en gång ockuperade och förnedrade.
Jag har så jävla dålig teknik och framförhållning i min svagt planerade åkning att flatljus inte gör någon större skillnad. Bara något att skylla på.
En rymdraket låter fortfarande relevant. Jag tar med handdukar och jordnötter åt alla.
Eller att Jibberisch flyttar till Val Thorens. Där finns bara prydnadsträd av typen gran, och bara vid vissa tider på året.Pillard sa:Hm, jag känner att Jibberish intresse kommer att kraftigt avvika från vårt ganska snart. En värld kontrollerad av Jibberish kommer helt sakna vindskydd och sikt vid flatljus. Lösningen kanske elt enkelt är att vi tar ner varannan björk och sen skramlar till en rymdraket över sommaren?
Spontant känner jag att studieresan är den mest intressanta punkten, förutsatt att den sker under vinterhalvåret. (I och för sig misstänker jag att lärkskog även gör sig ypperligt som mtb-terräng men den diskussionen lämnar jag åt HappyMTB.)Jibberisch sa:1. Avlägsna Björkar.
2. Studieresa kring Lärkträd.
3. Fucka Golfströmmen.
4. Äta glass. (Hägen Däz jordgubb är att föredra)
Du har en poäng. Då ska vi bara luska fram en forskare som stödjer vår tes?Pillard sa:Frågan måste ju dock vara ifall rapporten någonstans säger att lärk är sämre på samma sak?
Det ska nog gå att hitta någon som kan tänka sig att följa med på vår forskningsresa och mäta pH-värden i Montgenevre-skogenHeddious sa:Du har en poäng. Då ska vi bara luska fram en forskare som stödjer vår tes?Pillard sa:Frågan måste ju dock vara ifall rapporten någonstans säger att lärk är sämre på samma sak?