en FM med RECCO

Lauri

Ny medlem
en FM med RECCO
Hej,

Jag är en finsk brädåkare som i vintras bodde i Laruns och hade Gourette som säsongsort från mitten av januari till slutet av april.

En förmiddag var jag med i RECCOs bas-undersökning som görs en gång i veckan. Detta blev filmad och jobbar nu på med materialet.

Håller nu på att bearbeta informationen om undersökningen, som innehöll dessa moment. Bry dig inte om numren, ville bara sätta siffra på de för att underlätta tolkning.

* sondage par battage (nr. 1)
* dureté (2)
* formes de grains (3)
* temperérature de la neige (4)
* diamètre des grains (5)
* humidité neige (6)
* masse volumique (7)

Med hjälp av ett dataprogram visas materialet i form av olika statistik och bilder. Till slut har Meteo Frances meteorolog eller skidortens personal tillagt sin bedömning (haha, går dock inte att läsa pga mindervärdig handstil).

Skulle Någon kunna tipsa mig om något form av material; litteratur, studier, film eller liknande, som handlar om de olika faserna som jag skrev? Vad är syftet med de olika faserna? Kan nog gissa själv en hel del, men hade varit kul att få lite stöd. Materialet skulle kunna vara på svenska/engelska/finska eller franska.

Vill så klart också höra Era tankar och erfarenheter om att utföra dessa moment:

1. Att undersöka med ett sond - i den här undersökningen använde vi oss ett särkilt sond med 1 kgs vikt, som vi tappade från olika höjder. t.ex. vikten tappades 10 gånger från 10 cm - sondet åkte ner x cm. Vi fortsätte tappa på vikten tills sondet nådde marken.

2. Snöns hårdnad - poangsystem från 1 till 5: att undersöka snöns hårdnad i olika nivåer (hur kallar man snö nivåer på svenska?). Går att trycka med ett näve (mjuk snö), 4 fingrar, 1 finger, en penna, ett kniv (ispackad snö).

3. Snökristallers form – kikade på kristallerna genom en särkild lins (hur kallas de?). Lade snö på en bricka med bilder på ”snow evolution”. Alltså bilder på kristaller i olika levnadsfaser. Vi kunde jämföra bilder i verkligheten och avgöra i vilken fas snön befann sig just då i olika nivåer. Fenomenalt vackert!

De olika formerna heter på franska:

1. neige fraîche
2. particules reconnaissables
3. grains fins
4. grains à faces planes
5. givre de profondeur (gobelets)
6. grains ronds
7. croûtes
8. givre de surface
9. neige roulée

4. Temperatur

5. Kristallernas diameter

6. Blötheten- poängsystem 1-5.
sèche (temperatur är lika mycket eller mindre än -1 celsius ELLER går inte att göra snöbollar)
peu humide (temperatur mer än -1 celsius OCH går lätt att göra snöbollar),
humide (våt handske),
mouillée (vatten strömmar om man pressar),
très mouillée (vatten + snö).

7. Massa per volymenhet / densitet. Vägde snön från olika nivåer med ett 0.5 liters tub.

Tack och hoppas på att det blir lite diskussion.

-Lauri

en FM med RECCO
Lauri sa:
Hej,
Skulle Någon kunna tipsa mig om något form av material; litteratur, studier, film eller liknande, som handlar om de olika faserna som jag skrev? Vad är syftet med de olika faserna? Kan nog gissa själv en hel del, men hade varit kul att få lite stöd. Materialet skulle kunna vara på svenska/engelska/finska eller franska.
Det du skriver om är det som vi lär ut på Lavinkurs Grund och Lavinteknikerutbildningen på Åre Lavincenter. Vill du läsa mer på svenska så hittar du grundläggande fakta i Lavinboken (det är jag som är författaren) och Lavinsäkerhet av Bruce Jamieson. För mer omfattande litteratur rekommenderar jag Staying Alive in Avalanche Terrain av Bruce Tremper. Det finns för tillfället ingen lavinlitteratur på finska men jag vet att det planeras för en översättning av lämplig bok (ev Lavinboken).

Lauri sa:
Vill så klart också höra Era tankar och erfarenheter om att utföra dessa moment:

1. Att undersöka med ett sond - i den här undersökningen använde vi oss ett särkilt sond med 1 kgs vikt, som vi tappade från olika höjder. t.ex. vikten tappades 10 gånger från 10 cm - sondet åkte ner x cm. Vi fortsätte tappa på vikten tills sondet nådde marken.
Det kallas för ramsond. Har varit på bortglömd metod i stora delar av världen (även om fransmännen fortsatt att ramsonda). Dock så kommer det i år en elektronisk penetrometersond, Avatech SP1, som bland annat vi på lavincentret blir bland de första att prova ut.

Lauri sa:
2. Snöns hårdnad - poangsystem från 1 till 5: att undersöka snöns hårdnad i olika nivåer (hur kallar man snö nivåer på svenska?). Går att trycka med ett näve (mjuk snö), 4 fingrar, 1 finger, en penna, ett kniv (ispackad snö).
På svenska och engelska pratar vi om snöns hårdhet/hardness helt enkelt. Skalan du beskriver är standard i hela världen.

Lauri sa:
3. Snökristallers form – kikade på kristallerna genom en särkild lins (hur kallas de?). Lade snö på en bricka med bilder på ”snow evolution”. Alltså bilder på kristaller i olika levnadsfaser. Vi kunde jämföra bilder i verkligheten och avgöra i vilken fas snön befann sig just då i olika nivåer. Fenomenalt vackert!

De olika formerna heter på franska:

1. neige fraîche
2. particules reconnaissables
3. grains fins
4. grains à faces planes
5. givre de profondeur (gobelets)
6. grains ronds
7. croûtes
8. givre de surface
9. neige roulée
Här har du en site med snökristaller: http://www.snowcrystals.it/ShowTav.php?tav=PPco&Lg=en

en FM med RECCO
Tack så mycket för dina svar! Mycket baskunskap skulle det behövas och ska ta och beställa Lavinboken åt mig själv som julklapp. Lavinkurser och övriga utbildningar söker jag i framtiden i Pyrenéerna.

Efter att ha bott 4 säsong i Östersund, ser inte jag längre Åre som mitt mål. Har hittat Pyrenéerna och dit vill jag åter. (Har på sistone varit upptagen med att söka boende i Cauterets och kanske
fick ett napp nu!).

Ställer mer specifika frågor om / när de dyger upp.

Tillbaka
Topp