En björk om dagen

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Har vi skrotat rymdresan helt nu?
Jag tror att det är lättare att hitta finansiärer till en forskningsresa till Montgenevre än till rymden. Plus att det är lättare att förutsäga snöläget och björktät.heten på en redan utforskad planet.
Med det sagt vill jag bara tillägga att jag inte stänger några dörrar. Är fullt övertygad om att det finns bra områden för skidåkning på exempelvis Hoth. Dock osäker på det minst sagt aggressiva klimatet, och huruvida Tauntauner gör sig som transportmedel för skidåkare.

En björk om dagen
Jibberisch: Nej, gällande rymdresan har vi inte skrotat den idén ännu.
Det måste ju fastställas om det finns mer lärkskogar gömda någonstans där ute.
Eller om det finns kolonier med björkar som behöver sågas ner.

Men, givetvis sätter även jag upp mig på forskningsresan:
1. Heddious
2. Jibberisch
3. Bud66

En björk om dagen
Har inte lagt märke till så mycket skillnad i höjdmeter på Hoth?

Men okej, okej, okej! Vi lägger rymdresan på is ett tag (Sorry Jarle).

Första är väl kanske att åka ner och reka. Så man kan ha lite argument i bagaget, det där om ph-värde å fan, sedan få avverkning av björk och mer forskning kring lärkträden finansierad.

Vilken myndighet ansvarar för Björkar och fjäll?

En björk om dagen
Hm, jag antar att Naturvårdsverket har en del med detta att göra men jag skulle nog hellre blanda in Tillväxtverket, de verkar ha en mer positiv inställning till vidlyftiga projekt :)

En björk om dagen
Ah, sant! Ja tillväxtverket verkar postitiva till "seriösa" upplägg. =)

http://www.tillvaxtverket.se/huvudm...nsokaomstod.4.696bb38c1340ed2aa1a8000639.html

"Innan du söker medel är det viktigt att du tänker igenom projektet noggrant. För mer information inför ansökan om stöd se under avsnittet "Bra att veta inför ansökan om stöd" till vänster."

"Miljödriven tillväxt" känns relevant.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lärk

"Lärkvirke har under senare tid upplevt något av en renässans som giftfritt alternativ till tryckimpregnerat trä i utsatta konstruktioner. Lärkträd har en ovanligt hög andel kärnved vilket gör det möjligt att såga upp trävaror av ren lärkkärnved med viss motståndskraft mot röta. Själva kärnveden har dock inte i sig väsentligt bättre egenskaper än furukärnved."

Finns några kontakter på Ski star? Lärkträd i Åre skulle för fan göra succé. Det är jag nästan säker på.

Senast ändrad:
En björk om dagen
Någon från Skistar lurkar säkert på forumet med oregelbundna intervall (om inte annat borde de ha koll på Utbyggnad-i-Åre-tråden, den är fan ambitiös) så om vi viftar tillräckligt mycket kanske de hittar oss ändå.

Nu är det i och för sig inte lärkträdens egenskaper efter avverkning som är intressantast, men det kan ju vara en trevlig bonus, om artificiellt framställda kalfjäll skulle bli på modet eller så.

Vad gäller Hoth så står det på wikipedia att där är en ständigt pågående snödrift, och att bygga liftar på vinddrivor är inte ens jag dum nog att försöka mig på (det är som att borra i en grushög, sorry Hallandsåsen). Sätter mitt hopp till ännu ej funna planeter.

En björk om dagen
Ski star vore bra att få med i projektet.

Lärkträdens egenskaper efter avverkning användes självklart till att "övertyga" (läs lura) Tillväxtverket. Allt argument är bra argument!

Vem börjar fylla i blanketter!?!1

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Ski star vore bra att få med i projektet.

Lärkträdens egenskaper efter avverkning användes självklart till att "övertyga" (läs lura) Tillväxtverket. Allt argument är bra argument!

Vem börjar fylla i blanketter!?!1
Börjar ni med det så tar jag tag i resebokningen när ni fått bidrag beviljat ;)

En björk om dagen
Har vi någon budget? Eller ska jag ta höjd för "diverse" bara? Jag menar på forskningsresor får man väl för fan köra med lite stil va?

En björk om dagen
*gnisslar tänder*
okejrå.
fast bygger inte alla former av avancerad byråkrati på smygjäv? eller är det bara jag som är konspiratorisk?

En björk om dagen
Jag tror inte att departementet läser här..?

Ville bara klargöra, för Jibberischs vokabulär fick mig att tvivla på min egen ordförståelse. :D

En björk om dagen
Om FRA fungerar dubbelt så bra som alla andra statliga myndigheter har du inget att oroa dig för.

Du kom nästa lit olämpligt vi väntar besök från Sctåkkholm.

En björk om dagen
Tänk vad streamad TV betytt för oss sportnördar. Iof lär det skadat produktiviteten hos kontorsarbetande nåt kopiöst i samband med större mästerskap

En björk om dagen
Hallå, grabbar, inte tappa tråden nu. Vi ska ju förinta björkar, inte försvinna in i ett åttiotalsdoftande nostalgimoln som ger ifrån sig små ljud likt ett 56k-modem.

En björk om dagen
åååh Robotics 28-8 om jag får be!

Okok - Bra där.

Björkar! Otroligt dålig respons från överiga forumdeltagare! Var är solidariteten? Man vill väl inte vara osolidarisk mot gruppen...? err.

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Björkar! Otroligt dålig respons från övriga forumdeltagare! Var är solidariteten? Man vill väl inte vara osolidarisk mot gruppen...? err.
Instämmer! Sextusen läsningar i tråden - kom igen nu folket. Skriv upp er på intresselistan. Låtom oss förenas i vårt studium av lärkträd och förintandet av björkar! Mot Sherwoodskogen!

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Jag är inte arg! Jag är fradgatuggande besviken på uppslutningen.
Solidaritet är ett utdött begrepp.
Men du kan räkna in mig som stödsupporter och blir det platser över på forskningsresan så har jag oftast bra möjligheter att komma ifrån.

//Åke

En björk om dagen
Jibberisch sa:
Jag är inte arg! Jag är fradgatuggande besviken på uppslutningen.
Jag tuggar inte fradga, jag kör mer på den iskalla sortens ilska som en viss D. Vader utvecklade till nära nog perfektion.
Kraften är inte stark med forummedlemmarna just nu. (Eller så är alla helt avdäckade i pollenallergi?)

En björk om dagen
Vad har ni emot Hoth? Jag har varit där och höjdmetrar finns det gott om. Den gigantiska glaciären, som ligger ett stenkast från platsen där Luke kände för skönhetssömn, ser dessutom till att även de värsta månaderna är svala nog för puder (förra året var det enbart i augusti det inte snöade). Det bryggs dessutom fantastisk öl i granndalen till rebellernas bas (där det dessutom finns ekologiskt bacon bortom denna värld). Som att allt detta inte vore nog, det finns dessutom inte en tillstymmelse av björkar så långt ögat kan nå (och tågen går i tid)!

Det negativa är väl att det är ganska ensamt och att det saknas pingviner (vilket lätt är ordnat då vi givetvis är ett trevligt gäng som åker dit, med pingviner givetvis). Vädret är däremot bättre än vad sagorna vill göra gällande, av egen erfarenhet är det helt klart en stor majoritet av dagarna som är skidbara.

Om ni nu av någon underlig anledning fortfarande inte vill åka dit så skriv upp mig på listan för den där lärkskogen som fanns på platsen med utländskt namn.

En björk om dagen
Minns Tunguska pojkar, minns Tunguska.

Varför fara så långt som till Hoth när det räcker att ta en kort runda förbi Mars, hämta en lagom stor stenklump och släppa ner genom vår atmosfär? Storlek efter önskad effekt och ni kan få följande resultat i valt område:

tunguska.jpg

tunguska.jpg

tunguska_kulik.jpg

En björk om dagen
Jarle:
Jag blir röd och lite skamsen när jag läser. Fantastiskt. Att vi gav upp så lätt. Sällan har jag varit med om att någon sålt in en isplanet så förbannat trevligt. Vi lastar pingviner! Vi reser lätt? Vi reser i gryningen?

Centralbyråkraten:
Att komet-bomba är en avverkningsprocess jag inte alls tänkt på. Jag har sett horder av män och kvinnor i bara överkroppar, utrustade med motorsågar och ett jävlaranamma. Men det här. Det här! Kan bli stort. Tackar ödmjukast för bidraget.

Tillbaka
Topp