En björk om dagen

En björk om dagen
Man kan hantera denna säsong relativt bra med att vara länge uppe i norr och sen när snön smält ge sig ut till havs, eller skärgård iallafall.

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Jag vill ha en egen ubåt.
Jag skulle säga att en helikopter är klart effektivare. För det första kan man blåsa iväg all pollen över till någon man för stunden råkar ogilla och däremellan kan den användas till att förgylla skidåkningen lite :)

En björk om dagen
Ha! Kanske!

Men en ubåt med rätt features kan både underlätta de gånger jag känner för att dra igång ett atomkrig (söndagsmornar öär här överrepresenterade av någon anledning) plus det lär vara bättre med en ubåt för eventuell djupdykning på apreeees skin.

Underförstått - ska jag till toppen av ett berg använder jag isxa och stighudar. Inte helikopter. Så klart. Errr.

Med en ubåt av "atom"-slaget kan man också stanna nere under ytan under långa perioder. Endast förrådet av Manga-tidningar och Fun light-saft sätter gränserna. En helikopter är betydligt mer sårbar.

Med det sagt, tycker jag inte det ena bör utesluta det andra.

En björk om dagen
För fan! En rymdstation. Att jag inte tänkte på det.

Känns som ett litet mer seriöst projekt också än en atomubåt. Frågan är hur det blir med logistiken. Och hur är det med WIFI?!

Fast, vi glider ifrån sakfrågan lite med dessa defensiva lösningar. Problemet är björkarna. Om alla bara tar sig i kragen och hugger 2-3 björkar var. Då jävlar är vi på väg.

En björk om dagen
Generellt vidrigt låg solidaritet på den här planeten. Björkar är ett problem!

Om ni hjälper mej, lovar jag att hjälpa er. Med era små jävla skitproblem!!!1

En björk om dagen
Rymdskepp låter inte helt fel, hade det inte hittats en massa snö på någon planet? Låter helt klart som ett vinnande koncept även om det saknas pingviner.
Förra veckan tog jag ner ett gäng björkar och sly för övrigt, ringer dig nästa gång jag blir gottesugen och inte orkar gå till butiken, Jibberisch

En björk om dagen
Jag har faktiskt fällt en del björkar i mina dagar, som ung var jag medlem i Friluftsfrämjandets ungdomsverksamhet och i det ingick en hel del vindskyddsbyggande,vilket inte sällan är synonymt med björkfällande.
Dock är jag inte allergiker så jag hyser ingen personlig aversion mot just björkar som sådana.

Däremot försökte jag och en kompis göra sirap av björksav en gång i slutet av förra millenniet. Vi hade missat att sirapstillverkning med fördel baseras på lönn-dito. Jävla "Lilla Huset På Prärien/I Den Stora Skogen" till att vara vilseledande. Sav som sav tänkte vi. Så var dock inte fallet, och det gick åt väldigt mycket strösocker för att få blasket att tjockna.
Hennes föräldrar har inte släppt oss i närheten av köket sedan dess, oavsett ingredienser.

Så jo, jag kanske ogillar björkar ändå.
Inte minst den krokiga fjällsorten som växer precis för tätt för att jag ska kunna köra emellan dem. Jäkla träd till att ha närhetsbehov. Vad är det för fasoner?!

Kontentan av det hela: Jag har fällt ett okänt antal björkar. Behöver jag fälla fler?

En björk om dagen
Heddious sa:
Jag har faktiskt fällt en del björkar i mina dagar, som ung var jag medlem i Friluftsfrämjandets ungdomsverksamhet och i det ingick en hel del vindskyddsbyggande,vilket inte sällan är synonymt med björkfällande.
Dock är jag inte allergiker så jag hyser ingen personlig aversion mot just björkar som sådana.

Däremot försökte jag och en kompis göra sirap av björksav en gång i slutet av förra millenniet. Vi hade missat att sirapstillverkning med fördel baseras på lönn-dito. Jävla "Lilla Huset På Prärien/I Den Stora Skogen" till att vara vilseledande. Sav som sav tänkte vi. Så var dock inte fallet, och det gick åt väldigt mycket strösocker för att få blasket att tjockna.
Hennes föräldrar har inte släppt oss i närheten av köket sedan dess, oavsett ingredienser.

Så jo, jag kanske ogillar björkar ändå.
Inte minst den krokiga fjällsorten som växer precis för tätt för att jag ska kunna köra emellan dem. Jäkla träd till att ha närhetsbehov. Vad är det för fasoner?!

Kontentan av det hela: Jag har fällt ett okänt antal björkar. Behöver jag fälla fler?
Trots att jag lider av allergi och alltså borde dela Jibberish aversion mot björkar är det ändå din punkt här som träffar mig mest. Varför måste skiten växa så tätt? Om vi sågar ner varannan kommer skogsåkning betyda något positivt, även i Sverige framöver...

En björk om dagen
Eller hur! Jag anar en ny slogan: Varannan ska ner!
Då kanske till och med det flacka topografiska elände som svenska semi-kalfjäll allt för ofta är kan bli något roligt.
(Jag har en kräsen måttstock: fransk/italiensk lärkskog, no more no less.)

Men är det ingen som delar mitt sirapstrauma?

En björk om dagen
Förresten kan Varannan ska ner! gälla svenska träd i fjällen överlag, inte bara björkar. Jag har en decenniegammal gås oplockad med halva Tegeskogen, och granarna liftåkarens vänster om Hamreliften. Grr.

En björk om dagen
Kan inte säga att jag delar det traumat. Däremot har mina föräldrar fått dille på att utvinna björksav, vilket innebär att de har en hel frys full hemma.

Varför sikta på nåt sämre än perfektion? Montgenevre-skog it is :)

En björk om dagen
Om det gick att klona skog skulle jag klona den skogen.
(Hoppas att ingen är allergisk mot lärkträd - isåfall ber jag om ursäkt.)

En björk om dagen
Errr.

För det första har jag bara bra erfarenheter av sirap. Jag hade sirap på glass när jag var liten. Då, på den tiden när de största problemen bestod av låg ollie-höjd och att morsan vägrade låta mig ha sneakers hela vintern.

Hatten av Heddious! För dina björk-mördar-skillz. Och Jarle, för fan. Riktigt bra. Säg till om jag kan sända över motorsågsbensinpengar. Hör av mig så fort rymdskeppet är klart. Vi tar med Pingviner. Är ganska säker på att dom gillar att resa. Plus att det vore bra med några som sköter liftarna på snöplaneten.

Med det sagt.

Varannan Björk? VARANNAN BJÖRK?!?! Aldrig! Och om alla faktiskt sätter sina egna problem åt sidan en liten stund och fokuserar på mina vore jag väldigt tacksam.

(Ps. Det är väl inget fel på Tabuc-skogen?)

En björk om dagen
Det är inget fel på Tabucskogen, bara det att Montgenevre/Sestriere är ännu lite bättre. :)

Vad gäller sirap har jag inga problem med den vanliga sorten, bara den som utvinns ur träd.

Förresten, är varannan björk för mycket eller för lite? Jag förstår att du är upprörd (VERSALER) men jag är osäker på åt vilket håll upprördheten riktar sig.

En björk om dagen
Alla björkar ska med! Sorry, ska försöka behärska mig. Men det är svårt.

Tabuc vs. Montgenevre? Jag måste fundera på detta.

En björk om dagen
Hm, jag känner att Jibberish intresse kommer att kraftigt avvika från vårt ganska snart. En värld kontrollerad av Jibberish kommer helt sakna vindskydd och sikt vid flatljus. Lösningen kanske elt enkelt är att vi tar ner varannan björk och sen skramlar till en rymdraket över sommaren?

En björk om dagen
Käre Pillard du har missuppfattat mig. Alla andra träd får vara kvar. Jag hatar inte naturen. Tvärtom. Det är bara Björk som skall väck. Bort! Vi kan plantera Lärk där på sluttningarna där Björken en gång ockuperade och förnedrade.

Jag har så jävla dålig teknik och framförhållning i min svagt planerade åkning att flatljus inte gör någon större skillnad. Bara något att skylla på.

En rymdraket låter fortfarande relevant. Jag tar med handdukar och jordnötter åt alla.

En björk om dagen
Hassel, Al, Sälg, Vide, Alm, Ek, Bok, Gtråbo och gräs finns ju med.
Varför diskriminera de?

Skall vi ha en lösning för pollen så bör vi gå hela vägen.

//Åke

En björk om dagen
Nu är det Björk jag är allergisk mot. Det är min björk-tråd! Min! Min! Jag tycker vi börjar med Björk. Lovar ett hjälpa till med resten sen....

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Käre Pillard du har missuppfattat mig. Alla andra träd får vara kvar. Jag hatar inte naturen. Tvärtom. Det är bara Björk som skall väck. Bort! Vi kan plantera Lärk där på sluttningarna där Björken en gång ockuperade och förnedrade.

Jag har så jävla dålig teknik och framförhållning i min svagt planerade åkning att flatljus inte gör någon större skillnad. Bara något att skylla på.

En rymdraket låter fortfarande relevant. Jag tar med handdukar och jordnötter åt alla.
Hm, lärk istället för björk. Now we are talking. Vi bygger alltså vårt eget Montgenevre där de knotiga små jäklarna en gång huserade. Det verkar som att det är dags att asnöka om omställningsbidrag från EU för att genomföra det här projektet. Första steget borde bli ett 2 månaders allt-betalt-studiebesök i just Montgenevre...

En björk om dagen
Detta måste vara den bästa träden på Freeride. Någonsin.

Egentligen skulle jag vilja hänga med i den underbara diskussionen. Och planeringen. Vara en av er.

Jag var en gång där. Där ni nu befinner i er. I helvetet. Min pollenallergi var inte från denna jord. Kunde knappt se. Igensvullna ögon och vattenbrist pga allt snorande.

Men så en dag vaknade jag. Några år äldre. Björkarna var gröna, doften var frisk. Jag njöt. Mina allergi var borta. Märkligt. Men härligt.

Vill bara säga att det finns hopp även för er andra där ute.

Senast ändrad:
En björk om dagen
För fan! Du är ett geni!

Men räcker två månader? Vart vänder man sig för detta projekt? Med all efterbliven byråkrati och alla konstiga bidrag och stipendier nuförtiden lär vi kunna vaska fram nått skit från någon stiftelse. Menar allvar, allting ligger i formuleringarna.

"Projekt S3452 enligt forumlär A38 - Plantera Lärkträd i den svenska fjällvärlden"
Syfte: Öka mångfalden i den svenska fjällvärlden.
Mål: Säkerställa mångfald och öka Lärkträdsturismen. Enligt prognos kommer projektet att gå med vinst hösten 2078.
Budget: 5.2 miljarder.

En björk om dagen
Pillard sa:
Hm, jag känner att Jibberish intresse kommer att kraftigt avvika från vårt ganska snart. En värld kontrollerad av Jibberish kommer helt sakna vindskydd och sikt vid flatljus. Lösningen kanske elt enkelt är att vi tar ner varannan björk och sen skramlar till en rymdraket över sommaren?
Eller att Jibberisch flyttar till Val Thorens. Där finns bara prydnadsträd av typen gran, och bara vid vissa tider på året.
Det är otroligt karaktärsdanande att åka där när det inte är solsken.

Och jag yrkar bifall på Projekt S3452. Någon som har kontakter på lantbruksdepartementet? Vilken politiker ska vi muta? Tänk er böljande svenska fjäll med perfekt gles sydfransk lärkskog *skidgasm*.
Eh, ja.

En björk om dagen
Jag vill bara påpeka att jag har varit i Val Thorens och tyckte om det.

I övrigt är jag osäker på om man verkligen behöver muta någon. Det lär finnas pengar till sånt här undanstoppade! Öronmärkta! Något Fjällråd? Miljöbevaring? Det måste finnas en politiker vi kan kontakta, det är förmodligen precis som på universitetet, man kommer undan med allt bara man motiverar och har förankrat det i någon sorts bok någon redan skrivit.

Möjligen kan vi spela ut Ski Star och något departement mot varandra. Hitta ett ondskefullt företag som behöver lite Goodwill. Typ Bofors eller Butricks.

Jag är beredd att bli lika ondskefull som Darth Vader, lika besatt och manipulativ som Gollum och exakt lika på som Zaphod Beeblebrox för att få en betald vinter utan slut.

En björk om dagen
Yay! Alla som gillar Val Thorens får gratis popcorn. (Jag gillar popcorn, det är förhållandevis nyttigt för att vara snacks. Och låter roligt.)

Håller helt med om dina teorier angående mutor och byråkrati - ibland tror jag att hela samhället och näringslivet vilar på en ekonomisk-politisk illusion så varför inte få dem att pynta för några tusen hektar med lärkträd när de ändå är i farten. Skistar borde inte vara så svårövertalade.

Men betald vinter utan slut? Jag trodde att tråden gällde vilka träd som bör tillåtas existera och isåfall var, inte att manipulera etablerade metereologiska mönster? Eller ska vi ge oss på att flytta golfströmmen när vi ändå håller på.

En björk om dagen
"Cracker Jacks" - så är jag med.

Jag ska googla lite kring ämnet och eventuella blanketter. Om polaren kunde få bidrag för att korsa Grönland på skidor borde väl lite Lärkträdsforskning tammefan inte vara omöjligt.

Vidare tyckare jag inte det ena borde utesluta det andra. Men det är alltid bra med en prio.

1. Avlägsna Björkar.
2. Studieresa kring Lärkträd.
3. Fucka Golfströmmen.
4. Äta glass. (Hägen Däz jordgubb är att föredra)

En björk om dagen
Jibberisch sa:
1. Avlägsna Björkar.
2. Studieresa kring Lärkträd.
3. Fucka Golfströmmen.
4. Äta glass. (Hägen Däz jordgubb är att föredra)
Spontant känner jag att studieresan är den mest intressanta punkten, förutsatt att den sker under vinterhalvåret. (I och för sig misstänker jag att lärkskog även gör sig ypperligt som mtb-terräng men den diskussionen lämnar jag åt HappyMTB.)

Kan man söka stipendium för att flytta golfströmmen också?

Glassvalet kan diskuteras. Jag vill slå ett slag för Ben&Jerrys Half Baked (den är så demokratisk på något vis) och SIA:s chokladglass.

(Vad är Cracker Jacks?)

En björk om dagen
Jag kan köpa att studieresan känns mest intressant. Då slipper man Björkar. Men någon gång kommer man hem. Någon gång vill en mor någonstans träffa familjens lilla diamant. Då är Björkarna kvar. Om vi avlägsnar Björkar innan vi åker har vi mycket att vinna.

Cracker Jacks:
http://en.wikipedia.org/wiki/Cracker_Jack

Stipendium för fuckande av Golfströmmen kan säkerligen bli problematiskt. Jag kan tänka mig att argumenten för att behålla den intakt är många och tunga. Men samtidigt, om vi lyckas, så kan vi nog motivera en sjujävla budget. Har NordKorea en ambassad i Stockholm?

Jag diskuterar helst inte glassvalet. Av den enkla anledningen att jag lider av sådan oerhörd beslutsångest, att jag skulle förmodligen bli lite mer än konsulltmullig om jag börjar snegla åt andra sorter. Plus att jag gillar Hägen Däz jordgubb. Som fan. B&J, Cherry Garcia måste fram i sådana fall! Halfbaked, hm...Någon jag känner brukar skrika "Peanute butter!" Så fort glass kommer på tapeten. Satan. Du ser. Det ballar ur.

En björk om dagen
Okej då. Björkarna först.

Inspirerande länk.

Nordkorea har faktiskt en ambassad i Stockholm, den ligger på Lidingö (såklart) någonstans. Jag tror dock att vi behöver slipa lite på argumenten innan vi inkluderar dem i våra planer, annars kan det här ta en ända med förskräckelse.
Ehm. Ja.
Vad gäller konsultmulligheten tror jag att den är en av många saker som hamnar på listan över "Saker som kan avhjälpas om vi lyckas verkställa vår smått diaboliska plan." Eftersom den smått diaboliska planen undantagslöst (om den verkställs) kommer leda till mer skidåkning, vilket i sig är ett botemedel för konsultmullighet. Ja.
Därför kommer vi även kunna förtära mer glass om vi blir av med de satans björkarna en gång för alla.

*skrattar elakt och planerar att ta över världen, en björk i taget*

(Och ja, det ballar ur. Har vi skrämt bort alla andra? Här är lite tomt.. det ekar..)

En björk om dagen
Studiebesöket måste ju komma i första hand så att vi på nära håll kan utreda lärkträdens levnadsvillkor. Som jag förstår det växer lärkträden högre upp på bergsidorna, vilket förhoppningsvis kan glädja en minoritetsgrupp (samerna) också eftersom renarna då kan hitta bra bete på större yta.

När det kommer till myndighetskontakter är det faktiskt så att jag själv jobbar på Näringsdepartementet och längre bort i samma korridor sitter regional tillväxt-enheten. Fatta vilken regional tillväxt om hela fjällvärlden ska modifieras från bjrökskog till lärk :) I övriga Sverige saknar ju bjrökarna helt syfte och kan skövlas smått urskiljningslöst

En björk om dagen
Ouch, verkar som att björkar har någon sorts syfte ändå. :(

LÄNK

Dock tycker jag att försurning är sekundärt jämfört med allergi/skidåkningsproblemen.

En björk om dagen
Heddious sa:
Ouch, verkar som att björkar har någon sorts syfte ändå. :(

LÄNK

Dock tycker jag att försurning är sekundärt jämfört med allergi/skidåkningsproblemen.
Frågan måste ju dock vara ifall rapporten någonstans säger att lärk är sämre på samma sak?

En björk om dagen
Med tanke på ingenjörstätheten som verkar förekomma här på forumet ibland lär det nog inte bli så svårt, nej.
Jibberisch, blir du sur om vi börjar ta in anmälningar för studieresan innan vi avverkat alla björkar?

Intresselista för forskningsresa till Lärkskogen i Montgenevre (med omnejd):

1. Heddious

En björk om dagen
Helvete här gasar vi!

(Gick ut och köpte en glass, blev sugen efter allt prat. Och fan vad GB ökar sina mariginaler. En 88:a kostade inte 16:- när jag var liten, på andra sidan skogen! Piggelin ska vi inte ens prata om. Och Magnum börjar leva upp till namnet. Ja, jag sa ju att jag har svårt att välja.)

Heddious:
Tog dig på orden med glassen och skidåkningen.

Blir absolut inte sur om vi drar igång en intresselista. Men känner att jag måste få friheten att neka ingenjörer i dörren. För många ingenjörer gör ingen glad, som jag brukar schämta.

Övrigt:
Måste vara en smal sak att "bevisa" att Lärkträd bidrar positivt för miljön. Och tänk bara på all allergi-sjukvård man kan spara in på. Köp kalk för pengarna!

Pillard:
Intressant. Är också i statenstjänst. Vägrar dock säga var. Hemligt. Säkerhetsklassat som fan. Men! Det borde gå att uttnyttja.

Var hittar vi rätt blanketter? Kan man börja stolpa upp argument för att utrota Björk, betala ut pengar för att undersöka Lärkträdens vara eller inte vara? (Tänk också på att om det är statligt sanktionerat så behöver en utredning inte egentligen komma fram till något)

Intresselista för forskningsresa till Lärkskogen i Montgenevre (med omnejd):

1. Heddious
2. Jibberisch

Tillbaka
Topp